Filmprikkels
Inhoud blog
  • Shelter (2010)
  • Case 39 (2009)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    De film als spiegel van het onbewuste
    Deze blog beschrijft films vanuit een analytische psychologische interpretatie. U wordt vriendelijk uitgenodigd uw commentaren, bedenkingen en eigen invalshoeken te delen als reactie. Dit schept de mogelijkheid het "verstehen" te vervolledigen vanuit nieuwe invalshoeken en benaderingen. Let op: dit is geen exacte wetenschap, maar slecht een interpretatie, en het interessante eraan is dat die, volgens de theorie, waarschijnlijk meer zegt over mezelf dan over de films. ;-)
    28-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shelter (2010)


    Beknopte inhoud:

    Een psychologe (Cara Jessup) ontdekt dat al de alterego’s van haar aan DIS/MPS lijdende patiënt (David/Adam) slachtoffers zijn van moord. Overtuigd en vastberaden haar patiënt te genezen brengt ze zichzelf en haar omgeving in gevaar.

     

    Thema:

    Shelter behoort tot de categorie van films waar individuen met Dissociatieve Identiteit Stoornis (DIS) of multipele persoonlijkheidsstoornis (MPS) aan bod komen. Andere voorbeelden binnen dit zelfde thema zijn: Identity (eveneens geschreven door Michael Cooney, de schrijver van Shelter) en Shutter Island.

     

    Interpretatie:

    Shelter is een film die wetenschap plaatst tegenover geloof. Of om het met de woorden van Adam te zeggen: “how about you? You got your Faith”. Of elders: “ I would first like to ask you a question? Do you hold that doctor in the name of science or God?”

    Volgens Jung heeft de mens een aangeboren religieus besef dat behoort tot het collectief onbewuste. De geestelijke gezondheid en stabiliteit van de mens is afhankelijk van een gepaste religieuze expressie. Dit staat in een schril contrast met de evolutie van de wetenschap die steeds meer als eerder religieuze geëtiketteerde fenomenen weet te verklaren en zo het “geloof” kan laten wankelen. Religieuze fanatici omschrijven wetenschap als ‘des mensen’ en vandaar misschien wel interessant, maar vooral ondergeschikt aan ‘het geloof’ en de ‘wetten van God’ zoals ondermeer in de Heilige Schriften beschreven.

    Ook de Psychologie is er sinds de 19de eeuw op wetenschappelijke wijze in geslaagd persoonlijkheidsstoornissen te ontdoen van religieuze ladingen als bezetenheid, en individuen te genezen of het psychische lijden te verzachten al dan niet met medicatie en therapieën.

    Dissociatieve Identiteit Stoornis (DIS) of multipele persoonlijkheidsstoornis (MPS) is volgens DSM IV  een psychische aandoening met de volgende kenmerken:

    1.       De aanwezigheid van twee of meer scherp van elkaar te onderscheiden identiteiten of persoonlijkheidstoestanden (elk met een eigen betrekkelijk langdurig patroon van het waarnemen van, het omgaan met en het denken over de omgeving en zichzelf).

    2.       Ten minste twee van deze identiteiten of persoonlijkheidstoestanden bepalen geregeld het gedrag van betrokkene.

    3.       Onvermogen zich belangrijke persoonlijke gegevens te herinneren dat te uitgebreid is om verklaard te worden door gewone vergeetachtigheid.

    4.       De stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (bijvoorbeeld black-outs of chaotisch gedrag tijdens een alcoholintoxicatie) of een somatische aandoening (bijvoorbeeld complexe partiële insulten).

    Deze aandoening wordt in de volksmond vaak verkeerdelijk omschreven als schizofrenie.

    Ook de patient waar Dr. Jessup mee geconfronteerd wordt lijkt op het eerste zicht te lijden aan DIS/MPS. De alters blijken op merkwaardige wijze oproepbaar via de telefoon (persoonlijk vind ik dit een vrij onzinnige manier). Ze geeft ook een verklaring van het ontstaan van deze alters en is overtuigd Adam te genezen. Naarmate de film vordert worden we geconfronteerd met het falen van de wetenschap: enkele indicaties:

    1.       Kleurenblindheid: hoe kan het dat de ene alter onafhankelijk van de andere kleurenblind is?

    2.       Verlamming: hoe kan het dat de ene alter onafhankelijk van de andere verlamd is?

    3.       Röntgenfoto’s van de nek: bij het bestuderen van de Röntgenfoto’s zegt de radiologe dat het bedrog is: dit zijn Röntgenfoto’s van twee verschillende personen en twijfelt zelfs aan de “dokter”. Ook Dr. Jessup zegt na bestudering van de foto’s: “dit zijn niet zijn foto’s, het kan gewoon niet”.

    Ook David’s moeder beschrijft het wanneer Dr. Jessup vraagt hoe dat ongeluk is gebeurd?

    “Hij is gevallen. Natte bladeren en een stenen stoep. Net op het moment dat zijn leven pas begon. Maar hij accepteerde zijn lot op zo'n moedige wijze. Drie jaar lang liet David de wereld zien hoe fel de Heilige Geest in hem zat. Maar toen begon David de weg kwijt te raken. Hij vond een dokter in de stad die experimenteerde met ruggengraatvervanging of zoiets. David begon te geloven dat deze kwakzalver ervoor ging zorgen dat hij weer kon lopen. Iedere maand, pakte hij weer de bus naar de stad, vol hoop. Maar hij werd alleen maar geïnjecteerd en opengesneden om weer thuis te komen met een gebroken hart. Totdat hij op een maand het huis verliet en nooit meer terug kwam. Eén week later, vonden ze pas zijn lichaam. Hij was het bos ingenomen en misbruikt. Gemarteld. Kun je dat voorstellen? David die daar zit, afwachtend. Omdat hij niet terug kan vechten. En toekijken terwijl ze afschuwelijke dingen met hem deden?  David keerde zijn rug naar God, voor een antwoord van de wetenschap. De Heer vertelde het ons zeer duidelijk. "Keert u niet van mijn geloof af."

    Ook een prachtige scene is die waar Dr. Jessup David herenigt met zijn moeder in de hoop een doorbraak te bekomen in Adam’s genezingsproces: David probeert zijn moeder te overtuigen dat hij het is die voor haar zit met dingen die enkel hijzelf en zijn moeder weten. Volgende dialoog tussen David en zijn moeder geeft dit verrassend weer:

    Je hebt een spijker in je zak.

    Hoe kun jij dat nou weten? Niemand weet ervan, behalve...

    We hebben het gevonden in de Askern mijn. Je hebt het altijd bij je, mama. IJzer uit de grond om het kwaad te verjagen.

    Om het kwaad te verjagen. Ja. Dan werkt het niet.

    En ze geeft hem een slag in zijn gezicht. Je zou verwachten dat de moeder breekt en eindelijk erkent dat dit haar zoon is, maar neen, deze vrouw houdt vast aan haar geloof: dit kan onmogelijk haar zoon zijn!

    Enkel de mensen die geloven worden gered. De slachtoffers zijn allen personen die hun geloof in God verloren hebben.

    Zeker op het einde wanneer Dr. Jessup hulp vraagt aan de Granny voor haar dochtertje krijgt ze als antwoord:

    Je bent de weg kwijt, of niet kind? Van God?

    Mijn papa is gestorven.

    Vreselijk, om een dierbare te verliezen. Maar je geloof verliezen, is nog veel erger. Het spijt me, kind.

    Ze is nog maar een kind…

    We zijn allemaal kinderen van God.”

     

    Dominee Christian Moore:

    Het archetype van een dominee of priester ziet het goddelijke in elk aspect van het leven. Het is zijn taak om anderen te leiden in hun spirituele/religieuze beleving en hun spirituele/religieuze beleving aan te wakkeren en inzichten te leveren. In de schaduwzijde staat de overdrijving in de toewijzing van het Goddelijke bijvoorbeeld door de ziekte te zien als een bewust doel van God en inentingen (wetenschap) als ontoelaatbaar te veroordelen. Hij kan ook de controle nemen over de vrije wil en keuzes van hun volgelingen die zich blind overgeven aan vertrouwen. Ook wordt verwacht dat de dominee of priester leeft naar hetgene hij preekt en uitdraagt. In dit geval heeft hij zijn eigen kinderen toch stiekem ingeënt tegen de griep, terwijl hij aan zijn volgelingen preekt om zich over te geven aan de willekeur van God. Gevolg is dat de anderen sterven in blind vertrouwen en geloof.

     

    The Granny

    Het archetype van “the Granny” is een medicijnvrouw of heks. Zij gebruikt haar spirituele krachten om mensen te genezen van allerhande ziektes, kwalen, en fysieke klachten en daarbij  kan zij ook mentale groei bevorderen. In de schaduwzijde kan zij haar kunsten gebruiken om allerhande gifmengsels te brouwen en toverspreuken of vloeken uit te spreken die hun slachtoffers naar de verdoemenis sturen.

     

    Een woordje uitleg over de film:

    Het woord Shelter kan op verschillende manieren vertaald worden: beschermen, schuilen, beschutten, onderdak, toevluchtsoord, inkapseling, ankerplaats, opvang. Mijns inziens kan je in deze context de titel best vertalen als “opvang”. Wanneer de Granny een “operatie” uitvoert op een oude man zuigt ze zijn adem/ziel uit zijn lichaam en blaast deze in een urne met een soort kruisteken. Dit is ook het kruisteken dat de Granny op de rug van de dominee aanbrengt en dat men ook op de rug van alle slachtoffers terugvindt. Dit geeft haar de kans de man pijnloos te opereren en achteraf zuigt ze de adem/ziel terug uit de urne en blaast deze weer in de man. De urne is de “shelter” en in die zin de “opvang”.

    In 1918 werd het land getroffen door een griepepidemie. De dorpmensen van Holler hadden de “Granny” als lokale medicijnvrouw, die met natuurlijke middeltjes de ziekte bestreed. Plots kwam Dominee Christian Moore, een zelfbenoemde gebedsgenezer die de Holler dorpsmensen vertelde dat zij geen voodoomedicijnen meer nodig hadden. Enkel het geloof in de Heer was voldoende. Hij had veel Holler mensen achter zich die zich keerden tegen de Granny. Hij gebruikte zijn eigen twee kinderen als voorbeeld. Zij waren kerngezond en immuun tegen die verwoestende ziekte. Het waren ook vreemde kinderen,  stil. Het bleek later dat die stilte een goede reden had. De dominee had zelf zijn geloof verloren. Hij had zijn eigen gezin ingeënt tegen die ziekte zodat de anderen stierven.

    Daarom hebben ze de dominee gestraft en een vloek over hem uitgesproken voor zijn ongelovige daden. De Granny zoog de ziel van Christian Moore eruit en stopte zijn mond vol met modder zodat deze niet meer terug kon. Dan sprak ze een vloek uit: “Dominee Christian Moore vang nu de ongelovigen op.” Vandaar dat de slachtoffers enkel ongelovigen zijn.

     

    Een voorbeeld uit de werkelijkheid:

    In 1971 brak een polio-epidemie uit in Staphorst. Hoe was dat mogelijk, ondanks het perfecte vaccin? Eenvoudig: de orthodoxe hervormde Staphorsters hadden hun kinderen nooit laten vaccineren. En niet alleen zij, alle “bevindelijk gereformeerden” weigerden. En doen dat tot op de dag van vandaag. Ze waren, en zijn nog steeds, principieel tegen het ingrijpen in de Voorzienigheid Gods. Net zoals ze geen brandverzekering afsluiten, laten ze ook hun kinderen niet inenten. Want Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, dus als Hij ervoor kiest een ziekte op ons te laten neerdalen, dan heeft Hij daarmee een bedoeling. De dominee uit Staphorst dacht die bedoeling bovendien wel te kennen: polio was een straf voor de zonden van de mensheid.

    Bron: http://geschiedenis.vpro.nl/programmas/2899536/afleveringen/37154846/

    Volledige tekst: Bekijk de tekst van Polio in Staphorst in - Website Polio in Staphorst

     

    Links:

    http://www.imdb.com/title/tt1179069/

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatieve_identiteitsstoornis

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Poliomyelitis

     

    28-08-2010, 20:32 geschreven door Philippe Jaspers  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Tags:Shelter, Jung, archetype, schaduw
    Foto

    Archief per week
  • 23/08-29/08 2010
  • 05/07-11/07 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs