Inhoud blog
  • Froome en Ovalen
  • Opgelet met GPS - Power
  • Teksten in Magazines
  • Tour de France 2012
  • Antidoping manifest
  • Doping en Klimvermogen
  • Rode bieten
  • MTB wielen 26 en 29
  • S78 Standaard Renners
  • Giro 2012
  • Klimmen en laag vliegen
  • Thomas de Gendt op de Stelvio
  • Dames op de muur van Huy
  • Gilbert 8.96 W/kg op de muur van Huy
    Zoeken in blog

    The Power of Cycling

    11-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Froome en Ovalen
    Chris Froome is de enige renner die in de Tour  nog met een niet-circulair Osimetric tandwiel rijdt. (Correctie, ook Pierre Rolland en David Millar) rijden met een ovaal).
    In de Tour 2012 reed bijna de ganse Sky ploeg met deze tandwielen. We stellen ons dus de vraag of Froome nu een hardnekkige dommerik zou zijn die als enige vasthoudt aan een spookbeeld, of dat er misschien andere krachten zouden spelen om de andere renners te overtuigen dit niet meer te doen.
    We zouden liefst ook niet vergeten dat het werelduurrecord achter derny op naam staat van Maas van Beek die een Ogival niet-circulair kamwiel van 70 tanden gebruikte om het record op  66.639 km te zetten.

    Over het mogelijke theoretische voordeel van dit tandwiel kan er na de voortreffelijke studie van de heren Ingenieurs Malfait en Storme nog weinig twijfel bestaan, zie o.a. http://www.noncircularchainring.be/

    Uit deze studie blijkt dat in het ideale geval wanneer het tandwiel voldoende ovaliteit heeft, correct georiƫnteerd is, en bij hoge trapfrequentie (90 tpm of meer) gebruikt wordt een dynamisch voordeel van ongeveer 8 Watt oplevert. Dit betekent niet dat dit tandwiel als een motortje energie zou leveren, maar wel dat er bij gelijke inspanning van de renner en bij gelijke belasting van zijn gewrichten, voornamelijk het kniegewricht, meer lichaamsenergie omgezet wordt in bewegingsenergie.

    Nu is 8 Watt niet echt om naar huis te schrijven, maar het loont de moeite even te kijken wat dit kan opleveren als tijdswinst.

    Bergop; Een renner die met 400 Watt een typische col op rijdt in 30 minuten, zal dezelfde col met 408 Watt bijna 1.7% sneller rijden en dus 30 seconden winnen!

    Tijdrit; In een vlakke tijdrit aan hoge snelheid zal de snelheidswinst van de orde van 0.5% zijn, dus ongeveer 9 seconden.

    Wat mij betreft is Froome dus wel de enige slimmerik in het peloton. Ik denk dat wereldkampioen tijdrijden Tony Martin minder dan 9 seconden winst haalt uit zijn zadel met schuurpapier. Toch is die man zo overtuigd dat hij er bloedende dijen op de kop toe neemt.

    10 procent meer vermogen? Baarlijke onzin!

    Ik lees in Het Nieuwsblad op 14/7 ; De producent (van de ovale tandwielen) slaat je om de oren met indrukwekkende cijfers: 10 procent meer vermogen, 10 procent minder melkzuur; de gemiddelde snelheid stijgt met 1 tot 1,5 procent.

    Laat ons even ernstig blijven. Indien er 10% vermogenswinst is bergop zal er ook bijna 10% snelheidswinst zijn. Op de Mont Ventoux zou Froome dus 6 volle minuten voor alle anderen rijden met de vingers in de neus...Niet dus!

    In een vlakke tijdrit betekent 10% vermogenswinst ongeveer 3% snelheidswinst, niet 1 tot 1.5 procent. Ook dit is fel overdreven.


     


     




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Mijn favoriete lnks en blogs
  • Fietsica for Die Hards
  • Mieren van de Galibier
  • Maas Van Beek
  • Laser Spoke Power Meter
  • Cyclelive Magazine
  • BIG Challenge
  • Sport Scientists
  • Doping Actualiteit
  • Trainen op Vermogen


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs