Chris Froome is de enige renner die in de Tour nog met een niet-circulair Osimetric tandwiel rijdt. (Correctie, ook Pierre Rolland en David Millar) rijden met een ovaal). In de Tour 2012 reed bijna de ganse Sky ploeg met deze tandwielen. We stellen ons dus de vraag of Froome nu een hardnekkige dommerik zou zijn die als enige vasthoudt aan een spookbeeld, of dat er misschien andere krachten zouden spelen om de andere renners te overtuigen dit niet meer te doen. We zouden liefst ook niet vergeten dat het werelduurrecord achter derny op naam staat van Maas van Beek die een Ogival niet-circulair kamwiel van 70 tanden gebruikte om het record op 66.639 km te zetten.
Over het mogelijke theoretische voordeel van dit tandwiel kan er na de
voortreffelijke studie van de heren Ingenieurs Malfait en Storme nog
weinig twijfel bestaan, zie o.a.
http://www.noncircularchainring.be/
Uit deze studie blijkt dat in het ideale geval wanneer het tandwiel voldoende ovaliteit heeft, correct georiƫnteerd is, en bij hoge trapfrequentie (90 tpm of meer) gebruikt wordt een dynamisch voordeel van ongeveer 8 Watt oplevert. Dit betekent niet dat dit tandwiel als een motortje energie zou leveren, maar wel dat er bij gelijke inspanning van de renner en bij gelijke belasting van zijn gewrichten, voornamelijk het kniegewricht, meer lichaamsenergie omgezet wordt in bewegingsenergie.
Nu is 8 Watt niet echt om naar huis te schrijven, maar het loont de moeite even te kijken wat dit kan opleveren als tijdswinst.
Bergop; Een renner die met 400 Watt een typische col op rijdt in 30 minuten, zal dezelfde col met 408 Watt bijna 1.7% sneller rijden en dus 30 seconden winnen!
Tijdrit; In een vlakke tijdrit aan hoge snelheid zal de snelheidswinst van de orde van 0.5% zijn, dus ongeveer 9 seconden.
Wat mij betreft is Froome dus wel de enige slimmerik in het peloton. Ik denk dat wereldkampioen tijdrijden Tony Martin minder dan 9 seconden winst haalt uit zijn zadel met schuurpapier. Toch is die man zo overtuigd dat hij er bloedende dijen op de kop toe neemt.
10 procent meer vermogen? Baarlijke onzin!
Ik lees in Het Nieuwsblad op 14/7 ; De producent (van de ovale tandwielen) slaat je om de oren met indrukwekkende cijfers: 10 procent meer vermogen, 10 procent minder melkzuur; de gemiddelde snelheid stijgt met 1 tot 1,5 procent.
Laat ons even ernstig blijven. Indien er 10% vermogenswinst is bergop zal er ook bijna 10% snelheidswinst zijn. Op de Mont Ventoux zou Froome dus 6 volle minuten voor alle anderen rijden met de vingers in de neus...Niet dus!
In een vlakke tijdrit betekent 10% vermogenswinst ongeveer 3% snelheidswinst, niet 1 tot 1.5 procent. Ook dit is fel overdreven.
|