Inhoud blog
  • Froome en Ovalen
  • Opgelet met GPS - Power
  • Teksten in Magazines
  • Tour de France 2012
  • Antidoping manifest
  • Doping en Klimvermogen
  • Rode bieten
  • MTB wielen 26 en 29
  • S78 Standaard Renners
  • Giro 2012
  • Klimmen en laag vliegen
  • Thomas de Gendt op de Stelvio
  • Dames op de muur van Huy
  • Gilbert 8.96 W/kg op de muur van Huy
    Zoeken in blog

    The Power of Cycling

    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MTB wielen 26 en 29
    In de MTB wereld worden de 29" wielen steeds populairder. De voornaamste reden is dat deze wielen met een grotere diameter inderdaad een kleinere rolweerstand hebben. Daar tegen staat dan dat deze wielen uiteraard zwaarder zijn, en ook een grotere rotatie inertie hebben. De vraag is dan ook of deze wielen niet voor verlies zorgen in de versnellingsfases, bijvoorbeeld bij het optrekken na een obstakel of een scherpe bocht.
    Daarom heb ik aan de hand van een wiskundig model (zie www.fietsica.be/versnellen.htm ) enkele simulaties gemaakt over een 2-tal realistische situaties.
    Er moeten 3 aspecten in rekening worden gebracht;
    1. De rolweerstand van de 29" wielen is een fractie 0.897 kleiner dan van de 26" wielen.
    2. De massa en rotatie-inertie van de 29" wielen is 1.116 maal groter dan de 26" wielen
    3. Verhoogde luchtweerstand van de 29" wielen, eveneens een factor 1.116

    Voor de simulaties gebruikte ik fietsers van 72 kg, met een MTB zonder wielen van 5.4 kg.
    De 26" wielen met banden hebben samen een massa van 3.6 kg. Voor de 29" wielen is dit 4.02 kg
    De rolweerstandcoëfficiënt van de 26" wielen is op een behoorlijk zwaar stukje weg gelijk aan 0.05
    De 29" wielen hebben een rolweerstandcoëfficiënt van 0.448
    Het frontaal oppervlak van de fietser + frame = 0.40 m2.
    Het frontaal oppervlak (luchtweerstand) van een 26" wiel met 42 mm band is 0.049 m2. Voor de 29" wielen is dit 0.066 m2.

    Eerste simulatie; Constant vermogen en snelheid.
       Snelheid km/h
    MTB26"
     24.18
    MTB29"
     25.38
     Hiernaast de berekende snelheid van twee identieke fietsers van 72 kg die rijden met een constant vermogen van 350 Watt.
    De MTB29 wint dus duidelijk bij gelijke omstandigheden en gelijk constant vermogen. Wanneer beide fietsers gedurende 10 seconden naast elkaar strijden zal de MTB29 fietser een voorsprong nemen van 2.2  meter, ruim genoeg om als eerste de volgende bocht in te duiken !! 

    Dit alleen is reden genoeg dus om met 29" wielen te rijden.


    Tweede simulatie ; We vergelijken twee exact gelijke fietsers, met zelfde stuwkracht van 110 N, die naast elkaar zouden versnellen te beginnen bij 15km/h. Hoe zijn hun snelheid en afgelegde afstand na 5 sec inspanning?

       Snelheid in km/h  na 5 sec
     Afstand in meter na 5 sec
     MTB met 26"
     27.77 29.91
    MTB met 29"
     28.37  30.35
    In deze versnellingsfase is het verschil tussen beide wieldiameters dus relatief beperkt omwille van de grotere traagheid van de 29" wielen. De verminderde rolweerstand blijft echter doorslaggevend. Na 5 seconden heeft de 29" rijder een voorsprong van 44 cm
    Het is dus zonder meer duidelijk dat MTB met 29" wielen in alle omstandigheden sneller zijn dan 26" wielen.

     Moeten we dan ook 29" wielen gebruiken op een racefiets?

    Helemaal niet. De racefiets  heeft op goede asfalt een veel kleinere rolweestand dan de MTB, ongeveer 0.004 ipv 0.05, waardoor het voornaamste voordeel van de 29" bijna helemaal verdwijnt. Het kleinere gewicht van de racewielen hebben ook minder invloed op de versnellingsfase. Aangezien de snelheden die met een racefiets gehaald worden meestal tussen 30 km/h en 60 km/h liggen, neemt de luchtweerstand de bovenhand. De hogere luchtweerstand van de 29" wielen leidt onvermijdelijk tot verlies tegenover de 26" wielen.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    26-10-2016
    mr

    Hallo, ik vind de website en blog van Fietsica zeer interessant, maar toch zit er een fout/rare redenering in uw conclusie: "Moeten we dan ook 29" wielen gebruiken op een racefiets?" Want racefietsen rijden toch altijd met 28" wielen! en nooit met 26" (tenzij sommige junior- of kinderfietsen). De naam 29" is trouwens misleidend, want ook deze wielen hebben eigenlijk 28"-velgen, men noemt ze (verkeerdelijk) 29ers omdat mountainbikes in vergelijking met koersfietsen veel dikkere en dus hogere banden hebben. De binnendiameter van velg of band is voor 28" of 29" hetzelfde, dus eigenlijk bestaat er geen 29"-wielformaat...

    sportieve groet

    dirk 

    26-10-2016 om 13:44 geschreven door Dirk Dom


    26-10-2012
    Antwoord voor Stijn
    Voor relatief kleine verschillen in diameter is de rolweerstand voor identieke banden en bandenspanning omgekeerd evenredig met de wieldiameter, dus de rolweerstand van de 29" -ers is een fractie 26/29 kleiner dan van d 26" wielen.
    Betreffende de rolweerstand; die kan natuurlijk varieren tussen 0.004 (goede tube op asphalt) tot 0.25 of meer voor een brede MTB band in los zand. Ik gebruik 0.15 als een gemideld zware weerstand, maar uiteraard kan men honderd en één andere simulaties maken.
    En idd. zijn het frame en de vork voor een 29" ietsje zwaarder dan voor een 26", maar daar kan ik geen cijfer op plakken.
    Ik heb ook enkele simulaties gemaakt voor steilere beklimmingen. Voor goedlopende hellingen van 15% of meer verliest de 29" band zijn voordeel.
    Besluit; Op lange, steile maar goedlopende hellingen wordt het voordeel van de 29" banden marginaal.

    26-10-2012 om 14:51 geschreven door Fietsica


    19-10-2012
    Cijfers rolweerstand + gewicht frame
    Van waar komen de cijfers ivm verschil in rolweerstand precies?
    Kan U ook, gezien het extra gewicht, een simulatie maken van 10% bergop en 20% bergop.
    Verder denk ik ook dat het frame van een 29-er ook nog wat extra weegt tov een 26er  gezien de chainstays en 
    vorkbenen wat langer moeten zijn op dat de grotere wielen in het frame zouden passen geen idee hoeveel precies.
    Wel heel interessant zo'n berekening!

    19-10-2012 om 22:37 geschreven door Stijn Fonck




    Foto

    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Mijn favoriete lnks en blogs
  • Fietsica for Die Hards
  • Mieren van de Galibier
  • Maas Van Beek
  • Laser Spoke Power Meter
  • Cyclelive Magazine
  • BIG Challenge
  • Sport Scientists
  • Doping Actualiteit
  • Trainen op Vermogen


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs