Inhoud blog
  • Froome en Ovalen
  • Opgelet met GPS - Power
  • Teksten in Magazines
  • Tour de France 2012
  • Antidoping manifest
  • Doping en Klimvermogen
  • Rode bieten
  • MTB wielen 26 en 29
  • S78 Standaard Renners
  • Giro 2012
  • Klimmen en laag vliegen
  • Thomas de Gendt op de Stelvio
  • Dames op de muur van Huy
  • Gilbert 8.96 W/kg op de muur van Huy
    Zoeken in blog

    The Power of Cycling

    27-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.S78 Standaard Renners
    Bij het berekenen van het klimvermogen dat door een renner ontwikkeld wordt moeten we nauwkeurig de klimweerstand, de luchtweerstand en de rolweerstand in rekening brengen. De nauwkeurigheid van het resultaat hangt natuurlijk in grote mate af van de nauwkeurigheid van de gebruikte gegevens zoals massa van de renner en zijn materiaal, zijn lengte en frontaal oppervlak, zijn fietshouding (rechtop of eerder voorover gebogen, staand of zittend). Het is niet altijd eenvoudig deze gegevens voor een bepaald renner te verkrijgen, en daarom kan het nuttig zijn te werken met een hypothetische standaard renner, d.i. de S78 renner.
    De S78 heeft een massa van 69 kg, een lengte van 1.84 m, en heeft 9 kg aan extra materiaal, fiets + drinkbussen, + kledij + Schoenen  + bril etc...
    We kunnen ook een standaard renner ontwerpen die meer overeenkomt met de typische kenmerken van vrouwelijke rensters, de S63 met lichaamsmassa 54 kg en 9 kg extra ballast.
    Wanneer we dus het klimvermogen (in W/kg) van bijvoorbeeld Jurgen Van den Broeck op de beklimming van de Grand Colombier berekenen, kan dit zowel zijn werkelijk klimvermogen zijn, als het klimvermogen van de S78  dat nodig is om gelijke tred met Jurgen te houden.
    De hamvraag is dus ; Hoe groot is het verschil tussen het werkelijk klimvermogen en het S78-klimvermogen? Alleen voor bijzonder lichte of bijzonder zware renners is dit verschil van enige betekenis.
    Nemen we even een beklimming van de Aubisque, 16.4 km aan gemiddeld 7.1% die beklommen wordt in 48:00 min. Volgende tabel toont de respectievelijke absolute vermogens in W, en de klimvermogens in W/kg die door verschillende renners zou moeten ontwikkeld worden.

     
     Renner  Vermogen (W)
     Klimvermogen (W/kg)
     S78  375 5.43
     S63  308 5.60
     Van Den Broeck
    375
    5.43
     Scarponi  342  5.51

    Door het grote verschil in rennersmassa is er ook een groot verschil in de absolute vermogens die moeten ontwikkeld worden, 375 W voor VDB en 308 W voor een S63-renner, of 342 W voor Scarponi.  De klimvermogens in W/kg verschillen echter nauwelijks. Scarponi moet ongeveer 1.5% meer aan klimvermogen leveren dan Van Den Broeck of dan de S78 renner. Deze verschillen zijn te wijten aan het gewicht van de fiets plus kledij en accessoires die voor zware of lichtere renners ongeveer identiek zijn maar die voor de lichtere renner een grotere fractie van zijn eigen gewicht uitmaken. Indien we dus alle berekeningen doen voor een S78-renner zullen we een mogelijke fout van maximaal 1.5% maken.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Foto

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Mijn favoriete lnks en blogs
  • Fietsica for Die Hards
  • Mieren van de Galibier
  • Maas Van Beek
  • Laser Spoke Power Meter
  • Cyclelive Magazine
  • BIG Challenge
  • Sport Scientists
  • Doping Actualiteit
  • Trainen op Vermogen


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs