ALGEMEEN REGLEMENT DAMESFIETSCLUB “DE BELLEKES” (versie 01/01/2025)
Door lid te worden van de club, verklaren de leden zich uitdrukkelijk akkoord met het algemeen reglement
De leden worden verzocht zich te houden aan volgende regels om de veiligheid op de weg maar daarnaast ook de werking van de club, te kunnen verzekeren.
Art. 1 Oprichting, bestuur, bestuursvergaderingen, algemene vergadering.
1.1 De feitelijke vereniging ’De Bellekes’ is een fietsclub die opgericht is 1997 met een sportief doel, zijnde de organisatie van wekelijkse ritten op zondagvoormiddag van 1 april tot 31 oktober van ieder jaar.
1.2 De club wordt geleid door een bestuur dat bestaat uit 3 leden, te weten een voorzitter, een secretaris-penningmeester en een materiaal meester.
1.3 De eerste donderdag (tenzij anders aangekondigd) van mei, juli en september, vindt er een bestuursvergadering plaats. Ieder lid kan er steeds terecht met suggesties/opmerkingen. Die verlopentegenwoordig wekelijks, telefonisch en via Whatsapp
1.4 Jaarlijks wordt er voor de aanvang van het nieuwe seizoen een algemene vergadering georganiseerdwaarop alle leden worden uitgenodigd.
Art.2 Aansluitingsvoorwaarden.
2.1 Vanaf 18 jaar kan men lid worden. Er worden enkel dames toegelaten. Maximum 25 leden.
2.2 Om nieuwe leden te melden dient men aan het bestuur een formulier aan te vragen.
2.3 Elk nieuw lid dient bij aansluiting in eer en geweten te melden in het bezit te zijn van een familiale verzekering én een fiets- of persoonlijke verzekering
2.4 Wil men niet meer meefietsen en men is gedurende 3 jaar fietsend lid geweest, kan men tegen betaling van € 75,00 erelid worden. Ereleden kunnen aan elke door de club ingerichte activiteit deelnemen.
2.5 Bij het begin van het seizoen wordt aan elk lid een bijdrage van € 75 (aanpasbaar) als inschrijvingsgeld gevraagd.
Art.3 Aantal ritten, afstanden en verloop.
3.1 Het seizoen omvat 30 ritten, start op de eerste zondag van april en eindigt op de laatste zondag van oktober. Van ieder fietsend lid wordt gevraagd om minstens 15 ritten te fietsen.
3.2 Word hieraan niet voldaan gedurende twee opeenvolgende jaren dan zal het bestuur het verdere lidmaatschap van het betrokken fietsend lid evalueren en in het slechtste geval kunnen beslissen totopheffing van het lidmaatschap.
3.3 Elke rit van minimum 15km, met een deelname van 6 fietsers, waaronder minstens 1 bestuurslid wordt als geldig beschouwd.
3.4 Minstens 1 baankapitein zal voorop het tempo bepalen en minstens 1 zal achteraan fietsen om eventuele gevaren te melden .
3.5 De baankapitein achteraan zal elk gevaarlijk of roekeloos rijgedrag, elke onregelmatigheid of overtreding tegen het reglement aan het bestuur signaleren.
3.6 De door de club aangestelde baankapiteins moeten zoveel als mogelijk zorgen voor de veiligheid van de deelnemende fietsers. Zij dienen met fluitsignalen het afslaan naar links of rechts, het stoppen aan kruispunten, het oversteken van kruispunten ,wegomleggingen en onvoorziene hindernissen tijdig aan te geven.
3.7 Er wordt in groep gefietst met 2 naast elkaar (aaneensluitend) en dit uiterst rechts !!!! Houd altijd uw voorganger in het oog en bewaar het overzicht zodat u tijdig kan reageren.
3.8 De ritten worden op voorhand vastgelegd en worden niet meer veranderd.
3.9 Elk lid is vrij om zelf een rit uit te stippelen, van ongeveer 30 km ,en ter goedkeuring voor te leggen aan het bestuur .
3.10 Indien door omstandigheden zoals te slechte weersomstandigheden of geen 6 starters, geen 30 ritten kunnen gereden worden, kan het bestuur de opgelegde minima van 15 ritten aanpassen.
Art.4 Samenkomst voor de start van de ritten.
4.1 Samenkomst: iedere zondag, in café “ In ’t Dorp”, om 9u20 en vertrek om 9u30 stipt ! Aankomst: in café “ In ’t Dorp”.
4.2 Vóór het vertrek van elke rit dienen de deelnemende fietsers zich persoonlijk in het clublokaal te melden om hun aanwezigheid te registreren op de lijst van deelnemers die tijdens de rit verplicht aanwezig moet zijn in de groep. 4.3 Ieder lid moet bij de rit in het bezit zijn van haar identiteitskaart.
Art. 5 De uitrusting.
5.1 Het dragen van de clubkledij is bij elke rit verplicht.
5.2 De clubleden zullen deze uitrusting onderhouden volgens de etiketvoorwaarden van de fabrikant. Voor het wassen van de clubkledij mogen, om vroegtijdige slijtage te voorkomen, geen wasverzachters gebruikt worden.
5.3 Elke beschadiging van welke aard ook wordt ten laste gelegd van het betrokken clublid.
5.4 De door de club aan de fietsende leden gratis bezorgde uitrusting (koerstrui met korte- en koerstrui met lange mouwen , winddicht warm jasje) blijft eigendom van de club.
5.5 De gratis door de club bezorgde kledij mag ook alleen maar gebruikt worden voor de officiële ritten !
Art.6 Bij pech.
6.1 Bij een lekke band of een ander technisch mankement moet men steeds voldoende oog hebben voor de veiligheid van de andere fietsers, dus niet te bruusk remmen of onverantwoorde maneuvers uitvoeren .
6.2 De fietsen moeten altijd wettelijk én technisch in orde zijn.
Art.7 Administratieve plichten.
7.1 De bestuursleden van de fietsclub de Bellekes kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen, van welke aard dan ook ,die zich zouden voordoen tijdens de wekelijkse ritten die de club organiseert op de zondagen van april tot en met oktober of tijdens andere organisaties van de club in de loop van het van het jaar.
7.2 Door de club wordt vanaf 1 april 2015 , in hoofde van elk van de leden een globale verzekeringspolis “Burgerrechtelijke aansprakelijkheid Sport- en ontspanningsvereniging”
Nuttige telnrs.: Vanoppen Rita 011756414 0499/740338
Colemont Greta 011/59.11.52 0474/919080
Kuijken Jeanneke 0495/532684
Café In ‘t Dorp 011/25.51.50
Sibova 011/25.00.05
05-01-2017, 00:00
Geschreven door Rita 
|