Beste mensen, We hebben met onze klas een vrachtwagen bezocht.
We
gingen de vrachtwagen binnen en werden dan weer een beetje
opgesplitst het eerste groepje ging naar de cabine en de rest bleef in
de laadruimte. De personen in de laadruimte moesten eerst de kortste weg
maken tussen 2 steden. (blijkbaar is het voor vrachtwagen chauffeurs
beter om bergen en drukke steden te vermijden) We zijn er ook achter
gekomen dat je voor het beroep van vrachtwagen chauffeur goed in
aarderijkskunde moet zijn en veel talen moet kennen en ook wat over
techniek (voor kleine herstellingen).En natuurlijk goed kunnen schrijven
want anders kan het zijn dat je de code voor water schrijft in plaats
van bijtend zuur! Dus goed opletten bij aarderijkskunde,techniek en
nederlands, frans enzovoort als je vrachtwagen chauffeur wil worden. We
hebben ook tonnen leren vastzetten door anti slip matten en soort van
touwen te gebruiken.We moesten ook handschoenen aan en we moesten doen
alsof we bijtend zuur aan het vastzetten waren.Toen dat gedaan was
moesten wij naar de cabine (die eigenlijk HEEL groot is) we konden er met
9 personen in zitten! Daar kregen we te horen dat een chauffeur maar
4uur mag rijden en een pauze moet pakken van 3kwartier en in totaal 9uur
per dag! En ik hoor je al denken : ze kunnen toch valsspelen?! Wel nee
want er is een apparaat dat het controlleerd en als je dan gepakt wordt
en je hebt bv: een half uur te veel gereden dan kan je een boete
krijgen van 2000euro ! En dat betaalt de baas niet want het is je eigen
schuld! En als ze naar verre plaatsen gaan moeten ze met 2 chauffeur
vertrekken.Verder hebben we ook geleerd over de dode hoek,dus een tip :
zorg altijd dat de (vrachtwagen)chauffeur je gezien heeft! Wel en dat
was het dan over de (geslaagde)dag !