Ben ik blij dat ik terug op de fiets zit!Weg zwelling! Weg pijn! Wat een verademing!
Als test gisteren op de Alto Hoya de la Mora 1
minuut 520 watt geduwd bergop! Zonder pijn! Dat was écht een opluchting!
Momenteel is het vooral klimmen, maar ook mijn
tijdrijden moet ik terug bijschaven! Er is nog een pak werk aan de winkel, maar
waar een wil is, is een weg niet?
Alhoewel ik vol naar de Dauphiné toewerk heb ik geen
flauw idee wat het daar gaat worden . Mijn nadeel is het gemis aanwedstrijdritme voordeel is dan weer dat ik
fris aan de start kan komen .het zal balanceren worden tussen die twee,
zowiezo!
Wat ik daarna ga doen? Dat staat nog niet vast! De
Route du Sud komt vlak na de Dauphiné, maar das iets wat we nog moeten
bekijken Ik kan ook enkele lokale Italiaanse wedstrijden rijden, daar moet ik
met niemand rekening houden!
De pers? . Ach ja die springen er maar wat te graag
met zn allen op!Volgens mij kennen ze
de antwoorden beter dan ikzelf!
Ik wéét alleen dat ik de volledige steun heb van
mijn team, welke wedstrijd ik ook ga rijden. Bovendien wordt ik zeer goed
omringd door mijn medisch team en management! Die doen er gewoon alles aan om
mijn weg uit te stippelen!Ik vertrouw
hen volledig en blij dat ik zo op hen kan rekenen!
De fans mogen gerust zijn! Ik kom terug! Mét
overgave en volledige goesting .snak naar wedstrijden!
Ik wil bij deze maar wat graag iedereen bedanken
voor de steun en zéker ook de fans .echt waar zonder jullie allen stond ik
nergens!Je hebt er werkelijk geen idee
van wat dat met een mens doet als je in de lappenmand ligt al die
steunbetuigingen, écht top!
Het zat er al een paar dagen aan te komen, maar
gisteravond laat werd na rijp overleg de knoop doorgehakt!
Ik maak mijn comeback in de Dauphiné en rij de Ronde
van Frankrijk!
Momenteel ben ik volop begonnen met de opbouw naar
de Dauphiné, die begint op 4 juni. Maandag voor het eerst sinds lang vier uur op
de fiets gezeten! We zijn er nog lang niet, maar we doen er wél alles aan!
Natuurlijk deed het pijn om niet aan de start te
staan van de Giro. Maar ik wou de eerste dagen er bij zijn en heb alle ritten
in Sardinië gevolgd. Ik voelde dat het team mij nodig had in deze moeilijke
periode en hoop dan ook dat ze een mooie Giro kunnen rijden. Nu zal ik alles
volgen op televisie tussen mijn trainingen door.
Na de Dauphinè is het doel de Ronde van Frankrijk!
Al blijven we er wel rustig onder; eerst zien wat het geeft in de Dauphiné en
dan verder bouwen! Maar het belangrijkste is dat ik eindelijk terug een rugnummer
zal kunnen opspelden!
Met de ploegvoorstelling en de start van de eerste
rit had ik het echt wel moeilijk.
Nog maar een keer geconfronteerd worden met de
leegte die Michele achterlaat . wennen zal het nooit!Ongewild dwalen je gedachten af naar zijn
weduwe en zn tweeling en komt je gemoed vol..... Zo erg! Ik ben ervan overtuigd dat ons team er alles zal aan
doen om Michele gepast te eren, al blijft het natuurlijk koers en dat moét
ook! Ik was het aan mezelf verplicht om hier bij te zijn, en de jongens die van start gingen persoonlijk te komen steunen!
Ik kwam met gemengde gevoelens naar Sardinië, maar
het warme onthaal door mijn supporters heeft me écht wel deugd gedaan! Natuurlijk heb ik spijt dat ik er niet bij ben! Stel
je voor: de 100ste Giro die start in Sardinië, mijn heimat!Maar het is niet anders!
Mijn herstel verloopt gunstig en ik focus me nu
vooral op mijn terugkeer in het peleton!Waar wanneer precies? Er zijn wel wat pistes . maar wat eerst komt, komt
eerst te vroeg hernemen is een risico dat ik niét wil nemen! Ook aan mijn
programma wordt nog wat gesleuteld.
Zondagavond eindigde de derde etappe niet eens ver
van mijn ouderlijk huis! Speciaal toch!
En toen verliet de Giro Sardinië . Een raar gevoel
dat ik niet mee ben, maar een vaarwel is het zeker niet, eerder tot ziens!
Het was rond kwart voor negen zaterdagochtend dat
Martinelli me opbelde om me het droevige nieuws te melden ..het kwam hard
binnen .
Vraag me niet wat ik die dag gedaan heb... Het enige
wat ik weet is dat ik geweend heb ... en die dag geen hap door mijn keel kreeg
Hoe zou je zélf zijn de 100ste Giro Michele zou
mijn wegkapitein zijn, maar toen dat door mijn blessure anders uitpakte, kreeg
hij het kopmanschap toegewezen! Op zijn 37ste zou hij ons team leiden in de
Giro! En of hij daar fier op was! Toen we elkaar belden gaf hij heel openhartig
toe tegelijkertijd triest te zijn omdat hij liever mij had bijgestaan in de
Giro Michele ten voeten uit!
Verder in detail gaan wil ik beslist niet; praten is
één, maar gevoelsmatig valt me dit érg zwaar en ik heb het mezelf verplicht om
het sereen te houden!
Omdat ik volop in mijn revalidatie zat, lukte het me
wel om mijn gedachten wat te verzetten, al liep alles toch veeleer krampachtig .
Als vaste kamergenoot tijdens de koersen die we
samen reden, onthoud ik vooral zijn onvoorwaardelijke oprechtheid! Een
goedlachse kerel met heel veel humor en tegelijkertijd tonnen ervaring! En of
ik veel van hem geleerd heb! Hij gaf me dikwijls op zijn zo eigen manier tips,
als waar ik bijvoorbeeld ergens in een rit het beste een aanval kon plaatsen .
Tijdens de plechtigheid had ik het énorm zwaar! Gelukkig waren we met een delegatie van het team en mijn management en hadden
we écht wel steun aan elkaar!
Ik zeg je hij zal altijd met me meerijden, in
gedachten voor altijd!
Ik weigerde naar alle media toe élk interview . Ik
vond het niét passen! De communicatie verliep via het team. Wat kon ik daar aan
toevoegen? Niets!
Hoe moeilijk het nu ook is, ik moet mij verder
concentreren op mijn revalidatie. Hierboven zal een kerel op me neer kijken en
dat maakt dat ik meer dan ooit gebrand ben op mijn comeback!
Bij die comeback zal ik voor Michele rijden en sta
ik al mijn premies en startgelden af aan zijn familie! De weg die ik moet
afleggen is nog lang, maar staat in o zon schril contrast met wat Micheles
familie nu doormaakt!
Het ga je goed daarboven, vriend .. Vergeten doen we
je nooit!CIAO
MICHELE!!!
Fabio Aru - Milaan Mangligalli ziekenhuis, nieuw onderzoek
Milaan, Mangiagalli ziekenhuis - Nieuwe MRI en
nieuwe update!
Professor Combi ziet een opmerkelijke verbetering
van mijn blessure aan mijn linkerknie!
OK, bij het stappen voelde ik geen pijn
meer, maar nu blijkt dat ook de vochtophoping verdwenen is! Meer zelfs, de slijmbeursontsteking lijkt grotendeels
verdwenen ook al voel ik nog wel pijn ter hoogte van het kraakbeen bij
inspanningen!
Goed nieuws, maar we blijven voorzichtig!
En dus
werd besloten om de therapie verder te zetten tot het kniegewricht volledig
herstelt is. En om opnieuw zoetjesaan beginnen te fietsen.In eerste instantie zal dat wel met een zeer
lage weerstand zijn, we moeten immers kijken hoe mijn knie reageert op de omwentelingen.
En néén, zoals de zaken staan zal ik niét deelnemen
aan de Giro dItalia! Mijn team wenst eerst het fiat van professor Combi af te
wachten dat ik 100% hersteld ben, vooraleer mijn verder seisoen te gaan
plannen, en te beslissenwanneer ik
opnieuw in competitie kom!
Het heeft geen zin om hier verder op door te vragen, de beslissing ligt bij mijn team, en daar heb ik alle vertrouwen in.
Geen risicos aub, dat was de opdracht!En dus hielden we het op volledig vlakke
wegen!
Twee uurtjes, zonder forceren!Er is wel degelijk beterschap, maar ik voel
toch nog steeds pijn in mijn linkerknie. Doortrainen zit er nog niet direct aan
te komen, vrees ik!
De Giro? Ik vernam van mijn management dat ik
volgens een bepaalde pers toch nog zou starten
Ik weet alleen dat me morgen een nieuw onderzoek
wacht in Milaan. Laat ons eerst nu maar de resultaten van dat onderzoek
afwachten!
Fabio Aru - Eindelijk begonnen aan de revalidatie!
Na tien dagen verplichte en noodzakelijke platte
rust!
Eindelijk kunnen we samen met fysiotherapeut
Roberto Maragliono en zijn team aan de weg terug gaan werken.En of er gezwoegd wordt! Sessies van minstens
vier uur per dag! Intens werken, vele oefeningen afgewisseld mat water therapie
in water van 35°C met een hoge concentratie aan Epson zout!
Ik kijk echt uit naar de afspraak van 20 april in
het Mangiagalli ziekenhuis in Milaan, voor een volledige check-up en een nieuwe
MRI van mijn linkerknie!
Uiteraard zullen we het advies van professor
Combi minutieus opvolgen en van daaruit verder werken aan het verdere
herstel en misschien vooruitblikken naar wat komen moet.
Van zodra verder nieuws lezen jullie het
zeker hier!
Dan geef je gisteren een interview en krijg je in
de late namiddag het harde verdict: door de gevolgen van mijn val vorige week
op training in de Sierra Nevada sta ik voor tien dagen verplichte rust!
Professor Combis diagnose gisteren namiddag in Milaan was duidelijk:
slijmbeursontsteking!Vandaar dat de
pijn niet te harden was tijdens het fietsen!
Natuurlijk ben ik teleurgesteld en heb ik spijt van
wat er gebeurd is. Ik droomde van de Giro start in mijn Sardinië, een giro die
we al maanden aan het voorbereiden waren! Helaas is het door dit ongeval niet
mogelijk om voldoende in conditie aan de start van de Giro te komen waardoor
een forfait, hoe erg ook, zich opdringt!
Ik hoop op een spoedig herstel, waarna we zullen
zien hoe mijn programma kan bijgesteld worden. Nu donderdag laten we
alvast opnieuw een MRI nemen in Milaan; op 20 april is er dan een nieuw
onderzoek gepland om te kijken hoe één en ander evolueert.
Even ter info:
Een slijmbeurs of bursa is een soort van kussentje
dat gevuld is met slijmerig vocht. Ze worden aangetroffen tussen pezen en
botten van een gewricht. Slijmbeurzen zorgen ervoor dat het gewricht soepel kan
bewegen, zonder dat de pees over het botgewricht schuurt.
Een ontsteking van de slijmbeurs wordt bursitis
genoemd. Aangezien dit beschermende kussentje zich dicht bij de aanhechting van
de pees op het bot bevindt, is het soms moeilijk om een slijmbeursontsteking
van
een peesontsteking te onderscheiden.
Beide aandoeningen geven immers vergelijkbare
klachten. Op de bijgevoegde foto zie je (pijltje) waar precies de
ontsteking zich bevindt.
Opgeven? Dat staat niet in mijn woordenboek!
Ondanks mijn val op training is de Tour of Alps voor mij de ideale opstap naar
de Giro! Mede door het sterke deelnemersveld maar vooral door zijn bergachtig
parkoers is deze sowieso zware étappewedstrijd een ideale test!
Misschien even zeggen dat de Tour of Alps niét
nieuw is, eigenlijk is dat de Giro del Trentino, maar dan wel met een extra
étappe! Het is de derde keer dat ik daar aan de start kom, en hoop er met
eenzelfde goed gevoel uit te komen als de twee voorgaande edities.
Ik kijk er ook écht naar uit om opnieuw in
competitie te komen, met dank aan mijn management, de medische staf en mijn
team! Mijn opbouw naar de Giro toe werd behoorlijk verstoord door de bronchitis
opgelopen tijdens Tirreno-Adriatico.
Een volledige week zonder fiets! Dat moest
gecompenseerd worden, en dat doen we hier in de Sierra Nevada met een
hoogtestage! Morgen is het alweer de laatste dag, maar we zijn hier dan ook al
van 23 maart. We dat zijn naast mezelf Dario, Paolo, Tanel, Moreno, Jesper
& Andrey, de harde kern van onze Giro-ploeg zeg maar!
Omwille van die val op training, weet ik niet goed
wat ik van de Tour of Alps moet verwachten, precies daarom is het zo belangrijk
dat mijn team en mijn management voor de volle 100% achter mij staan. En geloof
me, we staan daar echt wel met een sterk team aan de start!
Het zou kunnen dat ik er eind april de Ronde van
Romandië nog bijneem, maar eerst zien dat ik met een goed gevoel uit de Tour of
Alps kom.