verhoog je inkomen door je capaciteiten te ontplooien
22-09-2007
werk aan jezelf
Wat je verdient is afhankelijk van hoe goed je je capaciteiten ontwikkelt. Hoe beter je ergens in bent, hoe meer je zal verdienen. Wil je meer gaan verdienen dan moet je dus niet zozeer harder gaan werken (meer "uren kloppen"), maar wel werken aan jezelf. Via pesoonlijke ontwikkeling zal je niet alleen figuurlijk een rijkere persoon worden, je zal ook echt meer geld verdienen. Werk dus harder aan jezelf dan aan je baan. Lees boeken, ga naar semenaries, bestudeer de besten in je vakgebied. Wat je hieruit leert pas je dan toe. Integreer die inspirerende ideeën in je werk van elke dag. Na een tijdje zal het vanzelf zijn vruchten afwerpen en zal je betere resultaten boeken op minder tijd.
Het alsof-principe is een heel deugdelijk psychologisch beginsel dat mensen echt kan doen veranderen, als ze tenminste willen veranderen. Iemand die niet tevreden is met hoe hij zelf is of met zijn werk kan zichzelf namelijk inbeelden hoe hij graag wil zijn en dat zijn werk bijvoorbeeld de kans van zijn leven is. En dan gaat hij doen alsof hij zo is en alsof zijn werk dat inderdaad is. Als hij aan die gewenste verhouding blijft vasthouden, dan zullen de sterke psychologische en spirituele krachten die aan zijn persoonlijkheidsstructuur of zijn aard eigen zijn, zich samenbundelen om hem en zijn werk te maken tot wat hij wil dat ze zijn. Zo kan je dit principe ook toepassen als je gezonder wil zijn of rijker of als je een bepaald doel wil bereiken: je doet alsof die dingen voor de hand liggen, dat ze gemakkelijk zijn, dat je ze zonder problemen kan bereiken. Zo zal je ook veel gemakkelijker je doelen halen.
Je organisatie heeft er alle belang bij dat je met gemotiveerde mensen werkt.Succesrijke bedrijfsleiders en managers geven hun werknemers gepaste erkenning en beloning voor hun werk.Een goede medewerker kan je immers niet gemakkelijk vervangen.
Het overgrote deel van de werknemers is erg enthousiast bij de start van een nieuwe job.Uit een Amerikaanse studie blijkt echter dat die positieve spirit vaak al na een half jaar sterk daalt.De studie suggereert dat het management daarom moet stoppen met het demotiveren van de medewerkers.
De grote meerderheid van de werknemers probeert in een job drie belangrijke doelen na te streven.Managers doen er goed aan hiermee rekening te houden:
Gelijkheid: Respecteer je medewerkers en behandel hen eerlijk op het vlak van lonen, voordelen en werkzekerheid
Prestaties: Je medewerkers moetentrots kunnen zijn op hun job, hun prestaties en hun werkgever
Kameraadschap: Je medewerkers moeten goede en productieve relaties onderhouden met collegas
Succesvolle managers moeten elk van deze drie doelen helpen verwezenlijken.Verwaarlozen ze een van deze doelen dan zijn hun werknemers drie keer minder enthousiast.
Zeven principes van motiverend management
Voor de meeste werknemers blijft werkzekerheid het belangrijkste jobaspect.Weten dat je niet ontslagen zal worden wanneer je eens een mindere prestatie aflevert biedt immers een noodzakelijk gevoel van veiligheid.
Toch is werkzekerheid slechts het begin. Hieronder beschrijven we 7 principes die een ultieme rol spelen in het ondersteunen van de doelen van je werknemers op het vlak van gelijkheid, prestaties en kameraadschap.Door deze principes goed toe te passen behouden je werknemers het enthousiasme waarmee ze aanvankelijk gestart zijn.
1. Prent een inspirerend doel in
Een enthousiaste medewerker wil een helder, geloofwaardig en inspirerend organisatorisch bedrijfsdoel, dat verder gaat dan het louter financiële.Werk daarom aan de missie van je onderneming.Succesvolle managers kunnen bovendien duidelijk uitleggen waarom er net voor die missie gekozen werd.
2. Zorg voor erkenning
Bedrijfleiders en managers moeten ervoor zorgen dat alle bijdragen van werknemers, klein of groot, erkend worden. Het motto van veel managers lijkt te zijn: waarom iemand bedanken die doet waarvoor hij betaald wordt? Werknemers appreciëren een compliment en zijn verontrust als hun bovengeschikte niet de tijd neemt om hen te bedanken voor een goed volbrachte opdracht, terwijl deze erg snel kritiek levert als er fouten gemaakt worden. Erkenning versterkt de prestaties van werknemers. Of dat nu in de vorm van een klopje op de schouder, een compliment, een etentje, een flexibel uurrooster of een extra dagje vakantie is, maakt niets uit zolang er maar sprake is van oprechtheid.
3. Wees een coördinator voor je werknemers
Als baas moet je commanderen en controleren? Toch liever niet als je gemotiveerde werknemers wil behouden. Herdefinieer je rol liever en wordt een coördinator. Het is immers jouw taak om de taken van je personeel te faciliteren. In dat opzicht zijn je ondergeschikten eigenlijk je klanten. Je vertegenwoordigt hun belangen en zorgt ervoor dat je mensen krijgen wat ze nodig hebben om te slagen in hun opdracht.
4. Wees een coach voor je werknemers
Help je werknemers bij het verbeteren van hun prestaties zonder dat je hen ontmoedigt of irriteert. Spiegel je niet aan het prototype van de strenge leraar, maar aan dat van een sportieve coach.
5. Communiceer ten volle
Een van de klachten die steeds vaker aangehaald wordt door ontevreden werknemers is het gebrek aan voldoende communicatie. Er is een verschil tussen de informatie die werknemers nodig hebben om hun job te volbrengen en informatie waardoor ze zich gerespecteerd voelen. Om die reden houd je best niets achter voor je werknemers behalve die zaken die echt vertrouwelijk zijn. Communiceer open en wees volledig, op die manier help je je werknemers niet alleen bij hun job, het is ook een krachtig teken van respect. Controleer ook of je communicatie ok is en vraag feedback; boodschappen zijn soms onduidelijk of worden verkeerd begrepen.
6. Promoot teamwerk
Veel opdrachten vereisen teamwerk om effectief volbracht te worden. Groepen kunnen nu eenmaal beter problemen oplossen dan individuen. Bovendien vinden veel werknemers het erg motiverend om in teams te werken.
7. Luisterbereidheid & betrokkenheid Werknemers vormen een rijke bron van informatie: ze weten hoe een taak volbracht moet worden en hoe het beter kan. Participerende managers worden beloond op het vlak van efficiëntie en werkkwaliteit. Ze tonen hun interesse in de ideeën van werknemers, ze wachten niet op formele meetings, maar ze gaan de directe conversatie met individuen en groepen aan en bespreken met hen wat er verbeterd kan worden. In een volgende stap geven ze hun werknemers de vrijheid om zelf kleine veranderingen aan te brengen passend bij hun kennis en ervaring. Meer tips : klik hier