Gon-begeleiding of
geen gon-begeleiding
thats the question !
Erlinde
Jansens, moeder van een 13-jarige dochter, vindt het, gezien de actuele
problematiek, hoog tijd dat zij haar verhaal eens te kennen geeft.
Nu reeds 10
jaar wordt haar gezin van de ene psychiater naar de andere gestuurd wordt om al
dan niet uitsluitsel te krijgen over een eventuele diagnose van hun dochter . Deze heeft namelijk, van kinds af aan al,
behoorlijk opvallende auti-kenmerken. Voor
haar ouders moet dat zeker niet persé op papier komen maar enige begeleiding is
toch wenselijk.
Met goede
moed en in volle vertrouwen dat alles wel vlot zal verlopen en de
observatietijd met diagnose wel zal meevallen, gaan zij dus op consultatie.
Eerste
halte, Antwerpen. Net zoals zovelen krijgt
het gezin te horen dat de wachtlijst van de in-autisme-gespecialiseerde kinderpsychiater
nog voor jaren vol staat. Je kan wel
terecht bij enkele andere mensen die ook testen kunnen doen. Het kind zag een kinderpsychiater, een
psychologe en een logopediste en één van hen observeerde Jill ook eens op
school.
Besluit:
geen storing maar wel eigenaardigheden in gedrag.
Leerkrachten
blijven het aparte gedrag en reacties opmerken en Jill wordt op school (gedurende
4 jaar) wekelijks een uurtje uit de klas gehaald om haar sociale en interpretatiecapaciteiten
bij te sturen. De betrokken begeleider
is een auti-consulent die ónmiddellijk én uit zichzelf opmerkt dat Jill
autistisch is, weliswaar met normale begaafdheid. Er wordt GON-begeleiding (geïntegreerd
onderwijs) aangeraden.
2 problemen
: zij is niet bevoegd om een diagnose te stellen en om recht te hebben op GON-begeleiding
móet het kind één van de 8 mentale stoornissen hebben.
Raadzaam :
opnieuw contact opnemen met de eerdere psych-personen en ook thuisbegeleiding.
2 problemen
: Jills opvolging daar kan slechts tot de leeftijd van 6 jaar en de
psych-personen werken daar trouwens niet meer.
Thuisbegeleiding betekende een hart onder de riem maar dat was het.
Nieuw
aanraden : ofwel nog eens 60 uren testen in Leuven, ofwel was er nog een goede
kinderpsychiater waar ze terecht konden, niet zo ver weg. 60
uren Leuven
terwijl dat kind al enkele jaren gezien werd, dat ging voor het
gezin niet door!
De
aangeraden psychiater heeft Jill een 3-tal keer gezien, kon ook weer geen
uitsluitsel geven (ondanks de bevestigende inhoud van zijn verslag) maar schiep
toch hoop door een medisch attest voor GON-begeleiding te schrijven.
3 problemen
: de zachtere diagnose van auti-kenmerken mag niet meer en ook is de psychiater
uit beeld verdwenen waardoor het attest zijn geldigheid niet kon behalen.
De laatste
keer stuurde hij hen ook nog door naar een ander centrum voor extra testen :
tussen de 450 en 650 en nadien 35 per consult (zonder terugbetaling want het
zijn daar psychologen).
Jill is nu 9
jaar en nog steeds merken leerkrachten haar speciale gedrag op. Het blijft een strijd om zonder dat woordje
meer zoals Stop nu maar of Begin aan
het volgende of Kijk nog eens goed de lessen goed op te nemen, met extra
frustratie en vermoeidheid vandien, zowel voor Jill als voor haar ouders. Vooral het onbegrip van de buitenwereld zorgt
voor grote druk.
Ergens onderweg hoorden ze nog van een speciale
vragenlijst om het probleem te diagnosticeren waar ze echter zelf dienden aan
te geraken, werd er gecommuniceerd met 3 verschillende psychologen uit de
leerlingenbegeleiding en zaten na bepaalde actie-afspraken met die laatste,
zonder nieuws.
Wel was er
ergens tussenin nog een doorverwijzing naar een kinderpsychiater in een
randgemeente van Antwerpen. Daar werden
ze al gauw met een kort Wat verwacht u eigenlijk ? Buitengebonjourd.
Op een
zoveelste aanraden, consulteerden ze een bepaalde orthopedagoog die de zaak met
een collega zou bespreken. Ze hadden een
dvd-opname van Jill gemaakt maar het was de ouders niet toegelaten die dvd te
bekijken. Dat mochten alleen bevoegden. Later hebben bevoegden om die dvd gevraagd
maar bleven zonder reactie.
Aan de hand
van de beelden kregen men het vermoeden van Gilles de la Tourette maar de
ouders waren al wel zover om te weten dat het duidelijk om een ik-verveel-mij-en-dat-maakt-mij-zenuwachtig-moment
van Jill ging.
Raadzaam
: naar bepaalde kinesist/fysiotherapeut
die enige ervaring heeft met autisme.
Resultaat :
testen waren gebaseerd op motoriek, links- of rechtsgeoriënteerdheid, enz.
Nieuwe hoop
was er toen iemand zei dat er psychiaters zijn die, aan de hand van eerdere
verslagen met voldoende aanwijzingen, wel eens een diagnose willen
stellen. Twee maal bot gevangen.
Erlinde is
de tel, de redenen en de volgordes kwijt van wat, wanneer en waarvoor precies maar feit is dat zij pas laat op
hun lijdensweg te horen kregen dat van de door hen geconsulteerde
personen/teams er maar weinigen bevoegd waren om een diagnose te stellen. Dit kan echter alleen maar gebeuren door een
multi-disciplinair team. Haaa, zooo zit
dat !
Jill gaat nu
naar het middelbaar.
De
leerkrachten merken nog steeds het speciale gedrag op.
Het dossier
Jill is 3 cm dik.
|