Het land onder de regenboog Nico ter Linden
Ik heb gekozen voor de verhalen uit het Oude Testament omdat dat de beginverhalen zijn.
Toen ik hoorde dat het een Bijbel van Nico ter Linden moest zijn was ik verrast.
Stond in elke kinderbijbel niet dezelfde essentie?
Ging achter elk verhaal niet dezelfde betekenis schuil?
Om dat te ontdekken moesten we het dus lezen.
Tot mijn grote verrassing moest ik mijn idee snel aan de kant schuiven.
Dit was zeker niet een kinderbijbel zoals mijn kinderbijbel (Woord voor Woord van Karel Eykman en Bert Bouman).
Het boek is zeer vlot geschreven en is in een mum van tijd uit.
Ik hing echt met mijn neus diep in het boek, en dat wil duidelijk zeggen dat het zeer goed geschreven is.
De verhalen uit het Oude Testament worden stapje voor stapje verwerkt in een ander verhaal van het Oude Testament en het is zeer goed te volgen hoe de geschiedenis evolueert. De wijze van vertellen maakt dat de kinderen goed de verhalen kunnen linken aan elkaar. Want eigenlijk is de bijbel 1 groot verhaal met als tussendoortje nog meer verhaal.
Dit boek zou heel leuk zijn om voor te lezen in de klas.
De leerlingen kunnen hier vlot over reflecteren omdat het verteld wordt met heel veel emoties en diepgang. Het komt regelrecht uit de leefwereld van kinderen. De gebruikte personages vertellen eerlijk wat ze denken, wat ze voelen.
Het geloof wordt getoond op een eerlijke manier.
Soms kan er twijfel zijn, soms ook niet. Het geloof heeft ups en downs maar komt altijd terug boven. Dat heeft als weerslag dat kinderen begrijpen dat ook zij af en toe kunnen twijfelen en dat het kan. Ze hoeven zich er niet om te schamen.
Abraham verloor zijn geloof maar vond het terug.
Het volk verloor hun geloof in Mozes en dus ook in God, maar vond het ook terug.
Kinderen kunnen hun emoties terug vinden in de verhalen en ontdekken dat de Bijbel eigenlijk ook een stukje van hún leven is.
Dat schept vertrouwen. Vertrouwen in de verhalen en dus ook vertrouwen in de Bijbel.
Het zijn verhalen die de kinderen gemakkelijk zullen navertellen.
Al dan niet op hun eigen manier. Daaraan zie je dan weer dat ze begrijpen wat ze gelezen hebben.
|