|
Werkplekleren dag 4
Vandaag was de voorlaatste dag in APF Autoparts en ik moet
zeggen na morgen zal ik het zeker missen. Iedereen is heel vriendelijk en er
hangt een leuke werksfeer, vandaag heb ik mogen meevolgen met Davy, hij houdt
zich bezig met de retourverzendingen. Deze morgen hebben we de retourdocumenten
in orde gebracht om op de terug te sturen goederen te plakken. Naast het
opmaken van deze documenten moet het ook gewijzigd worden in het systeem, dat
de juiste goederen klaar kunnen gelegd worden voor retour. Voor we het product
terug kunnen sturen moeten we aan de leverancier vragen of we het artikel mogen
terug sturen. Soms kan het gebeuren dat de leverancier het goed niet meer terug
wil nemen omdat het speciaal voor ons besteld werd. Er worden ook goederen
terug gestuurd omdat ze bijvoorbeeld beschadigd zijn of gewoon omdat de klant
ze niet meer nodig heeft. Bij het terugsturen van goederen moeten er ook
documenten in orde gebracht worden zoals een terugnameformulier. Dit moet
ingevuld worden en opgestuurd worden naar de klant. Er moet dan ook een
creditnota opgemaakt worden zodat het teruggenomen goed niet aangerekend wordt
aan klant. Na het opmaken worden deze afgeprint en in enveloppen gestoken en
wordt er een postzegel opgeplakt klaar voor versturen.
Naast deze taken is er ook nog de telefoon die beantwoord
moet worden, klanten bellen om een bestelling door te geven en deze moet dan
ook verwerkt worden. Het kan ook zijn dat de klanten bellen voor een
prijsaanvraag of een offerte. Deze moet dan opgemaakt worden en doorgestuurd
naar de klanten. Naast bestellingen via mail en telefoon is er ook nog de
e-shop ook deze bestellingen moeten verwerkt worden in het systeem en die
goederen moeten ook besteld worden voor de klant. Na het bestellen van de
goederen voor de klant wordt ook de bestelbon doorgestuurd. Toen we even een
moment van rust hadden vertelde Davy mij ook dat iedere leverancier een
deadline heeft voor het terugnemen van goederen, sommige leveranciers nemen een
artikel terug tot 2 weken na levering andere na bijvoorbeeld een maand, dit
hangt af van leverancier tot leverancier.
Na het meevolgen van de verwerking van al deze taken was het
ondertussen al middag. Na mijn pauze mocht ik dan meevolgen met Tim, hij staat
in voor de aankoop bij de leveranciers. De hele namiddag heb ik stap voor stap
mogen meevolgen hoe hij iedere bestelling deed naar de leverancier. Ook hier
zijn er bepaalde deadlines, bij sommige leveranciers moet je bestellen voor 14
uur wil je dat het artikel de volgende dag bij de levering zit. Bij andere
leveranciers heb je dan tijd tot 16 uur. Natuurlijk soms heeft de leverancier
de goederen ook niet en kan het dus de volgende dag niet bij de levering
zitten, dat noemt men dan een backorder. Tim is niet alleen verantwoordelijk
voor de aankoop maar klanten of leveranciers kunnen ook aan hem vragen wat de levertermijn
is van een product of wanneer een product verkrijgbaar is.
|