Dat het de laatste jaren goed
gaat met de wetenschapsrichtingen is zeker geen nieuwtje, maar hoe komt dat nu?
Is wetenschap meer bespreekbaar geworden? Heeft de sociale media hier invloed op?
Zijn het de ouders die hier iets over te zeggen hebben? Deze zaken kunnen
allemaal invloed hebben op het kiezen van een richting voor zowel jongen als
meisje.
Vroeger werd er bij jongeren minder
ingezet op talent of interesse. De jongere moest vaak studeren wat de ouders verwachtten.
Dit was vaak gelinkt aan het beroep van de ouders zelf. Zo zag je dat als vader
advocaat was en moeder psychologe of huismoeder, dit van de kinderen ook verwacht
werd. De laatste 10 tot 15 jaar zien we hier toch wat verandering in. De taboe
rond het ideale mannen- of vrouwenberoep lijkt doorbroken, onder meer daarom
wordt wetenschap meer gekozen door zowel jongens als meisjes.
Onderwijs en media focussen zich
meer op de talenten en interesses bij jongeren. Zo zie je dat bijvoorbeeld de
STE(A)M-richting een interesse heeft teweeggebracht bij meisjes. Een volledige
nieuwe inkleding van wetenschapsrichtingen waarbij wordt ingezet op zowel
vaardigheden als kennis. Bovendien zie je in de media meer wetenschappelijke programma’s
verschijnen, die met een gezonde dosis
humor onze jongeren stimuleren.
Een tweede reden voor deze trend
is dat ouders minder geneigd zijn om hun kinderen in een bepaalde richting te
duwen. Ouders willen wel dat hun kinderen een bepaalde prestatie behalen, maar
ze vinden het vooral belangrijk dat hun kinderen iets doen wat ze graag doen. De
steekproeven van het BISA tonen aan dat ouders die interesse hebben in
wetenschap en deze delen met hun jonge kinderen, een invloed uitoefenen op hun
interessegebied.
Deze verandering is
toch iets wat mij bezighoudt en interesseert. Welke verschillen zijn er binnen
Brussel? Zijn er Brusselse leerkrachten die deze veranderingen hebben ondervonden
en/of hier positieve of negatieve ervaringen mee hebben? Studeren er meer
meisjes af in de wetenschap? Volgende keer hierover meer.