Tijdens het thema licht voerden we heel wat proefjes uit met licht en schaduw. We keken of het licht in bochten kan schijnen, of licht kan verkleuren, welke voorwerpen een schaduw hebben, hoe het komt dat onze schaduw niet altijd even lang is, we maakten schaduwfiguren met onze handen, ...
We mochten van juf zelfs even op zolder om te zien hoe veilig de fluojasjes zijn, door het fluospel te spelen. Wanneer het licht erop schijnt zie je ze supergoed!!!
Enkele weken terug kregen we een grote zak compost, die we moesten bedekken met aarde en op de juiste tijd water geven zodat er champignons zouden groeien. We hebben er even op moeten wachten maar vorige week was het zo ver! We zagen kleine knopjes... deze week waren die kleine knopjes uitgegroeid tot stevige champignons en donderdagnamiddag plukten we die samen met het derde en vierde leerjaar We hadden er bijna anderhalve kg. Daarmee maakten we lekkere toast-champignon.
Maandag keerden we terug in de tijd. De kinderen en juf kleedden en werkten zoals toen. Er waren heel veel korte broeken, lange kousen, lange rokken, bretellen en zelfs klompen te zien! We leerden schrijven met een pen en inkt (moeilijk), we luisterden naar cassettes op een walkman, we speelden spelletjes van vroeger zoals bikkelen, kaarten, tollen, ... en samen met de juf bewerkten we onze foto 'naar de tijd van toen'.
In de vakantie was juf jarig! Omdat het nogal druk was met de Sint wachtte juf om te trakteren tot Hij terug naar Spanje was.
We mochten helpen bij het maken van de cakejes versierden ze zelf met chocoladevlokjes, appeltjes, amandelschilfers,... zodat ze superlekker zouden zijn. Terwijl de cakejes bakten speelden we muzikaal pak! Het was spannend om elke keer een pakje te openen en een opdracht uit te voeren. In het midden zat nog een lekkere verrassing. Het werd een leuke namiddag...
Tijdens de lessen muzische opvoeding wordt er gewerkt aan verschillende aspecten, 1 ervan is dramatisch spel. Tijdens deze les leerden we hoe we poppenkastpoppen moeten laten stappen, klappen, bewegen,... Maar ook hoe we moeten opkomen, hoe we onze stem kunnen veranderen,... Als laatste oefening speelden we zelf een eigen poppenkaststukje rond een opgegeven onderwerp.
Zondagavond kwam de Sint op bezoek in Stavele. Hij kwam met een koets, helaas kon de stoet niet doorgaan omdat het regende. Maar in de zaal was het wel superfijn. We leerden een liedje van een gekke meneer en daarna zongen en dansten we op onze liedjes uit de oude doos.
We denken dat de Sint het mooi vond!
Tot volgend jaar Sint en piet en bedankt voor de geschenkjes!
Tijdens het thema Sporen gingen we samen met kabouter Celcius op zoek naar de verdachte van de diefstal van de eikels. Na heel wat speuren en zoeken vonden we de dief 'het konijn'. Dat diertje bekeken we eens van dichterbij.
Na het bestuderen en het eten geven van het konijn, mocht het diertje even vrij rondlopen in onze klas!
In de klas hebben wij echt héél goed ons best gedaan om een leuke brief te schrijven voor Sint en Piet. We vertelden wat over onszelf en schreven natuurlijk ook wat we graag zouden krijgen. Ook het eerste leerjaar schreef zelf al een briefje! Wat waren we trots!!!!
De morgen erop had een rommelpiet al onze mooie briefjes meegenomen en wat lekkers gelegd in de plaats!
Maar de volgende x zou juf het toch ook leuk vinden, mocht een andere piet op bezoek komen, die niet alles omver gooit ;)
Naar aanleiding van de Film Ernest en Célestine kwamen er 1 mensen naar onze klas die samen met ons een animatiefilmpje maakten. Daarvoor moesten we superveel foto's nemen van een boom die we takje per takje opbouwden.
Elke dinsdag en vrijdag hebben de kinderen van het tweede niveaulezen. Daarbij worden wij geholpen door enkele ouders en mensen van het dorp. Ondertussen werkt juf met de kinderen van het eerste leerjaar.
Kijk je even mee hoe flink wij aan het werk zijn?
Mochten er nog (groot)ouders zijn die zich een half uurtje kunnen vrijmaken, zijn ze altijd welkom!
Voor dit hoekenwerk ging ik eens op bezoek in de speel-o-theek in Ieper. Dat is net zoals een bib, maar je kan er spelletjes ontlenen. Zo is er deze week heel wat nieuws in het hoekenwerk!
Samen met het derde en vierde leerjaar zullen we dit jaar champignons proberen te telen. We volgen daarvoor een stappenplan. We moeten aarde op de compost doen, de compost af en toe water geven, ...
We hopen dat er veel champignons zullen groeien zodat we er iets lekkers mee kunnen klaarmaken!
Tijdens de lessen muzische opvoeding gaat aandacht naar alle aspecten - Beeldopvoeding, muzikale opvoeding, bewegingsexpressie, ...
Vandaag bootsten de leerlingen houdingen na (bolle en holle vormen), maakten ze vormen die als een puzzelstuk in elkaar pasten en maakten ze per 2 een vorm waardoor de andere kinderen moesten kruipen.