o spreken : 'Een
(straf) verhaal wat ik (n)ooit meemaakte'. Tijdsduur : maxmiaal 3 minuten.Vertel een boeiend voorval uit je leven, al
of niet met verzonnen ideeën in.
o meten / metend rekenen
(Leerstof boek C)
dinsdag
19 juni :
o meetkunde
o cijferen
o taalgebruik
(proef 2: Taalparels)
woensdag 20 juni:
o W.O.(Thema: De duif)
donderdag
21 juni :
o expressief lezen (Je krijgt
vooraf een tekst)
o Frans*
(Contacts 8-15 )(Met Pasen kreeg je een schriftelijke proef, deze proef is
mondeling)
vrijdag 22 juni :
o drama (Pantomime: vrij
onderwerp. Minimum 1 minuut. Met
attributen)
03-06-2018
huistaken
huistaken
maandag 4 juni
toepassingen afwerken t.e.m. blz. 61
dinsdag 5 juni
toepassingen afwerken t.e.m. blz. 61
31-05-2018
Schoolfeest!
Dit jaar ging het schoolfeest over voetbal. Er kwamen dus velen van de kinderen in voetbalkledij naar school, dat was heel leuk.
Er stonden heel veel standjes over voetbal. Bij meester kon je een voetbaltraining volgen. Er stond ook een levend voetbal spel, we hebben dat gedaan met de hele klas.We konden ook tegen onze ouders voetballen, we hebben wel verloren met 5-1 maar dat is niet erg. Na een voetbal wedstrijd kon je je kuiten laten masseren, toen waren ze super zacht. Later in de namiddag kon je ook frietjes eten, heel lekker.
(Louise 31/05/"18)
24-05-2018
Uitstap Sint-Sixtus
In het teken van de meimaand-Mariamaand, van teambuilding en van leren doorzetten zullen we komende maandag (28 mei) naar de St.-Sixtusgrot op bedevaart stappen met de klas. We nemen kleine weggetjes en leggen zo 15 km af. Onderweg zijn er enkele opdrachten voor de groep en bij de grot branden we een kaarsje.
De kinderen moeten gemakkelijke schoenen en kledij aantrekken + hun (goed gevulde) picknick in een tas op de rug dragen.
Ik zoek nog enkele ouders die kunnen instaan voor het vervoer om 15 u. 30 op de parking van de Sint-Sixtusschool (net tegenover de grot).
Willen helpen: Vanessa, Mia, Melanie
17-05-2018
werothema: De duif.
In het nieuw werothema leren we over de duif. Wist je trouwens dat mensen duiven houden om te 'sporten?' Het is niet echt lopen of fietsen of zo, maar de duivensport is een soort van sport. Voor mij is de duivensport een heel bijzondere sport. Wat houdt dat nu eigenlijk in? Wel, ze brengen de naar een plaats-zoals Barcelona- waar ze dan losgelaten worden met een vrachtwagen. Daarna als ze losgelaten worden, dan moeten ze terug naar huis vliegen in een zo snel mogelijke tijd. Natuurlijk woont niet elke duif op dezelfde plaats! Als bijvoorbeeld mijn duif woont in Poperinge en de duif van meester in Gent. Dan berekenen ze welke duif de snelste was. Zo, dat is dus de duivensport!
(Yori, 17/05/"18)
03-05-2018
schooltuin met het 5de leerjaar
Vanaf volgende week gaan we met het 5de leerjaar in de tuin. De kinderen van het 5de leerjaar die in de tuin willen moesten hun naam opgeven zodat we weten wie er wilt. Wij (de lln van het 6de) mogen dan iemand kiezen van het 5de die wou. Het zijn alleen maar de kinderen van onze klas die van de schooltuin zijn, die iemand van het 5de mogen "opleiden". Ik kijk er al naar uit om dat te mogen doen. Want ik moet nog een maand wachten tot ik aan de beurt ben. (3 mei 2018 Florien)
13-03-2018
Daens
We zijn op maandag (12/03/18) beginnen kijken naar de film Daens. Daens is de beste Belgische film ooit. De film gaat over priester Adolf Daens. Hij speelt zich af op het einde van de 19de eeuw. De film is heel mooi, vooral wanneer Daens de kant kiest van de armen terwijl hij betaald wordt door de rijken. Donderdag kijken we verder naar de film (Noah 13/03/18).
09-03-2018
nieuwe klastaken
In de klas hebben we verschillende klastaken. Nu veranderen deze een beetje. De taak "schooltuin" wordt anders. Deze wordt opgedeeld in drie: taken voor de duiven, voor de kippen en voor de cavia's. Nu kan meester zien of iedereen het wel even goed doet. De rest van de klastaken blijft het zelfde. (Tine)
07-03-2018
MPI Klerken
Woensdag 7 maart: op bezoek naar het MPI, met de catechisten die ons voorbereiden op het vormsel.
Wat
ik heb onthouden in Klerken was wat de mensen van het A-team allemaal
doen voor die mensen met een beperking: ongelofelijk! (Florien)
Ik
vond het een leuke namiddag en heb veel bijgeleerd. Ik heb een mooiegebeurtenis
meegemaakt en heb alle mensen blij gezien. Ze worden goed behandeld
en de snoezelruimte was mooi. Het waterbed was superzacht en die
mensen hebben allemaal een blij gezicht.(Jasper)
Ik
heb heel veel respect voor al de mensen die daar dag en nacht werken,
wat zij doen met die mensen. Wat super is? Al die leuke uitstappen
die ze doen, dat vinden ze vast heel tof. En de tillift waar ik in
mocht zitten is een zeer goed behulpmiddel voor jullie. (Louise
Lobeau)
Het
was superleuk en we hebben heel veel nieuwe dingen ontdekt, zoals wat
ze doen, Ik vond het in het begin eng om al die mensen te zien
maar na een paar minuten vond ik het echte en normale mensen. Ik vond
het wel jammer dat ik geen vogel mocht vast houden. (Zion)
Het
was een bijzondere uitstap die ik nooit meer zal vergeten. De mensen
waren vriendelijk en in het begin merkte ik het wel dat ze anders
waren, maar dan -als ik het allemaal vertelde aan mama- wist ik niet
eens meer dat we naar een zorgcentrum gingen dus het was een heel
mooie ervaring! (Tine)
Hallo
hier Karl. Het was echt superleuk en het was heel bijzonder. Ze
hadden ook een tuin en die tuin was heel mooi met al die dieren (een
reuzekonijn en tamme kippen en zulke mooie. En die grote wasmachine
die 2100 kg was kon per wasmachine! Ze waren echt groot.
Het
was heel leuk in Klerken. Die mevrouw heeft alles heel goed
uitgelegd. Het waterbed lag wel goed, dat bewoog zo. De wasmachine
was heel groot. Op het laatste was het het leukst met de diertjes, ze
eten geven. (Jana)
Hallo
ik ben Renz Aernoudt, Het was heel leuk in Klerken. We hebben mooie
dieren gezien (bv een reuzekonijn, een kip, een geit en een schaap.
We mochten ze eten geven. Het was echt superleuk.
Het
was echt leuk. Lucrèse kon het heel goed uitleggen. Ik vond het echt
KEI-leuk om de dieren te zien en voederen! Dat konijntje vasthouden
was superleuk. Maar ik durfde wel niet die kip vasthouden. Ik vond
het ook zeer interessant!!! Ik heb bijgeleerd: dat ze met een tillift
de mensen ii een rolstoel kunnen helpen! De snoezelruimte is ook wel
heel cool gedaan! (Yori )
Ik
vond het leuk om te weten hoe de leefwereld van een invalide is. Ik
vond het leuk om een konijn vast te houden (alleen was ik vol haar
maar het was nog altijd leuk). Ik vond de geit voederen met een stuk
brood leuk. We kregen allerlei informatie over hoe invaliden te werk
gaan en soms activiteiten doen. (Jan-Lennert).
08-02-2018
Einde van de proeven
Ik ben blij dat de proeven gedaan zijn.Want het was zware week voor mij en voor sommige anderen. We hadden al de rapporten gekregen tijdens de week voor de krokus vakantie. Ik was blij met mijn resultaat. Er was geen totaal procent omdat onze meester het soort van slecht vond.(Jan-Lennert 08/02/18).
Diertjes
Hallo iedereen, ik heb super nieuws en het is leuk voor de klas! Zeker: we hebben nieuwe diertjes die geboren zijn. We hebben schattige gerbils en ook cavia's. Ze zijn super mooi en de gerbils ook. De gerbils hebben nog geen haar maar dat komt wel. De gerbils zijn dinsdag geboren en de cavia's een week geleden. De mama is heel moe en ze moet rusten. Gerbils zijn een 24-tal dagen zwanger en cavia's zijn 63 dagen zwanger. (Karl, 08/02/2018)
01-02-2018
CLB praat over de middelbare school
Op vrijdag 23 februari komt Judith van het CLB van Poperinge praten over de verschillende richtingen in de middelbare school. Deze uiteenzetting is op het niveau van de kinderen van het 6de leerjaar. Ouders die zich vrij kunnen maken en die er interesse voor hebben, mogen ook naar de klas komen om deze uitleg te beluisteren. Het begint om 8 u. 45 in de klas van het 6de leerjaar. Het duurt zo'n 60 tot 90 minuten. Indien je er graag bij wilt zijn, gelieve mij dit dan terug te mailen (zodat ik kan zorgen voor enkele extra stoelen). Van harte welkom.
Aanwezig: José (Karl), ...
30-01-2018
Rapportbespreking
Op onderstaande lijst kan je zien wanneer je verwacht wordt voor de bespreking van het rapport van je kind.
dinsdag 6 februari:
16 u. 30 Tine16 u. 45 Zion17 u. 00 Thomas
17 u. 15 Jana17 u. 30 Florien17 u. 45 Louise
18 u. 00 Jasper
woensdag 7 februari:
13 u. 00 Renz13 u. 15 Jan-Len.13 u. 30 Noah
13 u. 45 14 u. 00 Yori14 u. 15 Yenzo
donderdag 8 februari:
16 u. 20 Karl
11-01-2018
hoekenwerk
In de klas doen we hoekenwerk, we hebben 2 soorten hoekenwerk: Frans hoekenwerk en gewoon hoekenwerk. Het gewone hoekenwerk doen we de donderdag en de vrijdag. Er zijn op donderdag 3 hoeken en op vrijdag maar 2 hoeken. Eén hoek duurt een 22-tal minuten. Bij Frans hoekenwerk heb je 2 hoeken en één hoek die duurt een 11-tal min. Frans hoekenwerk doen we meestal tijdens de Franse les. Meester hangt dan een blaadje uit met de taken die we moeten doen bv. de datum leren zeggen, nummers t.e.m 1000 uitspreken, een kledingstukken-memory, het uur aflezen..... Hij schrijft het wel allemaal in het Frans. Dus dat is moelijker dan in het Nederlands. Meestal doe je dat in een groepje, maar heel soms is het een werkje voor 1 persoon. (11/01 Florien)
08-01-2018
Proefwerken eind januari
De proefwerkenperiode begint op woensdag 24 januari en eindigt op vrijdag 2 februari.
Rapportenbespreking is op woensdag 7 februari. Het rapport wordt op dinsdag 6 februari meegegeven.
Volgende proeven dienen vooraf gestudeerd te worden:
- Wero (thema 'Dat ben ik')
- Taalgebruik (Taalparels, alle blaadjes)
- Frans (Contacten 1 tot 8)
- Spelling (werkwoorden + woordpakketten 1 tot 10)
- Toepassingen (alle leerstof uit boek A)
- Godsdienst (Thema 'De Bijbel')
De overige wiskundeproeven zijn gebaseerd op de leerstof uit het boek A en uit de huiswerken van wiskunde.
Een brief met daarop de data van de proeven wordt later bezorgd.
21-12-2017
1 boek per maand
In de klas moet iedereen 1 boek per maand lezen. Als je een boek uit hebt moet je enkele vraagjes beantwoorden. Iedereen kreeg in het begin van het jaar zo'n boekje met de vragen op. Meester heeft de antwoorden van het vragenblad en dan verbetert hij dat. Op het einde van het jaar moet je 10 boeken uit hebben. We hebben vandaag 4 nieuwe boeken gekregen als kerstcadeau voor de klas. We kregen ook nog 3 strips. Het laatste uurtje op maandag hebben we altijd klasbibliotheek. We moeten dan een beetje lezen. (21/12 Jana)
19-12-2017
Rakelings
Op vrijdag 12 januari gaan we met de klas naar een toneelvoorstelling in zaal Ghybe, Sint-Annastraat 13, Poperinge. Het stuk heet Rakelings:
"Pim en Jeroen gaan naar dezelfde school. Pim met de fiets. Jeroen met de bus. Pim is gek op wielrennen en is dan ook een acrobaat op de fiets. Tot groot ongenoegen van Jeroen die in al die stunts een gevaar ziet. Op een dag wordt de fiets van Pim gestolen en Jeroen probeert hem te overhalen samen met hem de bus te nemen. Maar op een bus is het veel te druk, vindt Pim. Als echter blijkt dat Anouk ook de bus neemt, stuurt hij zijn mening bij. Heimelijk is hij een beetje verliefd op haar en Jeroen moet het ijs breken. Maar Jeroen heeft stiekem al veel meer gedaan en is niet zo onschuldig als hij zich voordoet." (Klik ook eens op bijgevoegde prent)
Helpen bij het vervoer in het doorgaan, op de Woestense markt om 13 u. 10: 1.meester Wim (4 pl) 2.Melanie (Renz) 3.Sylvia (Florien) 4.Ilse (Jan-Lennert)
Helpen bij het vervoer bij het terugkeren, op het Oudstrijdersplein in Poperinge om 14 u. 40: 1.meester Wim (4 pl) 2.Sylvia (Florien) 3.Ilse (Jan-Lennert) 4. Vanessa (Jana)
10-12-2017
American Games
Op maandag 11 december gaan we deelnemen aan de American Games in Veurne. Volgende ouders helpen bij het vervoer:
1. Doorgaan op de Woestense markt om 12 u. 30: Bieke (Jasper), Katy (Karl) en Ilse (Jan-Lennert)
2. Terugkeren sportpark Will Tura, Noordstraat 160 Veurne om 15 u. 30: Opa (Tine), Katy (Karl) en Ilse (Jan-Lennert)
Katy blijft om te helpen bij de begeleiding van de kinderen.
HARTELIJK dank aan deze (groot)ouders!
08-12-2017
hoekenwerk
Op donderdag en vrijdag hebben we hoekenwerk. We moeten dan allerlei taken doe. Meestal mag je kiezen welke taken je doet. Anders moet je een 'moet-taak' doen. Voorbeelden van een moet-taak is helpen in een kleuterklas, actualiteit maken, ... De 'mag-taken' zijn dan taken die op je hoekenwerkfiche staan. Voorbeelden van mag-taken zijn opzoeken in een telefoonboek, onderwerpen in zinnen zoeken... Soms moet je schaken. Dan moet je proberen te winnen en dan schrijft meester het op en dan kun je zien in welke groep zit. (Yenzo, 8/12/2017)
17-11-2017
knutselen: paddenstoeltje op een stukje hout
In de klas hebben we paddenstoeltjes op een stukje hout gemaakt. Het hout moet er wel nog opplakken. Eerst moesten we de paddenstoeltjes uit klei maken. Als ze droog waren moesten we ze schilderen en vernissen. Het leuke was dat het niet echt moest lijken. De mijne zien er zo uit: groen met een wit steeltje. Je mocht kiezen hoe groot ze waren. Het stukje hout hebben we gevonden uit de Galgebossen. Het was even goed zoeken om er eentje te vinden maar toch heb ik een heel mooi stukje hout gevonden. Want het moet natuurlijk ook een mooi werkje zijn. (Jana, 17/11/2017)
10-11-2017
OLVI
We zijn naar het OLVI geweest. Noah en ik hebben veel gelachen en geleerd. We hebben badschuim, haar- en huidgel gemaakt. Het was tof!!! Ik vond de heen- en terugreis ook tof samen met mijn vrienden. Ik heb mijn gel al uitgetest: hij is niet zo straf. Ik wil nog "Dank u" zeggen aan de chauffeurs die hebben gereden want zonder hen zouden we er niet geraakt zijn. (Thomas)
26-10-2017
Vervoer uitstap OLVI
Op donderdag 9 november gaan we op uitstap naar het OLVI (Onze-Lieve-Vrouw-Instituut) in Poperinge. We zullen er kennis maken met de school en krijgen een leuke activiteit voorgeschoteld: "Cool met chemie".
Volgende ouders helpen met het vervoer:
Doorgaan op de Woestense markt om 13 uur: Vanessa/Jana (4 pl), meester Wim (4 pl), Mia/Thomas (4 pl), Damien/Jan-Lennert (4 pl)
Terugkeren op het Oudstrijdersplein (Peperstraat) om 15 u. 30 : Ronny/Zion (4 pl), meester Wim (4 pl), Vanessa/Jana (4 pl), Mia/Thomas (4 pl)
19-10-2017
galgebossen
We zijn met de fiets naar Elverdinge geweest en we zijn gaan wandelen. Daar hebben we onder andere geleerd hoe je de dikte van een boom kan meten. We hebben ook de lengte van enkele bomen gemeten, we hadden een paar keer een record en we hadden nog een vliegenzwam gezien. We hadden ook kastanjes geraapt en opgegeten. Het was lekker. Thomas gooide kastanjes naar mij en Karl (maar het was om te lachen). Het was heel leuk. (Renz 19 oktober.)
De dode hoek
We zijn dinsdag naar de parking van de Colruyt in Poperinge geweest. We hebben in de vrachtwagen mogen klimmen, super leuk. Het 5de was ook mee naar de parking, we waren met een grote groep. De gids was "Henri", hij kon het goed uitleggen. Als we gingen vertrekken kregen we een appel, boterhamdoos en drankje. Ik vond het heel leuk. (Noah 19 oktober).
12-10-2017
De konijntjes zijn dood!!
Onlangs zijn de schoolkonijnen (Elise en Aron) dood door een virus dat RHD-2 genoemd wordt. Het virus doodt duizenden konijnen. Het is alleen maar besmettelijk voor konijnen en dus niet besmettelijk voor de mens of andere dieren. We vinden het heel erg jammer. De konijnen heetten zo omdat we een konijnenhok gekregen hadden van Elise en Aron. (Florien 12 oktober)
05-10-2017
quiz van de duif
In de klas doen wij ook leuke quiz : de slimste duif! De eerste ronde heet : 3 6 9. De tweede ronde noemen we de fotoronde, de derde ronde is de puzzelronde en de laatste de FINALE! Je kunt ook strafpunten krijgen. (Tine 05/10/2017)
27-09-2017
De dode hoek
Beste ouders,
Op dinsdag 17 oktober gaat er een les over de dode hoek bij vrachtwagens door op de parking van de Colruyt in Poperinge. Het vervoer is ondertussen in orde (zie regeling hieronder) Dankjewel aan alle chauffeurs voor hun bereidwilligheid!!! Dit rijden wordt via de schoolrekening van oktober vereffend.
Terugkeren om 9 u. 45 parking Colruyt Poperinge (Duinkerkestraat 56): 1.Meester Wim (4 pl) 2.Ruth/Yenzo (6 pl) 3.Melanie/Renz (4 pl)
23-09-2017
Sportdag
Beste ouders,
Op donderdag 28 september gaat de sportdag door. Het 6de leerjaar gaat met de fiets naar Diksmuide. Daar zullen we kajakken. Voor deze dag zoek ik nog enkele ouders die willen helpen bij de begeleiding van de groep: 1 volgauto en enkele ouders met de fiets. Deze ouders helpen ook bij het kajakken.
Indien je daar zin voor hebt, gelieve mij dit te laten weten. Alvast bedankt! Meester Wim
Volgende ouders lieten reeds weten te zullen helpen:
- Katy
- José
- Mia
Volgauto: Ilse
21-09-2017
Rubik kubus
Er is een nieuwe taak in hoekenwerk, een heel leuke. Meester Wim zal ons leren hoe je een Rubik kubus maakt! Stap 1 is één vlak voltooien in de juiste kleur. Ik heb dit nu al geprobeerd. Het is een beetje moeilijk. Ik heb soms nog hulp nodig. Ik hoop dat de anderen het ook kunnen met of zonder hulp. Het was mijn eerste taak. (Jan-Lennert, september 21)
15-09-2017
ouderavond
ouderavond 6de
donderdag 21 september 20 uur
Volgende 20 ouders zijn er alvast bij:
- Jan-Lennert (2)
- Noah (mama, papa)
- Karl (2)
- Thomas (2)
- Jana (mama)
- Jasper (papa)
- Yenzo (mama, Linda)
- Renz (mama)
- Louise (papa)
- Florien (papa of mama)
- Tine (mama)
- Zion (mama en papa)
- Yori (papa)
14-09-2017
klasdieren
Elke week verzorgen er 3 leerlingen de klasdieren en de schooltuin. Deze week zijn dat Jana, Jasper en ik. We hebben veel klasdieren (zoals konijnen, cavia's , duiven, kippen en wandelende takken). De wandelende takken verzorgt 1 leerling in hoekenwerk op donderdag, deze week is dat Yenzo. We geven de dieren drinken (water) en eten. Voor de cavia's is het eten appels (uit de kikkers), korrels en bananenschillen (dat eten ze ook heel graag)! Aan de kippen geven we 's middags overschotjes van het eten (uit de eetzaal) en graan. Aan de duiven geven we graan. Aan de wandelende takken geven we o.a. peterselie. De konijnen geven we hooi en korrels. WEETJE: Bij de kippen is er 1 nieuw, ander kippetje bijgekomen en het wordt gepest door de andere kippen!! Hij kruipt in een hoekje onder het duivenhok. (Yori, 14 september 2017).
Meester Wim
We zijn al 2 weken in de klas van de duif. Meester Wim is echt super leuk en hij maakt soms de lessen leuk. Hij maakt heel veel grapjes in de klas en iedereen lacht zich dood. Het is leuk om eens een meester te hebben in plaats van een juf. We hebben eindelijk een digitaal bord. Het is veel beter dan een krijtbord . Onze meester is echt nooit boos op ons, dus daar moet je niet bang voor zijn. Onze meester is echt TOF . (Zion, 14/09/2017)
08-09-2017
Schaken
We hebben gisteren leren schaken bij meester Wim en het was super leuk. Als je het nog niet goed kan, kan je oefenen tegen Cody (Karl).
07-09-2017
De schooltuin
In het 6de leerjaar mogen we helpen in de schooltuin: de dieren voederen (zoals de duiven, konijntjes, cavia's en kippen), af en toe het hok van de cavia's en konijntjes verversen. Hoe doe je dat? Je begint met al het vuil eruit te halen en op de wachthoop te gooien. Daarna neem je wat stro en hooi en leg je in het hok en dan kun je ook het water even verversen. En als het jouw taak is eten geven aan de cavia dan kan je naar de leraarskamer gaan en het fruitafval halen. (Louise)
Wandelende tak
Wij hebben wandelende takken in klas. We hebben er 11. Ik zal eentje krijgen. Hij zal Storm heten en hij heeft een vriend: Bliksem (dat wordt de wandelende tak van Noah). We geven ze water en eten. Ze eten het liefst bladeren. Het is super leuk! (Jasper, 07/09/2017)