Lees hier alles over het reilen en zeilen in de klas van meester Wim
15-04-2013
Sponsortocht
Vrijdag voor de vakantie was het sponsortocht. We moesten aan de school beginnen en een ronde stappen in de wijk. In de voormiddag waren het juffen die onze kaart een kruis gaven en als je op school kwam moest je een spel spelen voor een kruisje. Als je al 5 km had gedaan moest je een nieuwe kaart gaan halen. Over de middag ging we eten en kregen we middagspeeltijd zoals gewoonlijk. Dan begon onze sponsortocht weer. De jongens hielpen eerst aan de spelletjes en er waren er twee die in de wijk de stapkaarten moesten aankruisen. Om twee uur was de beurt aan de meisjes om te helpen (Fany)
In de klas zaaiden we "tagetes". Het plantje heeft nog veel andere namen: afrikanen, stinkertjes, ... Je zaait ze in april-maart. Als je ze tussen je groenten uitplant dan verdrijft het de wormen die de wortels eten. Het heeft deze kleur: geel of oranje. (Joran)
Vrijdag gingen we in de voormiddag naar de Heilige Familie. We gingen eerst naar een computerlokaal; daar leerden we geld lenen en deden we een oefening om onze Europese landen te leren. Daarna verdeelden ze ons in 2 groepen. We moesten over de speelplaats lopen waar de middelbare kinderen aan het pauzeren waren. Dat was even vervelend . We gingen naar een kunstatelier en we maakten daar een badge met een smiley Daarna gingen me naar "mode" en we maakten een tas. De tas was al gemaakt: we moesten er alleen dingen op schilderen. Dan staken we weer de speelplaats over maar gelukkig hadden zij les. We gingen naar "informatica" en leerden daar een spelletje herstellen. Het was leuk . (Elien)
In de W.O.- les hebben we geleerd over warme lucht die stijgt en over luchtdruk. We hebben een spiraal gemaakt boven de verwarming en als de warme lucht stijgt draait de spiraal. Nog enkele voorbeelden van warme lucht die stijgt zijn b.v. een luchtballon of een thermiekbel. We hebben ook geleerd dat -als er wind is- de was sneller droogt omdat er dan altijd droge lucht bij kan komen. (Thomas) Klik eens op de luchtballon: je ziet er condors die van een warme thermiekbel gebruik maken om te zweven. De Andescondor heeft een spanvleugelwijdte van 3 meter ! (meester)
Vrijdag was het carnaval. Ik was een beul: een man die met een bijl hoofden afkapt. We moesten ook voor carnaval andere kleren meebrengen: kleren die je zelf niet zou dragen. Zo konden andere kinderen misschien jouw kleren ontlenen. Ook meester Wim gebruikte daar kleren van. Hij was een boer. We speelden ook nog een toneeltje met onze kleren. (Kjell) Er was vrijdag kindercarnaval. Eerst gingen we foto' s gaan trekken met de hele klas. Je mocht zelf poses verzinnen. Ik was een pop samen met Danica en Stien. We hadden een roos kleedje aan en een knuffelbeer vast. Ik vond dat iedereen uit de klas mooi was verkleed. We hadden bijna geen les alleen wiskunde. 's Middags was de stoet in Poperinge. Als we daar waren begon het jammergenoeg te regenen. Dit jaar kregen we ook geen boterkoeken wat we de vorige jaren wel kregen . Maar het was wel een héél leuke dag. (Margot)
Als opwarming in het turnen deden we de "Titanic": je zit met een paar op een mat. En je moet elkaar van de mat proberen te duwen We waren met 3 meisjes en 3 jongens. (De 3 jongens lagen als eersten van de mat). Het was superleuk. In het turnen zelf deden we 5-bal. In onze groep zaten Thomas, Ward, Kjell, Killian en ik. We deden 3 rondes en we wonnen ze alle 3! Op het laatste speelden we met 2 groepen en we wonnen die ook . (Shauny)
In de klas zullen we binnenkort misschien gerbils houden . Samen met de leerlingen die gerbils willen zullen we op Kapaza en op Tweedehands zoeken. We hebben in Ieper iemand(:-8 mens) gevonden die 8 gerbiljongen weggeeft. Als we dan contact opnemen via telefoon of e-mail zullen we misschien binnenkort gerbils . (Killian) In de klas leren we in de godsdienstles over 'Zich engageren en de verantwoordelijk nemen die daarbij komt". Als de klas gerbils wenst (hun engagement), moeten ze er zelf stappen voor ondernemen (hun verantwoordelijkheid). Als dit maar goed afloopt. (Meester)
Vrijdag 22 februari had meester een naald in zijn fietsband geprikt. De W.O.-les had te maken met het thema "Wees een heer in het verkeer". Wij moetsen maken dat het weer in orde kwam. Eerst had Evert het wiel losgemaakt en er uitgehaald. Dan had Joran met de bandenlichters de band losgemaakt en haalden we de binnenband eruit. Om het gaatje te kunnen vinden voelde Evert met z'n ogen waar dat gaatje eigenlijk zat. Om het gaatje beter te kunnen vinden stopten we het in het water en dan kwamen er bubbeltjes te voorschijn. Evert zette een cirkel rond het gaatje en ik heb er dan de lijm opgedaan. Na ongeveer 5 min. wachten en dan kon het pleistertje erop. Dan stopten we er de binnenband terug in en de deden de buitenband erover. En dan stopten we het wiel erin. Nu is het klaar. (Danica)
Maandag 18/02 hebben we turnen gehad: als opwarming mocht Alicia een spel kiezen en ze koos voor "slinger". Daarna mochten we dansen. We moesten oefeningen doen vanop een blad en dan mochten we een dansje van 4x acht tellen uitvinden per drie, ik zat bij Danica en Margot. Het was een leuke turnles. (Stien)
We zijn naar de Lovie geweest. Daar kregen we eerst een colaatje terwijl we uitleg kregen. We gingen naar het atelier waar ze superlekkere confituur maken. Er was ook een atelier waar ze kaarsen maken en ook één waar ze papier maken. Dan gingen we naar de hoeve waar we uitleg kregen over de paarse aardappel en dan gingen we kijken naar de dieren. Ze hadden konijnen, geiten... Als laatste gingen we naar de winkel en dan was het uitstapje gedaan. (Jelle)
We zijn vorige week begonnen met een nieuw thema in w.o.. Het heet "Wees een heer in het verkeer". Dus dan weet je zeker dat het over verkeer gaat. Vorige week ging het over "Orde in het verkeer" en deze week ging het over de vrachtwagen. Dan leerden we dat we rechts achter de vrachtwagen moeten stoppen. Meester Wim bracht ook zijn oude speelgoedvrachtwagen mee en dan tekende hij op een blad papier de straat. We mochten ook allemaal eens met de vrachtwagen spelen. Het was echt superleuk. (Hannelore)
We gaan een huisje uit karton maken in de knutselles . We moesten golfkarton meebrengen en dit allemaal versnijden. Ik zal waarschijnlijk een huisje met een paadje en een vijver doen. Ik hoop op een 2 of een 1. Ik hoop ook dat ik niet in mijn vingers snijd. Het zal waarschijnlijk zeer moeilijk zijn om dat precies te snijden en te plakken. (Evert) We zijn nu bezig met het huisje. De meeste zijn met het dak bezig en de andere nog met het huis. Shauny heeft al in haar vinger gesneden door het breekmes. Killian is bijna klaar met zijn dak! De rest zijn nog veel achter.Morgen gaan we verder doen.(Alicia) We zijn nog altijd bezig met de kartonnen huisjes. Sommige kinderen zijn al klaar. Er zijn veel soorten huisjes zoals grote, kleine en Kjell heeft zelfs een kerk gemaakt. Vandaag is de laatste les dat we er aan gaan werken. (Ward)
In W.O. hebben we het thema "tijd" en we leren dan over de tijdsband. B.v. De tijd van de Grieken en Romeinen, De Oudste Tijden,... Nu leest meester een boek dat gaat over "De tijd van de Volkeren." Het boek heet: Gered door het orkest. Het gaat over een jongen die jood is. Hij wordt naar een concentratiekamp gebracht. Een man uit het Duitse leger weet dat hij viool speelt en daardoor mag hij naar het orkest. Daar is het leven veel minder erg dan in die andere barrakken. Ik hoop dat hij plots niet naar de gaskamer moet. Ik vind het ook een heel mooi boek. (Margot)
We hebben in de tekenles een tekening moeten maken . De titel was "Een kijkje door het kelderraam". Dus we moesten benen tekenen en b.v ook nog een auto, een fiets, een huis, bomen en zo voort. Ik had een huis met 5 bomen en nog veel meer. Ik kreeg "een 1" samen met Margot, Killian, Evert, Danica , Elien en Stien. En 1 wil zeggen dat het het meeste is. (Shauny) Als je op de prent klikt kan je enkele voorbeelden van tekeningen zien.
We zijn ongeveer één uur gaan wandelen in de sneeuw. Ward, Michiel, Evert, Thomas, Kjell en ik waren altijd achteraan want we zaten sneeuwballen te smijten en we kropen in de dijk . Als we terug waren was iedereen kletsnat . Daarom moesten we verse schoenen en kleren meenemen. (Jelle) We zijn gaan wandelen in de sneeuw en ik liep met nog een paar van mijn klas achteraan. Ongeveer een half uur later waren ik en meester als laatste en dan moest ik samen met meester dichterbij de groep gaan. Toen we in de klas terug waren deed ik mijn schoenen weer aan. (Kjell)
In wero leren we over de tijdsband. We zitten nu in de Tijd van de Burchten en Steden. Er zijn veel straffen in de Middeleeuwen. Vroeger waren ze heel bang van de Vikingen. Ze verbergen zich in de burcht tot dat de Noormannen weg waren. Dus ze waren heel bang en durven niet te vechten. Ik ben wel blij dat ik niet in die tijd woon! (Alicia)
In de hoekenwerk les mocht ik mee met meester Ismaël. Het was heel leuk want we mochten een strip maken op de computer. Je moest personen kiezen en je kon ze ook laten bewegen Dat was grappig. Je kon ze bij de kerstboom zetten of bij de Eifeltoren of in het park, in een stad, op een verlaten weg,... Je kon ze een boos gezicht geven, de armen en benen verdraaien. Je kon ze draaien zodat je hun rug zag. Dat was plezant. Met onze school mogen we dat eens uittesten. We mochten 2 strips maken om uit te testen(Elien)
We hebben deze week koekjes verkocht op
dinsdag en donderdag. We mochten zelf ook iets bakken om te
verkopen: ik had wafels
gebakken die rap uitverkocht waren...
Ook de pudding die ze hadden gemaakt was vlug weg! We hebben al het geld opgeteld en komen
op een bedrag van 221,50 euro! Morgen schenken we het in de kerk aan meneer pastoor. Die bezorgt het dan aan Welzijnszorg. (Stien)
De proefwerken zijn achter de rug. Twee weken lang waren er proefwerken in Onze Ark. 's Avonds moest ik super lang leren om het goed te doen. En soms was het nog niet goed!!! (Joran)