Op onderstaande foto staat "Cher Ami". Wil je meer te weten komen over deze duif ? Klik dan op de foto !
Dit blog is opgestart op 1 september 2008. Op de onderstaande teller lees je hoeveel bezoekjes onze site sindsdien rijk is. Op dinsdag 09 juni stond hij op 3831 en nu reeds op :
Onlangs leerden we over de dode hoek bij vrachtwagens. Bekijk een filmpje over de GEVAREN ! Klik op de onderstaande foto en klik dan op het filmpje.
Dag van de leerkracht ? Meester Wim wist nergens van ! WIJ WEL !!! Party-time !
Benieuwd naar de kingduiven van meester Wim ? Klik dan even op de foto !
De klas van de duif
De website van het 6de leerjaar van V.B.S. Onze Ark-Woesten, schooljaar 2008-2009 Beste bezoeker ! We vinden het fijn dat je op onze site eens rondneust en heten je dan ook hartelijk WELKOM. Deze site is een werkstuk voor en door de kinderen van het 6de leerjaar van de Vrije Basisschool van Woesten, "Onze Ark". De school dankt haar naam aan de mascotte die elke klas heeft, telkens een dier. In klas 6 is de duif het "klasdier". Onze meester is immers liefhebber van duiven... een duiven'melker'. DE SITE WORDT ELKE WOENSDAG EN DONDERDAG TIJDENS DE LES VAN HOEKENWERK AANGEPAST. Veel plezier !
06-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Damy (06/11/2008) : beurt 2
't Is hier heel cool : we hebben in B.O. Sint-Maarten getekend en in het schaken sta ik 5de. Ik ben tevoren verloren van Jelle... Nu moet ik tegen Tibo. Ik hoop dat ik nog eens zal winnen want Tibo is ook nog goed. In hoekenwerk doe ik nu voor de 2de keer "webmaster". Iedereen is al een keer geweest en nu is het de 2de ronde. Ik heb nog geen "internetjes" gedaan : daarvoor moet je dingen zoeken op het internet. Meester heeft ook een lijst gemaakt van de resultaten van de oefendictees. Ik sta 2de. Davino staat voor me met 6 punten. Ruben staat 3de en moet 23 punten hebben dan staat hij bijna gelijk. Vandaag komt de 'sint' om 15 u.45 naar de klas. Vanavond is er film in school : 'Het paard van sinterklaas' (deel 2). Vorig jaar ben ik ook gaan kijken.
Beoordeling meester : (Je vertelt aardig wat, maar misschien kan je wat meer in detail treden)
05-11-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Ruben (06/11/2008) : beurt 2
We hebben al veel leuke dingen gedaan in de klas. We zijn al begonnen aan het opstel van "Junior Journalist". We hebben ook al koppen van klei gemaakt. We hebben al wat bijgeleerd over het secundair onderwijs. In het blokfluiten hebben we de "do" geleerd. En ik kan het al goed. Ik had graag eerste gebleven in het schaken. Maar jammer genoeg kon ik niet winnen. We hebben ook al Sint getekend en geschilderd.
Beoordeling meester : (Je spring van de os op de ezel, maar vertelt weinig persoonlijks... De zin die met "Ik had graag..." begint, vind ik leukst. Werk ook ietsje vlugger.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jens (05/11/2008) : beurt 2
We hebben een hoofd van klei gemaakt en er prullen opgedaan. dan hebben we een tekening van de sint gemaakt en geschilderd. En dan hebben we een andere plaats gekregen. We vonden het heel leuk. We hebben een proef van lezen gemaakt. Ik vind het echt een heel toffe klas en de andere ook misschien.
Beoordeling meester : (Je vertelt te algemeen en daardoor spreekt het te weinig aan...)
31-10-2008
Het opstel van Macy
Onlangs kregen de leerlingen de opdracht een fantasie-opstel over een draak te maken. Volgende vragen konden hen op weg zetten : 1. Hoe heet ze ? Waarom ? 2. Wat eet ze ? 3. Waar vond je haar ? 4. hoe ziet ze eruit ? 5. Wat beleef je ermee ?
Macy schreef volgend verhaal : "Maar waarom niet ?" "Nee, dat beest komt niet in onze tuin, ons huis, of waar dan ook !" "Maar..." "Geen gemaar!" Boos liep ik naar mijn kamer. Niet eerlijk ! Al mijn vrienden hebben een draak en ik niet ! Wacht maar, ik wil een draak en die krijg ik ! Het werd avond en ik had honger. Wat kan ik eten ? Ik durf niet meer naar beneden. Wacht eens, ik heb nog snoepjes in mijn kast. Mmm...lekker ! Even later viel ik in slaap. De volgende ochtend werd ik wakker, ik rekte me uit en ging naar beneden. Op de tafel lag een briefje : "Lieve schat, we zijn boodschappen gaan doen, er is nog wat brood in de kast. Liefs, mama en papa." Ik haalde het brood uit de kast en ik dacht weer aan de draak en zei :"Ik pik het niet langer !" Boos smeet ik het brood op de grond. "Als ik er geen krijg, dan zoek ik er zelf een !" Ik ging op zoek, dwars door velden en bossen, voor een eigen draak. Even later was ik moe, ik rustte wat uit op een boomwortel. Plots hoorde ik gehuil. "Net een beer", dacht ik. Ik volgde het geluid en toen -achter een omgehakte boom- zag ik een draak. Daar stond hij dan, een prachtig beest ! "Wat ben je mooi ! Eindelijk heb ik je gevonden, mijn wens komt uit !" Ik vroeg me af waarom hij zo huilde ? O, nee, hij zat vast in een klem. Ik rukte een dikke tak van een boom af en haalde het arme dier eruit. Wat was hij blij ! Hmm...hoe zal ik je noemen ? Ik kan je "Roodje" noemen omdat je zo rood bent, of "Vuurvlam" omdat je vuur spuwt, of "Draakje" omdat je zo lief bent, of "Prikje" omdat je stekels hebt op je staart, of... "Streeltje" omdat je zo zacht en aaibaar bent. Vind je dit goed ? Streeltje knikte. Ik vraag me af of je kan vliegen. Ik kroop op Streeltjes rug, wat was het daar warm ! Nee, er gebeurt niets, jammer, dan loop ik wel, maar ik neem jou wel mee hoor ! Onderweg floot ik wat en Streeltje steeg op. "Je vliegt toch ! He, neem me mee !" Ik floot weer en hij kwam naar beneden. Ik stapte op en floot weer. We vliegen ! Droom ik ? Lig ik nog ik bed ? Nee, dit is echt ! Wat een avontuur. Ik kan Streeltje besturen door "links" en "rechts" te roepen. Om te landen floot ik. We waren thuis. De auto stond al voor de deur, dus mama en papa zijn al terug. Wat zullen ze zeggen nu ik een draak meenam naar huis ? Moeder en vader kwamen meteen aangelopen toen ze het grote beest in de tuin zagen landen. "O, lieve help !" riepen ze. "Mama, papa, niet boos zijn, ik wou zo graag een draak en nu heb ik er een. Toe, neem ze niet af van me af !" "Goed dan, maar op een voorwaarde." "En dat is ?" "Dat je hem zelf verzorgt." "Dat is zeer goed, dat zal ik zeker doen ! Dankjewel !" Na een paar maanden was ik het al gewoon gekomen, samen met Streeltje. Hij is mijn beste -gevleugelde- vriend.
22-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Celie (22/10/2008) : beurt 2
We hebben in de klas een kop uit klei gemaakt. Je mocht die versieren met prullen die je moest mee hebben van thuis. Meester heeft ook punten gegeven op popjes die we gemaakt hadden. 1 is het beste, 2 is ook heel goed en 3 is mooi maar niet zo'n mooie afwerking. Vrijdagavond begint de herstvakantie (JOEPI) en er is ook kip aan 't spit. Er was dinsdag ouderavond m'n mama heeft ook een tekstje op het klasblog getypt. In hoekenwerk heb ik Frans gedaan met Mathieu. En vorige week had ik geschaakt tegen Jennefer. Ik was gewonnen maar het was een heel goede tegenstandster. We hebben geleerd hoe we de omtrek van een cirkel moesten berekenen. In de muziek les is het keileuk. Straks hebben we blokfluit (joepi).
Beoordeling meester : (Je werk bevat veel originele ideeën, maar ze zijn iets te weinig uitgewerkt)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jonas (23/10/2008) : beurt 2
Deze week hebben we hoekenwerk en dat is zzzzzoooo leuk: schaken, bij elkaar zitten en vormen (oppervlaktes) berekenen. En morgen komt Sint-Maarten naar school snoep uit delen. Ik moet de gerbils verzorgen. 't Is leuk 'n rolletje geven en het potje met water verversen en uitkuisen.
Beoordeling meester : (Probeer één onderwerp grondiger uit te werken. Steek er iets van jezelf in...)
21-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van enkele ouders (21/10/2008)
Hier de mama's aan het woord. Kregen net een geweldige uitleg van jullie toffe meester. Het ziet er hier wel heel leuk uit. We leerden Frans, mogen hoekenwerk zelf uitproberen en kennen de axenroos nu door en door. Overal stonden echte kunstwerken. De kopjes die jullie vandaag maakten zien er echt goed uit. De poppetjes op de vensterbank mogen zeker gezien worden. Groetjes van Sylvie en Ingrid.
Heylaba, Het is hier beeste-leuk!! Al enkele pluspunten verdiend, wij luisteren en doen wat de meester zegt, jullie waarschijnlijk ook ?!! Hebben al veel bijgeleerd, mooie kunstwerkjes gezien en wat te dicht bij de ratjes gezeten..oei.. Groetjes en de sproetjes van Tamara en Nele.
20-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (22/10/2008) : beurt 2
In de klas van de duif is het nog altijd leuk. In hoekenwerk is het super. We moesten prullen meebrengen. Daarmee hebben we een pop van klei gemaakt en er de prullen in gestoken. Er zijn zotte gezichten bij. De poppen uit ijzer zijn heel mooi geworden ! Iedereen is nu klaar. Als juf Leen kwam heeft Keith mijn kladschrift gescheurd, en ik was aan het wenen in de klas. Iedereen heeft gelachen en vond dat niet leuk.We zijn ook verhuisd : ik zit naast Celie, het is leuk naast haar maar we hebben ook al ruzie gehad op de speelplaats. Bij meester doen we "procenten zoeken" tegen de tijd. De eerste keer hadden we 3 min en 19 sec. nodig om klaar te rakenmet alle opdrachten, de tweede keer hadden we 2 min en 39 sec. Goed hé. En in de godsdienst les moesten we op het kerkhof vragen beantwoorden en het was heel koud. Mijn handen waren precies bevroren. Ik ben blij dat ik in de klas van de duif zit ; het is een toffe klas en de tofste meester van de wereld. Ik denk dat ik hier nooit meer weg wil van deze klas. Ik wil zelf niet op herfstvakantie gaan. Ik wil in deze klas blijven. En ik zal zeker vanavond op de klassite gaan zeker weten. Ik heb kaftpapier van dolfijnen gekregen en ik heb gisterenavond tot tien uur zitten kaften. En dan nog een half uur zitten mijn huiswerk maken. De gerbils zijn super tof in de klas. Meester heeft een plant in water gezet en als hij wortels krijgt mag iemand van de klas hem hebben : hopelijk ben ik het.
Beoordeling meester : (Knap werk. Je schreef veel en het is bovendien best interessant. Je stopt er ook persoonlijke ideeën en bedenkingen bij. Doe zo voort.)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jennefer (22/10/2008) : beurt 2
Het is nog altijd even leuk in de klas van de duif. In beeldende opvoeding hebben we een kop geboetseerd met klei . We moesten er dan altijd prullen in stoppen. Meester Wim zei dat de werkjes mooier waren dan die van vorig jaar. In het schaken ben ik al altijd verloren. In de blokfluitles hebben we een nieuwe noot geleerd, het was de hoge do. Blokfluit is wel SUPERTOF. De inspecteurs zijn gekomen op school. In de godsdienstles zijn we gaan zoeken naar de oudste en jongste mensen die gestorven zijn.
Beoordeling meester : (Van alles wat, maar wat te oppervlakkig)
15-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Gille (16/10/2008) : beurt 2
We hebben leren blokfluiten. We hebben ook popjes gemaakt. En we hebben een mozaïek gemaakt. Ik heb al leren schaken en ik ben nog maar een keer verloren. En de inspecteurs zijn op school geweest.
Beoordeling meester : (Hou je bij één onderwerp en beschrijf dat wat grondiger. Werk wat vlugger..)
14-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Davino (15/10/2008) : beurt 2
Ik zal iets vertellen over de klas. In hoekenwerk doen we -als we geen moet-opdracht hebben- meestal de oprdrachten van onze fiche : kruiswoordraadsels, met de blokjes... Als we wel een moet-opdracht hebben doen we soms schaken, Franse woordjes met elkaar leren... In wiskunde spelen we soms juf en meestertje. Dan moet je eerst zelf klaar zijn met de oefening die meester gevraagd heeft. Je moet dan ook eerst je naam op het bord zetten. In taal heb je taalsystematiek waar werkwoorden in zitten en die zijn moeilijk. Je hebt er ook Taalpareltaal, dat gaat over tegenstellingen, synoniemen... In W.O.("wero") hebben we al over bejaarden geleerd.
Beoordeling meester : (Je werk bevat goede ideeën, maar probeer meer persoonlijks te vertellen : je mening, je gevoelens, ... Je beginzin is een overbodige zin, niet ?)
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Fien (15/10/2008) : beurt 2
Hallo, Deze week is er inspectieweek. Er is een inspecteur langs gekomen in onze klas ! En hij vroeg aan Damy en Davino of zij enkele zinnetjes in het Frans wilden zeggen. Damy moest zeggen hoe hij naar school kwam en Davino moest vertellen over zijn familie. Ik zit ook in de leerlingenraad ( voorvergadering ) samen met Thomas en Charlotte. De inspecteur wou ons even spreken en hij vroeg waarom meester Ludovik ons gekozen had en nog een paar dingen. In hoekenwerk heb ik al 4 keer geschaakt. En 4 keer verloren , maar het begint te lukken. Ik zit ook in het mosteam en we hebben maandag "gemost". Er was wel veel onkruid. Ik zit ook in netlbal. De eerst 2 of 3 weken waren we alleen met meisjes maar meester Wim vond dat we slecht speelden, en hij heeft de 6 beste in netbal gehouden : Macy, Fien, Celie, Melanie, Fran en Laura. Hij heeft ons gemengd met de jongens. Iedere week doen we tornooitjes ! We hebben al een tornooitje gespeeld : de eerste was groep B de tweede groep C en de derde groep A (daar zat ik in). Het is heel leuk in de klas ! Het is de eerste keer dat we een meester hebben, en het is superleuk. Het leukste vind ik hoekenwerk en B.O. en turnen. De andere lessen zijn ook tof maar deze 2 doe ik het liefst. In onze klas hebben we pluspunten. Ik heb er al een moeten afgeven omdat ik praat ook en omdat ik naar het toilet moest en nog 1 voor het dictee. 2 weken geleden was het sportdag we hebben regen, zon, hagel gehad, juist nog sneeuw ! We hebben alles gehad. We hebben gekajakt en met de go-cart gereden ! Ik was heel nat ! Daag
Beoordeling meester : (Deze tweede beurt schreef je heel wat, Fien ! Wat een verschil met je eerste beurt. De inhoud vind ik best interessant. Het is vooral fijn om te lezen als je er ook iets persoonlijks in plaatst. Doe zo voort.)
08-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Thalita (08/10/2008)
Hoi, We zijn bezig met hoekenwerk en we hebben al veel geschaakt en ik heb bijna altijd tegen een meisje geschaakt. KEITOF! In de knutselles hebben we ons popje afgewerkt en iedereen die klaar was mocht beginnen aan een mozaïek. Je kon kiezen uit één hoofdkleur : blauw, rood of degene die goed kleuren kunnen mengen mochten geel gebruiken. Maar geel is de moeilijkste kleur. En iemand heeft heel mooie tinten kunnen maken. Na het hoekenwerk gaan we blokfluit spelen en als het goed lukt met de "fa, sol en la" gaan we volgende week een andere noot leren.
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jelle (09/10/2008)
Het is oktober, de schaakcompetitie is al helemaal door elkaar gehaald en de sportdag is al achter de rug.We zijn popjes van koperdraad en oud krantenpapier aan het maken.Nu moeten we ze nog verven en aankleden .Er is zelfs een popje dat op het wc zit. Straks is het muziekles met de blokfluiten. Nog even en we leren een nieuwe noot! Ik kan haast niet meer wachten. Het is nu weer een week dat ze de school doorlichten. brrrr. Ik krijg er de kriebels van. Binnenkort is het weer kip aan het spit. Mmm... dat wordt smullen. Er is ook nog een nieuw nieuwsbord opgehangen. Tot volgende week met meer nieuws. !
07-10-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Laura (08/10/2008)
In de klas hebben we een pop uit draad gemaakt. En vandaag is er een duif tegen de ruit gevlogen. Het is leuk in de "klas van de duif". We waren donderdag op sportdag geweest, het was leuk. We zijn gaan kajakken op de IJzer. Ik zat in een bootje met drie bij jennefer en Thalita. Daarna zijn we gaan go-cart rijden. Ook dat was leuk. Vandaag heeft een gerbil in mijn neus gebeten. Mijn neus heeft veel gebloed. En meester is echt grappig in de klas. We mogen om de tien dagen verhuizen en nu zit ik naast Tibo. Het is super leuk in de "klas van de duif" bij meester Wim. Ik mocht eens mijn muizen meenemen naar school en ik vond dat leuk.
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Kevin (08/10/2008)
Vorige week donderdag was het sportdag. We hebben met de fiets naar Diksmuide gereden : 20 km heen en 20 km terug ! We hebben in Diksmuide gekajakt. Ik was met Jonas, we waren helemaal nat. Daarna hebben we nog met gokarts gereden. In het terug keren heeft het geregend. De dag erop was het een vrije dag. Vorige week woensdag was het "klas van de maand". Het was de beurt aan het eerste kleuter. Ze hebben gezongen. Kamiel heeft een toneeltje gespeeld over recycleren. Zijn broek viel altijd af !
30-09-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jennefer (01/10/2008)
Het is hier heel leuk in "de klas van de duif" ! We hebben morgen sportdag, we gaan met de fiets naar Diksmuide en we zullen er kajakken op de IJzer. Het is 40 kilometer fietsen, heen en terug. We zullen ook met go-carts rijden. We hebben vrijdag geen school want dan is er pedagogische studiedag.
24-09-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Ruben (25/09/2008)
In de klas hebben we popjes gemaakt. Dat was natuurlijk leuk. We hebben ook duiven (in klei) en al gemaakt. Ik heb ook al heel goeie resultaten gehaald. We doen in hoekenwerk een schaakcompetitie. Voor het moment sta ik de eerste in het klassement. Dat is natuurlijk heel tof. In de muziekles kan ik al goed blokfluit spelen. In de muziekles op dinsdag is het ook tof omdat we met andere instrumenten mogen spelen.
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Damy (25/09/2008)
Volgende week donderdag is er sportdag. We gaan samen met het 5de en we gaan kajakken en met gocarts rijden. Joepie ! Ik ga met Jens kajakken ! Er gaan sommige mama's en papa's mee. Verder is het hier heel leuk, vooral de meester : zo een zotte. In hoekenwerk is het ook leuk, je hebt opzoekwerk (computer), actua, schaken.....echt cool. Meester heeft nu een wasbeerkaartje bij iemand verstopt of hij geeft het aan iemand. Niemand mag het zien en maandag mogen we raden wie het heeft, hopelijk heb ik het ook eens.
23-09-2008
Nieuws uit klas 6 door de ogen van Jens (24/09/2008)
We hebben een popje gemaakt van elektriciteitsdraad. We deden dat met een combinatietang. Daarmee hebben we er de vorm van gemaakt. We hebben er dan krantenpapier aangelijmd. En nu hebben we ze laten drogen.