De klas van de duif
het 6de leerjaar van V.B.S. Onze Ark-Woesten
Beste bezoeker ! We vinden het fijn dat je op onze site eens rondneust en heten je dan ook hartelijk WELKOM. Deze site is een werkstuk voor en door de kinderen van het 6de leerjaar van de Vrije Basisschool van Woesten, "Onze Ark". De school dankt haar naam aan de mascotte die elke klas heeft, telkens een dier. In klas 6 is de duif het "klasdier". Onze meester is immers liefhebber van duiven... een duiven'melker'. DE SITE WORDT ELKE WOENSDAG EN DONDERDAG TIJDENS DE LES VAN HOEKENWERK AANGEPAST. Veel plezier !
Foto
Foto
Foto
foto's klas 6
  • Op bedevaart 30 mei 2008
  • Dodengang+IJzertoren 23 juni 2008
  • Doe-aan-sport-beurs Kortrijk 24 juni 2008
  • We gingen vissen op 26 juni 2008
  • afscheidsfeestje 26 juni 2008
  • Dit zijn wij !
  • We zijn met 3 meisjes en 9 jongens
  • Hij kwam, hij kwam, die goede lieve sint !
  • We helpen het 3de leerjaar tijdens tandemlezen
  • We gingen naar Durbuy : wat een avontuur !
  • We steunen Welzijnszorg en verkopen kruisjes
  • 17 december : bezoek aan OLVI
  • Schoolfeest : Percussie
  • Carnaval
  • 08/04/2008 : we verpotten onze gezaaide plantjes
  • 08/04/2008 : op bezoek bij meesters duiven
    Dit zijn onze gerbils van de klas. Klik op de foto voor meer foto's.
    Foto
    De gerbils hebben jongen, geboren op 24/02/2008
  • De 7-ling in beeld
  • Contacteer ons
    wim@onzeark.be

    Wil je de duiven van meester Wim eens zien ?
    Klik dan op onderstaande prent.
    Foto
    24-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Yoran van 25 juni 2008

    De proefwerken zijn gedaan. We hebben al allemaal ons rapport gekregen. Het zijn goede resultaten. Het was heel moeilijk maar het is gedaan.We hadden leervakken, wiskunde, taal en muzische vakken. Toen we gedaan hadden hebben we de proeven gebundeld. In totaal stond het op 370 punten. We hebben heel veel moeten leren om alles te kennen, zeker van Taalpareltaal, Frans en W.O. Dat vond ik het moeilijkste.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Ryan van 25 juni 2008

    Laatste hoekenwerk
    Vandaag was het de laatste beurt hoekenwerk en natuurlijk ook het laatste schaken. Deze die aan de fiche moeten werken mogen tafelvoetballen. Ik heb juist getafelvoetbald. Maar nu kan ik niet want ik moet schrijven op het blog.

    Met de fiets naar de IJzertoren !
    We zijn met de fiets naar de IJzertoren geweest. Het was 42 km kilometer fietsen. We hebben helemaal op de top van de toren gestaan. We stonden 84 meter hoog. Dan hebben we verdiep na verdiep naar beneden gestapt. Het waren allemaal dingen uit de eerste Wereldoorlog. We hebben ook de Dodengang bezocht.

     




    18-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Valerie van 19 juni 2008

    Wero

    In de w.o.-les heeft meester een boek voorgelezen. De titel is: "Gered door het orkest." Het gaat over een jongen en een moeder die midden in de nacht opgeroepen werden. Zijn vader was opgepakt. Zijn moeder en hij moesten een eind wandelen. Toen moesten ze instappen in een goederenwagon. Toen ze moesten instappen, vond de jongen zijn moeder niet meer. Toen hij aankwam kreeg hij een nummer op zijn arm getatoeëerd. Verder vertel ik niet meer, je moet het maar zelf lezen.

    De laatste week in duif6.

    De laatste week uit de klas duif6 ziet er heel leuk : maandag gaan we met de fiets naar Diksmuide. Dinsdag in de namiddag is de sportbeurs in Kortrijk. Woensdag blijven we in de klas, je kan niet altijd uitgaan hé... Donderdag in de namidag gaan we vissen. En vrijdag is er het afscheidsfeestje voor heel onze school.!! Leuk hé!




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Aaron van 19 juni 2008

    De zusters hebben op 14 juni Woesten en de Sint-Rictrudiskerk verlaten. Ze moesten hier weg omdat ze maar met 2 waren. Zuster Digna had meer dan 50 jaar in Congo gewerkt. Zuster Lieve was al sinds 1977 in het klooster. Het klooster bestond al 99 jaar. En de kerk kan ze bijna niet missen...




    17-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Thibeau van 18 juni 2008

    Een bedevaart ! Op 30 mei 2008 zijn we op bedevaart naar Maria gegaan. We moesten 16 km stappen. Toen ik terug was, was ik uitgeput. Het was zeer zwaar. We begonnen aan de school te voet en we bereikten de St.-Sixtusgrot. Ik vond het benst leuk ! (Thibeau) bekijk ook de foto's eens : ze staan linksboven.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Gauthier van 18 juni 2008

    In de turnles mochten we onze fiets meebrengen. Dat was leuk! We moesten dan slalommen tussen stoelen of door elkaar rijden. En de laatste 5 minuten mochten we door heel de school rijden bv. in het gras en op de 2 speelplaatsen.




    20-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Kenneth van 21 mei

    Het was moederdag ; we hebben fantastische gedichten geschreven : elfjes en haiko's. We hebben snoeppotjes gemaakt. Degene met een grotere broer maakte een schildje (in klei). We stopten er wat snoep bij. Iedereen heeft het op zondag  gegeven. Binnenkort is het vaderdag. We gaan een even mooie vaderdag-pakje maken. We zijn er al aan bezig en we hebben ook een gedicht of tekstje geschreven.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Harley van 21 mei

    Ons "papier-maché poppenkastpopje". We moeten in de klas een poppenkastpopje van papier-maché maken. We moesten eerst een kartonnetje draaien rond onze vinger om de maat te weten. Dan moesten we er karton ronddraaien en er vormpjes van maken. Nu zullen we er een kleedje voor maken, (naaien). En we moeten ze ook schilderen. Vandaag gaan we beginnen voor vaderdag, daar kijk ik naar uit. Ik vind zo'n dingen altijd leuk.




    06-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Justin van 07/05/2008

    We hebben vandaag een gedichtje geleerd : Frekie. We moesten het dan buiten gaan uitbeelden, altijd in andere groepjes. Het gedicht ging over een debiele jongen en jongens die aan het voetballen waren. De jongens vroegen hem of hij wou mee doen. Het ene moment was hij blij en het andere moment was hij verdrietig. Toen dat hij de bal kreeg en in doel trapte was hij dolgelukkig.




    29-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het werk van Aaron van 07/05/2008

    In de knutselles van gisteren mochten we een vorig werkje afgemaken. Tijdens dat werkje moesten we een "waterspiegeling" maken. In de vorige les moesten we water aan de onderkant van het blad schilderen en dan laten drogen. De bovenkant mocht je kiezen wat je schilderde bvb. bomen of dieren of... Dat moest je snel doen omdat je de verf moest afdrukken op de andere kant (de kant waarop je het water schilderde).
    Gisteren moesten we "accentueren" dat betekent kleur en lijntjes toevoegen.




    27-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een reactie van pastoor Dirk
    Meester Wim en 6de klassers, hier mijn beste groeten!
    Via deze site van het 6de leerjaar doe ik een poging om mijn felicitaties door te sturen ivm het Vormsel en de viering die zeer geslaagd was. Vooral de liederen waren goed. Als je een copie kunt missen van het Onze Vader (met de melodie) dan is deze altijd welkom! Nog eens proficiat aan de hele klas en zijn meester van een computer-beperkte pastoor.
    Groeten, Dirk Durnez.


    22-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Niel van 23/04/2008

    Vormsel. Op zaterdag 19/04/08 hebben we ons vormsel gedaan. Wij moesten daar om 17 u. 30 zijn om onze stem op te warmen.We hadden ook veel te doen die dag. Naar het voetbal gaan en dan naar het vormsel. De vormheer was Rik Depré een man die in het VTI in Roeselare les gaf. We moesten veel liedjes zingen en ik moest ook lezen. En 's avonds was er een feest maar mijn feest is op 01/05/08. Ik vond het heel leuk op het vormsel.




    16-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Ryan van 17/04/2008

    MOEDERDAG!
    Voor moederdag maken we in de klas snoeppotjes in klei. We moeten het nog verven en dan vernissen. Het is niet lang werk. Je maakt een bal, dan rol je het met een fles over de bal klei tot het een pannenkoek is. Je snijdt dan het grootst mogelijke vierkant uit die platte klei en en dan doe je de hoeken naar boven en je hebt een snoeppotje.
    POPPENKAST!
    We hebben poppenkast gespeeld in de klas. We hebben dat gedaan omdat we volgende week zelf een pop moeten maken. We moeten zelf een kleedje breien. Het zal moeilijk zijn!
    SCHAKEN!
    We hebben de "rokkade"-zet geleerd. Er bestaat een kleine rokkade en een grote rokkade. Ik heb hem al uitgeprobeerd. Het is een hele goeie zet want je toren beschermt dan heel de rij!





    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Jonas van 23/04/2008

    Zaterdagavond om 17 u. 30 moesten de kinderen die hun vormsel deden hun stem opwarmen. Om 18 uur begon de mis, en we zongen.  We hadden een vaste plaats in een koortje. We moesten vele keren zingen. Maar het was leuk. In één liedje moest Thibeau alleen zingen : hij zong de strofes en wij zongen "God Onze Vader" of "God Onze Vader, Halleluia". Iedereen vond dat Thibeau mooi zong. Ik zelf ook. En wat later moest Thibeau lezen. Hij moest dan lezen dat er wijn, bloemen, brood, een duif, enz. zouden komen. En bij de ZALVING was ik de eerste, toen Kenneth en dan Thibeau. De zalfpriester zei dan :"Jonas, ik maak een teken op je voorhoofd in de vorm van een duif." Met veel zalf was dat. De vormelingen kregen in plaats van een hostie een stukje brood. Terwijl de andere mensen in de kerk een hostie kwamen halen ging Niel al naar voren gaan om te lezen maar hij was te vroeg. Hij moest nog wachten met lezen! En toen ging de zalfpriester gaan zeggen tegen een paar leerlingen dat ze stil moesten zijn. Plotseling zei de priester : 'Ik zal de buitenste 2 leerlingen nemen om een doek vast te houden.' Dat waren Aaron en ik. Maar op de repetities deden wij dat niet en we wisten niet dat het ging gebeuren. De priester had ook verkeersborden mee. En hij vertelde erover wat ze betekenden. Zo liep de mis plotseling tot zijn einde.




    15-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Valerie van 16/04/2008

    Hefbomen w.o.
    We leren over hefbomen. De eerste les zijn we naar buiten getrokken. We hebben een bank buiten gezet en een klasgenoot mocht er op gaan zitten. Dan mochten de andere klasgenoten en ik de bank opheffen met de leerling er op. Eerst zat hij op het einde van de bank, dan in het midden en dan heel dicht waar wij de bank moesten opheffen. Als de leerling op het einde zat, kreeg ik de bank niet meer omhoog. Dat is juist de truc van hefbomen. Je moet je last ofwel ver van je zetten of wel zoals bij een kruiwagen heel dicht bij het wiel. Daarna zijn we naar binnen geweest. Daar toonde meester een paar voorbeelden van hefbomen. De eerste les was super !!
    Voorlichting w.o.
    In de klas hebben we al geleerd over voorlichting. Het was super tof. We leerden over sex en over baby's. Er stond op "deel 7" maar dat was omdat we er al eens over dat hadden geleerd in het vierde. Maar het saaie was: als we het w.o.-thema klaar hadden, hadden we de volgende maandag een proef van dat thema. Maar het was goed gelukt !!Gelukkig maar ! En de meeste hadden boven de 5/10. Misschien haaden ze wel allemaal boven de 5/10?? Wie weet? Wie weet?




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Imelie van 16/04/2008

    OEFENEN VOOR HET VORMSEL
    Maandag zijn we voor de eerste keer gaan oefenen in de kerk. We hebben gezongen en gelezen. Waneer we zingen speelt meester op zijn gitaar en een paar op de jembé. Ze mogen wel niet te luid doen anders hoor je ons niet met zingen.  Bij één liedje moeten we van stil naar luider zingen. Bij de andere liedjes is dat  niet zo. Voor de eerste keer was het wel nog moeilijk om goed te lezen in de micro. Soms lazen we te luid of niet duidelijk genoeg. Dinsdag ging het al heel wat beter. De pastoor is dan ook een beetje komen kijken maar na een tijdje was hij al weer weg. Er zijn ook een paar die dingen moeten dragen het zijn bloemen, een kaars, wijn, brood en een duif. Nu vrijdag gaan we -voor de laatste keer- nog eens gaan repeteren. Hopelijk loopt er niets mis op het vormsel. Ik verlang al !




    09-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Kelly van 10/04/2008

    We hebben gerbils in de klas en Harley (een klasgenoot) heeft er drie gekregen. Valerie heeft gerbils "geleend" voor een week. Valerie heeft er drie geleend en Harley heeft er drie. En er is eentje ziek geworden in de paasvakantie daarom zijn er nog maar zes. En nu hebben de mama en papa gerbils eindelijk rust zonder die kleine gerbils.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Yoran van 10/04/2008

    We hebben ik de klas tagetes ("stinkertjes") geplant. Als ze wat groter waren hebben we ze uiteen gehaald en in kleine potjes geplant. Ik heb er negen geplant. We hebben eerst een plantje moeten uitkiezen, dan hebben we het potje met het bloempje erin moeten vullen met aarde tot net onder de kiemblaadjes van de plant. Dan een beetje water erin en je hebt je eerste plantje geplant. We mogen de plantjes meenemen naar huis. Als de plantjes naar de huizen van de kinderen mogen moeten we ze op een warm plekje zetten.




    08-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Thibeau van 09/04/2008

    Sponsortocht afgelast !
    De sponsortocht van vorige week vrijdag is afgelast. Dat was niet fijn. Ze hadden slecht weer voorspeld en ja het gebeurde zo als ze hadden voorspeld. Ik vond dat niet leuk ik dacht dat we de paasvakantie in schoonheid konden beginnen. Maar de sponsortocht is deze vrijdag als het goed weer is, dat hoop ik van harte.

    Een werkje in de klas.
    We maakten een schilderwerkje van "Dulle Griet". Dat was een boek uit de jeugdboekenweek. ik vond dat best leuk, met verf schilderen.

    Een werkje "Kijk door het kelderraam". 
    We maakten een tekening. Het is net echt een kelderraam. We moesten een een paar benen, een hond enz. tekenen en kleuren.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Gauthier van 09/04/2008

    We zijn met heel de klas naar meester Wim zijn duiven gaan kijken. We hebben er kingduiven gezien en we mochten ze vastnemen. De jonge duiven waren 2 en 7 dagen oud en er waren daar ook grote duiven van rond de 7 jaar oud. Er was 1 witte duif die agressief was want hij wilde zorgen voor zijn kindjes.
    (Bekijk de foto's hierbij op het blog : zie linksboven)




    19-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Kenneth van 24/04/2008

    we hebben bloempjes geplant

    we waren stinkertjes geplant aan het planten.
    op de speelplaats.
    nu zijn er al een paar uitgekomenmaar.
     maar van somigen zijn er al knopen aangekomen.
    en van somigen zijn er nog geen knopen aan.
    maar van niemant is er een bloempje kapot.
    ze kregen een paar potje mee gekregen.




    18-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Niel van 19/03/2008

    De gerbils.
    Er zijn gerbils geboren in onze klas. Hun ogen zijn al open. Ze eten al zelf maar ze drinken ook nog aan de moeder. We hebben ze al mogen vasthouden en sommige waren rustig en sommige wild. Er zijn 5 witjes en 2 rostjes. Ze bijten ook al aan het karton. Als ze van het plankje lopen is dat net als een pinguin. Ik vind ze heel mooi. En als ze korrels eten kruipen ze IN het eetpotje...




    11-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Harley van 19/03/2008

    Hallo!! In onze klas hebben we een boek gelezen. Het boek heette 'Dulle Griet' ! Het is een heel mooi boek maar meester las het niet zomaar  voor. We moesten er iets mee doen, namelijk een schilderij maken.  Eerst moesten we schetsen op een A4-blaadje met potlood of met houtskool.  Bijna iedereen had er twee maar het waren niet zomaar schetsen het waren schetsen van bv een mens met een vissen kop ... . en dan moesten we die schetsen gebruiken voor een schilderij te maken.  Je mocht ook de schetsen van een ander gebruiken.  Iedereen heeft er drie lesuren aan gewerkt maar ze hebben allemaal wel iets. Meester had ook één gemaakt, die was wel het mooist.




    10-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Justin van 12/03/2008

    Maandag kwam "Blinker" naar onze klas. Hij kwam omdat het jeugdboekenweek was en omdat het boek over honden ging. Wij konden ons niet goed concentreren want hij snuffelde heel de tijd aan onze benen. Onze meester vertelde dat Blinker bijt als hij gerust wil gelaten worden. Meester toonde ons wat Blinker allemaal kon. B.v. er lag een brokje op meesters hand en als meester zei : "Pak het !" dan pakte hij het. Meester pakte Blinker en ging naar buiten.  Meester gaf brokjes en wij moesten die verstoppen. Na een tijd kwam meester terug en Blinker moest ze zoeken. Het was heel grappig om te zien en in vijf minuten waren alle brokjes weg.




    07-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe foto's gerbils
    Klik op de link (linkerkant : de 7-ling in beeld) bij de gerbiljongen. Sedert vandaag staan er nieuwe foto's bij. De jonge gerbils groeien heel snel...


    06-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Valerie van 06/03/2008

    Voorstelling van een nieuwe boek.
    "Ben zo terug" gaat over een meisje, Heidi. Haar mama heeft een soort van gehandicapt aan haar hersenen. Gelukkig heeft ze een buurvrouw die Bernadette heet want zij springt af en toe binnen in hun "huis", eigenlijk een flat. Dit boek is uitgekozen door de Nederlandse kinderjury 2007. Dus het zal wel een mooi boek zijn.
    Jeugdboekenweek.
    De meester en juffen kregen een affiche om aan het raam op te hangen. Het is een mooie poster. Dat moet wel als een juffrouw ze ondersteboven hangt !?! En we hebben vlaggetjes voor in de klas, sierlijk en vooral feestelijk.
    Een stage-meester.
    Het 4de lj heeft een nieuwe stagemeester. Hij ziet er mij wel leuk uit, zo een speelse.
    Het r-woord.
    Het "r"-woord is respect, dit hebben vele kinderen tekort in onze klas. Het is niet mogelijk om op te tellen hoeveel keer meester dit al heeft gezegd. Maar dit vergeten er enkelen in onze klas, jammer is dit.




    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Imelie van 05/03/2008

    trefbal
    Er is een nieuwe bal bij tefbal. Eerst was het een grote maar nu is het een kleine, en hij is zachter. Je kan de bal niet meer goed vangen en je bent er vlugger aan. Nu gaan we altijd met deze bal spelen omdat ze die gebruiken op de wedstrijden.
    boekenweek
    Het thema van dit jaar is "Mooi". Iedere dag stelt meester een boek voor. Drie boeken kennen we nu al. Een daarvan hebben we moeten gebruiken bij de knutselles.We hebben eerst dingen moeten tekenen en dan moest je het inverven. De meesten zijn daar nog niet mee klaar.
    knutselen
    In de knutselles hebben we iets moeten doen voor het vormsel. Je moet eerst je eerste letter van je voornaam schrijven en dan je eerste letter van je achternaam maar die moest omgekeerd staan en dan versieren.We hebben het vervolgens moeten inkleuren en inoliën. Dan bekom je een glasraampje. Het ziet er al heel mooi uit.
    olifantenclub
    Aaron van onze klas heeft vandaag in de olifantenclub inktvis gegeten. Hij vond dat heel lekker.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Yoran van 05/03/2008

    We werken rond de boekenweek.We hebben al drie boeken gezien. Ze heten "Dulle Griet", "Kijken naar muziek" en "Hou van die hond". Ik heb al eens "Kijken naar muziek" meegenomen naar huis. Elke dag mag er iemand een boek meenemen. We hebben ook een tekening gemaakt van het boek Dulle Griet. Je mocht kiezen wat je tekende maar het moest wel uit het boek komen. We zijn de tekening aan het schilderen. Ik heb nog maar alleen de achtergrond geschilderd. Er zijn er al twee klaar. De meester heeft heel het boek van Dulle Griet hardop uitgelezen voor heel de klas. Het is een boek dat je zeker eens moet lezen. Het gaat over een meisje dat altijd droever en droever wordt. Op het laatste zoekt ze de hel en die heeft ze gevonden, maar de duivel wil haar niet dus vermoordt ze zichzelf. Het een zeer mooi boek.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Naar aanleiding van de boekenweek worden in de klas meerdere boeken voorgesteld. In het boek "Hou van die hond" van Sharon Creech gaat het over een kind dat van zijn juf gedichten moet leren schrijven. Na de voorstelling van het boek konden de leerlingen die dit wilden proberen een gedicht over hun dier te schrijven. Aaron kroop in de pen en schreef volgend gedicht :

                                              Mijn hond.

     

    De stormachtige wind door z’n haren.
                        Zoevend snel over het wildgegroeide gras.
                      
    Ik moet gaan eten.


    “Kom!”: roep ik als hij in het gras ligt na te woelen.

    Binnen.
                      
    Hij kruipt in z’n veel te grote mand dicht bij de verwarming.
                                           
    “Kom!”: roep ik opnieuw.

    Ik vul z’n bak.

    SMUL, SMUL, SMUL…
                                              
    Nu al op?!

    TV-kijken.

    Hij komt naast de zetel bij me
                      liggen,
                       strelen,
                         krabben maar.
                                            
    Jongens toch, wat een hond.




    27-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Kelly van 28/02/2008

    Het is morgen (29 februari) carnaval.We mogen vanaf 's ochtends al met ons carnavalskledij aan naar school komen. Ik zelf vind carnaval heel erg tof. We mogen confetti meenemen. In onze klas kunnen we spullen van elkaar lenen, maar we geven ze uiteraard weer terug. Iedereen zal mooi verkleed zijn : een travestiet (een jongen die verkleed is in een meisje), nieuwslezer, clown... Het zal morgen misschien een beetje regenen maar dat houdt ons niet tegen om toch naar de carnavalstoet te gaan. En de lessen zullen aangepast worden !




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Aaron van 28/02/2008

    Deze week zijn ik en Kelly bevers. We hebben deze morgen de volgende werkjes opgeknapt : het bord vooraan in de klas afgewassen, de krant van gisteren bij de zusters gehaald, de gerbilbak schoongemaakt en de hoekenwerkbak in orde gebracht. Toen we de gerbilbak deden, keken we ook naar de jongen die er -eerlijk gezegd- een beetje lelijk uitzagen ; ze zijn roze, heel klein en bijna de helft van hun lichaam is kop.




    26-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Jonas van 27/02/2008

    Iedere woensdag is het eerste lesuur stellen.Vandaag moesten we een stelwerkje maken over een "peiler" (= iets belangrijks) uit je leven.We kregen  5 zinnetjes en 5 woordjes waarvan we  er minstens vijf in ons opstel moeten gebruiken : kind noch kraai hebben, peperduur, met de handen in het haar zitten, zo zacht als dons, opgewonden, dievegge, blozen, bruusk, zo nijdig als een spin en transpireren. Ik heb in totaal al 7 woordjes en/of zinnetjes gebruikt. Ik heb al 1 pagina en 1/6 van een pagina. Het stelwerkje mocht een beetje gefantaseerd zijn maar er moet ook iets van waar zijn. Mijn stukje gaat over voetbal : we moesten voetballen tegen Boezinge en ik werd geblesseerd... Daarover gaat mijn stukje...We hebben eerder dit schooljaar met de klas meegedaan aan een stelwedstrijd. Maar de winnaar is nog niet bekend.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Ryan van 27/02/2008
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    PLANTJES IN ONZE KLAS !
    We hebben verleden week bloempjes ("tagetes") gezaaid in een pot in de klas. Zeer leezaam. De zaadjes groeien heel vlug. Als ze volgroeid zijn staan er wel 250 bloemen in de pot ! Dan delen we dat door 13 (we zijn met zoveel in de klas) en krijgen we elk wat bloemen mee. Tof hé !

    CARNAVAL !
    Vrijdag is het carnaval en gaat iedereen uit de bol. Ikzelf ga mij verkleden in een vrouw. Dat zal leuk worden.

    TURNKAMPIOENE IN ONZE KLAS !
    Iemand in onze klas die Imelie heet is in turnen 2de van West-Vlaanderen. Ze kan heel goed turnen ! Heel leuk met zo iemand in de klas.

    ONZE KLASDIEREN (DE GERBILS) HEBBEN JONGEN !
    Onze gerbils hebben 7 jongen. Dat is toch veel. Nu zijn ze nog maar heel klein en ze zijn ook roze. Binnenkort krijgen ze haar op hun lijfjes. Je kan de foto's bekijken op deze site : kijk maar eens in de linkerkolom en klik op  "De 7-ling in beeld".




    22-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jongens- en meisjeselfjes

    In godsdienst leren we over vriendschap.
    Op vrijdag 22/02/2008 schreven we elfjes over jongens en meisjes,
    want die zijn best wel anders...


    Meisjes
    mooi zijn
    voor de spiegel
    uren staan te schminken
    klaar !
    (Imelie)

    Jongens
    coole gasten
    moeten altijd winnen
    duwen op het voetbalterrein
    brutaal.
    (Yoran)

    Jongens
    stoere kerels
    in het stadspark
    met een grote sigaar
    huhuhuh !!!
    (Justin)

    Tuttebel
    rose kleedjes
    veel te opgekleed
    ze is een beetje Barbie
    lelijk
    (Niel)

    Jongens
    allemaal kunsten
    diabolo, jongleren, borddraaien
    altijd beter willen doen
    Amaai
    (Aaron)

    Meisjes
    mooi zijn
    voor de spiegel
    uren staan te schminken
    klaar !
    (Valerie)

    Meisjes
    erg bang
    in de turnzaal
    nu aan het wenen
    belachelijk
    (Kenneth)

    Puber
    eigen zin
    15-jarige leeftijd
    veel te stoer doen
    Ambetant
    (Jonas)

    Meisjes
    dansen graag
    in de dansschool
    een lieve, mooi pirouette
    Groots.
    (Kelly)




    21-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Elfjes

    Onlangs maakten we kleurenelfjes tijdens de stel-les. Hier lees je enkele resultaten :

    Blauw
    mooie lucht
    zo'n prachtige wolken !
    kan uren naar kijken
    geweldig
    (Yoran)

    Geel
    grote zon
    miljoenen kilometers ver
    aan de hemel schijnt
    mooi ?
    (Kelly)

    Groen
    prachtig gras
    in de tuin
    lekker aan het voetballen
    geweldig
    (Kenneth)

    Grijs
    domme lucht
    al die vervuiling
    het stinkt erg veel
    Pfff !
    (Harley)




    20-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Gauthier van 21/02/2008

    Wij hebben op woensdag en donderdag hoekenwerk. Daarbij is er een klassement voor schaken en 4 op en rij. Je moet dus tegen bijna iedereen van de klas spelen en als je altijd wint ben je de  kampioen. Zo werd ik zelf dus kampioen voor schaken en  voor 4 op een rij. Nu mag ik tegen meester Wim schaken.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Thibeau van 21/02/2008

    We maakten hiusjes in karton. We mochten er 2 weken aan werken. Zo moeilijk was het niet : voor het dak moesten we een grote rechthoek uitsnijden. Het was best leuk.




    13-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Harley van 14/02/2008

    In de klas maken we een huisje van karton. Het mag zo breed zijn als we wilden maar het mocht maar 20 cm hoog zijn..
    Maar nu een ander onderwerp : het is vandaag donderdag 14 februari, Valentijn. Voor één meisje in onze  klas is dat goed want zij heeft een liefje ! Het is nog maar een week maar ze heeft geluk want ze heeft een cadeautje gekregen.  
    Het schoolfeest  is goed verlopen. Maar dat kotje voor frieten vond ik maar niks : ik heb er 3 kwartier staan wachten op mijn frieten.  De electriciteit viel wel 6 keer uit. Ze waren niet lekker... Ons stukje (percussie) was een schot in de roos : percusie houdt in dat je zelf een ritmisch liedje maakt en dat je het op recyclage materiaal met een groep speelt.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Valerie van 14/02/2008

    Cijferen
    Eén keer in de week heb je cijferen. Je moet dan tien oefeningen oplossen. Als je meer dan vijf fouten hebt mag je er verbeteren. Nu denk je waarschijnlijk dit is niet eerlijk tgegenover degene die er meer dan vijf juist hebben ? Maar meester zegt dan hoeveel je er mag verbeteren. Dit vind ik een goeie manier want zo leren ze bij.
    Knutselen
    We zijn voor het moment een huisje aan het knutselen uit karton. Het is niet zo moeilijk, maar de grond zal moeilijker zijn. We moeten eerst de muren, het dak, de ramen en de deuren maken... En voor de werkjes kun je een "één, twee of drie" krijgen. Hopelijk krijgt iedereen een één.
    Carnaval
    Het is bijna carnaval, ik denk dat we weer naar Poperinge zullen gaan. Ik weet al hoe ik ga maar dat zal ik nog niet verklappen. Wil je meer weten dan moet je nog één of twee weken wachten !
    Klasafspraken
    We hebben klasafspraken, één ervan is dat je je flesje zonder veel aarzelen moet uitdrinken en vervolgens wegzetten. Er zijn er namelijk die hun halfvol flesje op de grond of hun bank zetten en het daarna omverstoten... Er zijn drankjesin de school die je kunt uitdrinken als je dorst hebt.
    Muziek op onze school
    Elke middag -als het geen heel slecht weer is- is er muziek op onze school. Het is soms wel heel erg ambetant b.v. als je aan het sporten bent. Maar ik kan er tegen.




    12-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Justin van 13/02/2008

    Dinsdag maakten we een huisje in karton. Je mocht kiezen wat je wou maken. Je moest karton meebrengen maar het moest enkel gegolfd zijn. De grond mocht je met groen papier gras of zo opplakken. We moesten het niet met een schaar uitknippen maar met een breekmes. Het huisje mocht maar 20 cm hoog zijn en het mocht zo breed zijn zoals je wou. Meester moest wel met enkele helpen. Binnekort vind je de foto's op de site !




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Niel van 13/02/2008

    Voor het schoolfeest hadden we jembé's, tonnen, buizen, flessen en ballen nodig. Ik speelde met een jembé. Aaron, Valerie, Thibeau en Kelly kwamen eerst op met de fluitjes. Daarna kwamen Imelie, Yoran, Jonas en Kenneth erbij ; zij sloegen op de stoeltjes met een houten stok. Dan kwamen ik, Gauthier, Justin, Harley en Ryan er nog bij met de jembé's. Vervolgens moesten de die met de fluitjes en de stoeltjes een bal halen en Ryan stapte naar een ton. Ryan sloeg de maat en wij allemaal de tegentijd. Dan moesten wij ook naar een ton met drie. Dan moest Ryan een intro spelen en tot slot wij moesten het afmaken. We moesten dan naar voren gaan en buigen, en dan was het gedaan... Op de foto's (linksboven 'schoolfeest', kan je ons bezig zien).




    30-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mail en win !
    Beste leerling uit mijn klas,
    Dit bericht is vooral voor jou bedoeld ! Zoek in onderstaand stukje tekst het foutief geschreven woord en mail het naar mij. De eerste die het vindt wint 3 pluspunten, de tweede wint er 2 en de derde, vierde en vijfde winnen elk nog 1 pluspunt. Meedoen dus ! Je kan slechts één keer mailen. Ik kijk al uit naar je mail ! Niet-leerlingen mogen ook mailen, maar dan louter voor de fun...want zij kunnen toch niets aanvangen met een pluspunt. Meester Wim

    'k Hoopte dat hij mij niet zou vinden. Ik had me dan ook goed verstopt tussen allerlei struiken. Nochtans was ik er alleszins niet helemaal gerust in : stel dat die engerd een brief gepost had in jou brievenbus en dat jij me verklikt had... Hoewel, zoiets zou jij niet doen. Dat verwachtte ik toch. Nu moet je weten dat je nooit iemand blindelings mag vertrouwen. Zelfs niet je beste vriend. Ik kreeg het benauwd en begon te zweten toen de achterdeur met een ruk openzwaaide !


    22-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Imelie van 23 januari

    Hoekenwerk.
    We hebben al heel veel opdrachtenfiches gemaakt. Justin heeft tot nu toe het meest taken gemaakt en Ryan is de tweede.
    Schoolfeest.
    We oefenen al een paar dagen voor het schoolfeest. De muziek klinkt al heel mooi. Maar er zal nog heel veel geoefend worden. We doen iets met handjes, een fles met een stok, stokjes, stoeltjes en de tamtams. Hopelijk kinkt het heel mooi, maar ik denk wel dat het mooi zal zijn. Als je ons liedje wil horen dan moet je komen. Het schoolfeest is op 2 februari 's avonds.
    Er komt iemand  op onze school.
    Zaterdagochtend komt Ioana terug naar onze school. Het is een meisje uit een ander land. Juf An zorgt voor Ioana en ze komt ook naar onze school. Het is de tweede keer dat ze komt. Iedereen speelt er mee graag. Juf An zegt : "Nog twee dagen en Ioana komt. Ioana vertrekt morgenochtend en is zaterdagochtend in Brussel."




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Yoran van 23 januari

    Hoekenwerk.
    Het hoekenwerk is nog altijd het leukste van de klas ! Het is wel een beetje veranderd voor schaken en "Vier op een rij." Maar dat heeft Ryan al verteld. In hoekenwerk kun je je fiche afwerken of je kunt iets doen op de computer, schaken, Vier op een rij, Duif 6 webmaster (zoals ik nu), internetjes en nog veel meer...




    21-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Kelly van 22 januari

    Figuurzagen
    We hebben dieren moeten uitzagen en aan elkaar kleven. Enkele kinderen van de klas hebben al een paar zaagjes gebroken. Het zijn allemaal grote en kleine dieren ;  ik heb een eend gemaakt. Er zijn ook nog andere dieren zoals een olifant, papegaai, poes en nog veel meer. En meester heeft als voorbeeld een uil in karton gemaakt.




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Ryan van 22 januari

    Het schaken en Vier op een rij in een vernieuwde aanpak.
    Als je verliest in "schaken" of  "Vier op een rij" dan lig je er uit tot dat er een kampioen is. Ik heb mijn eerste wedstrijd gewonnen in "Vier op een rij" tegen Kelly (een van mijn klasgenotes). Ik had dan 5-1 gewonnen. Nu is mijn vriend Jonas aan het schaken tegen Harley -de nieuwe leerling in de klas- en wie er wint moet tegen mij schaken.
    Internetjes.
    "Internetjes" is opzoekwerk op de computer : je moet dan vragen oplossen die meester op een blad geschreven heeft (b.v. hoeveel kost een toegangsticket voor mindervaliden in Bobbejaanland ?)




    17-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Jonas van 17 januari

    Respect
    In onze klas moet je RESPECT hebben! Dat is b.v.1) Elkaar niet aanraken, tenzij bij een tikspel... 2) NIETS negatiefs vertellen!
    Netbal
    Op woensdag was het nebal in de Sceure en het was heel leuk. De laatste wedstrijd van Woesten1 was tegen Woesten 2. Dat was heel moeilijk en spannend. Het was de ploeg van Gauthier, Justin, Mathieu, Niel, Ryan en Aaron tegen de ploeg van Yoran, Kenneth, Jonas, Jelle, Ruben en Jasper ! Ik heb soms gesprongen naar de bal en nu heb ik er een paar blauwe plekken aan overgehouden. Sint-Sixtus was eerste en daar zaten er 2 spelers in van mijn voetbalploeg ! Maar nu moet ik ervandoor ! Daag !




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Aaron van 17 januari

    Op 16 januari vond in de Sceure het netbaltornooi plaats. Er waren 9 jongens- en 7 meisjesploegen aanwezig. Als je samen met je ploeg de vijandige ploeg versloeg kreeg je 3 punten, bij een gelijkspel 2 en als je verloor 1. Bij de jongens was de winnaar Sint-Sixtus net zoals bij de meisjes. Woesten 1 werd 3de bij de jongens, Woesten 2 werd 4de, bij de meisjes werd Woesten 3 3de.




    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Thibeau van 16 januari
    Gisteren heeft Justin een ongeluk gehad. Hij is tegen een muur gelopen. Niel heeft hem geduwd, dat is niet zo prettig... Het moest toch genaaid worden.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het werk van Gauthier van 16 januari
    Netbaltornooi
    Woensdag 16/01/08 is er een netbaltornooi in de Sceure. Woesten 1 is de eerste ploeg : Niel, Gauthier, Justin, Aaron, Mathieu en Ryan.
    Woesten 2 = Ruben, Jonas, Yoran, Kenneth, Jelle en Jasper. Woesten 3 : Laura, Fien, Imelie, Melanie, Valerie en Celie.
    Figuurzagen
    In de klas maken we figuren met speciale houtzaagjes , b.v. vogels, vissen, ....


    12-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Lees hier de reacties van de kinderen uit onze klas, geschreven naar aanleiding van het verkeersongeluk in Lo, waarbij Aron uit de 5de klas(school van Lo) het leven liet :
    Thibeau : Ik vind dit heel erg van Aron. Ik hoop dat dit nooit meer gebeurt. Dit verdient hij niet. Het ware te hopen dat dit nooit meer gebeurt.  Ik zal er veel aan denken en ik wens ze veel sterkte. Ik zal ook aan de ouders denken.
    Jonas : Ik vind het heel erg voor Aron, ook voor z'n ouders, familie en z'n vrienden. Voor Michael Moerman (z'n beste vriend). Met wie moet Michael nu voetballen? 'k Vind het heel mooi van zijn juf en klasgenoten dat ze een aandenkingshoek hebben gemaakt. Jammer dat zoiets moet gebeuren.
    Aaron : In een gladde bocht in Hazewind slipte fam. Gombeir en kwam omgekeerd in de gracht terecht. Aron Gombeir die achteraan in de auto zat kreeg dus de hardste en ook meteen de fatale klap. Rik Gombeir (vader van Aron) is in het ziekenhuis van Veurne, de moeder van Aron is lichtgewond maar in shock ook daarnaartoe gebracht. Ik vind dit super erg voor mijn naam- en leeftijdsgenoot.
    Gauthier : De vader van Aron wist niet dat het glad was en gleed uit en verloor de controle. voor de 11-jarige jongen (Aron) was het leven voorbij. De vader en de moeder waren gewond. Ik vind het jammer voor de klas en voor de ouders van Aron.
    Niel : Ik vind het heel erg dat Aron dood is. We hebben in Lo-Reninge moeten een 1 min. stil zijn voor de jongen in het voetbal, want hij voetbalde in die ploeg.en dan als de scheidsrechter floot moesten we beginnen.
    Yoran : Ik vind het erg voor de 5de-klassers en voor zijn moeder en vader en peter en meter en al de andere van zijn familie.Dat hij al van zo jong af de wereld moest verlaten.Hij was nog maar 11 jaar en hij is al dood. Ik zou dat nog niet willen hoor. Zijn vrienden zijn vast heel ongelukkig. Hij is met een volkswagen uitgegleden en omgekanteld... Ik hoop dat dit mij niet overkomt.
    Kelly : Het is heel erg voor die ouders. De vader en de moeder liggen nu nog in het ziekenhuis. Ook in de klas van Aron zijn z'n klasgenootjes heel erg verdrietig. Ze hebben een gedenkplekje gemaakt. Nu zit niemand op zijn bank, die is al een week leeg maar zijn spullen liggen er nog in.
    Ryan : De vader van Aron was verrast toen hij slipte over de weg. Toen de moeder zag wat er
    gebeurd was met Aron kwam ze direct in schok. Aron was dood en de vader had zware verwondingen opgelopen. De moeder had een paar lichte verwondingen. De kindjes van zijn klas (5de lj) waren erg verdrietig. De nieuwjaarswensen van de leerlingen waren “ dat we geen ongevallen  meer hebben op onze school”. De kinderen schrijven brieven naar de ouders van Aron en maken tekeningen. Ze maakten ook een herdenkingsplaatje voor Aron en de bank van Aron blijft heel het jaar staan met al zijn spullen erin om hem te herdenken.

    Justin : Vorige zondagvoormiddag kwam de leerling uit de 5de klas van de gemeente school van Lo om. Zijn vader verloor de controle over het stuur op de gladde weg tussen Lo en Nieuwkapelle. De wagen ging over kop en kwam in de gracht terecht. Voor Aaron was de klap fataal... De hulpdiensten probeerden hem nog te reanimeren maar het was te laat. Rik Gombeir moest met zware verwondingen naar het ziekenhuis van Veurne gebracht worden, zijn vrouw Nancy Vanassche is lichtgewond maar is wel in shock. Hij ging op zijn rem toen hij een auto in de gracht zag steken. Ook in de school waar Aaron zat was de verslagenheid groot.

    Valerie :Ik vind dat het niet mocht gebeuren, hij is even oud als ik en is al dood. Ik mag er niet aan denken. En die klas, zij moeten ook verdriet hebben. Ik vind het wel mooi dat ze een hoekje hebben gemaakt voor Aron. Echt een beangstigende gebeurtenis voor Lo-Reninge. Gelukkig is het niet in onze klas.
    Kenneth : Ik vind het erg van Aron en denk dat Arons klasgenoten niet blij zijn als ze het te weten komen dat Aron dood is.
    Harley : Ik vind het heel erg van die jongen. Ik heb hem zelf één keer gezien in Lo-Reninge toen ik bij een vriend ging slapen. Het was een heel vriendelijke jongen en het is heel erg voor die ouders maar wij kunnen daar niets aan veranderen. Het is nu gebeurd en we kunnen de tijd niet terug draaien. We zouden het direct doen...




    09-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Harley, een nieuwe leerling in klas 6 !
    Harley Bolle is een leerling die vroeger nog bij ons in de klas zat. Hij was naar Ieper gegaan omdat zijn mama een winkel had. Dan kon hij van school naar de winkel gaan. Maar zijn mama is nu gestopt met die winkel. En anders moet zijn mama altijd naar Ieper rijden.  's Avonds moet Harley anders veel te lang in Ieper blijven. Maar nu is hij groter en kan hij alleen thuis blijven.(Justin) 

    Hallo, ik ben Harley. Ik zit sinds 4 dagen in klas 6 van onze ark. Ik ben niet echt nieuw want 4 jaar terug ben ik weggegaan van deze school. Ik ben dan naar B.S.G.  DE MOTE gegaan. Ik heb daar heel  snel nieuwe vrienden gemaakt. Die vrienden zijn toch wel blij dat ik terug hier ben. Hier ben ik liever dan in Ieper. Want hier zit ik niet zo ver van thuis.  . Hier doen we het ook rustiger aan. In Ieper was er geen minuutje rust en hier in Woesten gaat het toch wat rustiger !!! (Harley)


    20-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een nieuw meesterlijk probleem
    Hoe kan je met de getallen 50 - 25 - 9 - 7 - 6 en 1 het getal 954 vormen ?
    spelregels :
    1. Je mag de 6 getallen ten hoogste één keer gebruiken.
    2. Je mag er alle hoofdbewerkingen (+, -, : en x) op uitvoeren.
    3. De tussenuitkomsten die je bekomt mag je ook verder gebruiken in je oploswijze.



    18-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstcadeautjes voor elkaar

    We moeten kerstcadeautjes voor elkaar kopen. De cadeautjes liggen onder een tafeltje ; er zijn grote en kleine cadeaus. Ze kosten allemaal 3 euro. We moesten een naam trekken uit een emmer. Maar we mogen de naam aan niemand vertellen. Het wordt leuk vrijdag met cadeautjes.(Kelly)
    En vrijdag geven we een kerstfeestje. We mogen niet zeggen voor wie het cadeautje is... je moet elk om beurt je cadeautje halen. (Gauthier)




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe kasten !

    Meester Wim heeft nieuwe kasten besteld : het zijn blauwe kasten. De oude worden afgebroken en weggebracht. (Aaron)
    Het zijn nu veel mooiere kasten dan de oude. De oude kasten waren helemaal versleten dus daarom zijn er nu nieuwe mooie blauwe kasten. (Gauthier)
    De kasten werden betaald door de ouderraad. Hartelijk dank ! (Meester)




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op TOBO-bezoek in het OLVI

    In het OLVI hebben we een verjaardagskalender gemaakt. We moesten zelf prentjes zoeken. De namen van de familie en vrienden en de meester mocht je op een blad schrijven en dan moest je het op de computer invullen op de kalender. Het was een vriendelijke mevrouw, en ze heeft alles goed uitgelegd. We kregen een drankje en werkten verder. Niet iedereen kon zijn kalender al meenemen maar er waren er drie die een kalender afhadden. (Niel Devos) 




    07-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een toepassing voor gevorderden

    Kan jij meester Wim zijn probleem oplossen ?

    Met een  schoolbus worden 7 kinderen naar school gevoerd. Elk kind heeft 7 rugzakken mee. In elke rugzak zitten 7 katten. Elke kat heeft 7 kleine katjes. En gelukkig hebben alle katten het aantal pootjes en alle mensen het aantal benen dat voorzien is door moeder natuur.

    De vraag : Hoeveel benen en poten zijn er (minstens) in de bus?

    Je kan je antwoord opsturen naar wim@onzeark.be
    Als je het juiste antwoord doormailt en je bent bij de eerste 20, dan plaats ik jouw naam op onderstaande "krak"lijst. Je krijgt hoe dan ook antwoord terug.

    1. Dirk Durnez, Woesten (07/12/2007)
    2. Patrick en Jonas Cathry, Woesten (08/12/2007)
    3. Sonja en Aaron Dornez, Woesten  (08/12/2007)
    4. Yoran Lakiere, Woesten (09/12/2007)
    5. Jimmy Maeren, Woesten (10/12/2007)
    6. Gino Casier, Lembeke (12/12/2007)
    7. Annie Boels, ? (14/12/2007)
    8. Jurgen Vanhalst, Kaprijke (14/12/2007)
    9. Steyaert Luc (15/12/2007)
    10. Christoph Lampaert, Ruiselede (15/12/2007)
    11. Erik Pots (18/12/2007)
    12. Komt hier jouw naam ?




    03-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze klas in december

    In december hebben we veel gedaan. Proefwerken hebben we ook gedaan. Dat was saai.De proefwerken zijn bijna voorbij. Dat is goed.Want dan is het Kerstvakantie. In december hebben we ook veel geleerd. We hebben geleerd hoe je goed leert. We hebben rotstekeningen gemaakt. Dat was leuk. In december hebben we zoveel gedaan.(Yoran)
    We hebben ook op al onze werkjes punten gegeven.(Imelie)
    Hoekenwerk
    In hoekenwerk mogen we kruisjes maken, de actualiteit verslaan, schaken, vier op een rij, magnetisme......Dat is leuk want we hebben dan met schaken en vier op een rij klassementen. En we hebben dan 40 min. geen -andere- les. We hebben hoekenwerk op donderdag en woensdag. Daarom doe ik dat graag. (Niel)

    Muziek
    Bij de muziekles zingen we al de liedjes die we al kennen, we gebruiken veel instrumenten. De djembé gebruiken we bijna iedere keer in de muziekles. We moeten alle instrumenten dan doorgeven en dat is nog tof .Maar soms is er dan geen tijd meer en je kan dan de leukste niet meer doen .
    (Imelie)
    Wero
    We zijn nu bezig met de Grieken. Meester heeft een verhaal verteld over Loekian. Het ging over speerwerpen. Loekian had één been korter dan het andere. Op een dag kwam Hippomachos, zijn trainer kijken (Imelie).
    Hij kwam dan naar zijn huis en hij mocht mee doen met Olympische Spelen (speerwerpen). Hij was heel goed en hij won de Olympische Spelen. Hij kreeg de lauwerkrans mee naar huis en zijn vader was trots op Loekian. Einde (Ryan)
    Een gedicht voor de proef van dramatiseren.
    Iedereen heeft een mooi gedicht gezocht. We hebben het mooi uitgebeeld. Het was mooi. (Kenneth)




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Axenroos in klas 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De "axenroos" : sociale opvoeding in klas 6.
    In onze klas zijn bevers. Zij wassen het bord af, delen blaadjes uit, halen blaadjes op, ... Je kan ook een bever zijn als je iemand helpt als hij/zij ziek is. In onze klas hebben wij ook 'wasbeerkaartjes'. Als je zo een kaartje hebt mag je complimentjes aan je klasgenoten geven. Maar je moet niet echt een wasberenkaartje hebben om complimentjes te geven ! Na een dag of een week vraagt meester dan wie complimentjes gekregen heeft en van wie. In de lessen moet je een beetje een kameel zijn. Want je moet natuurlijk meewerken hé ! En genieten is een poes. Zij krijgt graag complimentjes en wordt graag vertroeteld. In de speeltijd moet je een GOEDE leeuw zijn. Niet zeggen : "Ik kies het spel en daarmee uit!" Dat is een SLECHTE leeuw. Een uil ben je als je je vriend(in)geheimen kan bewaren. Zo leer je elkaar ook vertrouwen. (Jonas)




    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welzijnszorg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In onze klas werken we mee voor Welzijnszorg. Alleen de 6de-klassers doen dat. We maken kruisjes uit gips. Daarvoor hebben we hout, plankjes en gips nodig. We maken het gips en gieten het in de vorm van een houten kruis. Een dag wachten en dan uithalen. Zo kom je een mooi kruisje uit. Die verkopen we voor 2 euro. We willen tenminste tussen de 50 en 100 euro inzamelen voor Welzijnszorg. (Yoran)
    We gaan de kruisjes verkopen aan familie, vrienden, en aan de poort van de school. We doen dat omdat we geld willen geven aan de kindjes van arme mensen in België. Dus daarom doen we die actie, zodat de arme mensen hier ook een beetje geld hebben. We mogen met de boor werken om de schroeven van de kruisjes los te maken. (Gauthier)




    29-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sandra spreekt over de middelbare school

    Sandra Pyck, van het C.L.B. Poperinge, kwam vandaag in klas 6 een woordje uitleg geven over de middelbare school. Ook de ouders die dit wensten konden komen luisteren. Zes ouders gingen op deze uitnodiging in. Na een inleiding over je interesses, studiehouding en talenten die je studiekeuze beïnvloeden, werden de verschillende startrichtingen in A.S.O., T.S.O., B.S.O. en K.S.O. toegelicht. Later dit jaar worden de ouders en de kinderen ook nog verder begeleid bij hun persoonlijke studiekeuze na een gesprek met mij (Wim) en na het inkijken van studieresultaten van oudleerlingen. Hopelijk raakt iedere zesdeklasser tegen eind juni uit deze moeilijke keuze ! En misschien worden de droomberoepen van sommigen later wel waarheid : profvoetballer Justin, garagist Kenneth, vrachtwagenbestuurder Gauthier, ...?  Bedankt Sandra, je deed het opnieuw met veel enthousiasme en vriendelijkheid. 




    26-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Het Davidsfonds van Vleteren richt jaarlijks een opstelwedstrijd in voor de lagere scholen van Vleteren. Dit jaar is het onderwerp 'Film' en Imelie maakte er volgend werk rond :

    Een bom!

     

    Ik liep in een museum en ik hoorde iets. Ik keek alle kantjes uit. Achter een boek…, naast een dino…, in een pot… maar ik vond het niet. Plotseling was het harder aan het gaan. Ik was bang geworden. Papa zei: "Wat is er?" “Ik hoor iets.” Iemand zei: "Er tuut hier iets." “Zie je wel,papa.” Iedereen begon te zoeken en te zoeken maar niemand vond iets. Er stond een raampje open en ik ging er naar toe. Het kwam van hieruit. Iedereen was bang. De bezoekers liepen allemaal naar buiten behalve ik. De gids telde iedereen maar er was er altijd één te kort. "Maaike". riep papa. Ik zwaaide, ik had het gevonden. Het was een bom...!

     

    “Een bom!”

    “Wat ?”

    “Een bom !”  

    “Help! Help! Sta daar niet zo te staan. We helpen Maaike.” 

     

    Er zijn maar nog DRIE minuten.

     

    - Echt? Drie minuten ! Smijt die bom in de lucht.

    - Het gaat niet, het zit vast.
    - Kom dan naar buiten.
    - Oke!
                                                                                             “BOEM!!!”

    - Oh nee! Mijn museum staat schots en scheef ! Mijn dino's...

    - Je moest blij zijn dat er niemand dood is.

    - Het is wel waar, maar nu is alles kapot.

    - Je kan ook een nieuwe museum maken.

    - Ik kan dat niet alleen hoor.

     

    Iedereen hielp en na vijf jaar kwam alles weer goed.




    20-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze klas in november

    GERBILS
    Wij hebben keileuke dieren in onze klas : gerbils. Ze eten graag brood en nootjes en nog veel meer.Het is ook leuk ze als huisdier te hebben. Ze houden je bezig en zijn leuk om te verzorgen.(Valerie)
    Jammer dat er maar nog 2 gerbils zijn maar gelukkig komen er nog bij. (Imelie)
    ONZE MEESTER
    We hebben de tofste meester van de wereld : hij vertelt grappen en helpt ons graag . Hij heeft ervaring. Zodus de TOFSTE meester. En als je niets verkeerd doet is hij heeeeeeel lief (Valerie)
    SPORT OVER DE MIDDAG
    W
    e doen ook sport over de middag en raad eens met wie een idee nee? Wel het is met onze meester Wim. Je kunt er trefballen en netballen en het is goed voor je lijn. Zo dus ik zei al dat hij lief is maar ook sportief. (Valerie)
    Ik vind het tof over de middag als er sport is en misschien mag je dan mee doen aan de wedstrijden.(Imelie)

    DE LESSEN B.O.
    We hebben al heeeeel.. veel geknutseld, o.a. een popje: eerst moest je met draad een popje maken, dat krantenpapier errond doen, dan is het bijna klaar. Je moet nog alleen maar schilderen en kleren geven.(Imelie)

    TONEEL IN KOKSIJDE
    We zijn naar "Miss Moskou en de potloodmoordenaar" gaan kijken in Kosijde. We hebben in de bus een kaart gekregen van de duif.(Thibeau)
    IN DE KLAS WERKEN WE MET PLUSPUNTEN
    We hebben een pluspuntenbriefje gekregen.(Thibeau)
    DE TAKEN VANDE BEVERS
    De bevers komen iedere ochtend om de klas in orde te doen.(Thibeau)
    MUZIEKLES
    Als we muziekles hebben in de klas, mogen we op de instrumenten spelen : op de djembé, met de houtstokjes en de blokfluit. (Ryan)
    W.O.-ONDERWERP
    We leren nu ook over de middelbare school. Dat gaat over welke richting je wil volgen en hoe het daar aan toe gaat. (Ryan)
    L.O. IN VLAMERTINGE !
    We zijn naar turncentrum Vlamertinge geweest. Het was er keileuk. Er was een trampoline, een tumblingbaan en een grondmat. (Ryan)




    19-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze klas in september en oktober

    * In het 6 de leerjaar.

    De eerste dag op school was leuk en ‘t was een beetje raar die een nieuwe klas. Maar nu de 2de dag gaat het al  goed. En er liep een duif in de klas : een mooie witte en hij kon niet vliegen. Wij hebben geleerd over duiven. (Gauthier)

    De duif noemden we “Justin” omdat Justin er niet was de eerste dag. (Jonas)

    Ik kweek kingduiven. Als je eens wil weten hoe zo’n duiven eruit zien, dan moet je mijn site eens bezoeken : www.bloggen.be/kingduiven  (Meester Wim)

    * De eerste dag op school.

    Ik was weer de eerste op school.  En ik speelde tikker met Jonas, Gauthier,  Niel en Mathieu. En als de bel ging, gingen we naar de klas. We deden Frans. (Kenneth)

    * De leukste dagen.

    De drie eerste schooldagen zijn al superleuk. We hebben al gerekend, taal, Frans gedaan en al een duif geknutseld,… hopelijk worden het ook leuke dagen in Durbuy. (Imelie)

    * Pluspunten.

    We kregen er al drie en we kunnen er nog altijd bijverdienen door oplossingen op te lossen en dingen op tijd in te dienen. (Imelie)

    Je moet pluspunten afgeven als je je huiswerk te laat indient. (Thibeau)

    Ik heb er een stuk of 15 ongeveer hé! (Jonas)

    * Avonturenklas.

    We gaan volgende week naar Durbuy. We gaan in kajakken op de Ourthe en we gaan speleologie leren en deathriden en  door rotsen kruipen. (Thibeau)

    Ik mocht veel zwemmen. (Jonas)

    * De verjaardagsfeestjes.

    Er zijn drie verjaardagfeestjes in het jaar. De eerste is op 23 oktober 2007. De tweede is op 13 maart 2008 en de derde is op 9 juni 2008. We gaan de hele namiddag feesten. Het zal leuk worden ! (Ryan)

    In klas 6 wordt er op de verjaardag van de jarige niet zo veel gefeest. We sparen de feesttijd op en als er een 4-tal jarigen zijn geweest houden we een klasfeestje.  (Meester Wim)

    *Actie “Basischolen zijn broodnodig”.

    We helpen mee met  de actie van broodnodig. Er  zijn ook nog scholen die meedoen. Het was woensdag 26 september, we gingen naar de markt. (Kelly)

    * Tekenen.

    We hebben al veel getekend en geschilderd, b.v. iemand die poseerde…(meester Wim, Ryan en  Aaron). Ryan moest op een stoel staan, Aaron met de gitaar en meester Wim met een borstel. We moesten met houtskool werken…met houtskool wil ook zeggen dat je moet bewerken …zoals b.v. met donker,licht zwart en grijs…dan schilderen, maar wel alleen maar de randen (anders wordt het lelijk), ik vond de mooiste van Aaron, Kelly, Kenneth en meester Wim. En een hoofd moest je ook tekenen (in een andere les) ook met houtskool. Aaron deed het zo graag dat hij er thuis ook nog maakte, dat waren ook hele mooie. Dus als je in het 6de leerjaar zit…mag je zeker zijn dat het leuke tekenlessen worden…(Jonas)

    * De werkwoorden-kwis.

    In de klas hebben we met ons RAAK-boekje een “kwisje” gedaan. Meester zei een nummer van een zin en we moesten per twee om het eerst de juiste werkwoordvorm en schrijfwijze zeggen om door te gaan naar de volgende ronde. Dan moest je het opnemen tegen al de beste van de klas. Als je de beste was kreeg je een pluspunt en won je het kampioenschap. (Aaron)

    * Middag.

    Over de middag mag iedereen met iets spelen, met een rol of met speelgoed van in het magazijn. Maar dan moet je het wel terugbrengen. Je mag ook in het gras voetbal spelen of op de bankjes zitten. Je kan ook basketten en touwspringen en nog veel mee. Er is ook muziek over de middag: dan moeten twee kinderen liedjes kiezen en als ze het opzetten hoort heel de school het. En er is ook kleuterhulp dan moet je meegaan om speelgoed te halen voor de kleuters en dan er een beetje op letten. (Niel).

    * Sporten.

    In de middag kun je ook sporten. Er bestaat trefbal 2, trefbal 1, netbal 2 en netbal 1. Het hoogste is netbal 1, dan netbal 2, dan trefbal 1 en dan trefbal 2. Ik zit in netbal 1. Het is een sportieve school. Het is leuk, dat sporten. Je bent dan steeds in beweging. De beste sporters zitten in netbal 1. De tweede beste in netbal 2. De derde beste in trefbal 1. En de vierde beste in trefbal 2. In elke middag doen we iets van de sporten. (Yoran)




    Ontdek wat we in de B.O.-les reeds maakten. Klikken op de foto's !

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs