Mijn naam is Dounia El hahaoui. In januari word ik 18. Momenteel zit ik in in mijn 6e jaar Handel aan OLVI. In mijn vrije tijd doe ik liefst niets dat te veel inspanning vergt. Ik kijk graag tv en ik hou van lezen, liefst lichte lectuur die je snel meetrekt in het verhaal. Waar ik toch het meeste van hou is muziek, ik kan uren in mijn bed liggen terwijl er verschillende genres van liedjes afspelen in mijn koptelefoon...
We zijn terug in de schoolroutine gegleden en dat brengt dan
ook nieuwe woordenschat met zich mee. Een nieuw woord dat deze week bij mij in
de klas werd gedropt, was paradox, wat schijnbare tegenstelling betekend.
Dit mag je niet verwarren met contradictie, wat een echte tegenstelling is.
Bijvoorbeeld, wanneer je ouders zeggen dat ze harder tegen je zijn omdat ze van
je houden, dan is dat een paradox, maar wanneer een vriendin beweert dat ze je
trouw is terwijl ze eigenlijk leugens rondstrooit achter je rug dat is een
contradictie.
Rihanna is de koningin van de paradoxen. Well thats alright because I love the way you
lie, zingt ze en even verderop wordt er geantwoord:You got the warm fuzzy
feelin, yeah them chills used to get them. Rihanna is hiermee
geen vreemde vogel in de westerse cultuur. Paradoxen worden namelijk al
gebruikt sinds de opkomst van het Joods-Christendom. In het verhaal van Elia
lezen we bijvoorbeeld hoe de macht van God zich niet laat zien in tornados of overstromingen,
maar in een zacht briesje (1 Koningen 19). In hetzelfde verhaal vinden we ook
de paradox van de afwezige aanwezigheid. God is namelijk aanwezig via de engel,
maar Elia krijgt hem nooit te zien, ook al hoort hij Zijn stem.
Eén van de mooiste paradoxen uit de Joods-Christelijke
traditie is die van het Rijk Gods, die we in de evangelies terugvinden.
Christenen worden aangemaand om te werken aan een wereld waar iedereen vrij en
rechtvaardig kan leven, hoewel ze in de dezelfde adem te horen krijgen dat dit
een onrealiseerbare utopie is. Persoonlijk ben ik geen Christen, maar dit
blijft wel een fascinerende zaak om over na te denken.