Zoals jullie misschien al hebben vernomen ben ik eventjes thuis. (keelontsteking) Maar jullie kapoentjes worden goed opgevangen door de andere leerkrachten........ Tot gauw.
We gaan het hebben over verschillende tegenstellingen. Lang- kort, licht- donker, open- dicht,...; Onze jas gaan we proberen zelf open en dicht te doen.
Weetjes: - Het fruit van de week was een banaan. - Bedankt dat jullie kleuters weer veel voorwerpen (en koekjes) van het thema bakker mochten meebrengen.
Pop cakes versieren in de klas van juffrouw Sabrine.
We zijn nog steeds bezig met onze puzzelrups en ik moet zeggen de kleuters doen het super goed!!!!
Onze koekjes waarnemen en er van proeven. Wat zal ik gaan kiezen een wafel, cup cake, lange vingers, een kattetong, iets met chocolade... er was keuze genoeg.
En toen mochten we ons eigen verjaardagskoekje versieren, natuurlijk moest er ook een kaarsje op.
We gaan nog een weekje verder met dit thema. De kleuters zijn nog niet uitgespeeld in de poppenhoek. En we kunnen nog vele dingen bakken en maken. We gaan nog popcakes bakken, een taart versieren en nog vele leuke dingen doen.
Weetjes: - Het fruit van de week was een appelsien. - Bedankt bakker Pio dat we mochten langskomen en de doosjes kregen om mee te spelen.... - Donderdag gaan we verschillende koekjes bekijken en proeven. De kleuters mogen dan een extra koekje mee naar school brengen zodat we kunnen gaan vergelijken en delen met elkaar. - Er mag ook nog altijd een mama (of papa) komen bakken in de klas.... Laat maar weten als je wil komen. - En Noor heeft er een zusje bij. Marie!!! proficiat aan mama en papa.
Samen naar de bakker met de eerste kleuterklas. We hebben broden gekocht en Emma mocht betalen. Onze bakkertjes in de klas. Speeldeeg maken en zelf broodjes en taartjes maken. Natuurlijk ook proeven van de broodsoorten. Onze poppenhoek werd een drukke bakkerswinkel. Doosjes leren plooien om de taarten in te doen. De mama van Devin (1ste kleuterklas) kwam een brood bakken. Samen kneden en op de bakplaat leggen. En nog cupcakes gebakken.... Zelf versieren....
Wat doet de bakker allemaal? Wat verkoopt hij in zijn winkel. We gaan het allemaal ontdekken als we een bezoek brengen aan de bakker en het natuurlijk eens mogen proeven..... Onze poppenhoek gaat een bakkerij worden waar er heerlijke broodjes en taarten verkocht worden. Weetjes: - Voor foto's van de binnenspeeltuin kunnen jullie een kijkje nemen op de blog van juf Sabrine. Het was een leuke dag!!!
We gaan verder met carnaval. We maken muziek met muziekinstrumentjes en gaan zelf ook naar voorwerpen in onze klas op zoek die geluiden maken. Ook gaan we dansen op verschillende soorten muziek. Weetjes: - Woensdag mogen de kleuters verkleed naar school komen. - Donderdag namiddag houden we een creadag. We maken workshops waar de kleuters met een doorschuifsysteem aan kunnen deelnemen. We gaan knutselen, dansen, grimeren,.... - Vrijdag gaan we met de bus naar de binnenspeeltuin c-mine in Genk. Kleuters mogen een koek en een flesje water meenemen. Voor frietjes, worst en nog één drankje zorgen wij.....( dus géén boterhammen meebrengen)
Lekker experimenteren in de confetti bakken. Hoeveel confetti gaat er in een klein potje?
Een stappen plan volgen met de strijkpareltjes. En kijk eens wat Sybe gemaakt heeft! Gekke maskers en hoeden.... We hebben een knikkerbaan gemaakt. En welke knikker is het eerst onder? En natuurlijk ons verkleden in de poppenhoek...
We kunnen de maskers en pruiken weer boven halen want het is weer bijna carnaval. We bespreken de carnavalskleding, maskers, werken met confetti,.... Het gaat weer een leuke week worden. Weetjes: - Het fruit van de week was een appelsien. - De kleuters mogen dinsdag een masker, een pruik of hoed mee naar school brengen. - Op vrijdag 8 februari gaan we met de bus naar de binnenspeeltuin van Maasmechelen.
We hebben lekkere tomaten-groentensoep gemaakt. Natuurlijk moesten we eerst alles snijden en klaar zetten.
Een mooie winterjas scheuren en plakken.
We hebben ook aan de vogeltjes gedacht en enkele voederbollen buiten opgehangen. En ja, na een tijdje kwamen ze eten. Onze winter thema tafel Een telspel.
Lekker warm aan gedaan en dan maar spelen in de sneeuw. Jammer genoeg hebben we geen sneeuwman kunnen maken want de sneeuw bleef niet plakken. Maar wel genoeg sneeuwpret...
Zelfs de juffen op de slee....
En al de sleetjes werden aan elkaar gebonden en dan maar trekken.
Alles is wit dus de winter is nu echt in het land. We gaan het hebben over winterkleding, we spelen in de sneeuw en kijken hoe de dieren de winter overleven. De kleuters mogen nog steeds hun slofjes mee naar school brengen. Zo blijven hun voetjes lekker warm en de klas droog. Weetjes: - Het fruit van de week was een mandarijn. - De kleuters mogen een plastieken fles mee naar school brengen om een sneeuwman van te knutselen. (0,5 of 1liter) (P.S Willen jullie de naam van de kleuter erop zetten.)
Volgende week gaan we werken we rond verschillende vormen. We zoeken cirkels, vierkanten, rechthoeken,.... We maken een vormenmannetje. We hebben ook internet gekregen op onze school dus kunnen we zelfs spelletjes gaan doen op de computer. Weetjes: - Het fruit van de week was een peer.
Hieperdepiep hoera; Ons Noortje werd 4 jaar eind december en Sybe 5 jaar begin januari. Wat zijn ze fier!! Bedankt voor de lekkere cake en donuts. En Sybe voor het leuke materiaal voor in onze poppenhoek.
We maken vuurwerk voor de jarigen. De verjaardagsknuffels en kusjes.
We hebben onze kleuren in verschillende bakjes mogen sorteren. Bedankt dat de kleuters leuke gekleurde voorwerpen mochten meebrengen.
We hebben een groot kleuren schilderij gemaakt. Met juf Inge hebben we verf in een sla zwierder mogen druppelen en dan maar draaien! Kijk eens wat voor mooie kleuren er komen
3 stiften aan elkaar gemaakt met een elastiekje en dan maar schrijven....
We werken rond het thema kleuren. Welke kleuren ontdekken we in de klas? We gaan mengen en kleuren van licht naar donker leggen. Natuurlijk maken we ook een kleurrijk schilderij. Weetjes : - We gaan voorwerpen op kleur sorteren. De kinderen mogen, als ze willen, voorwerpen meebrengen. vb een rode pen, een blauw doosje, groene knoop,...Geef best iets mee wat in de klas mag blijven.