Inhoud blog
  • Korte weergave verloop Katrol
  • Algemene evaluatie
  • Checklist nummer 14/15
  • Checklist nummer 13
  • Checklist nummer 12
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Stage diversiteit semester 4
    Thuisbegeleiding Katrol
    22-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Checklist nummer 6

    Checklist nr 6

    De Katrol


    Naam student: Ricko Vantorre....................................................................................................

    Voornaam Kind: Julian...............................................................................................................

    Datum en duur van bezoek: 14/03/2011 -  duur 1h.......................................................................

     

    1. Wie was er thuis?

    Julian, Naomie, Mama en Lara....................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    2. Verloop
    a. Wat had je gepland en waarom?
    Ik had voor de begeleiding niet echt iets voorbereid, omdat ik wist dat Julian net op reis geweest was naar Nederland en ik gewoon met hem wat wou bespreken wat hij gedaan had deze vakantie....................................

    b. Heb je dit kunnen uitvoeren? Was er mogelijkheid om de studieondersteuning te realiseren? (intentionaliteit – wederkerigheid)
    JA: Hoe is dit verlopen?

    Julian had zijn opdrachten gemaakt dat hij moest maken van mij, ik betwijfel wel of hij deze zelf gemaakt had. Want zijn handschrift was opeens zeer veel veranderd. Ik heb hem uiteindelijk nog gewoon laten schrijven, dit om nog wat verder te oefenen op zijn schrijven. Naderhand heb ik nog wat geknutseld met hem aan een bouwpakket.       

    NEE: Waarom niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Hoe heb je het ondersteuningsmoment dan ingevuld?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    3. Waren de ouders betrokken bij de studieondersteuning? (onderwijsgerichtheid)
    Ja? Op welke manier werd dit geuit?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Zo niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    De ouders waren vandaag iets minder betrokken, we hebben wel een gesprek gevoerd nadien over Julian zijn gedraging tijdens het begeleiden. De ouders hielden zich vandaag ook iets meer bezig met Naomie, dit zodat Julian zich meer kon concentreren op zijn begeleiding................................................................................................

    Indien geen tot weinig betrokkenheid, hoe wil je ervoor zorgen dat de ouders toch betrokken raken?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Heb je als ‘mediator’ kunnen optreden in verband met de studieondersteuning? (transcendentie – zingeving)

    (vb.: Tijdens de studieondersteuning help je het kind met rekenen. Je trekt het begrip open en gaat samen met het kind kijken waarom rekenen belangrijk is. Om bijvoorbeeld later rekeningen te betalen, snoep te kopen,… enz…)

    Ja? Hoe?

    Idem aan vorige.........................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Neen? Hoe kwam het dat dit niet lukte?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    5. In het kader van ‘beïnvloeding’: heb je ook contact gehad met de andere kinderen van het gezin/de omgeving? (systeem beïnvloeden – sociaal netwerk)

    Ja? Met wie?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Heb je die persoon betrokken in het ondersteuningsmoment?
    JA: hoe?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    NEE: waarom niet?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    Neen? Wat zie je als hinderpaal?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je de ouder(s) kunnen ondersteunen bij het ‘opvoeden’?
    Ja? Op welke manier heb je dit gedaan?

    Ik vind dat de ouders wel weten hoe ze hun kind moeten opvoeden, maar ze kunnen het niet in praktijk om te zetten. Ik probeer momenteel nu om die opdracht op mij te nemen, maar telkens door bespreking probeer ik ze duidelijk te maken hoe ze het uiteindelijk zelf zullen moeten doen..........................................................................

     

    In het kader van de ijkpunten:

     

    1. Heb je een gevoel/situatie van (on)veiligheid opgemerkt?

    -Onder de ouders: Neen, de ouders zijn zeer vriendelijke en zeer open mensen.........................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de kinderen toe: Neen, de kinderen bevinden zich in een zeer veilige situatie. Ze zijn graag       

    gezien door beide de ouders en hebben genoeg speelgoed om een veilig en sereen gevoel te ...

    hebben......................................................................................................................................

    -Naar de student toe: Neen, ik voelde mij zeer veilig in het gezien. Ik werd warm ontvangen......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de gezinscontext toe:/......................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    2. Hoe loopt de communicatie tussen de gezinsleden onderling?
    - Verbaal: Er is een normale communicatie, als de moeder(s) iets vragen aan de zaal zal deze dit .

    ook uitvoeren............................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................  
    - Non-verbaal: Dit verloopt tevens ook normaal, er zijn geen tekenen waaruit blijkt dat dit enigszins anders zou zijn  

    ..................................................................................................................................................
    - Gezinsleden onderling/context: Er worden alledaagse gezinsdingen besproken met elkaar.......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Naar de student toe: Er was vooral een communicatie rond de studieproblemen van het kind...

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    3. Wat zijn de gave gebieden binnen het gezin? (Wat loopt er goed?)

    Er is een goede omgang in het gezin en tevens een goede omgang van ouders - school...............

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Is er een evolutie binnen de studieondersteuning met betrekking tot de ouders/de kinderen?

    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij het huiswerk: De ouders beseffen dat er problemen zijn met het leergedrag van hun kind, maar weten niet hoe hier mee om te gaan.........................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij contacten met de school: De ouders hadden al een zeer goede band met de school..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Positieve houding en verwachtingen van ouder(s) ten aanzien van het leren van het kind: De ouders zijn “Down to earth”, ze staan met hun voeten op de grond. Ze beseffen namelijk dat hun zoon geen genie zal worden, maar graag zouden ze hun zoon op het “normale” leerniveau willen krijgen..................................................................

    - Hoe het kind zelf omgaat met huiswerk en school (motivatie): Julian is niet echt gemotiveerd om zijn huiswerk te maken, als hij een rekenopdracht heeft zal hij de eerste opdrachten met volle zin maken. Maar eenmaal deze opgelost zijn verliest hij al snel zijn concentratie. Hij heeft tevens ook geen interesse in lezen, wat natuurlijk de vooruitgang wat bemoeilijkt..................................................................................................................................................

    - Creëren van een gunstig studieklimaat door de ouder(s): De ouders zullen er telkens voor zorgen dat de televisies uit gaan wanneer ik bezig ben met mijn studiebegeleiding en Julian kan zich afzonderen in de keuken    

     

    5. Heb je directe bemerkingen?

    Idem aan vorige.........................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je vragen voor het team van De Katrol/De Ankerfiguur?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    22-05-2011 om 20:27 geschreven door Ricko Vantorre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Checklist nummer 5

    Checklist nr 5

    De Katrol


    Naam student: Ricko Vantorre....................................................................................................

    Voornaam Kind: Julian...............................................................................................................

    Datum en duur van bezoek: 02/03/2011 -  duur 1h.......................................................................

     

    1. Wie was er thuis?

    Julian, Naomie, Mama en Lara....................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    2. Verloop
    a. Wat had je gepland en waarom?
    Ik had tijdens de vorige begeleiding Julian de opdracht gegeven om zijn woordjes dat hij van school gekregen had te schrijven en deze nog enkele keer te lezen. Ik had tevens enkele sommen voorzien met + en -, dat ik nu ging controleren..................................................................................................................................................

    b. Heb je dit kunnen uitvoeren? Was er mogelijkheid om de studieondersteuning te realiseren? (intentionaliteit – wederkerigheid)
    JA: Hoe is dit verlopen?

    Ja, Julian had al alles gemaakt van zijn huiswerk voor school. Dus kon ik onmiddellijk beginnen met controleren van zijn huiswerk en zijn opdracht dat ik hem gegeven had.....................................................................

    NEE: Waarom niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Hoe heb je het ondersteuningsmoment dan ingevuld?
    Daar hij al zijn huiswerk gemaakt had moest ik de rest van de tijd anders zien in te vullen, hiervoor heb ik dan Julian de opdracht gegeven om enkele van zijn boekjes te gaan halen dat hij heeft om zijn rekenen te oefenen. Ik heb hieruit dan samen met hem een 5-tal pagina’s gemaakt van telkens 10-tal sommen......................................

     

    3. Waren de ouders betrokken bij de studieondersteuning? (onderwijsgerichtheid)
    Ja? Op welke manier werd dit geuit?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Zo niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    De ouders waren vandaag iets minder betrokken, we hebben wel een gesprek gevoerd nadien over Julian zijn gedraging tijdens het begeleiden. De ouders hielden zich vandaag ook iets meer bezig met Naomie, dit zodat Julian zich meer kon concentreren op zijn begeleiding................................................................................................

    Indien geen tot weinig betrokkenheid, hoe wil je ervoor zorgen dat de ouders toch betrokken raken?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Heb je als ‘mediator’ kunnen optreden in verband met de studieondersteuning? (transcendentie – zingeving)

    (vb.: Tijdens de studieondersteuning help je het kind met rekenen. Je trekt het begrip open en gaat samen met het kind kijken waarom rekenen belangrijk is. Om bijvoorbeeld later rekeningen te betalen, snoep te kopen,… enz…)

    Ja? Hoe?

    Idem aan vorige.........................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Neen? Hoe kwam het dat dit niet lukte?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    5. In het kader van ‘beïnvloeding’: heb je ook contact gehad met de andere kinderen van het gezin/de omgeving? (systeem beïnvloeden – sociaal netwerk)

    Ja? Met wie?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Heb je die persoon betrokken in het ondersteuningsmoment?
    JA: hoe?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    NEE: waarom niet?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    Neen? Wat zie je als hinderpaal?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je de ouder(s) kunnen ondersteunen bij het ‘opvoeden’?
    Ja? Op welke manier heb je dit gedaan?

    Ik vind dat de ouders wel weten hoe ze hun kind moeten opvoeden, maar ze kunnen het niet in praktijk om te zetten. Ik probeer momenteel nu om die opdracht op mij te nemen, maar telkens door bespreking probeer ik ze duidelijk te maken hoe ze het uiteindelijk zelf zullen moeten doen..........................................................................

     

    In het kader van de ijkpunten:

     

    1. Heb je een gevoel/situatie van (on)veiligheid opgemerkt?

    -Onder de ouders: Neen, de ouders zijn zeer vriendelijke en zeer open mensen.........................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de kinderen toe: Neen, de kinderen bevinden zich in een zeer veilige situatie. Ze zijn graag       

    gezien door beide de ouders en hebben genoeg speelgoed om een veilig en sereen gevoel te ...

    hebben......................................................................................................................................

    -Naar de student toe: Neen, ik voelde mij zeer veilig in het gezien. Ik werd warm ontvangen......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de gezinscontext toe:/......................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    2. Hoe loopt de communicatie tussen de gezinsleden onderling?
    - Verbaal: Er is een normale communicatie, als de moeder(s) iets vragen aan de zaal zal deze dit .

    ook uitvoeren............................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................  
    - Non-verbaal: Dit verloopt tevens ook normaal, er zijn geen tekenen waaruit blijkt dat dit enigszins anders zou zijn  

    ..................................................................................................................................................
    - Gezinsleden onderling/context: Er worden alledaagse gezinsdingen besproken met elkaar.......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Naar de student toe: Er was vooral een communicatie rond de studieproblemen van het kind...

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    3. Wat zijn de gave gebieden binnen het gezin? (Wat loopt er goed?)

    Er is een goede omgang in het gezin en tevens een goede omgang van ouders - school...............

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Is er een evolutie binnen de studieondersteuning met betrekking tot de ouders/de kinderen?

    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij het huiswerk: De ouders beseffen dat er problemen zijn met het leergedrag van hun kind, maar weten niet hoe hier mee om te gaan.........................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij contacten met de school: De ouders hadden al een zeer goede band met de school..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Positieve houding en verwachtingen van ouder(s) ten aanzien van het leren van het kind: De ouders zijn “Down to earth”, ze staan met hun voeten op de grond. Ze beseffen namelijk dat hun zoon geen genie zal worden, maar graag zouden ze hun zoon op het “normale” leerniveau willen krijgen..................................................................

    - Hoe het kind zelf omgaat met huiswerk en school (motivatie): Julian is niet echt gemotiveerd om zijn huiswerk te maken, als hij een rekenopdracht heeft zal hij de eerste opdrachten met volle zin maken. Maar eenmaal deze opgelost zijn verliest hij al snel zijn concentratie. Hij heeft tevens ook geen interesse in lezen, wat natuurlijk de vooruitgang wat bemoeilijkt..................................................................................................................................................

    - Creëren van een gunstig studieklimaat door de ouder(s): De ouders zullen er telkens voor zorgen dat de televisies uit gaan wanneer ik bezig ben met mijn studiebegeleiding en Julian kan zich afzonderen in de keuken    

     

    5. Heb je directe bemerkingen?

    Idem aan vorige.........................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je vragen voor het team van De Katrol/De Ankerfiguur?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    Tweewekelijks in te vullen:

     

    1. Was er een vorm van weerstand en/of medewerkzaamheid aanwezig van de ouders bij moeilijkheden rond bijvoorbeeld:

    - contacten met de school;

    - gedrag van de kinderen;

    22-05-2011 om 20:24 geschreven door Ricko Vantorre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Checklist nummer 4

    Checklist nr 4

    De Katrol


    Naam student: Ricko Vantorre....................................................................................................

    Voornaam Kind: Julian...............................................................................................................

    Datum en duur van bezoek: 28/02/2011 -  duur 1h30...................................................................


    1. Wie was er thuis?

    Julian, Mama en Lara..................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    2. Verloop
    a. Wat had je gepland en waarom?

    Wegens mijn ziekte van de vorige week, had ik niet echt iets gepland voor deze week. Ik wou gewoon kijken om terug Julian zijn huiswerk te controleren en verder te oefenen op lezen..............................................

    ..................................................................................................................................................

    b. Heb je dit kunnen uitvoeren? Was er mogelijkheid om de studieondersteuning te realiseren? (intentionaliteit – wederkerigheid)
    JA: Hoe is dit verlopen?

    Ik heb samen met Julian zijn rekensommen gemaakt, de ouders hadden bij mijn aankomst de melding dat Julian een “nota” gekregen had van de juf. Hierin melde deze dat hij beter werd in zijn sommen, maar dat hij veel slordiger te werk ging op school. Ik heb hier de koe dan direct bij de horens gevat en hem zijn leesopdracht voor school ook laten schrijven....................................................................................................................................................

    NEE: Waarom niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Hoe heb je het ondersteuningsmoment dan ingevuld?
    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    3. Waren de ouders betrokken bij de studieondersteuning? (onderwijsgerichtheid)
    Ja? Op welke manier werd dit geuit?

    De ouders hebben mij hier geholpen om Julian op weg te helpen met zijn lezen en schrijven. Tevens hebben we samen met Julian gesproken dat het echt wel nodig wordt dat hij zich meer inspant voor school. De ouders spraken op dit moment zelfs om Julian misschien volgend jaar te veranderen van school...................................

    Zo niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Indien geen tot weinig betrokkenheid, hoe wil je ervoor zorgen dat de ouders toch betrokken raken?             

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Heb je als ‘mediator’ kunnen optreden in verband met de studieondersteuning? (transcendentie – zingeving)

    (vb.: Tijdens de studieondersteuning help je het kind met rekenen. Je trekt het begrip open en gaat samen met het kind kijken waarom rekenen belangrijk is. Om bijvoorbeeld later rekeningen te betalen, snoep te kopen,… enz…)

    Ja? Hoe?

    Om Julian zijn interesse te wekken om te lezen of te rekenen heb ik heb gevraagd wat hij later zou willen doen van werk. Hier ben ik dan op ingesprongen en hem duidelijk gemaakt dat hij later sowieso zal moeten kunnen lezen en schrijven om zijn job te kunnen uitvoeren.......................................................................................................

    Neen? Hoe kwam het dat dit niet lukte?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    5. In het kader van ‘beïnvloeding’: heb je ook contact gehad met de andere kinderen van het gezin/de omgeving? (systeem beïnvloeden – sociaal netwerk)

    Ja? Met wie?

    Ja, met de mama en mama Lara..................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Heb je die persoon betrokken in het ondersteuningsmoment?
    JA: hoe?

    Via de ouders heb ik geprobeerd om Julian wat ‘wakker’ te schudden en duidelijk te maken dat hij echt nodig wat meer inspanningen te doen............................................................................................

    ......................................................................................................................................

    NEE: waarom niet?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    Neen? Wat zie je als hinderpaal?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je de ouder(s) kunnen ondersteunen bij het ‘opvoeden’?
    Ja? Op welke manier heb je dit gedaan?

    Ik vind dat de ouders wel weten hoe ze hun kind moeten opvoeden, maar ze kunnen het niet in praktijk om te zetten. Ik probeer momenteel nu om die opdracht op mij te nemen, maar telkens door bespreking probeer ik ze duidelijk te maken hoe ze het uiteindelijk zelf zullen moeten doen..........................................................................

     

    In het kader van de ijkpunten:

     

    1. Heb je een gevoel/situatie van (on)veiligheid opgemerkt?

    -Onder de ouders: Neen, de ouders zijn zeer vriendelijke en zeer open mensen.........................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de kinderen toe: Neen, de kinderen bevinden zich in een zeer veilige situatie. Ze zijn graag       

    gezien door beide de ouders en hebben genoeg speelgoed om een veilig en sereen gevoel te ...

    hebben......................................................................................................................................

    -Naar de student toe: Neen, ik voelde mij zeer veilig in het gezien. Ik werd warm ontvangen......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de gezinscontext toe:Er was vandaag terug een twistpunt, maar deze keer rond Julian zijn inspanningen dat hij levert voor school. De moeder maakte zich wat kwaad dat ze alles doen voor Julian, maar dat hij zich gewoon niet wil inspannen...................................................................................................................................................

     

    2. Hoe loopt de communicatie tussen de gezinsleden onderling?
    - Verbaal: Er is een normale communicatie, als de moeder(s) iets vragen aan de zoon zal deze dit        

    ook uitvoeren............................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................  
    - Non-verbaal: Dit verloopt tevens ook normaal, er zijn geen tekenen waaruit blijkt dat dit enigszins anders zou zijn  

    ..................................................................................................................................................
    - Gezinsleden onderling/context: Er worden alledaagse gezinsdingen besproken met elkaar.......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Naar de student toe: Er was vooral een communicatie rond de studieproblemen van het kind...

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    3. Wat zijn de gave gebieden binnen het gezin? (Wat loopt er goed?)

    Er is een goede omgang in het gezin en tevens een goede omgang van ouders - school...............

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Is er een evolutie binnen de studieondersteuning met betrekking tot de ouders/de kinderen?

    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij het huiswerk: De ouders beseffen dat er problemen zijn met het leergedrag van hun kind, maar weten niet hoe hier mee om te gaan.........................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij contacten met de school: De ouders hadden al een zeer goede band met de school..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Positieve houding en verwachtingen van ouder(s) ten aanzien van het leren van het kind: De ouders zijn “Down to earth”, ze staan met hun voeten op de grond. Ze beseffen namelijk dat hun zoon geen genie zal worden, maar graag zouden ze hun zoon op het “normale” leerniveau willen krijgen..................................................................

    - Hoe het kind zelf omgaat met huiswerk en school (motivatie): Julian is niet echt gemotiveerd om zijn huiswerk te maken, als hij een rekenopdracht heeft zal hij de eerste opdrachten met volle zin maken. Maar eenmaal deze opgelost zijn verliest hij al snel zijn concentratie. Hij heeft tevens ook geen interesse in lezen, wat natuurlijk de vooruitgang wat bemoeilijkt..................................................................................................................................................

    - Creëren van een gunstig studieklimaat door de ouder(s): De ouders zullen er telkens voor zorgen dat de televisies uit gaan wanneer ik bezig ben met mijn studiebegeleiding en Julian kan zich afzonderen in de keuken    

     

    5. Heb je directe bemerkingen?

    Idem aan vorige.........................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je vragen voor het team van De Katrol/De Ankerfiguur?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    22-05-2011 om 20:21 geschreven door Ricko Vantorre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Checklist nummer 3

    Checklist nr 3

    De Katrol

    Naam student: Ricko Vantorre....................................................................................................

    Voornaam Kind: Julian...............................................................................................................

    Datum en duur van bezoek: 21/02/2011 -  duur 1h.......................................................................

     

    1. Wie was er thuis?

    Julian, Mama en Lara..................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    2. Verloop
    a. Wat had je gepland en waarom?
    Controleren of Julian al dan niet zijn verhaaltje uitgelezen had dat ik als opdracht gegeven had...

    Verder werken aan zijn lezen, a dat ik geholpen had met zijn huiswerk.......................................

    ..................................................................................................................................................

    b. Heb je dit kunnen uitvoeren? Was er mogelijkheid om de studieondersteuning te realiseren? (intentionaliteit – wederkerigheid)
    JA: Hoe is dit verlopen?

    Ja, ik heb samen met Julian zijn rekensommen voor school gemaakt. Dit verliep al een stuk vlotter dan de vorige keer. Nadien heb ik Julian enkele vragen gesteld over zijn sprookje dat hij moest lezen van mij en hieruit bleek dat hij de eerste paar pagina’s had gelezen, maar verder niet meer......................................................................

    NEE: Waarom niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Hoe heb je het ondersteuningsmoment dan ingevuld?
    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    3. Waren de ouders betrokken bij de studieondersteuning? (onderwijsgerichtheid)
    Ja? Op welke manier werd dit geuit?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Zo niet? Wat was volgens jou de oorzaak?
    De ouders waren hier terug niet betrokken in de studiebegeleiding. Bij het toekomen, werd ik zelfs ontvangen door Julian zelf en wist ik maar pas dat de moeder thuis was toen ze opeens iets vroeg vanuit haar bed (die op de gelijkvloer staat). Ze had namelijk terug last van haar reuma waardoor ze zich niet kon verplaatsen.............................
    Indien geen tot weinig betrokkenheid, hoe wil je ervoor zorgen dat de ouders toch betrokken raken?
    Ik probeer de ouders zoveel mogelijk betrokken te krijgen door telkens na de studiebegeleiding te bespreken wat er gebeurd is en tevens afspraken te maken voor komende studiebegeleidingen...........................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Heb je als ‘mediator’ kunnen optreden in verband met de studieondersteuning? (transcendentie – zingeving)

    (vb.: Tijdens de studieondersteuning help je het kind met rekenen. Je trekt het begrip open en gaat samen met het kind kijken waarom rekenen belangrijk is. Om bijvoorbeeld later rekeningen te betalen, snoep te kopen,… enz…)

    Ja? Hoe?

    Ik probeer Julian teksten te laten lezen waarin hij zelf geïnteresseerd is om zijn al zeker zijn interesse proberen te wekken en zo zal ik proberen gaandeweg aan te tonen dat lezen belangrijk is om op de hoogte te blijven van dingen dat hij graag iets weet....................................................................................................................................

    Neen? Hoe kwam het dat dit niet lukte?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    5. In het kader van ‘beïnvloeding’: heb je ook contact gehad met de andere kinderen van het gezin/de omgeving? (systeem beïnvloeden – sociaal netwerk)

    Ja? Met wie?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Heb je die persoon betrokken in het ondersteuningsmoment?
    JA: hoe?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    NEE: waarom niet?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    Neen? Wat zie je als hinderpaal?

    Ik heb vandaag geen contact gehad met de ouders tijdens de begeleiding, dit was ten gevolge van de moeder haar reuma...................................................................................................................................................

     

    6. Heb je de ouder(s) kunnen ondersteunen bij het ‘opvoeden’?
    Ja? Op welke manier heb je dit gedaan?

    Ik vind dat de ouders wel weten hoe ze hun kind moeten opvoeden, maar ze kunnen het niet in praktijk om te zetten. Ik probeer momenteel nu om die opdracht op mij te nemen, maar telkens door bespreking probeer ik ze duidelijk te maken hoe ze het uiteindelijk zelf zullen moeten doen..........................................................................

     

    In het kader van de ijkpunten:

     

    1. Heb je een gevoel/situatie van (on)veiligheid opgemerkt?

    -Onder de ouders: Neen, de ouders zijn zeer vriendelijke en zeer open mensen.........................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de kinderen toe: Neen, de kinderen bevinden zich in een zeer veilige situatie. Ze zijn graag       

    gezien door beide de ouders en hebben genoeg speelgoed om een veilig en sereen gevoel te ...

    hebben......................................................................................................................................

    -Naar de student toe: Neen, ik voelde mij zeer veilig in het gezien. Ik werd warm ontvangen......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    -Naar de gezinscontext toe:/......................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    2. Hoe loopt de communicatie tussen de gezinsleden onderling?
    - Verbaal: Er is een normale communicatie, als de moeder(s) iets vragen aan de zaal zal deze dit .

    ook uitvoeren............................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................  
    - Non-verbaal: Dit verloopt tevens ook normaal, er zijn geen tekenen waaruit blijkt dat dit enigszins anders zou zijn  

    ..................................................................................................................................................
    - Gezinsleden onderling/context: Er worden alledaagse gezinsdingen besproken met elkaar.......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Naar de student toe: Er was vooral een communicatie rond de studieproblemen van het kind...

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    3. Wat zijn de gave gebieden binnen het gezin? (Wat loopt er goed?)

    Er is een goede omgang in het gezin en tevens een goede omgang van ouders - school...............

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Is er een evolutie binnen de studieondersteuning met betrekking tot de ouders/de kinderen?

    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij het huiswerk: De ouders beseffen dat er problemen zijn met het leergedrag van hun kind, maar weten niet hoe hier mee om te gaan.........................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij contacten met de school: De ouders hadden al een zeer goede band met de school..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Positieve houding en verwachtingen van ouder(s) ten aanzien van het leren van het kind: De ouders zijn “Down to earth”, ze staan met hun voeten op de grond. Ze beseffen namelijk dat hun zoon geen genie zal worden, maar graag zouden ze hun zoon op het “normale” leerniveau willen krijgen..................................................................

    - Hoe het kind zelf omgaat met huiswerk en school (motivatie): Julian is niet echt gemotiveerd om zijn huiswerk te maken, als hij een rekenopdracht heeft zal hij de eerste opdrachten met volle zin maken. Maar eenmaal deze opgelost zijn verliest hij al snel zijn concentratie. Hij heeft tevens ook geen interesse in lezen, wat natuurlijk de vooruitgang wat bemoeilijkt..................................................................................................................................................

    - Creëren van een gunstig studieklimaat door de ouder(s): De ouders zullen er telkens voor zorgen dat de televisies uit gaan wanneer ik bezig ben met mijn studiebegeleiding en Julian kan zich afzonderen in de keuken    

     

    5. Heb je directe bemerkingen?

    Idem aan vorige.........................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je vragen voor het team van De Katrol/De Ankerfiguur?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

     

    Tweewekelijks in te vullen:

     

    1. Was er een vorm van weerstand en/of medewerkzaamheid aanwezig van de ouders bij moeilijkheden rond bijvoorbeeld:

    - contacten met de school;

    - gedrag van de kinderen;

    22-05-2011 om 20:17 geschreven door Ricko Vantorre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Checklist nummer 2

    Checklist nr 2

    De Katrol

     Naam student: Ricko Vantorre....................................................................................................

     Voornaam Kind: Julian...............................................................................................................

     Datum en duur van bezoek: 16/02/2011 -  duur 2h.......................................................................

    1. Wie was er thuis?

    Julian, Naomi, Mama en Lara......................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    2. Verloop
    a. Wat had je gepland en waarom?
    Het oefenen van zijn rekenen en het lezen van een verhaal........................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    b. Heb je dit kunnen uitvoeren? Was er mogelijkheid om de studieondersteuning te realiseren? (intentionaliteit – wederkerigheid)
    JA: Hoe is dit verlopen?

    Ja, ik heb samen met Julian zijn rekenoefeningen voor school opgelost. Ik heb tevens wat extra oefeningen geven om zijn “tijdsdruk” te verbeteren...........................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    NEE: Waarom niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Hoe heb je het ondersteuningsmoment dan ingevuld?
    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    3. Waren de ouders betrokken bij de studieondersteuning? (onderwijsgerichtheid)
    Ja? Op welke manier werd dit geuit?

    De ouders waren niet betrokken met de studiebegeleiding zelf, maar nadien is er wel uitgebreid de tijd genomen om alles te bespreken wat er gebeurd was en tevens te bespreken wat ik verwachtte van Julian tegen de volgende studiebegeleiding. Dit zodat de ouders Julian konden controleren...............................................

    ..................................................................................................................................................

    Zo niet? Wat was volgens jou de oorzaak?
    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Indien geen tot weinig betrokkenheid, hoe wil je ervoor zorgen dat de ouders toch betrokken raken?
    Ik probeer de ouders zoveel mogelijk betrokken te krijgen door telkens na de studiebegeleiding te bespreken wat er gebeurd is en tevens afspraken te maken voor komende studiebegeleidingen...........................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Heb je als ‘mediator’ kunnen optreden in verband met de studieondersteuning? (transcendentie – zingeving)

    (vb.: Tijdens de studieondersteuning help je het kind met rekenen. Je trekt het begrip open en gaat samen met het kind kijken waarom rekenen belangrijk is. Om bijvoorbeeld later rekeningen te betalen, snoep te kopen,… enz…)

    Ja? Hoe?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Neen? Hoe kwam het dat dit niet lukte?

    Dit is mij nog niet gelukt, ik probeer momenteel gewoon rond te komen met Julian zijn huiswerk en zijn leesvaardigheden te verbeteren............................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    5. In het kader van ‘beïnvloeding’: heb je ook contact gehad met de andere kinderen van het gezin/de omgeving? (systeem beïnvloeden – sociaal netwerk)

    Ja? Met wie?

    Ik heb vandaag contact gehad met de kleine zus van Julian..........................................................

    ..................................................................................................................................................

    Heb je die persoon betrokken in het ondersteuningsmoment?
    JA: hoe?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    NEE: waarom niet?

    Naomi hield zich tijdens de begeleiding bezig met de poesen in huis en heeft ook niet echt studiebegeleiding nodig......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    Neen? Wat zie je als hinderpaal?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je de ouder(s) kunnen ondersteunen bij het ‘opvoeden’?
    Ja? Op welke manier heb je dit gedaan?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    In het kader van de ijkpunten:

     

    1. Heb je een gevoel/situatie van (on)veiligheid opgemerkt?

    -Onder de ouders: Neen, de ouders zijn zeer vriendelijke en zeer open mensen.........................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de kinderen toe: Neen, de kinderen bevinden zich in een zeer veilige situatie. Ze zijn graag       

    gezien door beide de ouders en hebben genoeg speelgoed om een veilig en sereen gevoel te ...

    hebben......................................................................................................................................

    -Naar de student toe: Neen, ik voelde mij zeer veilig in het gezien. Ik werd warm ontvangen......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de gezinscontext toe: Er is naar het einde van mijn begeleiding toe een twist geweest tussen moeder en zoon. Dit in verband met het overlijden en de daaraan voorgaande verzorging van de papa..........................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    2. Hoe loopt de communicatie tussen de gezinsleden onderling?
    - Verbaal: Er is een normale communicatie, als de moeder(s) iets vragen aan de zaal zal deze dit .

    ook uitvoeren............................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................  
    - Non-verbaal: Dit verloopt tevens ook normaal, er zijn geen tekenen waaruit blijkt dat dit enigszins anders zou zijn  

    ..................................................................................................................................................
    - Gezinsleden onderling/context: Er worden alledaagse gezinsdingen besproken met elkaar.......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Naar de student toe: Er was vooral een communicatie rond de studieproblemen van het kind...

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    3. Wat zijn de gave gebieden binnen het gezin? (Wat loopt er goed?)

    Er is een goede omgang in het gezin en tevens een goede omgang van ouders - school...............

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Is er een evolutie binnen de studieondersteuning met betrekking tot de ouders/de kinderen?

    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij het huiswerk:De ouders beseffen dat er problemen zijn met het leergedrag van hun kind, maar weten niet hoe hier mee om te gaan.........................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij contacten met de school: De ouders hadden al een zeer goede band met de school..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Positieve houding en verwachtingen van ouder(s) ten aanzien van het leren van het kind: De ouders zijn “Down to earth”, ze staan met hun voeten op de grond. Ze beseffen namelijk dat hun zoon geen genie zal worden, maar graag zouden ze hun zoon op het “normale” leerniveau willen krijgen..................................................................

    - Hoe het kind zelf omgaat met huiswerk en school (motivatie): Julian is niet echt gemotiveerd om zijn huiswerk te maken, als hij een rekenopdracht heeft zal hij de eerste opdrachten met volle zin maken. Maar eenmaal deze opgelost zijn verliest hij al snel zijn concentratie. Hij heeft tevens ook geen interesse in lezen, wat natuurlijk de vooruitgang wat bemoeilijkt..................................................................................................................................................

    - Creëren van een gunstig studieklimaat door de ouder(s): De ouders zullen er telkens voor zorgen dat de televisies uit gaan wanneer ik bezig ben met mijn studiebegeleiding en Julian kan zich afzonderen in de keuken    

     

    5. Heb je directe bemerkingen?

    Idem aan vorige.........................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je vragen voor het team van De Katrol/De Ankerfiguur?

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    22-05-2011 om 20:14 geschreven door Ricko Vantorre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Checklist nummer 1

    Checklist nr 1

    De Katrol

     

    Naam student: Ricko Vantorre....................................................................................................

     Voornaam Kind: Julian...............................................................................................................

     Datum en duur van bezoek: 14/02/2011 -  duur 1h30...................................................................

     

     1. Wie was er thuis?

    Julian, Mama en Lara..................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................


    2. Verloop
    a. Wat had je gepland en waarom?
    Kennismakingsgesprek, dit in het kader om Julian wat beter te leren kennen en ook zo zijn ........

    interesses wat af te tasten.........................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    b. Heb je dit kunnen uitvoeren? Was er mogelijkheid om de studieondersteuning te realiseren? (intentionaliteit – wederkerigheid)
    JA: Hoe is dit verlopen?

    Het gesprek heeft plaats kunnen vinden, de ouders hebben zelfs de tijd genomen om even aan ......

    tafel bij te schuiven en mij extra informatie te verwerven over Julian zijn leerproblemen en welke     

    mogelijkheden hij al heeft om hier aan te kunnen werken..........................................................

    ..................................................................................................................................................

    NEE: Waarom niet? Wat was volgens jou de oorzaak?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    Hoe heb je het ondersteuningsmoment dan ingevuld?
    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    3. Waren de ouders betrokken bij de studieondersteuning? (onderwijsgerichtheid)
    Ja? Op welke manier werd dit geuit?

    De ouders verschaften mij extra informatie over Julian zijn studieproblemen en voorzagen ook in      

    enkele toetsen dat Julian dit schooljaar al had afgelegd...............................................................

    ..................................................................................................................................................

    Zo niet? Wat was volgens jou de oorzaak?
    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Indien geen tot weinig betrokkenheid, hoe wil je ervoor zorgen dat de ouders toch betrokken raken?
    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Heb je als ‘mediator’ kunnen optreden in verband met de studieondersteuning? (transcendentie – zingeving)

    (vb.: Tijdens de studieondersteuning help je het kind met rekenen. Je trekt het begrip open en gaat samen met het kind kijken waarom rekenen belangrijk is. Om bijvoorbeeld later rekeningen te betalen, snoep te kopen,… enz…)

    Ja? Hoe?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Neen? Hoe kwam het dat dit niet lukte?

    Het was nog maar de eerste begeleiding, ik trachtte hier eerst nog te weten te komen wat Julian       

    zijn studieproblemen zijn en welke interesses hij heeft om hier later op in te kunnen spelen......

    ..................................................................................................................................................

     

    5. In het kader van ‘beïnvloeding’: heb je ook contact gehad met de andere kinderen van het gezin/de omgeving? (systeem beïnvloeden – sociaal netwerk)

    Ja? Met wie?

    /................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    Heb je die persoon betrokken in het ondersteuningsmoment?
    JA: hoe?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    NEE: waarom niet?

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    ......................................................................................................................................

    Neen? Wat zie je als hinderpaal?
    Naomi (kleine zus van Julian) zit de maandagavond in de avondstudie tot 18h.............................

    ..................................................................................................................................................

     

    6. Heb je de ouder(s) kunnen ondersteunen bij het ‘opvoeden’?
    Ja? Op welke manier heb je dit gedaan?

    Ik heb met de ouders een gesprek gevoerd i.v.m. de omgang met hun zoon...............................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    In het kader van de ijkpunten:

     

    1. Heb je een gevoel/situatie van (on)veiligheid opgemerkt?

    -Onder de ouders: Neen, de ouders zijn zeer vriendelijke en zeer open mensen.........................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    -Naar de kinderen toe: Neen, de kinderen bevinden zich in een zeer veilige situatie. Ze zijn graag       

    gezien door beide de ouders en hebben genoeg speelgoed om een veilig en sereen gevoel te ...

    hebben......................................................................................................................................

    -Naar de student toe: Neen, ik voelde mij zeer veilig in het gezien. Ik werd warm ontvangen......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     -Naar de gezinscontext toe: /.....................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    2. Hoe loopt de communicatie tussen de gezinsleden onderling?
    - Verbaal: Er is een normale communicatie, als de moeder(s) iets vragen aan de zaal zal deze dit .

    ook uitvoeren............................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................  
    - Non-verbaal: Dit verloopt tevens ook normaal, er zijn geen tekenen waaruit blijkt dat dit enigszins anders zou zijn  

    ..................................................................................................................................................
    - Gezinsleden onderling/context: Er worden alledaagse gezinsdingen besproken met elkaar.......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Naar de student toe: Er was vooral een communicatie rond de studieproblemen van het kind...

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    3. Wat zijn de gave gebieden binnen het gezin? (Wat loopt er goed?)

    Er is een goede omgang in het gezin en tevens een goede omgang van ouders - school...............

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

     

    4. Is er een evolutie binnen de studieondersteuning met betrekking tot de ouders/de kinderen?

    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij het huiswerk: /....................................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Betrokkenheid van de ouder(s) bij contacten met de school: /..................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Positieve houding en verwachtingen van ouder(s) ten aanzien van het leren van het kind: /......

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................

    - Hoe het kind zelf omgaat met huiswerk en school (motivatie): /................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..................................................................................................................................................
    - Creëren van een gunstig studieklimaat door de ouder(s): /.......................................................

    ..................................................................................................................................................

    ..........................

    22-05-2011 om 20:10 geschreven door Ricko Vantorre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aanvang stage diversiteit
    Bij de aanvang van semester 4 kregen we onze keuze voor 'Katrol', 't'Scharnier' of 'Huiswerkbegeleiding' aangeboden. Tijdens ons examen van semester 3 mochten we onze keuze opgeven van wat we verkozen, afhankelijk van de beschikbare plaatsen kreeg je je keuze aangeboden.

    Ik had Katrol gekozen als eerste optie omdat ik een extra ervaring wou opdoen rond de leeromgevingen van leerlingen. Ik had echter niet gedacht bij het maken van mijn keuze dat ik een gezin ging krijgen met een kind uit het Lagere. Ik heb dit gewoon genomen zoals het mij aangeboden werd, ik had er echt geen enkel probleem mee. Want het belangrijkste was gewoon dat ik een leerling kon helpen met zijn leerproblemen en een steun en toeverlaat te zijn voor deze leerling.


    22-05-2011 om 20:07 geschreven door Ricko Vantorre  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Proficiat!
    Proficiat!

    Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten! 

    U kan uw blog bekijken op http://www.bloggen.be/diversiteit_ricko

    We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen.  Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.

    U kan dit zelf helemaal aanpassen.  Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'.  Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.

    Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt.  Surf naar http://www.bloggen.be/  en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.  Druk vervolgens op 'Toevoegen'.  U kan nu de titel en het bericht ingeven.

    Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'.  Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!').  Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd.  U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.

    Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op.  Klik vervolgens op 'Instellingen'.  Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.

    WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
    De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
    - Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
    - Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.

    WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
    Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.

    WAT IS DE "WAARDERING"?
    Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.


    Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!

    Met vriendelijke groeten,
    Bloggen.be-team

    22-05-2011 om 18:28 geschreven door  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - ( Stemmen)


    Archief per week
  • 16/05-22/05 2011

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs