Ondertussen heb ik wat meer informatie kunnen vinden rond differentiëren in de geschiedenisles. In deze post kan je enkele nuttige bronnen vinden.
1. Een eerste interessante bron vond ik op de site van het DPB Brugge (Pedagogische Begeleidingsdienst voor het Katholiek onderwijs in het bisdom Brugge). Naast een algemene tekst over differentiatie in het onderwijs staan er een tweetal mooie voorbeelden van differentiatie in de geschiedenisles.
2. Kleio is het tijdschrift van de VGN (Vereniging van docenten geschiedenis en staatsinrichting in Nederland). In 2014 verscheen er een interessant artikel over differentiatie. Ook hier zijn er interessante tips te vinden.
3. Op de site van het VLOR (Vlaamse Onderwijsraad) vind je een tiental werkvormen waarbij je gedifferentieerd te werkt gaat. Je vindt er onder andere een voorbeeld over project-gestuurd onderwijs bij het vak geschiedenis.
Aan de hand van deze drie bronnen krijg je een mooi overzicht van wat differentiatie is, hoe je kan integreren in de les en hoe dit specifiek voor het vak geschiedenis kan. Voor mezelf is het nu de bedoeling om tegen de volgende post op zoek te gaan naar een concrete uitwerking van een gedifferentieerde opdracht. Hierbij is zeker niet de bedoeling een opdracht letterlijk over te nemen, al laat ik me natuurlijk inspireren door bovenstaande bronnen.