Op dinsdag 4 november hebben we een kompas gemaakt.Met
papier,naald,magneet, een beker en isomo. We begonnen met op het papier een
cirkel te tekenen,daar rond nog een cirkel van 2 cm met een passer.Dan moesten
we het uit knippen, de middelste cirkel sneden we er uit met een breekmes en
daarop kwamen de windrichtingen.We deden het rond de beker.Dan maakten we de
naald magnetisch en dat plakten we vast op een stuk isemo.We vulden de beker
halfvol en legden de naald en isomo in de beker met water.Normaal wijst de
naald naar het magnetische Noorden.Het is gelukt!joepie!!
07-11-2014 om 10:13
geschreven door De Wijze Eik 5B
24-10-2014
Halloweenverhaal - winnende tekst
De vloek
van De Wijze Eik
Een tijdje
geleden, ik weet het nog goed. Er was een jongen die gepest werd. Vol wonden en
blauwe plekken pleegde hij zelfmoord. Zijn mama was dood door een auto-ongeluk.
Door verdriet en de eenzaamheid stierf ook zijn papa. Zijn geest nam wraak en
veranderde in een monster met een kettingzaag als hand.
Achter de
school was er een plein dat niet meer werd gebruikt. De leerlingen besloten om
er te kamperen. Ze zetten de tenten op en gingen lekker eten. Ze gingen slapen
en hadden een fijne droom. Er kwam een schaduw langs en één van de kinderen werd
wakker. Hij was koppig en besloot om het alleen op te lossen. Hij keek achter
de bosjes . De volgende ochtend gingen de kinderen naar buiten en zagen zijn
lijk op de grond liggen. Toen ze weer gingen slapen, hadden ze dezelfde droom. Er
kwam een man met een kettingzaag als hand in hun droom. Hij sneed iemand in de
arm. Ze werden wakker door een ijselijke schreeuw. Diezelfde jongen lag op de
grond te rollen met een bloederige arm.
De rest
besefte dat nachtmerries waar werden. Daarom moest één iemand de wacht houden. Zij
had de doodsman gezien en wekte iedereen. Ze besloten de doodsman te volgen. Ze
kwamen aan een deur, deden het voorzichtig open en .
BOEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!
24-10-2014 om 12:59
geschreven door De Wijze Eik 5B
Overnachten op school
Op
donderdag 25 september bleven we, samen met 5C, overnachten op school.
Na school
zetten we onze tenten op in de turnzaal, want buiten was het te koud. Sommige
tenten waren moeilijk op te zetten, bij andere ging het makkelijk. We kozen
samen een film (Verschrikkelijke Ikke 2), die we na het eten gingen bekijken. Toen
onze camping klaar was, gingen we naar de eetzaal om onze wraps klaar te maken.
We aten ook aperitiefhapjes die we meegebracht hadden. We aten onze lekkere
wraps met kippengehakt, tomaatjes, worteltjes of sla. We mochten er ook ketchup
of mayonaise op doen. Na het eten, ruimden we samen alles op en konden we naar
de film kijken op een groot scherm. Tijdens de film kwam de directeur op
bezoek. Na de film gingen we slapen. Vele kinderen konden moeilijk slapen,
omdat er teveel kabaal was. Om 23u30 was het eindelijk stil.
De volgende
morgen stonden we om 7u op. We ruimden alles netjes op en konden gaan ontbijten
(boterhammen met choco of confituur).
Het was
allemaal superleuk jammer dat het zo kort was!!!
24-10-2014 om 12:38
geschreven door De Wijze Eik 5B
Drama de weg kwijt.
We maakten
een toneelstukje met als thema De weg kwijt
We
moesten in groepjes een verhaaltje kiezen van een blad dat meester ons gaf. We
mochten ook zelf een verhaaltje verzinnen . Dan moesten we onze rollen ongeveer een uurtje inoefenen. Er
waren meer dan tien groepjes, dus ze konden niet allemaal op één dag aan bod
komen. De groepjes waar kinderen van meester Nick bij zaten mochten eerst,
omdat meester Brecht er niet was. De volgende dag was meester Brecht er, en was
zijn klas aan de beurt. Er waren veel verschillende toneelstukjes.
24-10-2014 om 12:01
geschreven door De Wijze Eik 5B
We kregen abstracte foto's en we mochten daaruit één foto
kiezen.
Daaruit moesten we in groep een thema kiezen.
Dan maakten we een woordspin over de foto die we
in groepjes gekozen hadden. We moesten in het
technieklokaal materialen kiezen en daarmee moesten we iets
over
de foto knutselen. Als het 3D-werkje klaar was, moesten we
het voorstellen aan de klas. Er trokken kinderen foto's van
onze
kunstwerken. Er waren 2 vulkanen, een vuurvliegje en een paddenstoel.
Zeynep,Julie,Dangelo
Vv
24-10-2014 om 11:58
geschreven door De Wijze Eik 5B
powerpoint met het 6de leerjaar
Het 6de leerjaar is naar onze klas gekomen
om ons alles te leren over Powerpoint : Hoe, wat, zo begonnen we te werken. Nu
weten we hoe we onze actuaronde moeten voorbereiden of andere dingetjes m.b.v.
Powerpoint.
Het was heel
fijn met het 6de leerjaar, want dat gebeurt niet zo vaak. De uitleg van Powerpoint
was heel leerrijk. De leerlingen van het zesde lieten ons elk op de pc typen.
Zo leerden we het. Nu weten we alles . We kunnen het nu ook thuis proberen en
op school .Dat was cooooooooooooool!!!
Loubna,Nida ,ayoitan
24-10-2014 om 11:50
geschreven door De Wijze Eik 5B
halloween
Op Halloween mochten we verkleed
naar school komen. Halloween is een feestdag en een enge dag.
Meester was ook geschminkt in
een vampier. Hij maakt kinderen bang. Ayoitan ging bijna weglopen, omdat hij
hem bang maakte. De meeste kinderen konden niet stil zitten omdat het Halloween
was. Ons middagmaal was een lekker Halloweenmenu. De meeste kinderen deden zot en
lieten de klasgenoten schrikken. Lucas en Ceyda waren duivels, Viktor, Helena en Jelle waren zombies, Luneeen
dode prinses, Fauveeen spinnenkop, Mina, Loubna en Zeynep heksen, Julie een
vampier en Rune had een screammasker op.
24-10-2014 om 11:47
geschreven door De Wijze Eik 5B
Van foto naar 3D
We kregen abstracte foto's en we mochten daaruit één foto
kiezen.
Daaruit moesten we in groep een thema kiezen.
Dan maakten we een woordspin over de foto die we
in groepjes gekozen hadden. We moesten in het
technieklokaal materialen kiezen en daarmee moesten we iets
over
de foto knutselen. Als het 3D-werkje klaar was, moesten we
het voorstellen aan de klas. Er trokken kinderen foto's van
onze
kunstwerken. Er waren 2 vulkanen, een vuurvliegje en een paddenstoel.
Zeynep,Julie,Dangelo
24-10-2014 om 11:44
geschreven door De Wijze Eik 5B
Dansje
Dansje
Helena, Nida
en Julie hebben een dansje gemaakt op Timber
en op La la la van Shakira. Daarna hebben ze het aan de klas stap voor stap
geleerd. Dat was super tof. Een paar kinderen snapten het niet zo goed, maar de
meeste wel. De jongens hadden een cowboyhoed aan, de meisjes hadden een vlecht
in hun haar. Helena stond bij de jongens, Julie bij de meisjes en Nida stond in
het midden.
Iedereen
deed heel goed mee!
24-10-2014 om 11:33
geschreven door De Wijze Eik 5B
eerste keer naar de bieb
Peter heeft veel uitleg gegeven over de bieb. Sommigen
hebben een biebkaart gekregen, maar anderen hadden er al één. We mochten strips,weetboeken en leesboeken ontlenen, DVDs
en CDs mochten niet. Sommige kinderenhadden veelboeken ,anderen niet.We kregen
een paar opdrachten van meester Nick en van Peter:we moesten zo snel mogelijk
een bepaald soort boek zoeken.
VIKTOR ,RUNE EN JELLE
24-10-2014 om 11:26
geschreven door De Wijze Eik 5B
28-06-2014
Camping De Wijze Eik
Lieve kinderen,
Hieronder een aantal sfeerfoto's van onze
onvergetelijke laatste schooldag! Wel jammer dat er van enkele
leerlingen geen foto's getrokken zijn...
Heel erg bedankt voor het toffe schooljaar. Het was super om aan jullie les te geven!!!
Groetjes en geniet met volle teugen van de grote vakantie!!
CU in september!!
Meester Nick
28-06-2014 om 17:40
geschreven door De Wijze Eik 5B
Camping De Wijze Eik
28-06-2014 om 17:38
geschreven door De Wijze Eik 5B
23-06-2014
Verrassing van de BIEB
We kwamen toe bij de bieb, er stond daar een gekke en enge meneer ons op
te wachten. Hij zei dat hij de bagagepage was en ook dat wij de winnende klas
waren. Hij zei dan: Laten we een groepsfoto nemen. Hij begeleidde ons naar binnen en daar stond de babbelbarron ons op te
wachten. Hij gaf ons elk een hand, hij zei dan hallo ik ben de babbelbaron,
moedig en stoer en nergens bang voor. Hij had een grote pleister op zijn
voorhoofd.Babbelbaron had een achtkoppige spin gezien met acht poten, die spin had
hem tegen een rots geworpen. Hij vertelde dan een verhaal dat hij een drakenjager was in China en dat
ze daar de taal Mandarijn spreken. Dat was een heel lang verhaal.
Daarna moesten we onze biebboeken indienen en mochten we een glaasje
fruitsap drinken. We kregen ook snoepjes,chips en letterkoekjes. Dat was leuk
en lekker! We gingen terug naar school met een volle buik.
Dat was onze biebverrassing hier een paar fotos
Groetjes de bloggers!
23-06-2014 om 11:53
geschreven door De Wijze Eik 5B
28-05-2014
de knutseltentoonstelling
Hallo, daar zijn we weer met meer nieuws over de klas. Op vrijdag 23 mei gaven we een tentoonstelling in de klas We toonden aan de andere klassen wat we allemaal hadden gemaakt. Zoals: onze landschappen,onze voertuigen uit blik , de transparante tekeningen, de boomwhackers, het zelfgemaakt stopmotionfilmpje en het krantenhuisje. We deelden de klassen in groepjes en gaven hen wat uitleg over alles wat we gemaakt hadden. Alle klassen waren zeer enthousiast en vonden het leuk om is te kijken naar alles wat het vijfde heeft had gemaakt. Dat was het weer voor vandaag. Tot de volgende keer. grtz de bloggers
28-05-2014 om 10:27
geschreven door De Wijze Eik 5B
23-05-2014
Sportdag
Op 13 mei 2014 was het
sportdag op school.s Morgens begon de hele
school met een opwarming op de
speelplaats.Daarna deden we de
opdrachten.Het waren altijd de
parallelle klassen tegen elkaar.De spelletjes werden
uitgelegd door de kinderen van het 6de leerjaar .We speelden Zwerkbal , inhaalbal , kegels omgooien en zo
voort.Toen gingen we eten zoals
gewoonlijk.Daarna zijn we te voet naar
het Claeys Bouaert gegaan.Het 5de
en het 6de hebben baseball , voetbal , tussen 4 vuren , of speedminton gespeeld.Het 1ste en het
2de speeldenop een speeltuin
en het 3de en het 4de
hebben een bosspel gespeeld. Dan zijn we weer naar de school gekomen en naar
huis gegaan. Het was een super leuke sportdag!
23-05-2014 om 12:08
geschreven door De Wijze Eik 5B
Moederdag
We brachten 1,50 euro
mee naar school om onze Moederdag te kunnen maken De eerste stap van
het werk was een doos versieren met stukjes stof. We moesten daarna fotosmaken van
onszelf met zwemgerief aan. Die fotos moesten we dan mooi uitknippen. Meester lamineerde
die fotos, en die moesten we uitknippen, oprollen en in ons
zeepje steken. Dan mochten we er nog
visjesen plantjes bijdoen. Zo leek het alsof we er in
zwommen. Daarna mochten we de zeepjes
in de doos steken. We mochten ook nog zelf gedichtjes schrijven. Die gedichtjes
staken we dan samen met het zeepje in de doos.
23-05-2014 om 10:19
geschreven door De Wijze Eik 5B
Muzische week
Hallo ,
wij gaan iets schrijven over de Muzische week. Het begon allemaal zo. De Muzische week begon op 31 maart en eindigde op 4 april. Meester ging
plastieken buizen kopen om zelf boomwhackers te maken. We kregen een blaadje met de afmetingen en zaagden de buizen op
verschillende lengtes. Elke verschillende lengte kreeg een aparte kleur. We gingen naar buiten , namen elk een boomwhacker en zo werden er
kleurengroepjes gemaakt. Onder het kijkend oog van de directeur maakten we een
ritmisch stukje. De meesters duiden elk een groepje aan en zo werden alle
geluiden samen een prachtig stukje!
De volgende dag kregen we de opdracht om een kleurenrap te maken. We
werden weer in groepen verdeeld , iedere groep kreeg een blad vol met kleur
uitdrukkingen. Dan moesten we er een paar uitdrukkingen uit kiezen. Door
uitdrukkingen bij elkaar te plaatsen, maakten we een toffe rap. We gingen naar de klas van meester Brecht , daar toonden alle groepjes
hun rap.
Nu gaan we jullie iets uitleggen over tableau
vivant. Tableau vivant is een levend schilderij. We brachten kledij mee met één
dezelfde kleur. Het vijfde leerjaar werd verdeeld in groepjes van 2 tot 5
kinderen en die maakten dan een tableau vivant met het onderwerp vakantie. De
andere raadden dan wat we uitbeelden. 5B en 5C maakten ieder met hun klas een levend
schilderij. Dat was ook alweer gedaan!
We maakten ook nog mooie landschappen. Ja, hoe deden we dat ook alweer?
We kregen een houten plank en heel veel kranten. Van de kranten maakten we
kleine en grote proppen. We plakten de proppen op de houten planken. Nadat onze
planken vol lagen met proppen werd het tijd voor een kleurtje! We namen
allemaal verschillende kleurtjes zijdepapier, die legden we op de proppen
krantenpapier. Dat werd een mooi landschap! Dan was het tijd voor de afwerking.
Een brug, bloemetjes , een boom , een paadje , een rivier,
Het is tijd voor: dekkend en transparant schilderen. We kregen eerst een
kladblad. Om daar een paar kleurtjes op te testen. We besproken een paar
voorbeelden zoals: een vlinder, een boom, huizen, vissen, ... Dan begonnen we
er echt aan. We kregen een wit blad en iedereen ging zijn eigen weg uit. Op het
einde waren er heel veel leuke schilderijtjes.
Nu gaan we naar de thinnerafdrukken van onze gephotoshopte fotos. We
werden in groepjes verdeeld en trokken fotos van elkaar. Toen gingen we weer
in verschillende groepjes naar de computer. Als we aan de computer zaten kon
het pas echt beginnen, iedereen koos zn eigen effecten. We kregen even de tijd
om zoveelmogelijk fotos te bewerken.
Uiteindelijk printte meester alle fotos af. Dan gingen we aan de slag met
thinner. Deze opdracht deden we buiten omdat thinner heel sterk ruikt en het gevaarlijk is. We
zetten banken buiten en legden er grote witte bladeren op. Op die witte
bladeren legden we onze gephotoshopte fotos met de gekleurde kant op het blad.
We namen een stukje stof, deden er thinner op en wreven het op onze foto. De
meeste fotos waren gelukt. 5B en 5C
hebben alle fotos uitgeknipt en op een mooi groot kleurenblad geplakt. Die
waren al klaar voor de tentoonstelling.
De hele week hebben we geoefend aan het kleurenlied. Dit gaan we nu zingen op de tentoonstelling. Daar is het ondertussen wel tijd voor geworden. We hebben alles van de Muzische
week aan de ouders getoond. Dat was een groot succes!!!
23-05-2014 om 10:15
geschreven door De Wijze Eik 5B
22-05-2014
De blikjesvoertuigen
Op vrijdag 9 mei begonnen we met dit speciaal project. We hadden al 4
weken lang blikjes verzameld. Maar nu begonnen we er eindelijk aan. Eerst
moesten we kiezen uit heel veel voertuigen en we moesten kiezen wat we gingen
maken. Dan mochten we een schets maken. Daarna moesten we het heel goed uitleggen
aan de meester en de directeur wat we van plan waren. Als ze het goed vonden
mochten we eraan beginnen. Natuurlijkwaren we met een lijmpistool aan het werken. Er hadden wel een aantal kinderen
brandwonden. Gelukkig had meester een tube flamigel bij. Na deze keer was er
nog niemand klaar. Die mochten dan in de speeltijden verder werken. Twee weken
later waren ze helemaal af. Dan konden we beginnen met het stopmotionfilmpje.
We lieten een levende baan (kruispunt) maken van kinderen. De rest mocht de
voertuigen verplaatsen. Jullie weten natuurlijk nog niet met welke voertuigen.
We hebben een: luchtballon, race auto, jeep en een waterscooter. Ook de
verkeersgeluiden maakten we helemaal zelf!