Ik ben Valerie
Ik ben een vrouw en woon in Kuringen (Hasselt) (België) en mijn beroep is Kleuterjuf.
Ik ben geboren op 13/02/1982 en ben nu dus 43 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Alles waar ik van genieten kan..
We zijn het alweer helemaal gewoon in ons schooltje, na de tweede week. En wat was het weer leuk. We hebben lekkere boekentaskoekjes gemaakt, maar we verklappen niet hoe we het gemaakt hebben. Dat is ons geheim. We zijn op verkenning gegaan in de hoekjes en leuk gespeeld in de klas. Af en toe moesten we zelfs een beetje werken. Een prent juist in kleuren, zoeken welk prentje bij de juiste hoek moet, tellen, rijmen, ... Ons versje hebben we helemaal onder de knie.
Tring, opstaan, opstaan.
t Is tijd om naar school
te gaan.
Me eerst goed wassen,
dan even plassen.
Nu nog een boterham eten,
ben ik echts niks
vergeten?
Dag mama, dag papa, dag
broer en zus,
k moet nu naar de juf.
De boekentassen race was supersnel en de boekentassendans ( net zoals de stoelendans) was lachen.
Woensdag hebben we sportdag gehad. We hebben gedanst, een lange wandeling gemaakt en op het einde nog een relaxatie oefening.
De eerste week zit erop. We zijn allen super gestart. We hebben al veel plezier gemaakt, veel gelachen, veel gespeeld. Maar ook al wat geleerd en gewerkt. Kijk maar snel mee naar de eerste kiekjes.
Na een jaar vol avontuur bij
juf Els gaat uw kleuter reeds naar de 2de kleuterklas. Ook in dit schooljaar
valt er weer veel te beleven. Ik hoop dat uw kleuter met veel spannende en
leuke verhalen naar huis komt, ik geef jullie alvast wat algemene info:
WERKING VAN DE KLAS
- We werken telkens rond themas
(belangstellingspunten). Afhankelijk van de interesse kan een thema 1 of twee
weken duren. De gemaakte werkjes worden per trimester met uw kleuter
meegegeven.
- Een dagje in de klas bestaat uit
gezamenlijke activiteiten en keuzeactiviteiten. Gezamenlijke : o.a.
kringgesprek, voorlezen, vertellen, poppenkast, dans,dramatisatie, wiskundige
initiatie, schrijfdans, l.o., muziek, voordragen, taalspelletjes,zingen keuzeactiviteiten:
o.a. knutselen, knippen, plakken, tekenen, schilderen, speelblaadjes, experimenteren
met allerlei materialen, sjabloneren, stempelen,
prikken,vouwen, scheuren, + de
hoeken van de klas (bouwhoek, poppenhoek, taalhoek, zandtafel, puzzeltafel,
plasticinetafel, automat, winkel, watertafel, ontdekhoek, klein en groot constructie,
boerderij, poppenhuis,opvoedende spelen, )
- Onze dag begint met het onthaal.
Hierbij begroeten we elkaar en bespreken onze kalenders (de weerkalender,
aanwezigheidskalender, de weeklijn, de daglijn, verjaardagskalender). Het
onthaal is een gemoedelijk moment waarbij de kleuters ook hun belevenissen
vertellen. Het is dan ook belangrijk om op tijd naar school te komen. We
beginnen om 8u40!
- Klas overschrijdende activiteiten:
activiteiten die we met de andere kleuterklasjes samen doen o.a. poppenkast,
kleuterdans, carnavalsfeest, sinterklaasfeest, kerstfeest, projecten, uitstappen,
- Gedifferentieerd werken: in de
hoeken krijgt elke kleuter de kans om volgens zijn eigen kennen en kunnen te
spelen, experimenteren, ontdekken en oefenen. Daarom zou het wel eens kunnen
dat niet alle kleuters dezelfde werkjes maken.
- LO: tweemaal per week hebben we een
turnuurtje.
- Elk kleuter heeft een eigen symbool
dat je kan terugvinden aan de kapstokken, in het schriftje en de aanwezigheidskalender.
Ze stempelen ook zelf hun eigen symbool op hun werkjes.
WAT WILLEN WE BEREIKEN
Zoals in elke school hebben wij onze
map met leerplandoelstellingen die wij opvolgen. Deze doelstellingen bestaan
uit verschillende leergebieden: - LO (motorische competenties, gezonde en
veilige levensstijl, zelfconcept en het sociaal functioneren) - MUZISCHE
VORMING (beeld, muziek, drama, beweging,) - TAAL (luisteren, spreken, lezen,
schrijven, taalbeschouwing) - WO (natuur, technologie, mens, maatschappij,
tijd, ruimte) - WISKUNDE ( ruimte, meten, getallen)
Elke activiteit die we met onze
kleuters doen bevat doelstellingen uit deze verschillende gebieden en de
kleuters leren al spelenderwijs op een prettige manier. Ook in de tweede
kleuterklas ligt de nadruk op experimenteren, ontdekken en ervaren, toch
koppelen we hierbij al meerdere opdrachten. We geven ook extra aandacht aan:
- vorm geven (op papier hun
waarneming kunnen weergeven) - fijnere motoriek (hanteren van materiaal) -
schaar hanteren, juiste potloodgreep, kleurenkennis, getalbegrip, -
zelfstandigheid - zich kunnen en durven uitdrukken - uit een groter aanbod
keuzes kunnen maken - al langer deelnemen aan een activiteit en aandacht houden -
conflicten uitpraten en begrijpen - kunnen delen en samenwerken - komen tot
constructies en erover kunnen vertellen - respect tonen voor elkaar - komen tot
een gesprek, naar elkaar luisteren - zorg dragen voor eigen materiaal en dat
van anderen/klas - opdrachten begrijpen, hulp durven vragen - opdrachten kunnen
afwerken, volhouden - zich houden aan afspraken en regels - EN VOORAL VEEL
PLEZIER BELEVEN!!!!!!
WAT BRENGEN WE MEE
- wanneer je kleuter jarig is zou het
leuk zijn iets mee te brengen om in de klas te trakteren. ( cake,
zelfgebakken koekjes?...) . Zo kunnen we feesten in de klas. - voor tijdens de
speeltijden mogen de kleuters water , koek of fruit meebrengen (in herbruikbaar
doosje + naam niet vergeten a.u.b.) Geen snoep of chocolade!
MAANDAG = FRUITDAG! Dan wordt er 1
keer fruit gegeten dus maar 1 koekje meebrengen a.u.b.
AFSPRAKEN
- s morgens vlug afscheid nemen en
doorgaan. Er is steeds een juf aanwezig. De poort aan de
speelplaats steeds sluiten.
- op tijd komen a.u.b., ook om uw kleuter af te
halen (anders verwittigen 0479/307494).