Enkele weken geleden brachten de leerlingen allemaal een krant mee naar de klas. Niet om tussendoor of tijdens de lessen de krant te lezen! Nee, hoor!! Wel om die kranten eens van dichtbij te bekijken. -Wat staat er precies allemaal in een krant? Uit welke rubrieken is die opgebouwd? Wat staat daar dan in? -Wat is een zoekertje? Wat is een advertentie? Wat is een journalist? Een correspondent? Een redactie? En een redacteur? En ..... -Waaruit wordt de krant gemaakt? Uit papier, natuurlijk! Maar wat gebeurt er allemaal vooraleer dit papier bij de drukker komt? -Hoe ziet de voorpagina van een krant eruit? -Zien alle kranten er hetzelfde uit? Wat is het verschil? Welke krant verkies jij en waarom? -Hoe wordt een krant gemaakt? Wie werkt daar aan mee? Hoe lang duurt dit? Wie heeft de leiding? Wie neemt welke beslissingen?
Ook ontdekten we wanneer de krant er voor het eerst was en hoe die er vroeger dan wel uitzag! We lazen enkele oude krantenartikels en moesten wel eens lachen met het dialect van toen en de manier waarop het nieuws werd vermeld!
We leerden dus heel wat nieuwe woorden en termen bij! En stelden ook een krantenartikel (zelf gekozen) voor aan elkaar! Verder maakten we ook een strip waarin we het verloop van 'het maken van een krant' tekenden. Een krant kan (na het lezen!) ook nog voor veel andere zaken gebruikt worden! Namelijk om onze tafels te beschermen bij het schilderen of knutselen. Maar we kunnen dit ook gebruiken als we thuis muren of ramen schilderen. We kunnen een krant zelfs gebruiken om onze natte schoenen te drogen! En... we kunnen er ook iets mee knutselen! De leerlingen maakten vorige week dan ook met kranten hun eigen robot(s). Eerst dachten ze na over een ruimte/plaats waar ze hun robot wilden plaatsen. Dit mocht grappig en onverwacht zijn! Daarna knipten ze stukjes krant uit en construeerden zo hun eigen robot met antennes, wieltjes, grote ogen, lange armen en benen, een motor, ... Sommige robots gingen naar een pretpark, naar een speelplein, stonden in de klas of in de woonkamer, ... We zagen hele gekke dingen! De robots zijn in de klas en aan het klasraam te bewonderen! Kom dus gerust eens kijken!
En het belangrijkste mogen we natuurlijk niet vergeten! Natuurlijk konden we dit thema niet 'afsluiten' zonder ook een eigen krant te maken! Onze eigen 'klaskrant'. We zijn er nu toch al een tijdje mee bezig, maar het einde is in zicht! De kinderen kozen hun eigen onderwerp en op die manier werden ze in verschillende groepen/rubrieken verdeeld. Elke groepje had hun eigen redacteur. We hadden ook enkele fotografen! Na veel denk- en schrijfwerk, konden we uiteindelijk alles uittypen en onze lay-out bepalen.
Binnenkort dus bij jullie aan de ontbijttafel: ........................................... (sorry, de naam van onze krant verklappen we nog niet!) de klaskrant van het 4de leerjaar! Met heel wat nieuwtjes vanuit de klas, de school, ... en ook enkele leuke spelletjes!