De voorbije weken waren we boos, bang, blij en verdrietig. We
leerden deze hoofdgevoelens te uiten en te verwoorden: ik ben bang omdat ., ik
ben verdrietig omdat We keken in de spiegel en probeerden al deze gevoelens te
tonen met ons gezicht, raar wat onze mond en ogen allemaal kunnen. Je kan ook
met je hele lichaam een gevoel uitbeelden; als je boos bent kan je met je voet
op de grond stampen, dat kon iedereen supergoed! Juf vertelde blije, bange,
boze en verdrietige verhaaltjes.
We knutselden een gevoelsmeter met drie verschillende
gezichten van Jules, we passen die dan aan met een wasknijper al naargelang hoe
we ons voelen. We beluisterden muziekstukken die overeenkomen met die
gevoelens, we houden toch meest van blije, opgewekte muziek!
Op een ochtend zat er een spook in onze klas, niemand leek
bang, toen we het laken wegtrokken merkten we dat het Jules was die ons beetnam,
die grapjas!Wat gek, soms zijn wij
bang voor dingen of mensen die niet echt bestaan (spook, heks of monster).
Vanaf nu zijn we stoer en voor niets meer bang.
Deze week zijn we gestart met het thema nieuw leven en
paaseieren.
19-03-2012 om 00:00
geschreven door kleuter1
11-02-2012
Oortjes gespitst!
In de weken van 23 januari tot en met 3 februari was er een project in onze school rond techniek. Wij de jongste kleuters en peuters hebben hier ook ons steentje toe bijgedragen. Ons thema was ootjes gespitst, we werkten rond het prentenboek "Wardje" van Brigitte Minne. Wardjes papa liet op een dag een grote kookpot vallen en Wardje had dit niet gehoord, nochtans maakt dit veel lawaai. Mama en Papa zijn dan naar dokter Bril geweest, die keek met een lichtje in de lange konijnenoren van Wardje. Wardjes oren waren ziek, hij was doof. Toen kreeg hij van dokter Bril een hele speciale pet, als hij op het knopje duwt hoort hij alles veel beter. Wardje schrikt van de geluiden en de stemmen die hij hoort.
Natuurlijk hebben wij ook allerlei proefjes uitgevoerd om beter te kunnen horen zoals luisteren in allerlei flessen, buizen, tuinslangen,... We hebben ook naar verschillende geluiden geluisterd en juf verstopte zich achter de kast en de kleuters moesten raden welk geluid het was (Bvb. sleutels, blikken, trommel,...). Iedere dag liep er een wekker af in de klas en wij moesten die zoeken, maar eerst eens goed luisteren vanwaar het geluid kwam. We maakten een hele lange telefoon met een tuinslang en twee trechters, iemand met de ene kant in de gang en iemand met de andere kant in de klas. Dat vonden we heel leuk, we mochten wel niet vergeten om de trechter aan onze mond te houden om te spreken en aan ons oor om te luisteren. We mochten luisteren naar muziek in een koptelefoon, enz. Weet je, er zijn kleuters die vertelden dat ze soms ook eens niet luisteren naar hun mama of papa, ze zijn niet doof hoor! Ze horen het wel, maar ze durven wel eens doen alsof ze het niet horen, die sloebers!
Foto's kan je zien op de website.
11-02-2012 om 11:25
geschreven door kleuter1
19-01-2012
Brrrrrr...het is koud!
Deze week kwam koning Winter al eens piepen, het was brrr koud! We hadden veel werk om al onze spullen aan te trekken, muts, sjaal, handschoenen, wanten,jas,... Toch verlangen de kleuters en juf stiekem naar wat sneeuw, zeker na het zien van het mooi theaterstuk "sneeuw" in de Vakaart. De kleuters werden er letterlijk ondergedompeld in een sneeuwlandschap samen met Peter en sneeuwvlokje. Ze mochten het landschap zelf maken met grote stukken watte, bomen en takken bedekken met sneeuw, gooien met sneeuwballen, sjaaltjes passen, warme soep proeven, dansen en springen in de sneeuw, een heuse doe-activiteit. Sneewvlokje, het meisje in het theaterstuk die droomde ervan om eens een echte sneeuwman te ontmoeten en je gelooft het nooit op het einde van het stuk kwam hij door de deur gewandeld. En hij kon stappen, juf had nochtans verteld in de klas dat een sneeuwman niet stappen kan, wat was de verwondering groot...
In de klas leerden we een sneeuwman tekenen, we leerden ook een liedje over de sneeuwman. We keken naar sjaals, mutsen, wanten, handschoenen en jassen, we keken naar de verschillen, we legden de sjaals allemaal naast elkaar en keken zo waar de langste lag en waar de kortste, we leerden het verschil tussen koud en warm, winterkleren en zomerkleren. Juf vertelde ook winter- en sneeuwverhaaltjes, we deden ook een spelletje op muziek, alle kleren lagen verspreid in de klas, we stappen ertussen, als de muziek stopt trek je iets aan, leuk en grappig hoor!
Natuurlijk leerden we ook een versje:
sok, sok, sok,
weet je wat we doen?
We zitten in je schoen.
We spelen met je tenen,
daar onder aan je benen.
19-01-2012 om 19:53
geschreven door kleuter1
05-12-2011
Sinterklaasje, pieterbaasje
Het sinterklaasthema loopt op z'n einde, morgen krijgen we immers groot bezoek, er hangt nog één sinterklaaszakje aan onze draad in de klas, dus nog één keer slapen...
In dit thema hebben we heel wat gedramatiseerd, in de bewegingshoek allerlei zwarte piet- en sinterklaasattributen zoals; een mijter, mantel, zak, zwarte pietenpakjes, kartonnen dozen die we gebruikten als stoomboot, doosjes die dienen als pakjes en Jules natuurlijk!!! Ik merkte soms grappige tafereeltjes op zoals Sinterklaas die z'n mijter omgekeerd aantrok, zwarte piet die met z'n twee benen in één broekspijp zat, ook grappig hoe ze zich soms in hun rol in leven. We hebben ook veel geknutseld, we maakten een mijter, een staf, een stoomboot. We kennen al veel sinterklaasliedjes en we leerden Jules wat beter praten, die zegt steeds maar smijter tegen mijter en zwarte wiet in de plaats van zwarte piet. Jules die vroeg wel 10 dingen aan de sint, we legden hem uit dat dit wel een beetje veel was, we gaven hem een speelboekje waaruit hij nu drie dingen mocht kiezen die hij supergraag wou van de sint en eens goed nadenken... Weet je zwarte piet legde vorige week al een zak picknicken bij onze schoen, telkens mag er een kleuter rond gaan met het mandje en zeg ik hoeveel picknickjes ze mogen nemen, één of twee of ook eens drie(moeilijk hoor!)... Zwarte Piet maakte ons raam stuk in het dak, heb je waarschijnlijk al gehoord? We leerden nog een nieuw versje ook:
Stippe, stappe,stippe, stap,
zwarte piet stapt op het dak;
met zijn pak en met zijn zak,
loopt hij op het dak,
oeps nu glijdt hij weer terug,
langs jouw kriebel, kriebelrug!
Binnenkort foto's te zien op de website van onze sinterklaasbelevenissen!!!!!!!!!!
05-12-2011 om 00:00
geschreven door kleuter1
03-11-2011
Wat ben ik geweldig!
In oktober werkten we rond het thema "wat ben ik geweldig! (mijn lichaam)" We leerden in de eerste plaats of we een jongen of een meisje zijn, Jules die zei steeds maar dat hij een meisje was, zotte Jules! We leerden heel wat nieuwe woordenschat; voeten , knieën, neus, oren, ogen, ellebogen, schouders, mijn hart, huidskleur, navel,... Vraag maar eens aan je kleuter hoe het komt dat wij een navel hebben. Juf vertelde over een jongetje dat zijn naveltje kwijt was, toen zochten we ook eens ons naveltje, we vonden het wel een beetje grappig! Juf tekende de omtrek van een kleuter en van Jules op een groot blad, wie is de grootste? We speelden spelletjes, wie zit er onder het deken?
We hebben onze handen en voeten afgedrukt in de verf, hihihi, wat kriebelde dat zeg! We zongen en dansten ook; Hoe maak ik een vingerhuis? Twee handjes op de tafel, kriebelliedje, hoofd, schouders, knie en teen, mijn mama is een meisje en mijn papa niet,...
Natuurlijk leerden we ook een versje:
Dit ben ik!
dit zijn mijn wangetjes
en dit is mijn kin!
Dit is mijn mond
met tandjes erin.
Dit zijn mijn ogen,
mijn oren, mijn haar,
nu nog mijn neusje
en dan ben ik klaar!
03-11-2011 om 00:00
geschreven door kleuter1
03-10-2011
fruit
De voorbije weken werkten we rond het thema fruit in ons klasje. We werkten vooral rond appels omdat de kleuters die het best kennen en dan ook hun voorkeur genieten. We hebben de appel eens van wat dichterbij bekeken. De appel kan rood, groen of geel zijn. Hij is ook rond en heeft pitjes die in een huisje wonen (het klokhuis). Bovenaan de appel hangt een steeltje en onderaan een kroontje. We proefden ook appels en maakten lekkere appelmoes met appels uit de tuin van meester Lode. Njamie, njamie, wat hebben we gesmuld.
Natuurlijk maakten we ook kennis met andere soorten fruit zoals peren, bananen, mandarijnen, druiven en sinaasappels. Juf speelde ook poppenkast met Jules en zus Marie in de hoofdrol. Zus Marie die proefde alle soorten fruit en vond alles even lekker, maar Jules... dat is een ander verhaal.
We leerden ook een versje terwijl we een afdruk van een peer maakte, het versje gaat als volgt:
Meneertje peertje is zo wit,
ik schilder geel, ik schilder groen,
vouwen, wrijven,
meneertje peertje opendoen!
Thema voor volgende week: wat ben ik geweldig! (mijn lichaam)
03-10-2011 om 20:42
geschreven door kleuter1
13-09-2011
de eerste schoolweken
De eerste schoolweken zijn voorbij gevlogen en we hebben al heel wat geleerd!
We leerden vooral zelfstandiger te worden, stap voor stap; je jas zelfstandig
aantrekken, je foto/symbool herkennen en je jas erbij hangen, je spulletjes
uit je schooltas halen, alleen naar het toilet gaan,... en nog een heleboel andere dingen.
En wie helpt er ons daarbij of wie doet het soms eens helemaal verkeerd?
Jules natuurlijk!
Op een morgen kwamen we in de klas en Jules die was er niet, we gingen overal
zoeken en vonden hem in een grote reistas. "Kiekeboe!" riep hij plots. We mochten
zelf ook eens verstoppertje spelen en kropen zelf ook één voor één in de tas.
We waren ook nieuwsgierig naar onze eigen schooltasjes. Hoe ze eruit zien, de kleur,
de grootte, welke sluiting... We keken ook in de schooltas. Wat hoort erin en wat
niet?
We leerden ook een versje: Met mijn jas en met mijn tas
ga ik naar de kleuterklas.
Ik maak veel vrienden,
groot en klein,
en Jules zal er één van zijn!
Volgende thema : knuffels
13-09-2011 om 20:37
geschreven door kleuter1
07-09-2011
woensdag=fruitdag
Op woensdag eet ik fruit!
Nee mama en papa,
de koekjes komen er
dan echt niet uit!
Ze blijven in mijn tasje,
want op woensdag eten
we gezond in ons klasje!
07-09-2011 om 00:00
geschreven door kleuter1
30-08-2011
Hallo!
Ik ben er weer!
Dag school!
dag klas van mij,
dag tafeltjes en stoeltjes,
dag juf!
Dag ventje met de neus,
kom er maar bij,
blijf dicht bij mij!
Dag Jules!
Aan alle kleuters en peuters een flinke start op 1 september