We worden wakker met een stralende zon. Het beloofd een prachtige dag te worden. We ontbijten op in de kuip en tegen 11 uur gooien we los. Eens de haven buiten merken we dat er geen wind is. We proberen nog even met de halfwinder die we als spinakker gebruiken. Maar zelfs daar is het te weinig wind voor. Dan maar op motor. We moeten dan toch het kanaal naar ijmuiden doen. Om zeven uur komen we toe in ijmuiden. We krijgen er een box. Een mega grote haven trouwens. En megaduur. 28 eurokes voor een nacht. En dan nog niks te zien. Maar ja morgen gaan we weer verder naar scheveningen.
Om negen uur op. Efkes een douchke. Gelukkig gratis. Ontbijten en weer weg. Om 11 uur gooien we los, nog even tanken en dan de zee op. Eerst wat weinig wind dus dan meer de halfwinder spinakker derop. Daarna begon het iets harder te waaien dus liepen we op het laatst 7 knopen en meer. Nog een Delher 38 voorbij gestoken. Krak dezelfde als die van ons. Die kon het niet hebben dat we hem voorbij staken en zette dan ook zijn halfwinder. Maar helaas, zonder succes. . Om vijf uur we liggen we aangemeerd in scheveningen. En wij die dachten dat ijmuiden duur was. Hier 30 euro. Mensen; ik raad het u aan blijf hier weg. Niks te zien en megaduur. Maar wel gratis internet. Het was een mooie zeildag. Morgen zou het ook weer mooi worden en de planning is stellendam. Daar pikken we Mon ,Kathleen en Jens op.
Om negen uur op. Wat langer blijven liggen omdat het slecht weer is. Het bureautje van de werf is al open dus toch maar even informeren of de nieuwe kabel al toegekomen is. En ja zenne, hij is er. Tegen dat de mekanieker er is hebben we de kabel er al insteken. Hij moet hem dus alleen nog maar aansluiten en afregelen. Om twaalf uur is hij klaar. Eerst even eten en dan geld halen om de rekening te betalen. We lopen ook nog even langs de winkel om twee flesjes wijn voor de mekanieker en de vrouw van de bureau. Zijn hebben er tenslotte voor gezorgd dat we vandaag weg konden. Anders hadden we nog tot maandag moeten blijven liggen. Dus om twee uur zijn we dan enkhuizen uitgevaren. Eerst nog even wachten voor de sluis. Uiteindelijk lagen we maar met zen drieen in de sluis. In de sluis twee reefjes in het grootzeil. Als we buiten komen reven we ook de fok. Maar die rollen we na een tijdje helemaal uit. Om vijf uur lopen we binnen in hoorn. De binnen haven ligt natuurlijk stamp vol. Dus dan maar de vluchthaven. Daar krijgen we een box. Proper sanitair en nog wel gratis internet. Niet slecht dus. Eten, wandelen en bed in.
Om een uur of twaalf losgegooid en richting Den Helder. Vandaag pikken we Jimmy op die met de trein naar Den Helder komt. Hij zou om half drie aankomen met de trein. Om één uur zijn we leggen we aan in de buitenhaven. We vragen de havenmeester waar het station is en we gaan op stap. Het is markt in de stad dus dat is meegenomen. Stipt om half drie stopt Jimmy zijn trein in het station. Nederlandse treinen rijden duidelijk iets stipter dan de belgische. Terug naar de haven en dan tegen stroom wind mee naar Texel. We komen naast een tweemaster te liggen. Een hollander natuurlijk. Vriendelijke mensen. Hij is toevallig piloot.
Woensdag 28 Juli
We beslissen om toch maar niet naar terschelling te varen. We zouden er gaan fietsen maar naar het schijnt is Texel ook leuk om te fietsen. Dus dan maar gaan fietsen. Eerst komen Kurt en Michele nog even goeiedag zeggen. Zij vertrekken vandaag richting ijmuiden. We krijgen eerst nog even een box toegewezen dus dan meer even verhuizen. Prachtige dag, veel zon dus zalig om te rijden. Vertrokken om twaalf en om half acht waren we terug. Onderweg nog een vliegveldje bezocht. Onderweg nog lekker gegeten. T'was gezellig. We plannen s'avonds de route voor de volgende dag. We beslissen om richting ijsselmeer te varen. We komen de piloot nog eens tegen en hij gaat ook die kant op. Hij zou over de bollen gaan. Bij hoogwater zou er nog een meter water staan. Net genoeg dus. We spreken af om samen te varen. Om tien uur vertrekken.
Donderdag 29 Juli
Om negen uur gooien we los. We moeten nog even langs de scheepswinkel voor een stekker. De onze is helemaal doorgeroest en hij doet het niet meer. Om tien uur pikt de piloot ons op en varen we samen richting de bollen. En inderdaad nog maar een meter onder de kiel. Twee uurtjes waren we in den oever. Even wachten voor de schutting. Die ging vlot. We varen de sluis uit en trekken het grootzeil op. Onze buurman van in de sluis zegt ons dat het hier niet zo diep is. Twee seconden later hadden we prijs, we zaten aan de grond. En niet meer los te krijgen. De buurman is zo vriendelijk om een lijntje aan te nemen en de punt terug in de juist te trekken. Na een tijdje trekken komen we weer vrij. We bedanken hem vriendelijk en gaan het ijsselmeer op. Er komt steeds meer bewolking en we krijgen zelfs regen. De wind loopt weer op tot 25 knopen. Af en toe lopen we stevig uit het roer. Om een uur of vijf toegekomen in enkhuizen. Eerst het fokje binnen, dan de motor starten en dan het grootzeil naar beneden. Daar ging het dus mis. De motor starte wel maar hij bleef in achteruit staan. Dan maar fokje terug open en terug het ijsselmeer op. Dan binnen eens gaan kijken. Blijkt de kabel van de koppeling stuk. Dus dan maar manueel de koppeling bedienen. Andy aan de koppeling en ik buiten aan de gas. Zo zijn we dan toch binnen gesukkeld. Het was een hele ervaring.
Vrijdag 30 Juli
Eerste werk, achter een werf gaan zoeken. Dan hopen op een mekanieker die iets van volvo penta afweet. Dat viel mee, achter de hoek was een werfje waar ze gelukkig volvo onderdelen verkochten. En ze hadden er ook nog een goeie technieker. Helaas niet de juiste maat van kabel. Bestellen dus. Maandag zou hij hier zijn. Toch maar even gevraagd of hij niet met sneldienst kon komen. Morgen komt de kabel als het goed is. We zijn in blijde verwachting. Al goed dat enkhuizen een leuk stadje is.
Om 10:25 vertrek vanuit Antwerpen naar Harlingen. 3 uurtjes rijden met de airco op volle toeren, lekker fris. In Harlingen even zoeken naar de Parmyra, ze liggen in de Zuiderhaven in een box. We laden de auto uit en laden dan de auto terug in met hun gerief, Ward krijgt van Kristien een rondleiding aan boord. Al ons gerief wegbergen in de kastjes, gelukkig hebben we voorlopig een lege kajuit om zeilpakken en schoenen in weg te zetten. Zondag 25 juli. Ze voorspellen regen en kans op onweer dus we beslissen om te blijven liggen. 's morgens lekker verse broodjes van de bakker zoals bij ons dachten we helaas de bakker was wel open maar de broodjes waren al van gisteren. We hebben de hele dag buiten in ons t-shirt rondgelopen en geen spatje regen gezien. Even naar de Albert Hein om wat inkopen te doen en dan spaghetti maken. Nog even nababbelen in de kuip en dan ons nest in. Maandag 26 juli. onze eerste zeildag is aangebroken. Vanaf 12 uur tot 18 uur hebben we stroming mee om naar Texel te gaan. Ons plan was om 11uur los te gooien omdat we nog door de brug moesten maar door springtij waren de sluisdeuren toe. Om 11.45 konden we buiten varen en zetten koers naar Texel. Naarmate ons trip vordert wakkert de wind aan tot een stevige 6 , dat is iets meer dan de 4 tot 5 zoals voorspeld. Beetje reven en wat platter liggen, een stevige zeildag. Om 16uur varen we binnen in Texel, na wat commotie van aangewezen boxen die vol lagen leggen we ons dubbel tussen de C en D steiger. De zon schijnt en we gaan even buurten met een glaasje en een hapje op de Balena. Dinsdag 27 juli vandaag gaan we naar Den Helder, een korte trip van ongeveer 6 mijl. Jimmy komt onze crew vervoegen en komt met de trein naar daar.