De tijd: lundi = maandag mardi = dinsdag mercredi = woensdag jeudi = donderdag vendredi = vrijdag samedi = zaterdag dimanche= zondag septembre = september aujourd'hui = vandaag hier = gisteren (à) demain = (tot) morgen novembre = november l' été = de zomer l'automne = de herfst le printemps = de lente l'hiver = de winter décembre = december janvier = januari fevrier = februari mars = maart
Dit zie ik in de klas: une classe = een klas une porte = een deur un mur = een muur une plante = een plant une table = een tafel une chaise = een stoel un tableau = een bord une fenêtre = een raam une armoire = een kast
Begroeten van mensen:
bonjour = goede dag, hallo au revoir = tot ziens tout le monde = iedereen
Personen:
un ami = een vriend les enfants = de kinderen
Tellen in het Frans
un = één deux = twee trois = drie quatre = vier cinq = vijf six = zes sept = zeven huit = acht
Om naar het muziekbos te gaan, moesten we eerst de kanarieberg op. Dit was een steile helling waardoor we al een beetje moe waren als we boven kwamen. Het bos lag droog, maar hier en daar moest je toch opletten voor natte en gladde plekken. Het muziekbos krijgt zijn naam doordat de bomen heel dicht bij elkaar staan en wanneer de wind erin blaast, lijkt het alsof je muziek hoort! Sommige hellingen in het bos waren steil en gevaarlijk, maar dit was juist heel leuk! De meeste kinderen waren heel moe, maar enkelen waagden toch nog een extra moeilijke wandeling met meester Kenny op het einde! Grappig was dat de meesters een andere naam kregen. Meester Dario werd meester Sario en meester Kenny werd meester Denny.
Groetjes van alle kinderen van het vierde leerjaar!
Omstreeks 10u zijn wij goed aangekomen aan ons hotel in Ronse. We mochten nog niet meteen binnen, dus hebben we eerst een verkenningstocht in de omgeving gemaakt. Het was een leuke, mooie en modderige wandeling. We hebben zelfs in de plassen gespeeld. Daarna mochten we op de speeltuin met een reuzenspinnenweb. Hier hadden sommige kinderen zelfs hoogtevrees. Anderen maakten dan weer een 'aardappelenbedrijf' met zand! Na het eten mochten we dan eindelijk onze kamers zien. Het zijn heel mooie kamers met stapelbedden!
Morgenvroeg is het eindelijk zover. Wij vertrekken voor 3 dagen met de bus naar Ronse waar we veel over de natuur, sport en elkaar zullen leren. Op deze blog gaan wij elke avond proberen schrijven wat we hebben meegemaakt, zodat jullie op het thuisfront ook weten wat jullie kinderen en de meesters allemaal uitspoken! Hopelijk kunnen we op goed weer rekenen! Tot het volgende bericht, vanuit RONSE!!!
We gaan dit jaar naar Ronse (Renaix)! Hier zullen we geen spijt van krijgen hopen we! Het is ongeveer 1 uur rijden, dus dit is wel ver. We hopen dat we een mooi en leuk hotel zullen hebben met leerrijke wandelingen en veel lachen en plezier! Hopelijk slapen we ook met onze beste vriendjes in de kamer en dat het eten zeer lekker is! Nu maar hopen dat het weer ons goed gezind is!
Woensdag 26 oktober gaan we op 3-daagse naar Ronse. We kijken er superhard naar uit. We hebben alleszins een aantal verwachtingen: lekker eten, veel leerrijke uitstappen, met welke vriendjes gaan we op de kamer liggen, leuk hotel met veel ontspanning, is Ronse een mooie stad? We zullen wandelen in een bos waar we stil moeten zijn omdat het een stiltegebied is. Onze Franse woordjes zullen toepasselijk worden, want in Ronse spreken ze ook Frans en we gaan op stap naar enkele musea in Ronse.
Wij verwachten heel veel van Ronse: veel uitstappen, lekker eten ( hopelijk wordt Chahid niet misselijk!) en een mooi hotel, spannende verhalen, een groot bos met een leuke natuurwandeling (en misschien eekhoorns als we heel stil zijn) en mensen die Frans spreken, want Ronse ligt aan de grens met Wallonië. We gaan ook naar een museum en daar gaan we een spinnenwiel en weefgetouw zien! We hopen dat het even leuk wordt als vorig jaar.
Woensdag 26 oktober 2011 vertrekken we op 3-daagse naar Ronse. Het is voor ons de eerste keer 3 dagen lang en ik verwacht veel pret. Ik hoop dat het megaleuk wordt en kijk er naar uit om de cultuur te ontdekken. Er wordt ook Frans gesproken in Ronse. Verder maken we een wandeling in het muziekbos en bezoeken we een groot textielmuseum! Ik hoop dat het een leerrijke en prettige 3-daagse wordt!
Wij verwachten ook veel natuur, weinig regen, veel nieuwe dingen leren en een mooi hote. waar we goed kunnen slapen en lekker eten zullen krijgen! En in Ronse wacht ons een leuke verrassing want Lena gaat trakteren voor haar negende verjaardag!
Vrijdag 14 oktober zijn we met onze klas op een historische stadswandeling in Lokeren geweest. We leerden het Lokeren van nu niet kennen, maar hoe Lokeren er vroeger uitzag. Het was heel leuk en boeiend om te zien hoe Lokeren de laatste jaren is veranderd. Zo waren er veel fabrieken in Lokeren en kon je aan elke straatnaam zien wat er vroeger in die straat was. Ook maakten we kennis met de oude beroepen. Na een vermoeiende, maar leerrijke wandeling weten we nu hoe alles is veranderd en nog zal veranderen!
Wij hopen dat we veel zullen wandelen in Ronse, zodat we veel nieuwe dingen zien. Onze klas is leuk, dus ik verwacht gaan ruzie. Wij zouden graag met z'n allen samenspelen. Hopelijk wordt er ook niemand ziek. De meester heeft gezegd dat we leuke dingen zullen bezoeken en veel gaan sporten. Wij hebben de meester beloofd om heel lief te zijn en wij gaan ook ons best doen! Wij zijn ook benieuwd met wie we op de kamer liggen en of het hotel mooi is.
Wij kregen vorige week de opdracht van de meester om een mooi sprookje te schrijven. Dit was om deel te nemen aan een wedstrijd om een 2-daagse in de efteling te winnen. Op 7 oktober was er dan de verkiezing van het mooiste sprookje van de klas. Er kwamen 6 kinderen naar voor om hun sprookje voor te lezen. Dit waren Jülide, Tim, Tine, Klara, Lena en Alessandro. De rest van de klas mocht punten geven. Die punten werden opgeteld en de winnaar werd Tim Staelens met ' De Elfenprins'. Het sprookje vonden we supermooi en we hopen dat we winnen!
Op 6 oktober 2011 gingen we met het vierde leerjaar A en B op stap naar de politie! Daar zouden we een demonstratie te zien krijgen van de politiehonden. Er waren drugshonden die verstopte drugs moesten zoeken. De drugs waren echt en we mochten aan sommige eens ruiken, maar NIET aankomen! De agent deed zelfs handschoenen aan om de geur niet te verspreiden, zodat de hond het nog iets moeilijker had. De drugshonden waren Ben en Harko. Ze zochten heel snel en zodra ze drugs hadden gevonden, blaften ze heel luid en kregen een buisje! Dit buisje gaven ze niet graag terug af. Daarnaast was er ook Tidjé en dit was een aanvalshond. Voor deze demonstratie deed de agent een veiligheidspak aan. Dit pak woog heel zwaar en was bijna 10 centimeter dik. De agent deed alsof hij inbrak in een huis en de hond viel de inbreker aan. Pas toen het baasje 'los' riep, loste de hond zijn greep direct. Na de honden kregen we ook nog een interessante rondleiding in het politiekantoor. Het was supertof, leerrijk, leuk en soms ook een beetje eng
Op 27 september 2011 maakten we kennis met de kilometer. Hiervoor moesten we 1 kilometer stappen. Het was leuk en grappig dankzij het goede weer, maar toch ook vermoeiend. Desondanks was een ochtendwandeling zeer ontspannend. Ook het vierde leerjaar B was van de partij! De eerste kilometer mochten we babbelen, maar toen we terugkwamen, moesten we al onze stappen tellen en was het muisstil op straat. Op het einde moesten we zeggen hoeveel passen we hadden afgelegd. De meeste kinderen hadden meer dan 1000 stappen! Daarna mochten we dit nog eens proberen, want we werden uitgedaagd om 100m te lopen en zodra je dacht dat je 100m had gestapt, moest je stoppen! Sommige kinderen waren maar halfweg en anderen hadden dubbel zo ver gelopen.
In het begin van het nieuwe schooljaar, kregen we van de meester de opdracht om onze school te verkennen. We kregen allemaal 5 nummers van lokalen op onze school. Wij moesten per 2 met die nummers naar die lokalen gaan en handtekeningen vragen aan de juf of meester. Dit was niet altijd gemakkelijk , omdat we onze kaart soms moesten draaien. Dan moesten we bewijzen aan de meester en de andere kinderen van de klas dat we in onze opdracht geslaagd zijn.