Op donderdag 29 januari zijn we met de klas naar
het VTI geweest.
Eerst kregen we een rondleiding door de verschillende ateliers.
In de metaalafdeling hebben we onze handen heel handig kunnen gebruiken.
We hebben namelijk geholpen aan het steuntje voor ons werkstukje.
Daarna zijn we naar de houtafdeling geweest.
We hebben er zelfs ons eigen stukje hout mogen zagen!
Dan begon het echte werk ...
Aangekomen in het klaslokaal kregen we uitleg over hoe we het werkstukje
moesten maken.
Direct daarna gingen we aan de slag met geleiders, ledlampjes,
schroevendraaiers, een ontmanteltang en nog zoveel meer.
Na anderhalf uur was ons werkstukje af, tijd om het te testen.
Nadien stapte iedereen met een blij en trots gezicht de auto's in, richting school.
Het was een leuke ervaring die zeker nog van pas zal komen in het middelbaar.
De oma van Roeland was bij ons te gast. Het werd een boeiende namiddag met pakkende getuigenissen over de beide wereldoorlogen. Haar grootvader werd al heel vroeg gevorderd om bij het leger te dienen. Met foto's, oorlogskaarten en bijzondere papieren werd het een heel persoonlijk verhaal. De oma maakte zelf WO II mee en verbleef meerdere jaren in een kamp. Een emotionele getuigenis die ons nog lang zal bijblijven. Dank aan oma Lieve om hiervoor uit Scherperheuvel naar Ruddervoorde te komen.
De voorbije weken stonden in het teken van de herdenking van WO I. We hadden het niet enkel over oorlog maar wilden ook onze boodschap van vrede brengen.
In het kader van de WERO-lessen trokken we op leeruitstap ter herdenking van 100 jaar "Groote Oorlog".
De eerste halte was in Diksmuide waar we het museum aan de Ijzer bezochten. Met de lift bereikten we de 22ste verdieping waar we een spectaculair uitzicht kregen over de Ijzervlakte. We daalden de trappen af en kregen zo een overzicht van het museum.
Na de picknick reden we richting Vladslo waar de Duitse militaire begraafplaats een diepe indruk op ons maakte. Het treurende ouderpaar van Käthe Kollwitz en de meer dan 20.000 gesneuvelden maakten ons even stil.
Langs Vlaamse velden zagen we nog verschillende militaire begraafplaatsen van de geallieerden. Bij de grote begraafplaats van Tyne Cot werd het nog eens duidelijk hoeveel slachtoffers de "Groote Oorlog" eiste.
Het werd een boeiende uitstap die ons lang zal doen herinneren hoe belangrijk vrede wel is.
In de taallessen maakten we kennis met de beroemde schrijver Roald Dahl. We kennen hem vooral van zijn fantasierijke kinderboeken, maar hij schreef ook boeken voor volwassenen. De voorbije weken lazen we elk een boek van hem en we mogen ook nog een opdracht naar keuze maken : quiz, kruiswoordraadsel, collage, ...
Vrijdag maakten we met houtskool en krijt een bonte verzameling heksen. Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr ......
Als wij niet bestonden, dan leefden we niet. Gelukkig bestaan we nu wel. We hebben een hoofd en we hebben een hart we worden beschermd door ons vel. Mooi vel met een kleurtje. Zo groeien we op. Een plantje wordt groot in de regen. Maar wij moeten eten, een dak en een bed. Dan kunnen we overal tegen. Oo onze rechten kinderen hebben rechten (2x) Wie zegt dat hij kinderen niet zo graag ziet ziet zichzelf niet zo graag want iedereen is ooit begonnen als kind en kinderen geef je geen slaag die duw je niet weg en die doe je geen pijn die stuur je niet uit om te vechten. Leg liever een veilige arm om ons heen. Wij kinderen hebben rechten. Oo onze rechten kinderen hebben rechten (2x) Ook als je anders bent, dan mag je er zijn want dat is wat iedereen wenst: te zijn wie je bent, want je bent wie je bent. Een mens is een mens is een mens. Je kunt bijna alles en veel ook nog niet. Das logisch, je bent aan het groeien. De Kinderrechtenrap En onze geheimen, die zijn ons recht waar niemand zich mee moet bemoeien. Oo onze rechten kinderen hebben rechten (2x) Wanneer je geboren bent krijg je een naam. Die hou je, al word je stokoud. Een vreemde kan later een vriend van je zijn omdat je hem steeds meer vertrouwt. Je moet kunnen spelen, want spelen is goed. Je bent nog te jong voor een boete. We moeten naar school, maar we mogen het ook. We kunnen, we mogen, we moeten. Oo onze rechten kinderen hebben rechten (2x) Een vis heeft geen twijfels, die zwemt gewoon door volwassenen hebben die wel maar zij moeten zorgen en werken voor jou al zitten ze in de knel. Je vader, je moeder, de koning, je voogd als die het niet kunnen vertellen dan kun je, dan mag je, en wees maar niet bang dan kun je de Klachtenlijn bellen. Oo onze rechten kinderen hebben rechten (4x)