Andes nodigde heel de klas en de ouders uit om op een zondagvoormiddag te komen spelen, babbelen en knabbelen! En daar genoten de grassprietjes met volle teugen van! Met dank aan de ouders van Andes voor dit super leuke voorstel en ook dank aan de papa van Dolce voor de prachtige foto's.
Bij Maja lag er op maandag een blaadje in haar bed. Hoe komt dat daar nu? Maja vertelde ons het volgende: "Toen Christine kwam poetsen, stond het raam even open en opeens FLOEPS was er hier een blaadje in de klas." We gingen samen naar buiten kijken hoe dit kwam. We zagen dat er bijna geen groene blaadjes meer aan de bomen hingen en dat er heel veel blaadjes op de grond lagen. Alle blaadjes vielen van de takken door de wind die hard blies. We zochten heel wat mooie blaadjes en nootjes om een bos te maken in onze klas voor de kabouters. We lazen die dag ook een verhaal over lawaaikabouters en we speelden een spelletje waarbij we goed moesten kijken welke kleuren van kleding de kabouters droegen. We maakten deze week ook een groepswerk over kabouters met allemaal paddenstoelen. We moesten, kleuren, schilderen en kleven en het werd een warm en mooi resultaat! Onze gele kindjes zochten welke kabouter in de welke paddenstoel woont en de oranje kindjes maakten de lieve eekhoorn weer heel door een plak-puzzel. Aan het einde van de dag keken we naar ons verteltheater en daar werd op grote prenten een verhaal over Rikki, het konijntje, verteld die een eekhoorntje vond dat gestorven was. Ook Jerom de compostworm leerden we deze week kennen. Hij kwam op bezoek en leerde ons meer over composteren. Wij zijn dan ook samen met de kikkerklas van juf Marleen de compostkabouters! Jerom vertelde wat er allemaal in het bos gebeurde met die afgevallen bladeren en wat hij wel en niet graag lust. Ook doken we samen met onze neusjes in het compostvat en zochten daar allemaal kriebelvriendjes van hem. Dinsdag vond Mathice dat er nog grote wilde kastanjes ontbraken in ons kabouterbos. Dus dan zijn we die ochtend maar meteen op pad gegaan. In de dreef vonden we heel mooie kastanjes die ons bos zouden vergroten. Op de kastanje die Robbe vond, zat iets heel bijzonders: een piepklein naakstslakje dat die dag dan zeker in onze klas mocht wonen. Sloompje de slak (handpop) leerde ons alles over slakken en dus ook over het kleine vriendje dat we gevonden hadden. We bekeken hem eens goed. En wij zeggen nooit meer dat slakken traag zijn hoor, deze was verschrikkelijk snel! We moesten steeds kijken waar hij zat in onze klas. Na een dagje in de klas hebben we hem wel terug buiten gezegd. Nog helemaal gezond en wel! Woensdag moesten we raden welke schimmen er allemaal verstopt zitten in het bos. Niet enkel eekhoorns, hertjes en kriebeldiertjes maar ook elfen en trollen kwamen we tegen. Na de herfstavonturen bij Els en Jan in de poppenkast was er een kabouter bij ons in de klas op bezoek. Hij leerde ons waar hij stond: naast, op, voor, ... zijn paddenstoel. Daarna leerden we het liedje 'Op een grote paddenstoel' samen met hem. Nadien speelden we nog hard en de gele kindjes maakten een werkje over de kabouter die OP zijn paddenstoel zat. Donderdag las juf Sanne een heel grappig verhaal voor over bomen die niet konden stoppen met lachen! Dat was daar nogal een lach-avontuur in de klas. Het verhaal werkte aanstekelijk, moet ik zeggen ... HiHi! Die dag maakten de oranje kindjes een telwerkje over eekhoorntjes in een nestje. We hebben het die dag ook laten regenen in onze klas. Dit deden we met onze vingers, met houten stokjes, met een regenbuis,... We maakten er een heel concert van. Vrijdag had Maja overal kriebels ... tot we een spinnetje bij haar vonden. Het was een lieve kriebelspin, net zoals Kriebel de spin (handpop). Hij leerde ons meer over spinnen en we gingen samen met hem op spinnenzoektocht op de speelplaats. We leerden ook net zoals spinnen kruipen in een web en ook kriebelen. Ja, onze handjes werden echte kriebelspinnetjes en we leerden dan ook een versje over spinnetjes die kriebelen en zich verstoppen achter onze rug. We maakten die dag ook spinnen uit okkernoten die we helemaal zwart schilderden. En aan het einde van de dag luisterden we naar een verhaal over een spin die het als maar te druk had. In zo'n web weven, kruipt ook heel wat tijd! Maar kunstwerkjes zijn het stuk voor stuk. En zo eindigde onze herfstweek!
Bij het jassen aandoen heb ik een steeds een kort babbeltje met verschillende kinderen. Simon had ik net geholpen met zijn jas en de volgende was Mil. Simon stapte al rustig verder om zijn koek te nemen. Mil bekeek mij en zei het volgende. Mil: "In jouw ketting zitten echte bloemetjes! Die zitten toch in het water hé?!" Waarop Simon ook even deelnam in het gesprek maar totaal niet het eerste deel had gehoord enkel het gedeelte 'water'. Simon: "En een haai?!" Simon wil dan ook altijd de spannendste kant van het verhaal! HiHi
Maandag hadden we allemaal enkele voorwerpen bij om per kleur te sorteren. Dit was niet altijd even eenvoudig want zo had Dolce een micro bij die van kleur kon veranderen! En Bo had voor iedereen een stukje oranje wortel bij. Lekker hoor! Na al dat sorteren gingen we meteen aan de slag in de klas. We zette parels op de juiste kleurvolgorde aan een stokje, we speelden een kleurenspel met slakken dat Marie Verelst had meegebracht en we oefenden ook hard om alle kleuren te benoemen. We doken deze week ook in heel wat verhalen over kleuren! Over schilderijen, over de regenboog, over een kameleon die van kleur kan veranderen, ... Dinsdag was het de verjaardag van Emyline! We aten lekkere pudding, dat was een feest! Die dag verdiepten we ons in het sprookjesachtige verhaal van 'Eefje donkerblauw'. Ook Eefje donkerblauw was op bezoek in onze klas en we schilderden allemaal zo'n prachtige regenboog als in het verhaal. Aan de titel van dit verslag herken je misschien ook het liedje dat we die dag geleerd hebben. Woensdag gingen Jan en Els samen met papa naar een museum! Daar was een schilder en Jan mocht ook een schilderij maken. Jan schilderde een banaan met rode stippen. Dit kan toch niet! "Jawel hoor, dit is kunst!", vertelde ons de kleuren-tovenaar. Het was dus een heel kleurenavontuur in de poppenkast! Meteen daarna werden alle bananen in de boekentassen even nagekeken of ze geen rode stippen hadden ... HiHi! Die dag lazen we ook een heel grappig verhaaltje over allemaal gekleurde wolven. Dit heeft nogal indruk gemaakt bij onze kleuters. Elke dag opnieuw "Komt de wolf nog eens langs?". Wel fijn. Donderdag had Maja in haar boekentas een boekje over de kleur 'Groen' en ook allemaal kaartjes. Op die kaartjes stonden allemaal voorwerpen. We deden er een kleurenspel mee waarbij je heel goed moest onthouden. Daarna sorteerden we de kaartjes per kleur tijdens vrij spel. Er werd nogal wat gesorteerd hoor! Juf Hanna (stagiaire) heeft die dag ook een groot kleurenspel in de zaal gespeeld met onze kindjes. Vrijdag luisterden we naar het verhaal van 'Blauwtje en Geeltje'. We speelden dit verhaal ook na in een toneeltje en leerden zo dat deze twee kleuren samen groen kunnen worden. Die dag hebben we ook getoverd met kleuren in 'Een boek' waarin er allerlei gebeurde als je op bepaalde gekleurde bolletjes drukte. En helemaal aan het einde van de dag zijn we op stap gegaan naar de markt. Daar gingen we op kleurenzoektocht! We moesten een oranje appelsien, blauwe snoepjes, gele kaas, enz. vinden. We hebben ook bloemen gekocht voor juf Miek, die nu nog geen les kan geven omdat zo veel pijn heeft aan haar voet. Dat was wel fijn om dit met een bende grassprietjes uit te kiezen. We sloten die dag af met een lekker blauw snoepje! Nog eens heel hard bedankt aan de markt-helpers! Dat was ons kleurenavontuur!