Onze 6e afspraak was vrij nutteloos, want Bjorn had geen vragen of problemen meer. Daarom had ik zelf voorgesteld om in het OLC eens zijn taken te bekijken en zijn taalportfolio in het bijzonder.
Zoals ik in vorige post al heb vermeld, hebben we eerst de planning afgewerkt. Want we waren beiden overtuigd dat een goede planning al veel problemen voorkomt. Nadat de planning in orde was heb ik mij wat toegespitst op de vragen van Bjorn zelf. Hij had wat problemen met het studeren van ppdv en agogiek. Daarom hebben we naast elkaar gezeten om van elk deel een bepaald stuk in te studeren. Ik leerde hem enkele nuttige zaken bij die het leren wat makkelijker maken. Bij agogiek zei ik hem vooral de tekst te begrijpen zodanig dat hij zelf wat uitleg kan geven in zijn eigen woorden, op die manier zal het voor hem al heel wat leuker zijn om dit vak te studeren.
We zijn begonnen met het bekijken wat Bjorn gepresteerd heeft in de vakantie. Hij had al een kleine samenvatting gemaakt van ppdv maar wist niet goed of die wel goed in elkaar zat. Daarom heb ik hem gezegd om tijdens de volgende afspraak zijn ppdv mee te brengen alsook zijn agogiek, om dit eens samen te bekijken. Vervolgens heb ik eens zijn lesvoorbereiding voor de microteaching bekeken en nog enkele zaken aangepast. Ook heb ik wat opmerkingen gegeven over het lesgeven zelf. Tenslotte hebben we samen rond te tafel gezeten om al een korte planning te maken, maar wegens tijdsgebrek zullen we daar de volgende afspraak mee verder moeten doen.
Zoals ik al heb vermeld in mijn vorig bericht hebben we vandaag de lesvoorbereiding bekeken. Alle aandachtspunten en details heb ik uitgelegd zodanig dat Bjorn goed wist hoe hij aan een lesvoorbereiding moest beginnen. Ook heb ik hem uitgelegd dat het belangrijk is om de lestijd goed in te schatten en dat hij niet moet verlangen van zichzelf dat hij direct de perfecte les zal geven. Na het bekijken van de lesvoorbereiding heb ik hem nog gesproken in verband met zijn gedrag. Hij vertelde mij dat hij nog geen problemen had ondervonden met leerkrachten en dat hij nog altijd even gemotiveerd was. Dit alles stemde mij natuurlijk tevreden.
Onze 2e afspraak was al heel wat losser. We hebben eerst wat bijgepraat over het weekend en nadien hebben we het over de algemene zaken van de school en richting gehad. Ik heb hem wat richtlijnen gegeven in verband met vakken studeren, lessenroosters en webmail natuurlijk. Hij heeft mij gevraagd om de volgende keer meer uitleg te geven in verband met lesvoorbereidingen, ik zie er al naar uit om hem dit aan te leren en heb hem gevraagd het lesvoorbereidingsformulier mee te brengen.
Tijdens onze 1e afspraak hebben we elkaar wat beter leren kennen. Ik was zeer blij te horen dat hij zelf voetballer was omdat dit toch aangenamer is als je iemand moet begeleiden met dezelfde interesses. We hebben wat gepraat over elkaars leven, wat we graag doen en ik heb de fiche ingevuld.
Ik studeer lichamelijke opvoeding in het 2e jaar hoger onderwijs en ik heb van mijn school de opdracht gekregen om een leerling van het 1e jaar van kort bij te volgen. De bedoeling van deze blog is aan te tonen wat ik allemaal met deze leerling heb gedaan en dit ook voor mezelf bij te houden. Ik hoop dat dit voor mij en Bjorn, mijn toegewezen leerling, een mooie ervaring kan worden en dat ik hem dit jaar goed zal kunnen helpen en bijstaan.