Op 27 februari werd er in de bib in Bocholt een prijsuitreiking van het Davidsfonds georganiseerd voor Junior Journalist. Het doel van de wedstrijd was om een verhaal te schrijven over sport. Er werden 14 winnaars gekozen en op de eerste plaats stond Giulia Kluijtmans met haar verhaal over 'Hordeloop voor gehandicapten'. Er waren allerlei leuke prijzen voor de winnaars, bijvoorbeeld boeken enz. Het was een hele leuke maar ook spannende namiddag!
Er waren enkele gastsprekers waaronder de hulptrainer van KRC Genk: Pierre Denier.
Deze week werken we rond het thema 'Bakker'. We hebben zelf speeldeeg gemaakt in de klas en hebben hiermee al heel wat plezier gehad. We kneden zoals een bakker, steken vormpjes uit, maken lekkere taartjes, croissants, broodjes,...
We hebben ook al bakkers gekleurd en de tekeningen mooi versierd. En we stempelden lekkere taarten.
We maakten ook allemaal een mooie bakkersmuts, zo lijken we wel echte bakkertjes.
En in de zandbak maakten we ook al prachtige taarten.
Vrijdag bakken we ook nog in de klas 'echte' koekjes, dat wordt weer heerlijk smullen...
De foto's volgen nog, dus hou zeker de website in de gaten.
In het 5de leerjaar en het 6de leerjaar hebben we de uitnodigingen geknutseld voor de kerstmarkt.We hebben een aantal mama's en oma's uitgenodigd om te komen helpen. We hadden handschoentjes genaaid om daar onderaan in de opening een uitnodiging van de kerstmarkt te steken. De handschoentjes bestonden uit vilt met de kleuren rood, paars en groen. We hebben dat aan elkaar genaaid met wit garen. Bij elk tafeltje zat een oma of mama om ons te helpen. Aan het handschoentje werd ook nog een belletje genaaid. De volgende dag kregen we ieder een handschoentje dat was geknutseld! Het was HEEL leuk!!! Dank je wel aan iedereen die is komen helpen!
We kregen bezoek van een medewerker van de bibliotheek van Bocholt. Hij heet André en hij vertelde ons hoe je boeken van de bibliotheek kan opzoeken op het internet.
Hij liet ons zien hoe je kan vinden als er boeken aanwezig zijn in de bibliotheek of eventueel gereserveerd zijn.
Ook kan je zien waar er een boek staat: in de bibliotheek van Bocholt of Kaulille.
We moesten ook opdrachten oplossen op het internet.
Alle vierdes van Bocholt mogen in 't begin van het schooljaar een bezoekje brengen aan ons gemeentehuis. Begin oktober waren wij ook van de partij. Samen met twee stagiairs en een mama hebben we voor de eerste keer een fietstochtje ondernomen. De juf was heel tevreden; we hadden zeer goed gefietst. Ook aan 't gemeentehuis waren we heel enthousiast en leergierig.
Eerst mochten we in de grote zaal gaan zitten. Daar heeft Koen ons veel info over onze gemeente gegeven met een mooie powerpoint demonstratie. Nu weten we veel meer over kerkdorpen, 't wapenschild, aantal inwoners, ruimtelijke ordening, .....
We zijn ook eens mogen kijken waar de burgemeester zijn bureau is. Hij was er net niet. We vonden het een mooie kamer. Hij houdt duidelijk van kunst, dat zagen we aan de schilderijen en voorwerpen.
Op de dienst bevolking werd er nog eens duidelijk gezegd dat we een kids ID moeten hebben als je in 't buitenland gaat. Zelfs al ga je in Weert even winkelen.
Als laatste mochten we in hele oude dikke boeken kijken. die zijn nog met de hand en een inktpen geschreven. Daarin staan de huwelijken, geboortes enz in Bocholt. Veel kinderen staan er niet in, maar Brentley wel. Hij is in Bocholt thuis geboren. En dat hebben we dan in een redelijk nieuwe boek opgezocht!
We hebben de mensen van 't gemeentehuis bedankt met een zelfversierde koek. Met de Bocholtervlag en 't wapenschild!
Na 'n lekker bekertje chocomelk en 'n koekje fietsten we weer met veel energie naar De Boomhut. Het was een leerzame voormiddag. Dankjewel Evi, Jonas en Lars om ons te begeleiden.
Child Focus is een soort hulpcentrum voor kinderen.
Het ging allemaal over: weglopers en vermiste kinderen en uitgebuite kinderen.
Een meneer die Paul noemde, kwam vertellen over wat Child Focus is en wat ze daar allemaal doen.
Ze werken 24 op 24 uur en 7 op 7 dagen.
Hij had een grote poster bij en daar stonden allerlei tekstjes op. Hij riep iedere keer 2 andere personen naar voren om de woordjes die in de tekst zaten te raden. Daarna heeft hij iedereen in groepjes verdeeld en toen kreeg elk groepje een poster.
Elk groepje moest de tekst lezen en het voor alle groepjes uitleggen en zeggen of het een goed of slecht geheim was.
Daarna kreeg iedereen een plaatje met een veilige kant en een onveilige kant en hij liet een poster zien die besproken we dan en dan moesten alle kinderen voor zichzelf het plaatje omhoog steken op 1 van de kanten van het plaatje.
Toen kregen we een diploma en een stikker van click save en toen ging hij weg.
Het 5de en het 6de heeft 3 verschillende soorten toneeltjes gemaakt in 4 groepjes. 1 toneeltje over voetballen, 1 toneeltje over een klas en 2 toneeltjes over heksen. Het voetbaltoneeltje gaat over een ploeg voetballers. Ze zitten de hele tijd te ruziën met elkaar en ze moeten snel op het veld zijn anders worden ze eruit gegooid en dat lukt niet. Het toneeltje van de klas gaat over Willem de Zwijger die het noorden zoekt en er is een onrustige sfeer. En het 3e toneeltje gaat over luie heksen die moet maar niet willen schoonmaken en dan komt het nichtje slapen die het allemaal heel snel opruimt. De derde kleuterklas en het eerste leerjaar komen kijken.