Magnetische wagen creëert mogelijk tienduizenden jobs
Magnetische
wagen creëert mogelijk tienduizenden jobs Koolskamp - In het Vrij Technisch
Wetenschappelijk Instituut (VTWI) van Koolskamp zijn de laatstejaars er in
geslaagd een nieuw soort wagen te ontwikkelen die werkt op magnetisme. "Zoals
algemeen geweten is heeft een magneet een positieve en een negatieve pool"
start leerkracht Robert Leeman. "Door
een eenvoudige proef omtrent de afstotings- en aantrekkingsmechanismen van magneten
kwam een leerling met dit idee op de proppen." vervolgt Leeman.
Einde
tijdperk van de uitlaatgassen?
Het feit dat de wagen volledig op magnetisme werkt reduceert het gebruik van
brandstoffen enorm.
Leerling Frederic Van Oosterwijck legt uit: "De motor bestaat uit twee
hoofdmagneten. We gebruikten het systeem van antiferromagenetisme. Om de wagen
te starten breng je twee positief geladen magneten bij elkaar. Doordat deze van
elkaar afgestoten worden, duw je een magneet als het ware verder. Wanneer de
ene magneet de andere nadert beginnen ze
te roteren rond hun eigen as. De ene magneet hebben we gekoppeld aan de
voorwielen, waardoor deze in beweging komen. Om te remmen wordt via een
vernuftig systeem de magneet gedraaid waardoor de negatieve en positieve pool
tegenover elkaar komt te staan en de wagen afremt." Leerling Josse Becky
vervolgt: "Het is niet zo dat de wagen in een klap tot stilstand zal
komen, door de instellingen van de gas- en rempedalen aan te passen zal de
bestuurder zelf kunnen beslissen hoe snel de wagen vertrekt en tot stilstand
komt."
Magnetisme wordt tegenwoordig al in bepaalde boten en sommige monorailtreinen
gebruikt. Het is een unicum dat magnetisme nu ook in wagens aangewend zal
worden.
Dhr. Leeman merkt tevens op dat door de vrijgekomen magnetische energie de
boordapparatuur zoals lichten, GPS, ruitenwissers, e.d. zullen kunnen werken.
Meer
mogelijkheden voor GPS-gebruik
De Gentse Universiteit (UGent) liet al weten geïnteresseerd te zijn in dit
project. Professor Pol Noorsen verklaart "Doordat kompassen op magnetisme
werken lijkt het ons interessant om het GPS-systeem aan de magnetische wagen te
koppelen. We zijn van mening dat het GPS-gebruik zichtbaar versneld kan werken
doordat de wagen als kompas kan fungeren. Hierdoor zal de GPS enerzijds sneller
werken en anderzijds stukken nauwkeuriger."
"We zijn er ook van overtuigd", vervolgt Noorsen, "dat we in de
UGent het systeem van een magnetische wagen nog meer op punt zullen kunnen
zetten. We hopen dan ook de laatstejaars van het VTWI hier volgend jaar te
mogen verwelkomen.
Internationale
oliemarkt reageert ongerust
Werenfried Koolzaad, gedeputeerde van British Petroleum laat weten dat door
deze uitvinding de olieprijzen in vrije val zouden kunnen gaan. "De
automobielsector is onze grootste afzetmarkt, wanneer wagens geen fossiele
brandstoffen meer nodig hebben daalt de vraag en zal overeenkomstig de prijs
drastisch dalen." reageert Koolzaad.
Of we ooit in een magnetische wagen zullen rondrijden is nog de vraag.
Momenteel zit alles nog in de ontwikkelingsfase. Verwacht wordt dat in 2014 de
eerste testritten zullen gemaakt worden.
Enkele grote autofabrikanten zoals Ford en Volvo lieten zich al ontvallen erg
geïnteresseerd te zijn in dit prototype. Beiden willen meewerken aan de
ontwikkeling van deze wagen en willen de productie mogelijks in Vlaanderen
vestigen.
De autovakbonden reageren alvast optimistisch, "Een echt Vlaams idee moet
in Vlaanderen ontwikkeld en geproduceerd worden", is bij de drie grote
vakbonden eensgezind te horen.