Hallo, ik ben juffrouw Bernadette, juf van de 3-jarige kleuters van de nijntjesklas.
Wet op de privacy Als gevolg van de wet op de privacy heeft iedereen het recht om gegevens met betrekking tot zijn eigen persoon van deze site te laten verwijderen.
Indien u dit wenst, gelieve me een mailtje te sturen.
Prins Robbe en prinses Eline brachten een bezoek aan onze klas en deelden snoepjes uit.
We deden de stoelendans op carnavalmuziek en telkens als de muziek stopte, voerden we een opdrachtje uit. Spelenderwijs oefenden we de ruimtelijke begrippen in.
Buiten mochten we ook even met confetti gaan gooien. Dat was leuk !!!
Op vrijdag 8 februari 2013 kwamen Jannick en Emilie een dagje meedoen in onze klas. Zij zitten in het 6de jaar Humane Wetenschappen in het VIIO in Tongeren. Jannick bouwde samen met de kleuters iets moois. Emilie hielp de kleuters met verkleden en schilderen. De kleuters vonden het heel fijn. Ze werden dadelijk dikke vrienden. Bedankt Emilie en Jannick om zo fijn met ons te spelen en mee te helpen
We schilderen de clowntjes hun pak in dezelfde kleur als hun hoedje. We leren kleuren identificeren en benoemen.
Zijn we niet allemaal mooi verkleed ? Klaar om met de carnavalstoet mee te gaan.
We oefenen al de schrijfmotoriek door de lijnen te volgen en er met het vingertje op te stempelen.
We knippen in onze veren.
We stempelen mooi aan de kant van het kartonnen bordje met mooie kleuren. Dit wordt ons indianenschudbusje.
Zien we er niet mooi uit als indianen ?
Clown PIPO was heel verdrietig want hij was zijn rode neus kwijt. De kleuters gingen op zoek naar rode neuzen in de klas en vonden ook de neus van de clown.
Clown PIPO was heel blij dat de kleuters zijn rode neus teruggevonden hadden.
We spelen het spelletje nog eens : Kleed je aan eet een banaan !
Omdat er meerdere kleutertjes graag fijn-motorisch bezig zijn, richtte we in ons klasje een crea-hoekje in waar de kleuters kunnen tekenen, knippen , kleuren , voorbereidend schrijven in verf, zand en zoveel meer ...
I
De winter is nu echt in het land, tijd voor wat sneeuwpret !
De kleuters kregen allemaal een emmer en een schepje en mochten sneeuw scheppen.
Kijk , het emmertje van Miel is al helemaal vol.
Wat hebben de kleutertjes plezier!
Wat een mooi sneeuwlandschap ! Kijk, hoe mooi de bomen zijn !
We hebben de emmertjes met sneeuw mee naar ons klasje genomen en gekeken wat ermee gebeurde. De sneeuw was gesmolten en water geworden. Om beurt mochten we ons emmertje komen leeggieten in de grote emmer. In sommige emmertjes zat er veel water, in andere weinig.
De juf had een verhaaltje verteld over een sneeuwman. Nadien gingen we zelf een sneeuwman samenstellen van twee hoepels. De grootste hoepel gebruikten we voor de buik en de kleinere hoepel vormde het hoofd. Nu nog ogen, een neus, mond , een hoed opzetten , een sjaal aandoen en een borstelsteel in de hand geven en klaar is onze sneeuwman.
Nu mochten de kleuters zelf een sneeuwman maken. We stempelden eerst met een groot potje de buik en met een kleiner potje het hoofd , mooi boven elkaar. De begrippen klein en groot kwamen aanbod. We stempelden met ons vingertje ook nog veel sneeuw rond de sneeuwman.
We kleden Max en Fien aan. We kleven het bloesje op de buik, de broek op de benen en de pantoffeltjes op de voeten.
We spelen het spelletje : Kleed je aan, eet een banaan ! We gooien om beurt met de dobbelsteen en doen dat kledingstuk aan dat bovenaan op de dobbelsteen staat. Nadien mogen we een stukje banaan eten.
De juf heeft eerst tafelpoppenspel gespeeld over twee handjes Leentje en Pietje. Leentje ging schilderen maar keek niet goed uit en is in de verf gevallen. Ze was helemaal vies en moest nadien zich goed wassen met water en zeep.
De juf tekende ook een gezichtje op de handen van de kleuters en zij zijn net als in het poppenspel in de verf gevallen. De kleuters maakten zo afdrukken van hun handjes. Plezant dat ze dit vonden.
In ons klasje werkten we rond het thema" MIJN LICHAAM". De juf tekende een kleutertje na op een groot blad en nadien mochten de kleutertjes het zelf doen.
Spelenderwijs oefenden we het lichaamsschema in. Hier puzzelen we de foto van Max en Fien terug in elkaar. We kijken goed. Het hoofdje bovenaan , daaronder de buik met de armen en handen en helemaal onderaan de benen en voeten.
We leren ook een kindje tekenen met krijt op het kleine bordje.
Nadat we ons eigen gezichtje hadden waargenomen in de spiegel tekenden we ogen, een neus en mondje op de gezichtjes .
Goed kijken in de spiegel ! Waar zijn mijn ogen ,neusje en mondje ?
We gaan een kerstengeltje knutselen. We versieren het dekseltje met stukjes zilverpapier.
We kleven zilveren bolletjes op het kleedje en stempelen met het vingertje de vleugels.
We versieren ons nieuwjaarsbriefje door mooie gekleurde sterren rond 2013 te kleven.
Kleefoefening : Kleef de juiste zwart-wittekening onder de gekleurde kerstversiering. De juf geeft de opdracht en de kleuters brengen ze zelfstandig tot een goed einde.
We spelen het kerstboomballenspel.De kleuters draaien om beurt aan de kleurendraaischijf. Ze nemen een kerstbal in de kleur die de draaischijf aangeeft. We versieren zo de kerstboom en leren kleuren benoemen en identificeren.
Wat een mooie kerstboom !
De kerstmannen maken een lekker kerstdiner klaar.
De juf heeft het kerstverhaal verteld en de kleuters mogen spelen met het kerststalletje en de figuren van de kerststal. Ze bootsen het verhaal na.
De kerstboom staat daar mooi en stil, maar weet jij wat dat zeggen wil ? Alle mensen groot en klein moeten altijd vriendjes zijn ! Vrolijk Kerstfeest ! Gelukkig Nieuwjaar !
We hebben eerst de kerstboom mooi groen geschilderd en kleven nu op elk kruisje een kerstbal. We oefenen de 1 - 1 relatie in.
Juf Liesbeth vertelt het kerstverhaal.
Ziet Lander er niet mooi uit als herder ?
Op 16 december 2012 is Gust 3 jaar geworden. De kleuters hebben voor hem gezongen. Gust deelde lekkere cake uit. En de kleuters kregen nog koekjes mee naar huis. Bedankt, lieve Gust !
Snoepjes werpen in de schoorsteen , pakjes in de zak stoppen en dansen als sinterklaasjes
We hebben een kleine, een grote en een middelgrote zak. We stoppen de cadeautjes in de juiste zak , we kijken naar de grootte. Begrippen klein en groot komen spelenderwijs aanbod.
We spelen piet en proberen het snoepje om beurt in de schoorsteen te gooien
Joepie, we gooien allemaal tegelijk !
Spel met de pakjes Dezelfde pakjes bij elkaar leggen. We gaan de pakjes tellen. Van welke pakjes hebben we er veel ,van welke weinig ?
We dansen als sinterklaasjes op mooie sinterklaasmuziek
In ons klasje is er een grote sinterklaashoek ingericht met de stoomboot, pakjes, kledij van sint en piet,een schoorsteen... Hier kunnen de kleuters de sint en zijn pieten nabootsen en naar hartelust spelen.
We stoppen de pakjes in de zak van zwarte piet
Dries speelt met de kleine stoomboot
We gaan telkens twee dezelfde schoenen zoeken, paren maken . We nemen de schoenen waar en de juf stopt één paar in de schoendoos. Welk paar is weg ?
We stempelen met een sponsje een mooie mijter zodat wij kleine sinterklaasjes zijn als de Sint op bezoek komt in de klas.
We schilderen met waterverf een mooie stoomboot
We geven de schoenen een mooie kleur door te stempelen met een oude sok
We geven ons zonnetje een mooi geel kleurtje door de knikker heen en weer te laten rollen door de gele verf.
Oma en opa , jullie zijn het zonnetje in mijn leven !
Lieve oma en opa Hiep, hiep, hoera , het is feest vandaag ! Ik heb een klein cadeautje bij want u zorgt zo goed voor mij. Eén kusje op je haren twee kusjes op je mouw drie kusjes om te zeggen hoeveel ik van je hou !
Wij stempelen zelf het cadeaupapier.
Wij schilderen met waterverf een mooi portret van oma en opa.
Wij knippen repen gekleurd papier in kleine stukjes en kleven ze als versiering rond een foto van oma en opa.