Het probleem: de bluetooth muis werkt niet meer op de laptop en moet opnieuw ingesteld worden onder Windows Vista. Ga als volgt te werk: Figuur 1: Zet bluetooth aan op de laptop (meestal door op een knop te drukken). Je krijgt nu het pictogram van bluetooth in het systeemvak te zien. Figuur 2: Klik op het pictogram van bluetooth in het systeemvak en kies 'Een bluetooth-apparaat toevoegen'. Figuur 3: Deze wizard start. Zorg er voor dat de muis werkt (batterijen plaatsen en onderaan de muis de bluetooth knop indrukken). Selecteer 'Mijn apparaat is geïnstalleerd en gereed voor detectie'. Klik op 'Volgende'. Figuur 4: Alle bluetooth-apparaten worden gezocht en weergegeven in een venster. Klik het gewenste apparaat aan en klik op 'Volgende'. Figuur 5: Je krijgt nu het venster om een sleutel te kiezen. Voor een muis kies je 'Geen sleutel gebruiken' en daarna klik je op 'Volgende'. Figuur 6: De verbinding wordt gemaakt. Figuur 7: Nu zie je rechts beneden de melding dat het apparaatstuurprogramma geïnstalleerd is. Figuur 8: De wizard is voltooid. Klik op 'Volgende'. Figuur 9: Klik ter controle op het pictogram van bluetooth in het systeemvak en kies 'Bluetooth-apparaten weergeven'. Figuur 10: Hier zie je de apparaten (in dit geval de muis) weergegeven.
Avast geeft op 28-03-2009 de volgende oranje mededeling (zie eerste figuur) Door hierop te klikken krijg je het infovenster (zie tweede figuur) Door te klikken op de link van 28-03-2009 kom je op de volgende pagina: www.avast.com/eng/about-april-1st.html (zie derde figuur)
Hoe kan ik controleren of een harde schijf nog onder garantie is?
Stel je hebt een harde schijf die defect is maar je weet niet meer zeker of deze nog in garantie is. De ene fabrikant geeft immers 1 jaar garantie, de volgende 2, een andere 3 of 5 jaar. Je kan dit bij de meeste merken opzoeken via het internet. Ik geef een voorbeeld: Ik ga uit van de harde schijf waarvan de afbeelding hieronder te vinden is. Maxtor DiamondMax 21 (zie eerste figuur) Type 6A200P0 S/N: 5QE0P08J STM3200820A P/N: 9DP03F-326 Ik surf naar google en geef in: Maxtor harddisk warranty Via de zoekresultaten kom ik op de volgende pagina uit: http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp Je krijgt invulvelden zoals in de tweede figuur. Daarna geef je alle gegevens in zoals in de derde figuur. Klik op submit. Je krijgt informatie zoals in de vierde figuur. De schijf is nog onder garantie.
Wat ik in deze blog wil delen met anderen is mijn ervaring in het oplossen van computerproblemen. Het gaat hier over problemen die ik zelf bij mij thuis of in school tegenkom bij het gebruik van een computer. Dit kunnen zowel softwarematige als hardwarematige problemen zijn. De bedoeling is dat deze informatie een mooie aanvulling vormt voor de lessen die ik geef in het volwassenenonderwijs. Het gaat hier dan over de lessen besturingssystemen (Windows en Linux), computerhardware en computer EHBO.
Ik werk veel en graag met Windows Vista en ben zelf ook heel tevreden over Windows Vista. Gisteren ben ik naar een bijscholing geweest over Windows 7. De lesgever liet ons zien wat allemaal nieuw bijgekomen is bij Vista. Ik wacht vol ongeduld tot de officiële versie er is.
Van beroep ben ik leraar informatica in het volwassenenonderwijs. De volgende vakken geef ik nu op dit ogenblik: Computer EHBO Internet (deel 1, 2) Kennismaking computer Windows Vista (deel 1, 2)
De volgende vakken heb ik vroeger ook gegeven: Excel 1 Frontpage 98 Linux (basis, gevorderden) Open Source Software Publisher Visual Basic 6 (deel 1, 2, 3, 4) Windows XP Word (deel 1, 2)