Inhoud blog
  • Laatste dag
  • Goed en wel terug thuis
  • Enkele slides organisatie lerarenopleiding - info mentorenwerking
  • Afrondende discussie... welke bril zetten wij op?
  • Toch nog veel vragen!
    Zoeken in blog

    CVO VIVO in Joensuu, Finland
    Ingrid en Eveline volgen 'Finnish Lessons for European Schools'
    24-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De eerste les
    Deze avond kregen we onze eerste inleidende les. Het ging vooral om 'bedenkingen' en 'eerste beschouwingen' i.v.m. het Finse onderwijssysteem. Met deze bril kunnen we de volgende dagen het werkveld verder verkennen.

    Wat leerden we vandaag?

    • De overheid schrijft een soort 'curriculum'frame voor en dan mogen scholen zelf nadenken over de concrete uitwerking van hun eigen curriculum en mogen ze dus zelf bepalen wat en hoe ze de dingen willen aanpakken. Er wordt veel autonomie gelegd bij de lokale onderwijsgemeenschappen. De directies zijn autonoom verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs in hun school. Geen inspectie en geen doorlichting zoals wij ze beoordelend kennen.Laughing Er is wel begeleiding.
    • Alle leerkrachten zijn masters. Praktijkleerkrachten zijn minimum bachelors, maar volgen wel een master in educatieve wetenschappen. Het gevolg is dan ook dat een leerkracht een heel hoog maatschappelijk aanzien heeft en veel vertrouwen geniet bij zowel de leerlingen als de ouders.
    • De scholen hebben een heel hoge graad van diversiteit, maar dan heeft men het vooral over leerlingen met allerlei soorten sociale achtergrond. Leerlingen met beperkingen zijn uiteraard ook welkom, maar men kijkt met een soort test of die leerlingen in staat zijn om dat gewone curriculum te volgen. Blijkt dit niet mogelijk, dan zijn er speciale scholen. 
    • Leerlingen moeten geen bepaald level bereiken, maar er zijn doelen voor elke individuele leerling.
    • Er wordt ingezet op evalueren om te leren en niet op leren om te evalueren.Concreet betekent dit dat evaluaties in eerste instantie een hulpmiddel zijn voor leerkrachten en leerlingen om het onderwijs en het leren te optimaliseren. Men vertrekt niet vanuit een deficit-model (wat ken je nog niet), maar wel vanuit 'wat heb je reeds bereikt' en 'hoe kan je je verder ontwikkelen'. Hierdoor is de relatie leerkracht-leerling anders.
    • 99% van de leerlingen hebben een diploma SO.
    • Er wordt heel vaak gewerkt met ingangsexamens, maar dan met de bedoeling om leerlingen naar de juiste richting te oriënteren.
    • Het systeem is ondanks alles toch niet het duurste van Europa.
    De huidige uitdagingen voor het Finse onderwijs op dit moment zijn de volgende:

    Het ontwikkelen van een persoonlijk leertraject.
    Minder klasgebonden lesgeven.
    Meer de focus leggen op leren samenwerken en probleemoplossend denken.
    Betrokkenheid/inzet en creativiteit als aanwijzingen van succes.

    Een aanrader blijkt het boek Finnish lessons van Pasi Sahlberg.

    Vanaf morgen gaan we alles in praktijk checkenVery Happy.

    Groetjes

    Ingrid en Eveline


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (1)

    24-01-2016
    Mooie samenvatting!

    ... maar het Finse onderwijs lijkt dan toch niet zo inclusief als ik dacht, of toch? Hoeveel leerlingen zitten er procentueel gezien in een vorm van buitengewoon onderwijs? Wellicht ligt dat aantal toch wel veel lager als bij ons?

    99% haalt een diploma SO... amai, da's wel straf, alhoewel: als de praktijk vanaf morgen aantoont dat de visie die in deze blogbijdrage beschreven wordt, echt wordt waargemaakt, dan ligt daar de sleutel!

    Benieuwd naar jullie observaties in de praktijk!

    Karlien.

    24-01-2016 om 23:30 geschreven door Karlien




    Archief per week
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Welcome back! (Karlien)
        op Goed en wel terug thuis
  • Verder benieuwd naar jullie verhalen (Stéphanie)
        op Toch nog veel vragen!
  • Goede terugreis straks! (Ann Derycke)
        op Toch nog veel vragen!
  • Antwoorden (Ann A.)
        op Toch nog veel vragen!
  • Vragen ja, antwoorden? (Ingrid)
        op Toch nog veel vragen!

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs