In deze episode beklimt de vos 4 bergen van Les Vosges. Dit Loopt
wel al eens spaak voor anderen. Soms worden personen vermist maar geen nood
want nieuwe schijven zorgen voor een inhaalbeweging.
Het verhaal :
Deze zondagochtend werd het peloton wakker aan de voet van
de Vogezen. De mist en wolken hingen rond de hoge toppen en het was duidelijk: vandaag worden de mannen van les gamins
onderscheiden. Gisteren werd immers door de organisatie aangekondigd dat deze
etappe de volledige Vogezen zouden doorkruisen met maar liefst 4 cols om te beklimmen.
Eén van die jongere gamins startte vandaag niet op de
fiets en koos voor een dagje in de bus na aanhoudende klachten (darmen) en is
vandaag volop aan het balen maar wel fier om een verslag te mogen schrijven
voor het thuisfront.
Voor de start werden de laatste bijstellingen gedaan aan de
fietsen. Dit was de eerste keer deze reis dat ik iedereen zo serieus met zijn
materiaal bezig zag. Zenuwen of gewoon heel professioneel met de sport bezig ?
Nadat kettingen gesmeerd, kopseries bijgesteld, remblokken vervangen zijn, werd
de etappe met een lichte vertraging aangevat om 8u35.
Op de eerste beklimming, Col de Mandray (4km, 6% gem.) zocht ieder zijn eigen tempo.
Ben & Stefan toonden onmiddellijk hun goede klimmersbenen en sloegen een
gat op de rest, groep 1 was een feit. Gevolgd door Frank, Chris, Jan, Erwin, Herman
en Jos in een gespreide groep 2. De achtervolgers DannY,DavY en AndY, Group - Why
are we doing this? begon de dag verstandig en op een rustig tempo. De eerste
beklimming is een feit. Eerste vaststelling en constante van de dag, een gemiddelde
stijgingspercentage zegt niets, want een max. van 14% is gemeten tijdens de eerste
klim.
à De benen hebben
ondertussen door dat het menens is vandaag.
Boven op de 2e col van de dag, de Hohneck (17km ,
4,1% gem.), werden de verschillen in klimmerscapaciteiten duidelijk. Minuten
tussen verschillende rijders werden opgemeten. Iedereen kwam ondanks
aanhoudende regen met een grote glimlach en veel voldoening boven op de top
aan. Tot één persoon vermist werd. Team Y, telde slechts 2 leden nadat
Andy onderweg zijn goede voorbereiding toonde door weg te stuiven van zijn grupetto.
Echter miste hij onderweg een afslag waardoor hij op de top van La Schlucht
stond en niet op de Hohneck
. Zonder mopperen en met een grote glimlach om het
misverstand, draaide hij zich om , om naar de andere top te klimmen. Onderweg
had trouwe kapitein Herman hem al tegemoet gereden om samen deze extra
hoogtemeters te rijden. Iedereen samen op de top en nu genieten van een
technische, maar leuke haarspeldbochtenafdaling door de bossen.
Na 61 Km halverwege de afdaling werd de lunch genuttigd (een
smoske) met zicht op een meer in de verte van de vallei (Lac de Kruth
Wildenstein). Na een klein uurtje zette de groep de tocht verder naar col n°3 met
de eerste bekende naam Le Grand Ballon (17
km gem. 6,1%). Op de top van Col du Markstein (deel van de Grand Ballon
beklimming) werd het klassement van de dag vastgelegd 1. Ben - 2. Stefan - 3.
Herman - 4. Frank - 5. Chris - 6. Erwin - 7. Jan - 8. Jos - 9. Andy - 10. Davy
en Danny. De volgende dagen zullen ongetwijfeld
uitwijzen, wie zijn Como-avontuur goed aan het indelen is.
De oude vos en zijn streken . Na enkele kms
beklimmen van de Grand Ballon kreeg Jos een ingeving en trapte vervolgens misschien
wel de hoogste wattages ooit gemeten op deze beklimming. Hij liet Erwin en Jan ter plaatse en overbrugde
vlot de afstand tot het wiel van Frank en Chris. Echter spookt het wel eens op
de Grand Ballon en stond de man met de hamer toevallig enkele kms verder op
het parcours
. Iedereen weet dat Jos door 5 muren kan fietsen en hij vond dan
ook snel zijn tempo terug en kwam binnen boven op de top op 10 minuten van Frank.
De laatste col (Col de Hundsruck 6 km gem. 4%) bewees dat
het een zware dag was. De groep viel vanaf de eerste meters uit elkaar in de
standaard volgorde met als uitzondering dat Danny als laureaat als eerste de
top bereikte kort gevolgd door Stefan. De laatste 30 km zouden enkel in dalende
lijn zijn
. dus werd er nog vlug een idyllisch terras opgezocht waar de echte
goden in Frankrijk vertoeven. Nadien zorgde Davy als wegkapitein dat de hele groep
veilig toekwam in hotel Novotel te Belfort, omstreeks 18u15.
Onderweg reed Davy zijn spaak nog over waardoor er s avonds
om 22u al enkelen op zoek gingen naar een fietsenmaker die ons de volgende dag zou
kunnen helpen (of was dit een excuus om een terrasje te doen?). Morgen
ongetwijfeld een update hierover.
Tot zover het Vogezen avontuur,
Groeten en tot snel op de fiets,
Gilles
Rubriek: Getest en
goedgekeurd - SCHIJFREMMEN
We zien ze ondertussen meer en meer opduiken en ze zorgen
ook wel eens voor controverse in het profpeloton, de schijfremmen. Onlangs
stelde Campagnolo als laatste grote fabrikant hun variant voor aan het brede
publiek. Op deze reis waren er 2 collegas die rijden met Shimano schijfremmen.
Het resultaat van de bevindingen en de persoonlijke gesprekken de afgelopen
dagen onderweg:
In de vlakke ritten
valt er weinig noemenswaardig verschil
te merken behalve als het nat weer wordt. In de afdalingen is er echter een
wereld van verschil. Later kunnen afremmen voor een bocht, efficiënter gebruik
van remkracht en ook de correcties in de bocht zijn sneller en veiliger te
maken. Je kan dus langer de snelheid aanhouden en mogelijks ook sneller uit de
bocht komen. Met de nodige ervaring, technisch
onderlegde piloot en die drang naar need for speed loop je makkelijk uit op
de concurrentie/vrienden met gewone velgremmen. Het enige nadeel dat ik mij zo bedenk, onze
brommer wordt misschien best een trike om alle soorten wielen mee te nemen in
de toekomst. Tel ze maar allemaal samen 10- of 11- speed wielen , aluminiumvelg
of carbonvelg en velgrem of schijfrem en oh ja er is ook nog voor of achterwiel. 9 verschillende wielen zijn volgens mij nodig
op de brommer voor een volledig assortiment. Wie telt er meer ?
Bijlagen: rsz_img_20160724_164709[1].jpg (399.1 KB) rsz_img_20160724_204917[1].jpg (209.3 KB) rsz_sam_0590.jpg (824.3 KB) rsz_sam_0594.jpg (437.8 KB) rsz_sam_0599.jpg (855.2 KB) rsz_sam_0609.jpg (563.7 KB) rsz_sam_0620.jpg (458.9 KB) rsz_sam_0623.jpg (250.2 KB)
|