Naar
jaarlijkse traditie wordt op vrijdag 15 november ter gelegenheid van Koningsdag
een Koningsfeest georganiseerd in het Paleis der Natie, zetel van het Federaal
Parlement te Brussel. Elk jaar vaardigt de provincie een delegatie af in
functie van een specifiek thema. Dit jaar werd gekozen voor het burgerschap
van de Europese Unie. Vanuit de provincie Antwerpen werd er een
delegatie van Comenius, Leonardo en Erasmusstudenten samengesteld.
Omdat
er in onze school het comeniusproject E-Motion, the way to work together in
Europe, loopt, mochten wij getuigen van onze ervaring in Noorwegen, België en
Letland. Van 6 kantoor kwamen mee Alan Pastuch, Hassan Abachri Dadi, Sarah
Kostet, Deborah Kilapi, Sevda Ördek en Banu Sogüt. De leerlingen van 5 Office &
Retail werden vertegenwoordigd door Tugrul Yuçelbas, Serhat Yilmaz, Tugba
Sogüt, Büsra Dogan, Vicky Pauwels en Lydia Kisema Ntela. Begeleidende
leerkrachten waren mw. Sandra Goyvaerts en mw. Tine De Cnodder.
We
vertrokken vrijdagnamiddag met een bus van Defensie naar het Paleis der Natie.
Na aankomst moesten we verplicht een badge dragen. Zo kon het personeel van het
Paleis ons herkennen.
Na
aankomst van de koninklijke familie was er een academische zitting met speeches
van Kamer- en Senaatsvoorzitters André Flahaut en Sabine De Bethune, premier
Elio Di Rupo en Europees president Herman Van Rompuy.
Ik
citeer een gedeelte van de toespraak van mevrouw Sabine de Bethune, voorzitster
van de Senaat:
Majesteiten,
Koninklijke Hoogheden,
Mijnheer de Voorzitter van de Europese Raad,
Mijnheer de Voorzitter van de Kamer van volksvertegenwoordigers,
Mijnheer de Eerste minister,
Beste collegas,
Geachte genodigden in uw functies en hoedanigheden,
Reeds meer dan 10 jaar brengt het Federaal Parlement op Koningsdag hulde
aan het werk van onze Vorst en vragen we ook telkens aandacht voor specifieke
groep medeburgers. Dit jaar gaat het om mensen die zich onderscheiden hebben op
gebied van burgerschap.
De basis voor alle burgerschap is kunnen participeren aan het
maatschappelijke leven, kunnen werken, kunnen genieten van onderwijs, het
vrijetijdsaanbod, degelijke huisvesting, publieke dienstverlening of
gezondheidszorg. Daarom moeten we streven naar inclusieve participatie. Dit
houdt bijzondere aandacht in voor de allerarmsten en de meest kwetsbaren. De
overheid heeft de plicht om ook voor hen de mogelijkheid te creëren om hun
burgerrechten uit te oefenen. De overheid moet mensen empoweren zodat ze meer
greep krijgen op hun eigen leven.
Er bestaat echter ook een wederkerigheid: kansen krijgen, maar ook kansen
grijpen. Naast de rechten die men kan uitoefenen, is er de verantwoordelijkheid
om de eigen mogelijkheden en talenten te benutten. Dit is actief burgerschap en
het komt tot uiting in de vele organisaties, bewegingen en activiteiten waarvan
burgers zelf aan de basis liggen. Wie zich engageert, initiatief neemt,
verdient alle steun en waardering.
Vandaag bestaat de uitdaging er vooral in samenwerking tot stand te brengen
met bevolkingsgroepen en met medeburgers die een andere culturele, politieke of
religieuze achtergrond hebben. Voor actief burgerschap is de bereidheid nodig
het gesprek en de samenwerking met de andere aan te gaan.
Onderzoek wijst trouwens uit dat een actief verenigingsleven en een
democratische politieke cultuur nauw met elkaar verbonden zijn. Het
verenigingsleven is namelijk de ideale leerschool voor kritische reflectie,
voor meningsvorming, voor democratische attitudevorming zoals naar elkaar
luisteren en compromissen sluiten.
Kofi Annan zei:
No one is born a good citizen, no nation is born a
democracy. Rather, both are processes that continue to evolve over a lifetime.
Young people must be included from birth. A society that cuts off from its
youth severs its lifeline.
Burgerschapsvorming brengt
de kennis en vaardigheden bij die nodig zijn om zelf een actieve rol te
vervullen in de samenleving. Het Parlement als huis van de democratie wil
vooral jonge mensen vormen tot kritische en democratische burgers.
Concreet vertaalt die
burgerschapsvorming in het parlement zich in rondleiding waarbij jong en oud
kennis opdoen over de werking van het Federaal Parlement. Tijdens de nieuwe
rondleiding Wet-wijzer maken kinderen van 10 tot 12 jaar zelf een wet. Ze
leren hoe zelf hun mening te formuleren, te argumenteren en tot afspraken te
komen;
Tijdens het inleefspel
Democracity van het Belvue-museum leren jongeren spelenderwijs de
democratische spelregels. Als Reporters voor de democratie ontdekken ze als
journalisten het parlement en de parlementsleden.
Bij de herdenking van
Wapenstilstand op 11 november en het einde van de Tweede Wereldoorlog op 8 mei
zetten we honderden kinderen en jongeren aan het denken over vrede en vrijheid,
gelijkwaardigheid, democratie en mensenrechten.
Niet alleen het Parlement
draagt bij tot burgerzin. In ons land bestaan er ook heel wat initiatieven in
een Europees perspectief. Vandaag hebben we een aantal van die mensen
uitgenodigd en willen we hen onder uw aandacht brengen.
Straks stellen wij u de projecten
uit de verschillende provincies voor.
Na de
speeches werden de projecten voorgesteld die geselecteerd werden in
Waals-Brabant, het administratief arrondissement Brussel-Hoofdstad, Henegouwen,
Antwerpen, Limburg en Luik.
Ik
citeer uit de toespraak van Minister van Staat, André Flahaut, tevens
Voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers:
De provincie Antwerpen brengt twee scholen onder de aandacht Sint‑Willebrord ‑ Heilige
Familie uit Berchem en het Vrij Technisch Instituut uit Zandhoven die hebben deelgenomen
aan het Comeniusproject getiteld E-motion, the way to work together in Europe.
Het Comeniusproject draait om de ondernemingsgeest. Elke deelnemende school
richtte een mini-onderneming op teneinde de ondernemingszin van de leerlingen
te scherpen
Na de
toespraken speelde de Koninklijke muziekkapel van de Zeemacht het Europees
volkslied.
BJ
Scott en Leki zongen op een speciale, swingende manier de Brabançonne. Dat zou
eigenlijk een hit moeten worden.
Daarna verliet eerst de koninklijke familie de Kamer waarna
de genodigden konden aansluiten. In de gangen van Kamer en Senaat stelde iedere
provincie enkele plaatselijke specialiteiten voor. We konden proeven van
overheerlijke streekhapjes en drankjes. Koning Albert en koningin Paola waren
al gauw weg maar prinses Astrid en haar man prins Lorenz, prins Laurent en zijn
echtgenote prinses Claire, namen uitgebreid de tijd om kennis te maken met de
aanwezigen. Ook wij namen de kans om met hen te babbelen en uiteraard op de
foto te gaan. Prins Laurent gaf ons de raad om nooit ons dialect te
verloochenen want Antwerps en Kempisch vond hij het allermooiste dialect.
Tussen alle genodigden liepen heel veel jongeren van het
Rotary International Youth Exchange. Met hun opvallende jassen vol pins, badges
en bierviltjes keken ze ook hun ogen uit in deze prachtige locatie. Uiteraard
heb ik ze kennis laten maken met onze delegatie. Door het comeniusproject zijn
ze het nu wel gewoon om te babbelen in het Engels met mensen uit andere landen.
Zij verbleven in Luxemburg dus leerden ze dit schooljaar ook Frans. Uiteraard
hebben we dit uitgetest en ze verdienen een dikke pluim!
Met deze jonge mensen uit Canada, Minnesota (USA), Mexico,
Nieuw Zeeland, New York, Brazilië sloten we onze avond af.
De uitdaging om samenwerking tot stand te brengen met
bevolkingsgroepen en medeburgers met een andere culturele, politieke of
religieuze achtergrond brengt onze school, Sint-Willebrord Heilige
Familie, élke dag in de praktijk. We moedigen onze leerlingen in allerlei
projecten aan gesprek aan te gaan en om met ons samen te werken aan hun eigen
toekomst van de eerste tot de hoogste graad.
Het
comeniusproject E-motion, the way to work together in Europe past helemaal in
deze context. De leerlingen leren de diversiteit binnen Europa kennen op
verschillende vlakken. Dit kan alleen maar bijdragen tot een betere
verstandhouding en begrip voor elk individu. Deelnemen aan zulk project is voor
onze leerlingen een geweldige ervaring en is belangrijk voor hun persoonlijke
ontwikkeling en visie op de maatschappij. Zij moeten beseffen dat ze steeds van
iedereen iets kunnen leren. De leerlingen uit de verschillende landen zullen
hierdoor hun blik verruimen en inzien dat de huidige maatschappij zo is
georganiseerd dat samenwerking over de grenzen heen een noodzaak is en dat
wederzijds respect aan de basis moet liggen van een welvarend Europa. Voor onze
leerlingen die opgroeien binnen een grootstedelijke multiculturele context, is
het belangrijk dat ze hiervoor de nodige competenties ontwikkelen en zoveel
mogelijk ervaring opdoen.
Voor ons, leerkrachten, is dit een verrijkende ervaring die een enorme
meerwaarde zal bieden in onze lespraktijk.
Dat wij deze kans kregen om op deze dag aanwezig te zijn en
te kunnen proeven van deze Europese geest, betekent heel veel voor onze school,
onze leerlingen én hun ouders.
Wat een overheerlijke, leerrijke, plezante dag was dit! Het
is er weer eentje om nooit meer te vergeten. Meer fotos van deze ongelooflijke
dag kan u vinden op http://www.wilfam.be,
klikken op ervaringsgericht en dan Koningsdag 2013.
Tine De
Cnodder
Leerkracht
Administratieve vorming/Stage/Engels
Sint-Willebrord
Heilige Familie
Berchem
15 november
2013



 Bijlagen: _MG_4134 (Mobile).jpg (56.2 KB) _MG_4136 (Mobile).jpg (54.7 KB) _MG_4150_1 (Mobile).jpg (55.3 KB) _MG_4151 (Mobile).jpg (52.7 KB) _MG_4157_1 (Mobile).jpg (49.8 KB) _MG_4158 (Mobile).jpg (57.9 KB) _MG_4185_1 (Mobile).jpg (65 KB) _MG_4188 (Mobile).jpg (65 KB) _MG_4199 (Mobile).jpg (67.2 KB) _MG_4201 (Mobile).jpg (63.1 KB)
|