De filmpjes van Jan Fabre vonden we eng. De kostuums vonden we mooi. David en Yahto.
Het ontwikkelen van de foto's vonden we leuk. Sommige kunstwerken vonden we moeilijk om te begrijpen. Waarom komen er stokjes uit mensen hun hoofd? Konstantin en Mohamed.
Het ontwikkelen van foto's in een donkere kamer was leerrijk. Ik had dit nog nooit gezien. Sommige kunstwerken bezorgde mij koude rillingen. Birame en Lowie C.
Dat we iets mochten doen, maakte de uitstap leuker! De filmpjes bij de kunstwerken maakten ze nog interessanter. Hilary en Janne.
Het maken van een tekening met stokjes was tof. Een minuut stil staan voor het trekken van een foto, met een oud fototoestel, vond ik helemaal niet erg! Lowie M. en Sybren.
De eenvoudige lijntekeningen vond ik 'droge kunst'. De man, gemaakt van spijkers, sprak mij het meeste aan! Fidra en Manal.
De kunstwerken in het MKHA... dat kan ik ook! De wereld op zijn kop in het FOMU! Marjolein en Bente.
Vechten met een zwaard, maar geen tegenstander? Licht maakt donker? Zakaria en Jappe.
De kunstwerken op de tafel vond ik makkelijk. Dat de kunstenaar zijn best doet om zijn idee duidelijk te maken vind ik mooi! Spaghetti aan de muur? Was dat echt? Overal afblijven is zeer normaal in een museum! Kaouthar en Zineb!
Op donderdag, 7 mei, kregen we bezoek van enkele studenten van het zesde jaar. Ze hadden de opdracht gekregen om ons een hele voormiddag op een creatieve, speelse manier te entertainen!
We startten met een kookactiviteit. Ieder kind kreeg zijn eigen pizzadeeg, mocht deze uitrollen, overgieten met lekkere tomatensaus en afwerken met heerlijke ingrediënten, zoals tomaten, hesp en/of ananas.
's middags genoten we dan van onze eigen creatie!
In afwachting van dit feestmaal stonden er nog drie activiteiten op het programma.
Een sportieve olympische spelen, een spel met als thema 'vakantie' en een muzisch spel, met verschillende drama- en muzikale opdrachten.
We wensen deze jongens en meisjes nog veel succes toe!
Het vake van Lowie Casteels is langs geweest. Hij vertelde over de componist Antonio Vivaldi. We hebben ook hondengeblaf nagedaan. Om te componeren heb je inspiratie nodig. We hebben in groepjes zelf iets gecomponeerd en het voorgesteld voor de klas. Ellen (4b) Het vake van Lowie (Joris Casteels) heeft ons veel bijgeleerd over muziek. We mochten zelf muziek spelen en meezingen en Joris was dan de componist. Daarna werden wij componist. Eigenlijk maakten we geen muziek, maar hondengeblaf. Ik vond het supertof!! (En dat kan je zien op de foto's!) Femke (4b)
Om 10.35 uur was de zon het meest verduisterd en zijn we allemaal op de speelplaats gaan zien. Het was heel mooi om naar te kijken. We mochten er niet naar kijken zonder brilletje, want dan kan je blind worden. Het was ook heel speciaal, want een zonsverduistering komt niet vaak voor. De zon was verduisterd door de maan. Door het brilletje zagen we de zon en daar rond was alles zwart. Het was raar, omdat het door het brilletje ineens een andere kleur was. Op de foto's die juf nam, zie je dat de zon er anders uitziet dan in het echt. Swinthe (4a)
Vrijdagnamiddag, 13 maart kwam Katty Doms haar beroep voorstellen. Ze werkt bij de federale politie, cel vermiste personen. Ze heeft het verschil uitgelegd tussen de lokale en de federale politie. Het grootste verschil is dat de lokale politie slechts werkt over enkele gemeentes. Bij ons beperkt het zich over een zone tussen Mechelen en Willebroek. De federale politie kan over het hele land worden ingezet. De politie kan beroep doen op verschillende hulpmiddelen zoals honden, paarden, boten, helikopters,... Katty had haar collega meegebracht, die ook een hond had meegebracht. We hebben de hond getest en zagen dat hij zijn werk goed deed! Marjolein (4c)
Ik vond de les heel leuk, zeker omdat ik later ook politie wil worden. Vooral het kunnen inzetten van helikopters en honden, die helpen zoeken, vind ik fantastisch! Het allerleukste was het zoeken van juf Annemie. Op het einde mochten we de hond aaien. Konstantin (4c)
De politie vertelde dat zij opzoek gaat naar verloren kinderen. Ze gebruiken daarbij paarden, boten, auto's, motors,... Ze gebruiken paarden om hoger te kunnen zien. Boten gebruiken ze om iemand in het water te kunnen zoeken en motors en wagens om zich snel te kunnen verplaatsen. Er bestaan 2 soorten wagens, met blauwe strepen of met oranje strepen. Zo weten mensen of het gaat over de lokale of de federale politie! De mensen van de politie hadden ook een hond bij. Ze was goed getraind. De juf had zich verstop in het bos. De hond vond haar binnen enkele minuten, door enkel te ruiken aan een zakdoek! David (4c)
Mooi voorbereid! Ze deden heel mooie dansjes. Ik heb veel geleerd over hip hop, over flamenco en over breakdance. Axana en Femke dansten op 2 Step. Dat dansje heeft het wereldkampioenschap Hip hop gewonnen. Ellen kon prachtig flamenco dansen!
In hun spreekbeurt over zeepaardjes,vertelden Marjolein en Bente dat ze blauwe zeepaardjes het mooist vinden. Ze hadden een knuffel, een 3D-placemat, een tekening en een badpaardje bij. De vijand van zeepaardjes is de mens. Het kleinste zeepaardje is 2 cm groot, het grootste 30 cm. Wisten jullie dat hier het mannetjes voor nakomelingen zorgt? Zie foto's. Fidra (4c)
actie van 9 maart t.e.m. 13 maart: gezonde brooddoos
Vandaag leerden we over hoe we ook op school een gezonde lunch kunnen eten. De leerlingen van het zesde leerjaar toonden ons met behulp van een mooie PowerPoint (zie foto's) hoe belangrijk het is om gezond te eten. Ze gaven een mini-lesje over de voedingsdriehoek en lieten ons zien wat we best in onze brooddoos stoppen. Ze vertelden ons ook dat de inhoud van onze brooddoos volgende week een beetje gaat opgevolgd worden. Als we gezond eten bij hebben, met afwisseling, dan krijgen we een stickertje. We hopen dat we veel stickers gaan verzamelen! De "meesters en juffen" van het zesde leerjaar eindigden met een korte quiz. Bedankt! Knap gedaan, hoor!
Het vierde leerjaar heeft gisteren de asviering gedaan voor het eerste, tweede en derde leerjaar en voor de pastoor. Daarna hebben we de viering nog eens voor het 5de en 6de leerjaar gedaan. We hebben veel gezongen en gebeden.
Ik vond het heel leuk om de asviering te doen. De pastoor heeft ons veel over Peru verteld, toen we moesten wachten tot het 5de en het 6de er was. Axana (4b)