Op het salon van Parijs wordt in 1981 het nieuwe V4 viercilinder motorblok, krukas onder 90°, vierklepper, waterkoeling en een dubbele bovenliggende nokkenas voorgesteld. Niet minder dan de eerste, in serie gemaakte V4. De VF geschiedenis was geboren...
Een eerste model Custom versie ( VF 750 C ) en een Road versie ( VF 750 S ) komen op de markt met dit nieuwe 750 cm³ motorblok. Deze modellen krijgen in de US de respektievelijke namen als Magna en Sabre.
Maar Honda stelt het jaar daarop, een sportieve versie voor namelijk de VF 750 F, Interceptor genaamd in sommige landen. Hierbij is de evolutie erg innemend. De motor wordt meer achterwaarts gekanteld zodat het zwaartepunt beter verdeelt is en het voorste van de motor lichter wordt. De draairichting verandert door een tussenas te monteren zodat een eindaandrijving met ketting mogelijk is. Deze versie heeft een vermogen van 86 pk bij 10 000 tr/min. wat een vermogenswinst oplevert van 6 pk tegenover de VF 750 S.
Het frame wordt ook niet vergeten, een stalen frame uit vierkante buis die rond het motorblok komt. Hierbij een achtervering "Monoshock", telescopische voorvork met anti-duik systeem en remklauwen met dubbele zuigers maken het kaartje compleet.
Dit alles maakt, dat deze motorfiets tot de" Motorfiets van het jaar " wordt benoemd door de lezers van het franse blad " Moto Journal" en dit, zelfs voor de officiële verkoop ervan.
Doch zijn er twee redenen die de verkoop hebben afgeremd. Eérst en vooral was er de hoge prijs t.o.v. de Kawasaki ZX 750 en de Suzuki 750 GSX en enkele technische ontwerpproblemen. ( Slechte harding van de nokkenassen, en een voortijdige slijtage van de distributieketting... )
Honda gaat in alle discretie deze problemen onder de loep nemen en sterke verbeteringen aanbrengen, zodat ze er drie jaar later extra sterk voor de dag komen met de... VFR.
Met het lanceren van de VFR 750 in 1986, schiet Honda opnieuw in de roos. Een motorblok met 7 kilo minder, een winst van 10 pk aan vermogen en een 6 versnellingsbak. De krukas staat onder 180° en een distributie door middel van tandwielen, een manier om totale komaf te maken met de distributieketting- en kettingspanner problemen van de vorige modellen. Het frame is van aluminium en van het open type, wat de stabiliteit en het onderhoud vergemakkelijkt. De VFR lost alle verwachtingen in, en verrast vriend en vijand door het rijgedrag en zijn evenwicht. Kleine up-dates worden er doorgevoerd in 1988, zoals 17" wielen en een hertekening van de stroomlijn. Sommige eigenaars verkozen het 16" voorwiel, toch gaf het 17" wiel een zekerder rijgedrag. Het motorblok krijgt een groter koppel in het middentoerental voor de 100 pk.
In de loop der jaren wordt de VFR, mede door de kwaliteit en ontwerp, duurder en duurder. De V4 blijft in alle opzichten een duur ontwerp, t.o.v een 4 cilinder in lijn. ( 2 cilinderkoppen, 4 nokkenassen, distributie , ... enz ) en natuurlijk voor het hoge afwerkingsniveau van Honda wordt een prijs betaald.
De VFR is een succes en Honda beslist alles nogmaals tot in de details te herzien, wat het een totaal nieuw concept ten berde bracht in 1990. Het frame is een onuitgebracht look-a-like van de RC30 en krijgt een éénzijdige achtervork waar tandwiel, remschijf, en remklauw deel van uit maken. De cilinderkoppen en de kleppenbediening ondergaan een metamorfose waarbij het vermogen drastisch verhoogt, doch wordt dit vermogen vrijwillig lager gehouden om het gebruik en het rijcomfort te behouden wat Honda nastreeft. De stroomlijn wordt aangepast en het motorblok verliest nogmaals 10 kg aan gewicht, carburatoren met vlakke gasschuiven en een 4 in 2 in 1 uitlaat. Deze eigenschappen maken van de VFR één van de beste toerisme-sport
motorfiets dat de sportievere motorfietsen zoals de Suzuki GSX-R en de Kawasaki ZXR het enkel beter doen op gebied van de zuivere snelheid.
Ten slotte komt in 1998 de VFR 800 uit als opvolger van de 750 cm³, de levensweg gaat door tot op heden met de VFR 800 V-Tec, en de recentste baan-
en terrein modellen.
Modellen door de jaren heen:
1982 RC07 & RC09 VF750S & C
1983 RC15 VF750F
1986 - 1987 RC24 VFR750
1988 - 1989 RC24II VFR750
1990 - 1993 RC36 VFR750
1994 - 1997 RC36II VFR750
1998 RC46 VFR800
Met dank aan " motolégende "