We zijn vandaag gestart met een rustige voor en namiddag. We hebben lesvoorbereidingen gemaakt en aan onze schooltaken gewerkt. De observatieles startte pas om 17 uur en duurde tot 20 uur. We hebben wel de taxi moeten nemen, want het regende zeer hard!
De leerlingen hadden vandaag examen manicuur en pedicuur. Hier hadden ze de volledige 3 uren voor nodig! We hebben zelf ook een examen exemplaar gekregen en konden op alle vragen antwoorden. De examens zijn hier meer gericht op kennisvragen. Er komen bijna geen toepassingsvragen in voor. Gedurende het examen hebben we de leerkracht, mevrouw Seema kunnen interviewen in verband met het schoolgebeuren in Suriname.
Toen we weer thuis kwamen hebben we ons klaar gemaakt. Tijd om een hapje te gaan eten in Zus en Zo. We hebben hier heerlijk gegeten. Daarna zouden we een stapje in de wereld zetten, wat niet gelukt is. Zsa Zsa Zsu was gesloten en in de club Touche mochten we niet binnen. De mannen moesten een lange broek dragen, waar we geen rekening mee gehouden hadden. Dan maar terug naar huis en genieten van een filmpje! Klaar voor het weekend! Dan gaan we een uitstap doen naar het regenwoud met overnachting. We brengen je maandag op de hoogte!
Vandaag was het een spannende dag. Vroeg opstaan, klaar om naar de stage te gaan, deur op slot en geen sleutel? We waren beide hectisch naar de sleutel aan het zoeken, maar niet gevonden. Dan maar de stageschool contacteren. Hier zaten we dan, opgesloten in ons eigen huisje! Onze huisgenoten hadden 2 sleutels mee genomen. Gelukkig begrepen ze dit op onze stageschool en zijn er verder geen problemen van gekomen. De mensen zijn hier echt begripvol, behulpzaam en vriendelijk!
In de namiddag zijn we wel naar onze stage gegaan. Eerst een stukje 'leesles' van mevrouw Seema, daarna moesten we de les overnemen, wat zeer vlot verlopen is! Eerst hebben we de voorkennis van de leerlingen achterhaald en dan zijn we van start gegaan met de praktijk les. De leerlingen waren zeer gemotiveerd! We krijgen zelfs geschenkjes van de leerlingen en de leerkracht, zoals olie voor muggenbeten, een munt zalf voor hoofdpijn, tandpijn, muggenbeten en nog vele andere kwaaltjes. We voelen ons hier welkom!
Deze morgen hadden we een aparte observatieles voor biologie. Gedurende deze les konden de leerlingen naar de film Flore Nightengale kijken. Dit stond al lang op de planning, maar vandaag hadden ze geluk dat de geluidsinstallatie werkte. In de namiddag hadden we een les kapper. Ze noemen dit vak niet haarzorg of haartooi zoals bij ons. Ook gedurende deze les moesten we het onverwacht overnemen van de leerkracht. Dit duurde echter niet lang. Na een paar minuten viel de elektriciteit uit. De zekering was doorgebrand volgens de leerkracht. Geen elektriciteit is dus geen haardrogers, stijltangen, maar nog veel erger, ook geen licht! Haren knippen in het donker ging net niet. Maar geen nood, de volgende les blijven we gewoon wat langer en dan is het probleem opgelost.
Net zoals een paar dagen geleden zijn we onderweg aangevallen door een hond. Dit was zeer angstaanjagend. Gelukkig hebben onze twee trouwe zwerfhonden Nippel en Nippel het voor ons opgenomen. Ze gingen zelfs mee op pad als we naar de school vertrokken. We hebben ze wel moeten duidelijk maken dat dit niet kan. De wegen zijn hier te gevaarlijk, niet alleen voor deze twee lieve diertjes, maar ook voor de fietsers.
Na onze stagedag wachtte de eigenaars van de woning ons op. Klaar om een uitstap te plannen. Een leuke activiteit in het vooruitzicht! Op aanstaande zondag en maandag gaan we op pad. Het regenwoud, riviertjes, dorpjes en nog zoveel meer ligt al op ons te wachten. We kijken er alvast naar uit!
s Middags werden we verwacht op school om een les biologie te observeren. We zijn met de fiets naar de school gegaan. We waren heel blij met het weer, want nu scheen het zonnetje. Omdat de zon scheen hoopte we dat de reusachtige plas verdwenen was.
Aangekomen op school gingen we naar het lokaal waar de les biologie voor de thuisverplegers plaats vond. Mevrouw Sharon Walde gaf een les over de bloedsomloop. Het was een beknopte les. Tijdens de les werd er wel een didactische plaat gebruikt om de bloedsomloop te verduidelijken voor de leerlingen. Vervolgens maakte Sharon samen met de leerlingen een tekening waarop duidelijk werd dat er zuurstofrijk en zuurstofarm bloed in het lichaam vervoerd wordt en waarom dit nodig is. Verder werd er ook nog verteld over de verschillende bloedgroepen met hun resusfactor.
Om de les af te sluiten vroeg Sharon aan de leerlingen wat ze onthouden hebben van de les. Maar hierbij liet ze alle uitleg op het bord staan, dus de leerlingen lazen vrijwel alles af van het bord. Tijdens onze lessen gaan we het anders aanpakken zodat de leerlingen hun interesse opgewekt wordt. We gaan de les eerder spelenderwijs aanbrengen zodat de leerlingen meer te weten willen komen over het onderwerp van de les. Dit is een goede manier van motivatie.
Na de les reden we terug naar huis met onze fiets. In ons huis hebben we wat gebrainstormd over de lessen die we de volgende weken gaan uitvoeren.
Om 17 uur reden we terug naar de school om een les gelaatsverzorging te observeren. Aan het begin van de les vroeg de leerkracht of het oké was als wij na een tijdje zelf de les overnamen zodat we al eens konden nagaan hoe we het zouden ervaren. De leerkracht las in het begin van de les uit de cursus voor. Ze las over de gevoelige huidzones bij een gelaatsverzorging.
Wanneer de leerkracht klaar was met voorlezen stelde ze voor dat we de les zouden overnemen. Samen hebben we klassikaal de huidtypes nog eens besproken aan de hand van een bordplan. Nadien hebben we de volgorde van een gelaatsverzorging aan de hand van vraagstelling achterhaald. Zo hebben we de voorkennis van de leerlingen herhaald. De leerlingen kregen een duidelijk overzicht over de stappen van gelaatsverzorging. Nu kon het praktisch gedeelte van start gaan.
Nadien hadden we de groep in 2 verdeeld zodat er een deel onder leiding van sarina en een deel onder leiding van Charlotte de praktijk kon volgen. Stap voor stap werd alles uitgelegd en uitgevoerd. Naarmate de les vorderde konden de leerlingen beter en beter de handelingen uitvoeren.
Tijdens de les voelden we dat we geapprecieerd werden door de leerlingen. Ze vonden het heel aangenaam dat ze de gelaatsverzorging ook eens via een ander perspectief konden zien en dat ze aan de slag konden gaan. Na de les wilden de dames dan ook meteen weten of we hen nog les zouden geven, want ze vonden het heel leerrijk.
Vervolgens zijn we in het donker naar huis gefietst, wat wel een beetje eng was! Maar we zijn veilig thuis geraakt, dat is het belangrijkste. We kwamen thuis aan en toen stond er een heerlijk bordje spaghetti op ons te wachten dat gemaakt was door onze huisgenoten.
Na ons avondmaal zijn we met zijn allen naar het centrum gegaan en hebben we een terrasje gedaan. We hebben hier niet zo lang gezeten omdat we heel de tijd met onze voeten omhoog moesten zitten omdat er grote kakkerlakken waren.Wanneer sarina van haar drinken wilde drinken merkte ze iets bizar op aan haar cola, er zat een klein, geel, springend hagedisje op! Erg mooi!
Na het terrasje keerden we terug huiswaarts en zijn we na een drukke dag lekker onder onze dekens gekropen!
Vandaag zijn we voor het eerst gaan observeren in de school SAO. We vertrokken om half 9 deze morgen. Aangezien het hele weekend de regen uit de hemel viel hadden we een beetje bang voor de rit naar de school, uiteraard met de fiets. En ja hoor, daar stonden we in het midden van de straat voor een reuze plas van zeker 100 meter lang en bijna een meter diep. We moesten door deze reusachtige plas om bij de school te geraken, dus zijn we snel door het water gefietst. Door het water kon je het verschil tussen berm en weg niet goed zien, dus reed ik (charlotte) plots op de berm, wat nog eens 30 cm dieper was. Dit alles had gevolg dat we tot voorbij onze knieën volledig nat waren. Maar geen probleem, het is maar een beetje water! Bij het praten over de reusachtige plas komen we een man voorbij, waarop de man ons vertelt dat het 'poepwater' is. Toen waren we al iets minder blij met het water!! Na nog enkele minuten fietsen kwamen we aan op de school. Hier hebben we nog wat afspraken gemaakt met mevrouw Sharon Walden, dit is de leerkracht van biologie. We hebben de onderwerpen en de stage uren met haar besproke,. Daarna reden we naar huis, wat kwamen we daar terug tegen??? de grote plas natuurlijk! Maar we hebben gewoon vaart gezet en stevig doorgefietst zodat we snel door de plas heen waren. Dan hebben we enkele uren in ons huis doorgebracht met onze huisgenoten! Om 5 uur werden we terug op de school verwacht (maar deze keer namen we de taxi ). We hebben een les haartooi geobserveerd. Het niveau van deze opleiding ligt lager ten opzichte van wat de leerlingen bij ons moeten kunnen. Bij ons is alles op een bepaalde tijd, de permanentopwikkelingen zijn zuiver en recht, de snit wordt erg nauwkeurig gedaan,... Bij deze les werkte ieder een beetje op zichzelf, er werden geen criteria besproken waar men rekening mee moest houden tijdens de permanent, er werd geen opwikkelingstijd gegeven,... Zo werden er 2 permanenten opgewikkeld. De leerkracht had verkondigt dat de permanent met permanentvloeistof maximum 20 minuten op de haren mocht rusten, terwijl dit uiteindelijk langer dan een uur op de haren heeft ingewerkt!!! Men deed een snit op 5 minuten, wanneer ik goed keek was de snit helemaal niet zuiver. Daarom zijn we heel blij dat we deze leerlingen wat mogen bijleren, het gaat ons veel voldoening geven. we zijn er zeker van dat de leerlingen hier veel aan hebben en wij ook!!