Vandaag begonnen we de dag met een fietstochtje naar de school. Vorige les verliep het met deze klas een beetje moeizaam, maar we merkten al een groot verschil. De leerlingen waren na het motivitatiegesprek van vorige les veel meer begaan met de technieken voor gelaatsverzorging! Ze apprecieerden wat we hen aanleerden en waren blij met de nieuwe technieken, dit is een mooie nieuwe start om met deze klas een goed team te vormen!
In de avond gingen we terug lesgeven en was onze stagebegeleider op de school om eens een kijkje te nemen naar het verloop van onze stage. De stagebegeleidster was heel positief en wij ook! Het was een heel aangename les, de leerlingen maken heel wat vorderingen! Ze koesteren één voor één liefde over hun vak, dit merk je gedurende hun handelingen! Door de leerlingen hun goede medewerking waren we een uur vroeger klaar met de les, dan hebben we ze nog heel wat extra uitleg gegeven over make-up, waar ze dan volgende les van start mee kunnen gaan!
's Avonds hadden we een erg gezellige karaoke avond met onze huisgenootjes. We zongen en dansten er op los op onze veranda! Met die aangename avond als afsluiter van de dag konden we onze oogjes sluiten en naar dromenland gaan!
Vandaag stonden we weer op met de zonnestralen die lekker door de gordijnen schenen. Als eerst gingen we de was ophangen. Nadien hebben we de hele tijd verder gewerkt aan onze lessen. Wanneer we even pauze namen vernamen we van onze leerkracht leraar worden dat we geslaagd waren, wat dus zorgde voor een verdere aangename dag!
Wanneer de dag rustig vorderde kwamen de ouders van een huisgenoot bij ons op bezoek. Ze verblijven voor 2 weken in Suriname, dus kunnen we onze ervaringen met hen delen! Na een gezellige babbel was het dan tijd om richting school te fietsen.
Bij aankomst op de school waren er nog maar 2 leerlingen, na lang wachten waren we uiteindelijk met 7 leerlingen in plaats van 10. De leerlingen waren wel enthousiast om nieuwe dingen te leren, maar er is nog veel werk aan de winkel. Tijdens deze les konden we even testen en nagaan wat het niveau van de leerlingen is. Hierbij hebben we gemerkt dat men nog aan de basis van de kapper opleiding zit, dus we hebben wel nog wat tijd nodig om de leerlingen bij te brengen wat we hen willen bijbrengen! We hopen steevast dat dit zal lukken en met medewerking van zowel ons als de leerlingen zijn we er van overtuigd dat goed zal gaan. We zijn al zeer benieuwd naar de leerlingen hun resultaten binnen enkele weken. Er gaat zeker een evolutie plaatsvinden in deze klas. We kijken er alvast naar uit om met hen samen te werken.
Nu zijn we weer lekker in ons huisje en staat er ons een aangenaam avondje karaoke zingen te wachten!
Vandaag was het weer een nieuwe, zonnige dag! Na een goede nachtrust sprongen we op onze fiets richting onze school. Wanneer we aankwamen op school waren er nog niet veel leerlingen, dus wachtten we even tot alle leerlingen aanwezig waren. De les verliep vrij moeizaam, deze leerlingen zijn minder geïnteresseerd dan de leerlingen van de avond groep. Merendeel van de leerlingen volgt de lessen om hun eigen huid te verzorgen. De leerlingen zijn niet van plan om de gelaatsverzorging toe te passen in een instituut of dergelijke. We hebben op het einde van de les duidelijk gemaakt dat de liefde voor het vak belangrijk is bij het uitoefenen van de gelaatsverzorging. We hebben de leerlingen ook verkondigt dat ze tegen de volgende les hun theorie grondig moeten doornemen zodat de praktijk beter gaat en men de bewegingen vloeiend kan uitvoeren.
Na de les reden we rustig naar huis in het zonnetje. Thuis aangekomen hebben we nog een lekker stukje pizza van de vorige avond gegeten! Dat smaakte goed na de vermoeiende les! Nadien hebben we nog wat aan onze lessen gewerkt voor de volgende weken. Voor we het wisten was het alweer 16 uur, dus klaar maken en hop, terug naar school.
In tegenstelling tot de voormiddag les was de avondles erg ontspannend en rustgevend. De leerlingen waren enthousiast en leerrijk! Ze vertoonden een heel goede attitude en werkten erg goed mee! We hadden voor deze les ontspannende muziek meegenomen zodat de leerlingen hun praktijk konden uitvoeren op het ritme van de muziek. De les gaf ons veel voldoening, we vonden super aangenaam!
Wanneer we terug thuis aankwamen stond er weer een heerlijk bordje eten te wachten. Na de maaltijd waren we vrij moe, dus kropen we al vlug onder de wol!
Wat een uitputtend weekend! We hebben er wel van genoten! Zondag morgen kwam de bus ons halen om 6 uur. Na een lange rit van 4 uur waren we aangekomen in Danta Bai. Hier was onze verblijfplaats. We kregen een houten hutje en na een stevige middagmaal begonnen we aan een stevige tocht door het regenwoud. We zijn te voet vertrokken en hebben een lange wandeling gedaan, samen met onze gids Mit. De gids had een groot mes bij voor eventueel gevaar! Na de lange wandeling kwam een bootje ons ophalen in het midden van het regenwoud. Hier liep een aftakking van de Surinaamse rivier. Zo zijn we naar het midden van de rivier gevaren. Hier waren enkele rotsen en waterstromingen waar we konden zwemmen en zonnen. Echt een unieke ervaring! Toen namen we de boot terug naar Danta Bai. Klaar voor het avondmaal en onze nacht. Voor sommige was dit wel angstaanjagend. Er zaten overal kikkers, tarantula's, muggen, salamanders, hagedissen, vleermuizen en nog zo veel meer! Gelukkig hebben we een net tegen de insecten boven ons bed, wat ons toch een beetje nachtrust heeft gegund!
Op maandag zijn we weer op pad gegaan met de boot. Na een boottocht van een uurtje kwamen we aan in Jamaica en Jawjaw. Een van de grootste dorpjes in het regenwoud. De mensen wassen zichzelf en hun kleren in de rivier, leven in houten hutjes met daken van palm en de kinderen gaan met de 'schoolboot' naar school aan de andere kant van de rivier. We hebben hier zo veel moois gezien wat met geen woorden te omschrijven is!
Terug aangekomen in de hut hebben we ingepakt en zijn we terug naar ons huisje vertrokken. Maar wat hoor ik nu? De jongens zijn juist aangekomen met de pizza's! Klaar voor het avondeten! Tot morgen.
We zijn vandaag gestart met een rustige voor en namiddag. We hebben lesvoorbereidingen gemaakt en aan onze schooltaken gewerkt. De observatieles startte pas om 17 uur en duurde tot 20 uur. We hebben wel de taxi moeten nemen, want het regende zeer hard!
De leerlingen hadden vandaag examen manicuur en pedicuur. Hier hadden ze de volledige 3 uren voor nodig! We hebben zelf ook een examen exemplaar gekregen en konden op alle vragen antwoorden. De examens zijn hier meer gericht op kennisvragen. Er komen bijna geen toepassingsvragen in voor. Gedurende het examen hebben we de leerkracht, mevrouw Seema kunnen interviewen in verband met het schoolgebeuren in Suriname.
Toen we weer thuis kwamen hebben we ons klaar gemaakt. Tijd om een hapje te gaan eten in Zus en Zo. We hebben hier heerlijk gegeten. Daarna zouden we een stapje in de wereld zetten, wat niet gelukt is. Zsa Zsa Zsu was gesloten en in de club Touche mochten we niet binnen. De mannen moesten een lange broek dragen, waar we geen rekening mee gehouden hadden. Dan maar terug naar huis en genieten van een filmpje! Klaar voor het weekend! Dan gaan we een uitstap doen naar het regenwoud met overnachting. We brengen je maandag op de hoogte!
Vandaag was het een spannende dag. Vroeg opstaan, klaar om naar de stage te gaan, deur op slot en geen sleutel? We waren beide hectisch naar de sleutel aan het zoeken, maar niet gevonden. Dan maar de stageschool contacteren. Hier zaten we dan, opgesloten in ons eigen huisje! Onze huisgenoten hadden 2 sleutels mee genomen. Gelukkig begrepen ze dit op onze stageschool en zijn er verder geen problemen van gekomen. De mensen zijn hier echt begripvol, behulpzaam en vriendelijk!
In de namiddag zijn we wel naar onze stage gegaan. Eerst een stukje 'leesles' van mevrouw Seema, daarna moesten we de les overnemen, wat zeer vlot verlopen is! Eerst hebben we de voorkennis van de leerlingen achterhaald en dan zijn we van start gegaan met de praktijk les. De leerlingen waren zeer gemotiveerd! We krijgen zelfs geschenkjes van de leerlingen en de leerkracht, zoals olie voor muggenbeten, een munt zalf voor hoofdpijn, tandpijn, muggenbeten en nog vele andere kwaaltjes. We voelen ons hier welkom!
Deze morgen hadden we een aparte observatieles voor biologie. Gedurende deze les konden de leerlingen naar de film Flore Nightengale kijken. Dit stond al lang op de planning, maar vandaag hadden ze geluk dat de geluidsinstallatie werkte. In de namiddag hadden we een les kapper. Ze noemen dit vak niet haarzorg of haartooi zoals bij ons. Ook gedurende deze les moesten we het onverwacht overnemen van de leerkracht. Dit duurde echter niet lang. Na een paar minuten viel de elektriciteit uit. De zekering was doorgebrand volgens de leerkracht. Geen elektriciteit is dus geen haardrogers, stijltangen, maar nog veel erger, ook geen licht! Haren knippen in het donker ging net niet. Maar geen nood, de volgende les blijven we gewoon wat langer en dan is het probleem opgelost.
Net zoals een paar dagen geleden zijn we onderweg aangevallen door een hond. Dit was zeer angstaanjagend. Gelukkig hebben onze twee trouwe zwerfhonden Nippel en Nippel het voor ons opgenomen. Ze gingen zelfs mee op pad als we naar de school vertrokken. We hebben ze wel moeten duidelijk maken dat dit niet kan. De wegen zijn hier te gevaarlijk, niet alleen voor deze twee lieve diertjes, maar ook voor de fietsers.
Na onze stagedag wachtte de eigenaars van de woning ons op. Klaar om een uitstap te plannen. Een leuke activiteit in het vooruitzicht! Op aanstaande zondag en maandag gaan we op pad. Het regenwoud, riviertjes, dorpjes en nog zoveel meer ligt al op ons te wachten. We kijken er alvast naar uit!
s Middags werden we verwacht op school om een les biologie te observeren. We zijn met de fiets naar de school gegaan. We waren heel blij met het weer, want nu scheen het zonnetje. Omdat de zon scheen hoopte we dat de reusachtige plas verdwenen was.
Aangekomen op school gingen we naar het lokaal waar de les biologie voor de thuisverplegers plaats vond. Mevrouw Sharon Walde gaf een les over de bloedsomloop. Het was een beknopte les. Tijdens de les werd er wel een didactische plaat gebruikt om de bloedsomloop te verduidelijken voor de leerlingen. Vervolgens maakte Sharon samen met de leerlingen een tekening waarop duidelijk werd dat er zuurstofrijk en zuurstofarm bloed in het lichaam vervoerd wordt en waarom dit nodig is. Verder werd er ook nog verteld over de verschillende bloedgroepen met hun resusfactor.
Om de les af te sluiten vroeg Sharon aan de leerlingen wat ze onthouden hebben van de les. Maar hierbij liet ze alle uitleg op het bord staan, dus de leerlingen lazen vrijwel alles af van het bord. Tijdens onze lessen gaan we het anders aanpakken zodat de leerlingen hun interesse opgewekt wordt. We gaan de les eerder spelenderwijs aanbrengen zodat de leerlingen meer te weten willen komen over het onderwerp van de les. Dit is een goede manier van motivatie.
Na de les reden we terug naar huis met onze fiets. In ons huis hebben we wat gebrainstormd over de lessen die we de volgende weken gaan uitvoeren.
Om 17 uur reden we terug naar de school om een les gelaatsverzorging te observeren. Aan het begin van de les vroeg de leerkracht of het oké was als wij na een tijdje zelf de les overnamen zodat we al eens konden nagaan hoe we het zouden ervaren. De leerkracht las in het begin van de les uit de cursus voor. Ze las over de gevoelige huidzones bij een gelaatsverzorging.
Wanneer de leerkracht klaar was met voorlezen stelde ze voor dat we de les zouden overnemen. Samen hebben we klassikaal de huidtypes nog eens besproken aan de hand van een bordplan. Nadien hebben we de volgorde van een gelaatsverzorging aan de hand van vraagstelling achterhaald. Zo hebben we de voorkennis van de leerlingen herhaald. De leerlingen kregen een duidelijk overzicht over de stappen van gelaatsverzorging. Nu kon het praktisch gedeelte van start gaan.
Nadien hadden we de groep in 2 verdeeld zodat er een deel onder leiding van sarina en een deel onder leiding van Charlotte de praktijk kon volgen. Stap voor stap werd alles uitgelegd en uitgevoerd. Naarmate de les vorderde konden de leerlingen beter en beter de handelingen uitvoeren.
Tijdens de les voelden we dat we geapprecieerd werden door de leerlingen. Ze vonden het heel aangenaam dat ze de gelaatsverzorging ook eens via een ander perspectief konden zien en dat ze aan de slag konden gaan. Na de les wilden de dames dan ook meteen weten of we hen nog les zouden geven, want ze vonden het heel leerrijk.
Vervolgens zijn we in het donker naar huis gefietst, wat wel een beetje eng was! Maar we zijn veilig thuis geraakt, dat is het belangrijkste. We kwamen thuis aan en toen stond er een heerlijk bordje spaghetti op ons te wachten dat gemaakt was door onze huisgenoten.
Na ons avondmaal zijn we met zijn allen naar het centrum gegaan en hebben we een terrasje gedaan. We hebben hier niet zo lang gezeten omdat we heel de tijd met onze voeten omhoog moesten zitten omdat er grote kakkerlakken waren.Wanneer sarina van haar drinken wilde drinken merkte ze iets bizar op aan haar cola, er zat een klein, geel, springend hagedisje op! Erg mooi!
Na het terrasje keerden we terug huiswaarts en zijn we na een drukke dag lekker onder onze dekens gekropen!
Vandaag zijn we voor het eerst gaan observeren in de school SAO. We vertrokken om half 9 deze morgen. Aangezien het hele weekend de regen uit de hemel viel hadden we een beetje bang voor de rit naar de school, uiteraard met de fiets. En ja hoor, daar stonden we in het midden van de straat voor een reuze plas van zeker 100 meter lang en bijna een meter diep. We moesten door deze reusachtige plas om bij de school te geraken, dus zijn we snel door het water gefietst. Door het water kon je het verschil tussen berm en weg niet goed zien, dus reed ik (charlotte) plots op de berm, wat nog eens 30 cm dieper was. Dit alles had gevolg dat we tot voorbij onze knieën volledig nat waren. Maar geen probleem, het is maar een beetje water! Bij het praten over de reusachtige plas komen we een man voorbij, waarop de man ons vertelt dat het 'poepwater' is. Toen waren we al iets minder blij met het water!! Na nog enkele minuten fietsen kwamen we aan op de school. Hier hebben we nog wat afspraken gemaakt met mevrouw Sharon Walden, dit is de leerkracht van biologie. We hebben de onderwerpen en de stage uren met haar besproke,. Daarna reden we naar huis, wat kwamen we daar terug tegen??? de grote plas natuurlijk! Maar we hebben gewoon vaart gezet en stevig doorgefietst zodat we snel door de plas heen waren. Dan hebben we enkele uren in ons huis doorgebracht met onze huisgenoten! Om 5 uur werden we terug op de school verwacht (maar deze keer namen we de taxi ). We hebben een les haartooi geobserveerd. Het niveau van deze opleiding ligt lager ten opzichte van wat de leerlingen bij ons moeten kunnen. Bij ons is alles op een bepaalde tijd, de permanentopwikkelingen zijn zuiver en recht, de snit wordt erg nauwkeurig gedaan,... Bij deze les werkte ieder een beetje op zichzelf, er werden geen criteria besproken waar men rekening mee moest houden tijdens de permanent, er werd geen opwikkelingstijd gegeven,... Zo werden er 2 permanenten opgewikkeld. De leerkracht had verkondigt dat de permanent met permanentvloeistof maximum 20 minuten op de haren mocht rusten, terwijl dit uiteindelijk langer dan een uur op de haren heeft ingewerkt!!! Men deed een snit op 5 minuten, wanneer ik goed keek was de snit helemaal niet zuiver. Daarom zijn we heel blij dat we deze leerlingen wat mogen bijleren, het gaat ons veel voldoening geven. we zijn er zeker van dat de leerlingen hier veel aan hebben en wij ook!!
Hier zijn we weer! Het heeft dit weekend veel geregend! Toch hebben we er het beste van gemaakt. Zaterdag zijn we naar het voetbalstadion gaan kijken. Het was een spannende wedstrijd. We zijn ook naar het winkelcentrum geweest. Allen hebben we mooie boeken gekocht. Tot onze verbazing waren de winkels hier duur. Kleding, schoenen, boeken, ... kosten hier evenveel als in België.
Op zondag morgen zijn we naar de kerk gegaan. Het was de eerste zondagmis sinds de vasten van start zijn gegaan. In de kerk waren veel mensen. Je voelt dat deze mensen een hechte band hebben met elkaar, ook na de misviering bleef iedereen nog een babbeltje slaan. De pastoor heeft ons aangesproken om ons te verwelkomen in Suriname, in zijn kerk en om ons een goede stage te wensen.
We kijken alvast uit naar morgen, dan start onze observatiestage!
Vandaag hebben we een bezoekje gebracht aan onze
stageschool. De mensen heel erg vriendelijk. We werden er goed ontvangen, je voelde dat ze op de school blij waren met
onze komst. De school SAO kan je zien als een 'laatste kans' school. Personen die hun studies niet hebben afgemaakt of leerlingen die van hun school weg gestuurd worden kunnen hier terecht. Dit zorgt er voor dat er een grote diversiteit is tussen de leerlingen. Je vind hier alle leeftijdscategoriën terug, van pubers tot dames, ouder dan 60 jaar.
We maakten kennis met onze stagebegeleiders: een leerkracht die instaat voor de zorgkunde en een leerkracht voor
schoonheidszorgen en haartooi. De leerkracht van de zorgkunde geeft anatomie, en biologie dit vak zouden wij dan ook
geven. De leerkracht van schoonheidszorgen en haartooi geeft gelaatsverzorging,
manicure, pedicure en kapper (kapper zeggen ze hier tegen haartooi). Vreemd genoeg wordt er hier geen les gegeven over massage. Dit is een vak apart en hoort niet tot de opleiding schoonheidsverzorging
We hebben afgesproken met de stagebegeleiders dat we
gedurende de stageperiode samen les zouden geven in alle vakken. Dus Sarina zal
ook een beetje haartooi geven en charlotte een beetje biologie J Aangezien alles hier erg basis is zal dit niet voor problemen zorgen.
Na de kennismaking met onze stagebegeleiders zijn we meteen
gaan kijken hoe men bij een les gelaatsverzorging in Suriname te werk gaat.
We schrokken wel toen we het lokaal zagen, het was niets in vergelijking met
wat we gewoon zijn. In onze klaslokalen heeft elke leerling een eigen, mooie behandelzetel.
Soms zijn er zelfs nog te veel behandelzetels. Hier is het tegenovergestelde,
men heeft hier geen behandelzetel. Men moet hier creatief zijn met het
materiaal dat men heeft. De leerkracht liet de leerlingen 6 stoelen tegenover elkaar plaatsen, op de stoelen werd een matras gelegd, dit was hun enige
behandelzetel. De overige leerlingen, die later op de dag ook deelname aan de
les, lieten hun model plaatsnemen op een harde tafel en gingen zo te werk. Met
weinig kan men dus heel veel doen, en met een beetje improvisatie was het een
echt schoonheidssalon! De leerkracht doet er alles aan om de sfeer in de klas
in het thema van de schoonheidsverzorging te behouden. Aan de muren hingen
prenten die we kunnen terug vinden bij google over schoonheidsverzorging. Wanneer men te werk gaat gebruikt men dezelfde opbouw van
een gelaatsverzorging; reinigen, dieptereinigen, comedonen verwijderen, massage, masker,
dagcrème. Maar de technieken en de attitudes waren hier heel anders dan bij ons.
Er werd niet echt rekening gehouden met het rustieke van een behandeling, of de
aandachtspunten bij de massage, de ergonomie en nog veel meer. Daarom zijn we
erg blij dat we deze leerlingen mogen bijstaven over het vak
schoonheidsverzorging. We voelen al dat we veel voldoening gaan krijgen bij
het les geven aan deze meisjes en vrouwen.
De attitudes van de leerlingen zijn hier ook erg verschillend
met die van bij ons. Enkele leerlingen komen 2 uur later, en dit vormt geen
probleem voor de leerkracht. Vaak zit men ook te bellen in het lokaal, of gaat
de leerkracht een halfuurtje weg. Maar hier is dit de gewoonte en vormt het
helemaal geen probleem. Bij ons is men veel strenger op bepaalde vlakken en moeten
we aan meerdere eisen voldoen. We vinden het zeer interessant om het onderwijs
eens vanuit een ander perspectief te bekijken.
Samen met de leerlingen hebben we al enkele ideeën
uitgewisseld. We hebben bijvoorbeeld voorgesteld om tijdens de lessen
kindergrime te oefenen. Daarop hadden we het idee om de kindergrime in de
praktijk toe te passen op de kinderen van de kleuterschool enkele meters
verder. De leerlingen van de klas waren erg enthousiast om een keertje iets
buiten de klasmuren te mogen beoefenen. Men vond dit een erg goed idee en de
leerlingen zijn zelfs bereid dit buiten de lesuren uit te voeren, ze zijn zeer gemotiveerd.
We zien het lesgeven in de stageschool volledig zitten en we
zijn er zeker van dat onze stagebegeleider ons voldoende zal steunen en helpen
waar nodig!
Na ons bezoek aan onze stageschool hebben we een taxi genomen naar een fietsenverhuurder. Het gaat hier heel goed om je te verplaatsen met de fiets. De wegen zijn vlak, geen hellingen, enkel hier en daar een putje of een zandweg. Eenmaal vertrokken bij de fietsverhuurder verliep de rit redelijk vlot. Er heeft zich echter 1 incident voorgedaan; we werden aangevallen door honden en trapten op onze pedalen voor het leven! Gelukkig zijn we veilig en wel terug in ons huisje geraakt. Als afsluiter van de avond zijn we in Het Vat gaan eten en hebben we Valentijn gevierd.
Op vrijdag, zaterdag en zondag zijn we vrij. Tot zondag alvast voor de rest van onze spannende avonturen!
Vele zonnige groetjes uit Paramaribo van Charlotte en Sarina
Na een lange maar goede vlucht zijn we goed aangekomen. Na een dutje startte onze eerste dag. De inwoners zijn zeer vriendelijk. We zien hier verschillende culturen, godsdiensten, mensen, iedereen leeft in vrede met elkaar. Woorden zoals racisme bestaat hier niet. Samen leven, vriendelijkheid en elkaar helpen is hier de boodschap.
Deze morgen zijn we naar de universiteit gegaan. Hier hadden we een afspraak met onze stagecoördinator Linda. Zij heeft ons goed verder geholpen. Had je een vraag? Geen probleem, iedereen was vriendelijk en behulpzaam. Vervolgens hebben we de buurt rond de universiteit verkend. We zijn veel secundaire scholen tegengekomen. Iedere school heeft hier een eigen uniform voor de leerlingen. Morgen gaan we naar onze stageschool voor de eerste kennismaking. We kijken uit naar onze stage.
We hebben een zeer positieve indruk gekregen na deze eerste dag. Niet enkel de bevolking is super maar ook de omgeving. Er is veel natuur en we ontdekken nieuwe dingen zoals vogels, planten, insecten, dieren en nog zo veel meer. Suriname heeft zeker onze nieuwsgierigheid gewekt, we zijn benieuwd naar wat nog zal komen.