Deze week kozen de kinderen voor het thema "knuffels". Ze brachten hun slaapknuffel mee naar de klas en we speelden er leuke spelletjes mee. We luisterden naar spannende verhaaltjes, veranderden de winkel in een knuffelwinkel en speelden een winkelspel. Van oude sokken die de kleuters meebrachten, maakten we sokpoppen. Die werden echt prachtig! We leerden "knuffel" schrijven en zochten de letters op in kranten. We speelden ook een lotto-spelletje met foto's van de knuffels van de kinderen uit de klas. Vrijdag bakten we pannenkoeken voor het afscheide van yosa, want yosa gaat naar een andere school na de vakantie omdat hij verhuist. Het werd een groot feest met pannenkoeken voor de hele school!
Deze week verandereden we allemaal in ridders en jonkvrouwen, het thema was immers "het kasteel". We knutselden een ridderhelm voor de ridders en een kroontje voor de jonkvrouw. We gingen op bezoek naar het Gravensteen, waar we op zoek gingen naar de gouden munten. Op het einde van de zoektocht vonden we een schat met chocolademunten en we zagen er zelfs een echte ridder! Yosa bracht een boek mee met allerlei weetjes over ridders en in het boek stond dat ridders het liefste "verloren boterhammetjes" eten als ze terug komen van hun strijdtochten, dus we maakten dit in de klas, wat was dat lekker!!! Intussen maakten de kinderen kastelen in de blokkenhoek. Na dit smullen, moest de afwas ook gedaan worden en enkele kinderen deden dit met veel plezier. Er waren heel wat boekjes over kastelen en ridders. We maakten samen met kleine blokjes een kasteel in de kring en daarna gingen we aan de slag met grijze vierkantjes en stukjes rood papier om zelf ons eigen kasteel op te bouwen.
Deze week kozen de kinderen voor het thema "hartjes" De kinderen tekenden zelf een hartje en knipten dit uit, daarna mochten ze het bekleven met zijdepapierbolletjes. Er werden veel hartjes meegebracht naar de klas en daarmee speelden we een toverspelletje. Door middel van een toverspreuk, toverden de kinderen telkens één hartje weg. We gingen dansen in de zaal met een hartje tot we er moe van werden. Op het einde van de week maakten we heerlijke (zand)hartenkoekjes. We hadden er genoeg voor iedereen, zelfs de mama's en papa's konden even proeven!
Deze week waren de paddenstoelen aan de beurt! We gingen naar de Tuin van Kina, waar momenteel een paddenstoelententoonstelling loopt: "1001 stippen". We kwamen héél veel te weten over de verschillende paddenstoelen, de kleuren, de vormen, de verschillende groottes, ... In de klas boetseerden we paddenstoelen uit klei en gaven die een mooi kleurtje. We maakten ook een herfsttafereeltje om onze paddenstoelen in te zetten. We speelden in kleine groepjes het paddenstoelenspel van Plop en het stippenspel in de kring. We leerden "paddenstoel" schrijven en paddenstoelen rangschikken van klein naar groot. We gingen op zoek naar paddenstoelen in het park en namen een paddenstoel mee naar de klas. met de hoed namen we een afdruk van de sporen, hoe we dat deden kunnen de kinderen jullie zelf vertellen! In het natuurhoekje kwamen elfjes in een paddenstoelenhuisje wonen, we bestudeerden ook paddenstoelen met een vergrootglas. Om onze week af te sluiten, maakten we paddenstoelentaartjes, ze waren echt lekker!!!
Ons eerste thema is gekozen en het werd het thema: "dinosaurussen" Deze week leerden we héél veel over deze uitgestorven dieren: Welke dino's bestonden er? Aten ze allemaal hetzelfde? Waren ze even groot? ... Dino, de dinosaurus kwam op bezoek bij ons in de klas en bleef de hele week. Hij nam ons zelfs mee op een dinotocht in de zaal! We haalden er 4 soorten uit die we nader bekeken: de triceratops, de tirannosaurus rex, de diplodocus en de stegosaurus. Aangezien de dino's uitgestorven zijn, veranderden we in echte archeologen en groeven skeletten op in de zandtafel. We schilderden dinosaurussen, maakten er met blokjes, knipten tanden voor een dino en brachten zelf vanalles mee over dinosaurussen. Om de week af te sluiten bekeken we nog een korte film over het leven van de dino's.
Het is weer zover, de vakantie was leuk, maar de eerste schooldag was nog leuker!! Er zijn enkele nieuwe kindjes in de klas en we moeten elkaar nog beter leren kennen, maar wat zijn we alweer een toffe groep! We kleurden deze week onze verjaardagstaart in en knipten kaarsjes voor op de taart. We verkenden de hoeken van de klas, speelden naamspelletjes en maakten een heen- en weermapje met een speciale schildertechniek. We zijn weer vertrokken voor een leerrijk jaar!
De lente is in het land en dat voelen we! We leerden over vlinders. Zochten de juiste kleur bij een vlinder. Schilderden vlinders met ecoline en knipten die uit. Tenslotte prikten we er gaatjes uit en kleefden een zijdepapiertje op de achterzijde. We dansten ook met vlinders in de zaal en gingen op zoek naar eenzelfde vlinder bij onze vriendjes uit de klas. We zochten de letters van "vlinder" in kranten en leerden de letters van dit woordje schrijven en speelden een memoryspelletje met allemaal vlinders. Het werd ook dringend tijd om onze plantjes uit de klas eens te voorzien van verse potgrond, dat vonden de kinderen héél leuk!!
We maakten voor onze mama deze week een mooi bloempotje dat we zelf mochten beschilderen. Daarna zaaiden we er zaadjes van "afrikaantjes" in en gaven we de zaadjes veel water, zodat ze goed zouden groeien. In de zaal dansten we met een t-shirt van onze mama. We mochten het t-shirt ook eens aantrekken, dat was echt leuk! We maakten overheerlijke pizza's en kozen zelf wat we erop wilden: courgette, paprika, tomaat, champignons en/of kaas. Mmmm lekker!Voor het kaartje voor moederdag gebruikten we een heel speciale techniek: monodruk. We schilderden hartjes op een plankje en namen daar dan een afdruk van met een blad, wat een mooi resultaat!
Wat hadden we veel plezier, nu we verkleed in de klas mochten spelen! Het werd een reuzefeest in de zaal, met dank aan de mama's die kwamen schminken!!!
We werkten een boek uit: "Feest voor Karel". Het boek gaat over een kikker die uitgenodigd wordt voor een groot kikkerfeest. Hij moet zijn beste pakje aantrekken, maar Karel weet niet wat hij moet aantrekken, dus komen zijn vriendjes uit het bos wat helpen. Karel beleeft heel wat avonturen op het feest. We speelden het boek na in de zaal, zochten kikkers die zich verstopt hebben in een prent, speelden de spelletjes van het feest na en maakten een pakje voor Karel.