Zoals elk fervente motorrijder blijf ik graag op de hoogte van alle motor-ontwikkelingen : slipperkoppeling ABS,tractie-controle, Upside-Down fork enz enz. Na enkele high-tech machine's bereden te hebben (fireblade, GSXR1000, GSXR750) word het m.i. tijd om een stapje terug te zetten. Dus kocht ik een Honda CB 750 sevenfifty bouwjaar 2001. Eentje met slechts 22.000 Km en geen spatje roest. Alle papieren zijn meegeleverd, dus op naar de verzekerings-makelaar. (Bedanks Ivo) Biv 55 euro Taks 50 euro Verzekering : 7 maanden 110 euro. De keuze van deze machine werd bepaald door de hoge betrouwbaarheid van Honda-motoren en zijn uitzonderlijke goede staat. Ik zocht een sleutelproject en had geen zin om een lekkende motor uiteen te halen of andere mechanische mankementen op te lossen. Dus een technisch zeer goede motor met zo weinig mogelijk electronica. Op het net vind je er tientallen, maar neem toch eerst maar een kijkje en ritje voor aanschaf. Na vele surf-uren vond ik de motor die ik zocht. Ik met ons VW-busje naar Leuven, stevig keuren, ga er gerust even naast liggen!! Geen spatje olie op de grond, geen val-schade, geen spatje roest en volgens de verkoper was de prijs (1750 euro ) eigenlijk te laag, ok en nu snel naar de kassa en opladen die ijzerwinkel. Na overleg met mijn technische collega's blijk ik een goede koop gedaan te hebben, mocht ik hem de zelfde dag verkopen ik zou er winst op kunnen maken. Maar dan heb ik geen sleutel-project meer, dus die motor gaat uiteen, punt!
De test-rit
Eerst een motor demonteren dan heropbouwen en dan vaststellen dat er toch mankementen zijn, nee bedankt. Met de 'donor' motor (zo noemt men in deze kringen de motor waar je mee prutst) heb ik dan ook enkele stevige ritjes gemaakt. Even opwarmen en dan het gas erop, tot het rood (7000 rpm) en dan weer even rustig aan. Volluit acceleren en vol in de remmen. Dit heb ik meerde keren gedaan en tot mijn bijna verbazing gaf de CB 750 geen krimp. Geen lek aan de voorpoten, geen lek aan dichtingen, koeling, kleppendeksel, niks nada !! Misschien heb ik geluk gehad, of Honda maakt sterke motoren feit is dat de motor technisch 100% is.
Informeren
Op het net vind je honderden voorbeelden van cafee-racers, custom-bike's, bobbers en nog veel vreemde constructie's. Misschien kan ik beginnen met een cafee-racer en al doende onderdelen aanschaffen en komen tot iets uniek. Want ja uniek moet ie worden. Blijkbaar kan je voor deze motor alle onderdelen nieuw en of 2dehands aankopen, da's makkelijk als er iets mocht haperen. Maar steek je een motor inéén met onderdelen dan wordt hij wel 5 maal duurder, of wat dacht je van de 1750 euro die een nieuwe krukas moet kosten ?? Voordeel van deze populaire veel geproduceerde motor is dat er veel accessoires te koop zijn die zonder meer passen. Dus heb weer tientallen (lees honderden) clippons, uitlaten, filters, zadels, tanks, .... bekeken. Een plan opgesteld om zolang mogelijk te rijden en toch de verbouwingen te starten.
Het Master- plan
1 clippons van Race-tek 2 Uitlaat cobra met aparte carbon demper, tussenstuk RVS op maat 'laten' lassen 3 Aanpassing carburatoren / Kelken en opnieuw afstellen 4 Tank / Zadel