Inhoud blog
  • project einde ?!
  • sfeer foto 1
  • ritje in 'achtertuin'
  • tank red
  • kontje
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Cafe racer

    30-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Plaatsen clip-ons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Clip-ons



    Het plaatsen van de clip-ons (twee stuurhelften) kan snel gebeuren en laat mij toe de volgende dag gewoon de
    motor verder te gebruiken.
    De gekochte clip-ons (Race-Tek) hebben een diameter van 21mm (standaardstuur) en de omtrek aan de vork bedraagt 41mm.
    Ik heb voor een zwarte aluminium uitvoering gekozen met een gefreesde bevestiging, dit maak het geheel niet
    te zwaar.
    Ontkoppel alle hendels en laat deze voorzichtig aan de voorkant 'bengelen' alles kan met een eenvoudige schroevedraaier en
    een inbus-sleutel.
    Zet de moto op de tussenbok en steek een stevig blok hout onder het blok, hierdoor komt het voorste wiel los van de grond.
    Maak de vier bouten los die de voorvork klemmen en laat deze lichtjes zakken, steek de clip-ons ertussen en schuif de vork terug omhoog.
    Je kan de vork iets hoger brengen. Dit laat de voorkant zakken en zal de sturing scherper maken, latere testen zullen deze aanpassing
    moeten verantwoorden.

    30-04-2015 om 20:17 geschreven door Jef  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankoop / testrit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Aankoop

    Zoals elk fervente motorrijder blijf ik graag op de hoogte van alle motor-ontwikkelingen :  slipperkoppeling
    ABS,tractie-controle, Upside-Down fork enz enz.
    Na enkele high-tech machine's bereden te hebben (fireblade, GSXR1000, GSXR750) word het m.i. tijd om een stapje terug te zetten.
    Dus kocht ik een Honda CB 750 sevenfifty bouwjaar 2001.
    Eentje met slechts 22.000 Km en geen spatje roest.
    Alle papieren zijn meegeleverd, dus op naar de verzekerings-makelaar. (Bedanks Ivo)
    Biv  55 euro     Taks 50 euro   Verzekering : 7 maanden 110 euro.
    De keuze van deze machine werd bepaald door de hoge betrouwbaarheid van Honda-motoren en zijn uitzonderlijke goede staat.
    Ik zocht een sleutelproject en had geen zin om een lekkende motor uiteen te halen of andere mechanische mankementen op te
    lossen.
    Dus een technisch zeer goede motor met zo weinig mogelijk electronica.
    Op het net vind je er tientallen, maar neem toch eerst maar een kijkje en ritje voor aanschaf.
    Na vele surf-uren vond ik de motor die ik zocht.
    Ik met ons VW-busje naar Leuven, stevig keuren, ga er gerust even naast liggen!!
    Geen spatje olie op de grond, geen val-schade, geen spatje roest en volgens de verkoper was de prijs (1750 euro )
    eigenlijk te laag, ok en nu snel naar de kassa en opladen die ijzerwinkel.
    Na overleg met mijn technische collega's blijk ik een goede koop gedaan te hebben, mocht ik hem de zelfde
    dag verkopen ik zou er winst op kunnen maken.
    Maar dan heb ik geen sleutel-project meer, dus die motor gaat uiteen, punt!

    De test-rit

    Eerst een motor demonteren dan heropbouwen en dan vaststellen dat er toch mankementen zijn, nee bedankt.
    Met de 'donor' motor (zo noemt men in deze kringen de motor waar je mee prutst) heb ik dan ook enkele stevige ritjes
    gemaakt.
    Even opwarmen en dan het gas erop, tot het rood (7000 rpm) en dan weer even rustig aan.
    Volluit acceleren en vol in de remmen.
    Dit heb ik meerde keren gedaan en tot mijn bijna verbazing gaf de CB 750 geen krimp.
    Geen lek aan de voorpoten, geen lek aan dichtingen, koeling, kleppendeksel, niks nada !!
    Misschien heb ik geluk gehad, of Honda maakt sterke motoren feit is dat de motor technisch 100% is.

    Informeren

    Op het net vind je honderden voorbeelden van cafee-racers, custom-bike's, bobbers en nog veel vreemde constructie's.
    Misschien kan ik beginnen met een cafee-racer en al doende onderdelen aanschaffen en komen tot iets uniek.
    Want ja uniek moet ie worden.
    Blijkbaar kan je voor deze motor alle onderdelen nieuw en of 2dehands aankopen, da's makkelijk als er iets mocht
    haperen. Maar steek je een motor inéén met onderdelen dan wordt hij wel 5 maal duurder, of wat dacht je van de
    1750 euro die een nieuwe krukas moet kosten ??
    Voordeel van deze populaire veel geproduceerde motor is dat er veel accessoires te koop zijn die zonder meer passen.
    Dus heb weer tientallen (lees honderden)  clippons, uitlaten, filters, zadels, tanks, .... bekeken. 
    Een plan opgesteld om zolang mogelijk te rijden en toch de verbouwingen te starten.


    Het Master- plan

    1 clippons van Race-tek
    2 Uitlaat cobra met aparte carbon demper, tussenstuk RVS op maat 'laten' lassen
    3 Aanpassing carburatoren / Kelken en opnieuw afstellen
    4 Tank / Zadel





















    29-04-2015 om 00:00 geschreven door Jef  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 03/04-09/04 2017
  • 25/07-31/07 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs