Na aankoop Ion batterij (zeer klein) heb ik deze direct gemonteerd. De batterij weegt 800 gram en voelt aan als speelgoed ?? ( 117 euro) Even de moto in gang geduwd (oude batt. defect) en ritje gedaan. Starten ... ok. Dag later starten ok. Nu testen, starten, testen ... Let op een LI-Ion batterij heeft een specifieke lader nodig. Ik hoop echter dat de generator van de moto zijn werk naar behoren doet en de spanning niet te hoog oploopt (meten). Dus afwachten ... Lampenhouders gemonteerd en passen perfect (41mm).
Even de bol d'or tank op de moto gelegd en met enkele plankjes achterzijde verhoogd en gezocht naar een vlakke lijn. De bestaande bouten met rubberdop heb ik iets (5mm) afgezaagd opdat de tank in het kader zou vallen.
Ik stel vast :
Dat de oude vacuum-benzinekraan waarschijnlijk hergebruikt kan worden. Na het verwijderen van het oude luchtfilter heb ik nog voldoende plaats voor kelken (4x). En deze komen goed in zicht! De onderzijde van de tank komt net boven het kleppendeksel.
Deze visuele controle geeft een idee waar het project naar toe gaat.
Geen RVS, geen chroom, niet overdreven duur dus gekozen voor vrij eenvoudige zwarte aluminium licht houders.(49euro) Wel voor 41mm vork natuurlijk! Kleine boutjes maken het geheel wat degelijker.
Gevonden in kapaza : Benzinetank voor Honda Bol d'or (100 euro) Na een ritje van 3u (266 Km) leek mij dit de perfecte tank. Lang en beduidend smaller maar toch met 20 liter inhoud. Kan ik later een ritje doen naar de ardennen. Met een tank van 12 liter zou ik om de 150km moeten tanken! Mijn schatting : 7 liter / 100 km Honda is nooit de zuinigste geweest (vroeger toch).
Heb mijn keuze op dit kleintje laten vallen wegens niet te duur (80euro) en met K factor 1,4 (Honda). Hij beschikt ook over de ledjes' die de vorige signalisering perfect overneemt. Dus gewoon Ebay.de en VISA.
Na een miskoop (carbon) die niet echt bij mijn toekomstige cafeeracer past kwam ik deze tegen op 2hands.be. Deze demper past m.i. beter bij het project, geeft het een racy look. Even naar deurne en hop in de koffer. Nu nog een 4in1 (RVS)
Met wat geduld toch het balhoofd door een collega laten frezen en flink opgepoetst. Vandaag balhoofd binnen gebracht om te laten anodiseren. Oei specialisten stellen moeilijk vragen ; maatvast anodiseren, kleur, hardheid en welke soort aluminium is het, de chef zal een kleine staal nemen (binnenkant) om de juiste aluminium soort vast te stellen. Afwachten ... Wijze woorden van de vakman ; anodiseren geeft het spiegelbeeld van het aluminium, nu maar hopen dat ik genoeg gepolijst heb.
Vandaag Balhoofd verwijderd en opgemeten. Twee gaten van 41mm en 1 voor de midden-lager. Hopelijk kan mijn collega ze snel opmeten, op 5 min. zijn ze gemonteerd en kan ik terug de baan op. Voorbij weekend stevig ritje gemaakt en de CB750 geeft geen krimp.
Wat hebben we geleerd vandaag ... door de moer van het balhoofd en de twee bovenste bouten van de voorvork los te maken komt deze er vanzelf af en kan je de clip-ons er van boven makkelijk inbrengen, tja moeilijk gaat ook he. Niet vergeten, bij het monteren van de schakelaars MOET er een gaatje geboord opdat beide helften mooi zouden aansluiten. Meet de afstand van stuur tot einde handvat, vandaar heb ik een gaatje van 5mm geboord. Omdat de stuurhelften verwijderbaar waren, dus met inbusbouten aangespannen kon ik later makkelijk de schakelaar zo positioneren dat ze goed bereikbaar waren.
Zoals elk fervente motorrijder blijf ik graag op de hoogte van alle motor-ontwikkelingen : slipperkoppeling ABS,tractie-controle, Upside-Down fork enz enz. Na enkele high-tech machine's bereden te hebben (fireblade, GSXR1000, GSXR750) word het m.i. tijd om een stapje terug te zetten. Dus kocht ik een Honda CB 750 sevenfifty bouwjaar 2001. Eentje met slechts 22.000 Km en geen spatje roest. Alle papieren zijn meegeleverd, dus op naar de verzekerings-makelaar. (Bedanks Ivo) Biv 55 euro Taks 50 euro Verzekering : 7 maanden 110 euro. De keuze van deze machine werd bepaald door de hoge betrouwbaarheid van Honda-motoren en zijn uitzonderlijke goede staat. Ik zocht een sleutelproject en had geen zin om een lekkende motor uiteen te halen of andere mechanische mankementen op te lossen. Dus een technisch zeer goede motor met zo weinig mogelijk electronica. Op het net vind je er tientallen, maar neem toch eerst maar een kijkje en ritje voor aanschaf. Na vele surf-uren vond ik de motor die ik zocht. Ik met ons VW-busje naar Leuven, stevig keuren, ga er gerust even naast liggen!! Geen spatje olie op de grond, geen val-schade, geen spatje roest en volgens de verkoper was de prijs (1750 euro ) eigenlijk te laag, ok en nu snel naar de kassa en opladen die ijzerwinkel. Na overleg met mijn technische collega's blijk ik een goede koop gedaan te hebben, mocht ik hem de zelfde dag verkopen ik zou er winst op kunnen maken. Maar dan heb ik geen sleutel-project meer, dus die motor gaat uiteen, punt!
De test-rit
Eerst een motor demonteren dan heropbouwen en dan vaststellen dat er toch mankementen zijn, nee bedankt. Met de 'donor' motor (zo noemt men in deze kringen de motor waar je mee prutst) heb ik dan ook enkele stevige ritjes gemaakt. Even opwarmen en dan het gas erop, tot het rood (7000 rpm) en dan weer even rustig aan. Volluit acceleren en vol in de remmen. Dit heb ik meerde keren gedaan en tot mijn bijna verbazing gaf de CB 750 geen krimp. Geen lek aan de voorpoten, geen lek aan dichtingen, koeling, kleppendeksel, niks nada !! Misschien heb ik geluk gehad, of Honda maakt sterke motoren feit is dat de motor technisch 100% is.
Informeren
Op het net vind je honderden voorbeelden van cafee-racers, custom-bike's, bobbers en nog veel vreemde constructie's. Misschien kan ik beginnen met een cafee-racer en al doende onderdelen aanschaffen en komen tot iets uniek. Want ja uniek moet ie worden. Blijkbaar kan je voor deze motor alle onderdelen nieuw en of 2dehands aankopen, da's makkelijk als er iets mocht haperen. Maar steek je een motor inéén met onderdelen dan wordt hij wel 5 maal duurder, of wat dacht je van de 1750 euro die een nieuwe krukas moet kosten ?? Voordeel van deze populaire veel geproduceerde motor is dat er veel accessoires te koop zijn die zonder meer passen. Dus heb weer tientallen (lees honderden) clippons, uitlaten, filters, zadels, tanks, .... bekeken. Een plan opgesteld om zolang mogelijk te rijden en toch de verbouwingen te starten.
Het Master- plan
1 clippons van Race-tek 2 Uitlaat cobra met aparte carbon demper, tussenstuk RVS op maat 'laten' lassen 3 Aanpassing carburatoren / Kelken en opnieuw afstellen 4 Tank / Zadel