Vandaag 10 mei 2012 weer iets aan mijn blog doen. de afgelopen tijd heb ik doorgebracht met ziek zijn, volledige ontmanteling van de motor en het maken van een werkplaats. door mijn ziek zijn kan ik van elke 3 weken anderhalve week echt besteden aan normale zaken en de motor. In middels is de werkplaats af en alleen nog het gereedschap sorteren zodat metrisch en engelse maten niet door elkaar komen. Over twee weken probeer ik de onderdelen die gestraald en gepoedercoat moeten worden weg te brengen als mijn gezondheid dit toelaat.
Het heeft even geduurd maar eindelijk vindt ik de tijd om mijn blog bij te werken, door problemen met mijn gezondheid (ernstige problemen) zal de restauratie even stop gezet moet worden helaas.
Net nu ik alles gedemonteerd heb en kon starten met het frame weg te brengen voor poedercouting en voor de chroomboer een aantal zaken apart gezet.
Maar het is even niet anders, mijn inschatting is dat eind dit jaar 2010 ik weer in staat moet zijn om verder te kunnen werken aan dit project.
Tot die tijd zal er weinig of geen nieuws zijn op de blog., maar je weet het nooit en als ik goede dagen heb dat ik dan toch kleine zaken ga oppakken. Ik zal dat zeker op de blog vermelden.
10 januari 2010 eindelijk verder na 4 weken kerst en oud en nieuw vieren op bezoek door de sneeuw, en geen tijd voor mijn BSA. Nou niet helemaal waar, want nadat de eerste moer van de koppeling los was (LINKSE DRAAD) bleek er nog een tweede in het koppelingshuis te zitten.
Tussen het kerstdiner en de olliebollen toch af en toe geprobeerd deze moer kos te krijgen, maar omdat hij net in het huis zit (zie foto's bij de vorige commentaar) kreeg ik geen goede grip op deze moer. Dopsleutels passen er net niet in en een pijpsleutel is te onstabel en kan weinig kracht mee gemaakt worden. Kortom ik werd een beetje hulpeloos, en het kan toch niet zo zijn dat zo'n k...... moer het kan winnen van mij. Daarom bij iedereen die een beetje sleutelervaring heeft gevraagd of zij een suggestie hebben. De oplossingen waren van (cola,WD40) afdraaien dopsleutel tot uithakken. Omdat tot nog toe alle bouten en moeren met geduld en WD40 los kwamen wilde ik mij beperken tot de nornale middelen en geen hak of breek werk. Nadat ik weer een toevallig gevonden pijpsleutel goedpassend geprobeerd had, en weer zonder resultaat en het aanbod voor het afdraaien van een dopsleutel steeds meer een optie werd, heb ik ten einde raad uit het BSA CLUB BLAD de nodel expert gebeld en deze mijn probleem voorgelegd. Zijn antwoordt was simpel en duidelijk: deze moer is RECHTSE DRAAD, en inderdaad met een simpele passende pijpsleutel rechts losgedraaid. Dus op een as zit een linkse en rechtse schroefdraad achter elkaar om de linkse de rechtse op zijn paats te houden. Je moet het maar weten, zo zie je dat een backup zoals de BSA CLUB heeft voor dit soort problemen ideaal is. Uit de foto's blijkt dat ik nu weer op de juiste weg ben en ik heb nog een onderdelen wasser gekocht dus kan ik voorlopig weer voort.
Eindelijk weer even tijd om wat aan de motor te doen, Nadat Sinterkaas is gevierd met de nodige kado's en surprises. Zoals je op de nieuwste foto's ziet is het achterste stuk sub frame nu ook los uitlaat en voorvork zijn er ook af. De koppelingsplaten er af gehaald en deze moeten vernieuwd worden , incl. de stalen tussen platen. Bij het verwijderen van de bussen die in het frame zitten heb ik een vergissing gemaakt , ik dacht dat de bus van de standaard er uit te tikken is maar dit lukte niet, vastgeroest denk ik. Doorzagen en wat blijkt dat deze bus klem zit tussen twee frame platen jammer (zie foto) De schakelaar boven op de koplamp is ook defect. Bij de Groot bsa ( mooie website) heb ik ze besteld. Volgende week de VEHIKEL in Utrecht waar ik zeker naar toe ga met een collega die is begonen aan een restauratie van een Harley driewieler, (oud politie machine)
De foto's spreken voor zich zelf. nog steed demonteren maar er komen nu toch zaken te voorschijn die aandacht nodig hebben, vooral electra, kabelboom en schakelaars. De ijzerwaren (spatborden , steekassen voorwiellager) zie er nog steeds zeer goed uit. Remvoerening lijkt z.g.a.n praktisch niet gesleten dus zou al eens een nieuwe voering opgezet zijn. de ruimte voor het opbergen van alle losse stukken word een probleem.
De ontakeling begint grootse vormen aan te nemen, electra bekabeling is tot aan de koplamp geheel los en gelabeld, achterwiel plus kettingkast verwijderd. De kleine rotdingetje wat je nodig heb om een vnetiel te verwijderen heb ik niet dus moet het gemaakt worden. tevens heb ik een adres toevallig te pakken die kan laten stralen en spuiten , ik bedoel glasstralen voor alle spatborden in andere lichtte delen, Frame mag gezandstraalt worden en dan direct poedercoaten maar de rest na de glasparel in de primer daarna grondverf en dan schuren en spuiten. Maar zover ben ik nog lang niet eerst het smerige werk afdoen want als de motor met versnellingsbak uit het frame komt heb ik nog de nodige vieze klussen. Tot nog toe mag ik niet klagen alles wat er af komt is oud maar in redelijke staat en nog geen totaal verroeste delen gevonden. hierbij weer 3 foto's
hierbij nog wat foto's Gereedschap wordt er belangrijk want de ontmanteling gaat nu in het stadium van de onbereikbare plekjes. dus ring en dopsleutels heb ik meer nodig, ook de grote maten. Binnenkort ben ik jarig dus weten in ieder geval wat er gevraagd kan worden.
Eindelijk gestart, half oktober werkzaamheden buiten worden minder avonden langer dus gestart in de garage met de bsa op de werktafel te zetten en biginnen met demontage. Ook de olie moet er uit en die komt op alle plaatsen uit de machine behalve daar waar ik een opvangbak heb staan. Kortom een bende op de werktafel en de grond, uiteindelijk schoongemaakt met benzine welke ik uit de tank overhield. Het demonteren van de diverse onderdelen valt eigelijk best mee, tot nu toe nieks vast gerot. Wat moet wennen zijn de engelse maten, maar veel praktijk en dan lukt het wel. Op dit moment zijn praktisch alle losse onderdelen van het frame, en ga ik binnen kort beginnen met de demontage van de moter. Op merkelijk de pluskabel van de accu vond ik terug aan het frame dus plus aan massa. Ik heb wat foto's hierbij gedaan zodat je een klein beetje de vorderingen kan zien.
Eind maart 2009 zie ik eindelijk een advertentie die mij aanspreekt en reageer met een mail, na wat mail wisseling worden we het eens over de prijs, en maken we een afspraak wanneer ik de BSA kan komen ophalen.
Op vrijdag 3 april om 7 uur in de ochtend vertrokken richting Friesland om met een aanhangwagen de BSA op te halen, na overschrijving van kenteken de BSA opgeladen en weer terug naar huis. Hierbij enkele foto's zoals ik de BSA kocht. Op dit moment ben ik bezig om minimaal engels gereedschap te kopen en adressen te verzamelen voor : spuiten vercromen etc.etc. Het demonteren gaat gebeuren zodra de temperatuur zakt, dus najaar en in de winter. Uiteraard heb ik de BSA wel even laten draaien (enorme compressie) en een heel klein stukje in de straat gereden, stiekem. Nu staat hij geduldig te wachten op de aangekondige demontage