Nog maar eens een fietsdagje vandaag: de rit op Saffraanberg. Als vanouds een mooi, pittig ritje. En ook de weersgoden waren ons goed gezind. Weliswaar nog wat laaghangende wolken, maar toch meer zicht dan gisteren. Elk jaar proberen de organisatoren toch iets nieuws in het parkoers te brengen. Altijd welkom, doch aan de bevoorrading en zeker de wegwijzering moet dringend iets aan gedaan worden. Zeker deze laatste, halfweg het parkoers ontbraken alle pijlen . Gelukkig zijn wij heel vertrouwd met de streek, zodat wij onze weg vlot terug vinden. Maar voor al die anderen...... Vertrokken in een groepje tegen een laag tempo. In Awirs halfweg de beklimming van Côte de Béguines naar Tincelle toe: voor velen een eerste kennismaking met dit "muurke" . Na de bevoorrading op Côte de France, kwam Rohnny met z'n bende me voorbij. Ik besloot dan maar in hun gezelschap verder te fietsen. Ramelot-Vyle-et-Tharoul op bekend terrein: op en af. Op één van de kuitenbijters in Marchin de ketting van het tandwiel. Het euvel was snel hersteld, doch het kostte me een inspanning om terug in de kopgroep te geraken . Op de klim in Rue d' Oha was ik er pas terug bij. Eenmaal in Moha was elke pijl van de weg bewijzering zoek. Met onze groep zijn we dan via Marneffe- Fallais over Berloz naar Jeuk terug gekeerd en zo naar de militaire campus. Een spahgetti in de kantine was welkom, een paar leffes erna ook. Hoog tijd om terug naar huis te fietsen. Info: 150km; av.30km/h; 1430hm
Langhangende dikke wolken, mist, geen zon te bespeuren vanmorgen. Wie dacht dat ze er snel zou doorkomen kwam bedrogen uit. Zeker wat de regio betreft waar wij naar toe gingen: het kortsbij gelegen buitenland: Wallonie. Met toch nog 9 aan de start aanvankelijk. In Hoei moesten Marc en Wesley huiswaarts keren. Met z'n 7 dapperen dan maar verder. Soms was het zicht beperkt tot amper 100m, dan eens een voetbalveld verder; maar van aangenaam fietsweer was geen sprake. Gelukkig viel het qua temperatuur mee. Eveneens geen makkie om je dan juist te orienteren. Gelukkig heeft Luc een 6de zintuig , ook al moest ie wat hulp krijgen van JP 's gps Genoeg over het weer; de rit dan. Via Berloz naar Waleffe en zo naar Tihange. Een eerste klim: Chemin du Chera: 3600m; 4,8%; 11%. Van Pont de Bonne- Pailhe -Saint Fontaine naar Jeneffe. Eindelijk Barvaux; al bleek het achteraf Barvaux Condroz te zijn Geen nood, er komen nog dinsdagen . Ondertussen was het middag geworden, hoog tijd om op zoek te gaan naar een koffie. Leek ook makkelijker gezegd dan gedaan, amai. Terug over Maffe, Méan, Borlon om uiteindelijk in Clavier een winkeltje te vinden. Er zat niks anders op dan buiten op de bank te picknicken Nie te lang treuzelen, met het colablik in de hand verder Over Tinlot- Moulin- Fraiture naar Nandrin. Door Saint Séverin naar Yernée en zo naar Amay. Eerste rondpunt rechts, kasseitjes op: miljarde. Goed dat er een binnenblad is. Gene kattepis eer je helemaal boven bent. Over Faimes naar Waremme. Hoe dichter we terug in Limburg kwamen, hoe meer de zon erdoor kwam. Zodat we toch nog op terras van een fris pintje konden genieten. Met de talrijke, naamloze beklimmingen, wederom een pittig ritje. Info: 201km; av.29,5km/h; 2057hm.
Donkere wolken vanmorgen; toch maar weer op m'n "spaanse" gestapt. Het zou een mooie voormiddag worden, de afwezigen hadden meer dan ongelijk.( wanneer eens nie ). Wij met 7, de boys van de B groep stonden heel ontredderd aan de start, tevergeefs te wachten op hun ritverantwoordelijke. Een paar verkozen om met de C te fietsen, 6 waren bereid om met ons op pad te gaan voor een ritje onder inpuls van Franky: Val Saint Lambert. Misschien haken sommigen af als ze zien wie de rit gaat doen Over Bovelingen naar Waremme. Via Haneffe naar Horion en zo naar Awirs. Een eerste test hoe de benen waren na gisteren: En Cowa: 1500m; 6%; 12%. Terug dalend naar Awirs via de Cahottes; meteen op het binnenblad: Rue Hena. Van Engis naar Val Saint Lambert. Meteen de mooie lange klim naar Seraing toe. Onderweg moest ik op de hekkesluiters wachten, zoniet waren ze misschien verkeerd gereden. Door het Bos van Neuville naar Neupre. Saint George eens rechtdoor . Oef eindelijk gedaan met klimmen dachten velen, maar op de terugweg werd de gaskabel regelmatig opengedraaid . De weg Celles-Waremme-Jeuk leent zich daarvoor Info: 126km; av.30,5km/h; 1075hm
Dit weekend stond er niks speciaals op m'n kalender, dan maar eens naar Tongeren voor de Frans Schoubben Memorial. Het was ondertussen jaren geleden dat ik die nog eens gereden had. Vroeger heette deze rit de Rik Van Looy Classic . Later werd de naam veranderd ter ere van de plaatselijke renner Frans Schoubben. Als vanouds, steeds een mooie rit; puik georganiseerd; voldoende bevoorrading. Dat je over klimmersbenen moet beschikken weet ik ook nog. Samen met Rudi, Marnic en Stefan had ik afgesproken: aan de start stond ook Eric en Giacomo. Een groepje was snel gemaakt. Een voorbij " flitsend" peloton: meteen ons karretje aanhangen Het eerste deel dan: Le Vau: 1500m; 6%; Richelle: 2000m; 7%; Trembleur: 1200m; 6%; Melen: 1200m; 7,5%. Second part: ( onze gangmakers moesten op hun achtervolgers wachtten ) Côte de Roza: 1000m; 8%; Olne: 2000m; 8%; Transenster: 5000m; 7%; La Redoute: 2000m; 15%; Cornémont: 1500m; 5%. Na de 2de bevoorrading onmiddellijk Les Forges: 1600m; 7,3%; Le Fôret: 5500m; 7%; Saint Hadelin: 2000m; 7%; Wégimont: 1800m; 7,5%; Saive: 1000m; 5%; Xhavée: 1500m; 6%. Saint Pierre: 1400m; 6,5%. Het laatste deel werd opnieuw met ons vroeger peloton afgevlamd. Maar op de laatste klim Roclenge: 2500m; 6% moesten zij opnieuw het wiel lossen . Zo eindigden we dan zoals we vertrokken waren: met 6 Het stuk taart een een paar Leffes waren welkom achteraf. http://www.memorialfransschoubben.be/ Info: 158km; av.28,5km/h; 2135hm
Het weer blijft ons koeieneren. Donkere wolken, te fris voor de tijd van het jaar. Toch nog 6 moedigen aan de start. Gokken dan maar; op goed geluk af fietsen. Een ritje van Luc: Ciney. Later zou blijken dat we ook vandaag daar nie geraakt zijn . Volgende week nog maar ens proberen Via Borlo naar Geer over Kortijs. De vele pittige klimmetjes in Fallais-Pitet-Fumal waren een voorbode van wat ons nog te wachten stond. Nico moest huiswaarts, de dienst op Monroe verzekeren . Door Wanzoul en daar wachtte ons de beklimming van Côte de Ben Ahin. Op de top begon het zowaar te regenen. Even overleg welke richting het minst kans op regen gaf: Marchin dan maar. De regenbui was maar van korte duur. Via Haillot-Ohey naar Gesves. Door Assesse naar Crupet om uiteindelijk in Yvoir uit te komen. Hoog tijd voor koffie. Nie te lang treuzelen, de wind kwam opzetten Een kapel onderweg bood even een schuilplaats. Van Warnant naar Bioul; Annevoie-Profondeville. Aan de klim naar Lustin-Maillen, leek geen einde te komen. Over Haltinne naar Andenne. In Bas Oha moest nog maar eens op het buitenblad geschakeld worden. . Beneden in Moha, rechtdoor: nog maar eentje . De gekende weg Dreye-Omal- Berloz ( die groene pijlen waar zouden die voor staan ) In Aalst echter was er geen ontkomen meer aan: een fameuze plensbui. Recht naar huis dan maar: kleren uit en meteen machine in en bibi zalig genieten van een warme douche Zal weer wa geven voor m'n "spaanse" weer properkes is . Info: 193km; av.28km/h; 3041hm
Dat de ijsheiligen nu maar terug naar den hemel vertrekken Amper 4° deze morgen: handschoenen waren geen overbodige luxe. De nog wat aanwezige alkohol in het bloed na de verjaardagfuif afgelopen vrijdag, ( voor sommigen was dat nog behoorlijk veel ) zorgde gelukkig toch voor een beetje "antigel". Maar toch tekenden 8 het startblad. Niels zou voor wegkapitein spelen. Een wisseling van vest drong zich aan voor Kim, no problems: even door Zepperen. Over Hoepertingen naar Heks. Via Crisnée naar Waroux en door Ans naar de binnenstad van Luik. Dan kun je je aan wat verwachten, steil en kasseien Hobbelend op de kasseien, klein verzetje: Rue Naimette: 450m; 11,8%; 16%. Aansluitend Rue Xhovémont: 700m; 10,7%; 13%. Veel tijd om op adem te komen is er nie: het "ezelspadje" ligt kortbij. Rue de la Séche: 800m; 11%; 23%. Het gebalkt van de ezels in de wei boven, schijnen ons uit te lachen De eerste 500m vallen nog mee, maar na de bocht naar links zakt de moed je in de schoenen en hoor je vele" miljaars" Door de ghetto van Luik naar Herstal. De brug over en Wandre binnen. Even een overleg : doen we het of niet? Of cause. Als je daar toch bent Rue Tesny: 1000m; 12%; 16%. Dalend naar Sarolay en dan doemt die kuitenbijter in Oupeye recht voor je op. Van Slins naar Tongeren; via mooie binnenwegjes naar Jesseren. Nog even doorbijten : Kerniel-Kuttekoven. Over Ulbeek terug naar Melveren. Info: 130km; av.29,7km/h; 1155hm
Wat gedruppel toen ik wou vertrekken, maar zo gauw laat ik me niet ontmoedigen. Bij het binnenrijden van St -Truiden moest ik noodgedwongen toch even schuilen in een bushokje . Een ferme bui, gelukkig maar van korte duur. Op de plaats van rendez-vous kwamen nog 3 anderen opdagen; een foontje van Marnic om ook op hem even te wachten. Luc weet toch altijd wel waar naartoe. Een "plat ritje"; mag zeker na de vorige rit. Wat genietend van het mooie weer. Over Geetbets naar Meenzel-Kiezegem; via Assent naar Kaggevinne. Wat druk verkeer in Diest; in Schaffen via mooie binnenwegen naar Meldert-Lummen. Over Schulen-Wijer weer terug naar onze staminée. Een frisse 33 er smaakte op het terras, zeker met zo'n zwoele temperatuur. Misschien wel de warmste dag van 2012 tot hiertoe. Mogen er spoedig nog vele volgen Info: 109km; av.28,8km/h
Voor vandaag stond de rit naar Chiney op de kalender. Doch gezien de weersomstandigheden( later zou blijken van ongelijk ) m'n korte mouwen en broek,volgde al snel mijn voorbeeld. Er werd besloten om naar Banneux te fietsen. Een ritje op rekening van Luc. Aanvankelijk waren we met 11. Boven in Neuville-en-Condroz hielden two guys het voor bekeken en keerden meteen terug. Over Boekhout -Rukkelingen -Waremme naar Saint Georges-sur-Meuse. De Maas over en koers zettend naar Ivôz Ramet. Een eerste " echte" rue Gros Chene; boven de grote weg volgend naar Neuville-en-Condroz. Door Ehein naar Villers-aux-Tours. Van Tavier-Poulseur naar Rivage; daarna op binnenblad naar Fraiture Even nog wat "doorbijten": Presseux-Florzé. Eens boven op La Redoute zonder klimmen Lang kun je niet genieten van de afdaling; dat ellendig klimmetje in Cornémont grijpt je naar de keel. Eindelijk in Banneux. Heel veel volk, geen plaats voor ons in "La Rose". In een andere taverne had de kelner blijkbaar nog nie veel kaas gegeten van de stiel. Na de koffie via Fraipont ; A Bouny en zo naar Romsée. Daar wachtte ons nog een inspanning: Côte de Bouny: 3200m; 5,4%; 14%. Even buiten Jupille: rue de la Colinne Sarolay nog maar eens omlaag; Oupeye omhoog. Ondertussen was Eric z'n kaarsje uit en moest er regelmatig wat gas terug genomen worden . Want ons motto is: samen uit, samen thuis Nog nie aan het einde,Slins-Diets Heur wind op kop. Eindelijk een "makkie": Lauw-Heers. Besloten werd om Eric naar z'n auto te brengen op Saffraanberg Een gratise Karmeliet, aangeboden door de brouwer, was meteen welkom. Info: 192km; av.26,7km/h; 2141hm
Wat een kl...weer. Droog bij vertrek, maar da zou nie lang duren. Om nog maar te zwijgen van de temperatuur . Toch stonden er nog 9 guys te trappelen op te vertrekken. Een ritje van mij vandaag, bedoeling was Lavoir. Daar zijn kuitenbijters genoeg . Over Velm naar Gingelom. Door Trognée naar Blehen. Goe nat ondertussen, dus werd besloten om rechtsomkeer te maken . Via Poucet naar Vorsen; nergens een opklaring. Dan maar Hasselbroek-straight ahead naar huis voor iedereen. Hoog tijd om te "ontdooien" onder de douche. Info: 62km; av.31km/h
Na de wekelijkse plicht: grasmaaien, ( allez wekelijks.....was al 3de keer op een week tijd. Was dan ook echt dringend: je zag de konijnen niet meer lopen ) toch nog even de fietspluni aangetrokken voor een klein ritje. Wat losrijden heet dat in wielertermen (just echte hé ) Over Hoepertingen- Gelmen naar Bovelingen en via Jeuk-Aalst weer terug; enough is enough. Info: 38km; av.27km/h
Nog eens een droog dagje, ondanks de donkere wolken voormiddag. Zelfs het zonneke kwam even piepen . En vermits we de laatste tijd gauw content zijn: best een fietsdag . JP wist nog wel eentje uit z'n gps te halen. Via Landen naar Hélécine. Onderweg hadden we Rudi opgepikt. Van Fernelmont naar Marchovelette. Tussen Champion en Boninne toch een mooi klimmetje. Door Gelbressée-Wartet terug naar Franc Waret. Wat bekend terrein: Hemptinne-Poucet en via Walsbets over Velm weer terug. Een mooi ritje, best wat pittig, zeker met de wind in het nadeel op de heenweg. Info: 125km; av.28,8km/h; 844hm
Nog maar eens een druilige, miezige dag bij het openen van de gordijnen. Een raadpleging op de buienradar gaf echter droog uit na 7h30. Hoog tijd dan om te vertrekken. Velen tekenden absent. Later zou blijken dat die weer eens ongelijk hadden. Voor ons stond de rit naar Marchin vandaag op de kalender. De jongens van de B groep, wat verloren zonder leider, verkozen om met ons eens mee te gaan. No problems Ik koos voor de korste en makkelijkste weg naar Hoei: via Jeuk-Waremme. Kwestie van op droge, propere wegen te blijven De wind in het nadeel, zorgde voor de nodige inspanning. Door het centrum van Hoei en meteen op het binnenblad: Chemin de Comte: 2800m; 5,8%; 10%. Dalend naar Ahin en in Leûmont terug op de kleine plateau: rue Ernest Gilot. Even wat recupereren alvorens de puist in rue Chapuron. Oef eindelijk bekende weg: naar Borlez toe. Een blik op de klok vertelde me dat het nog wat vroeg was; dus een ommetje dan maar. Even door Donceel. Via Bettincourt-Brustem terug naar ons lokaal. Iedereen content van het mooi ritje. Voor velen een eerste kennismaking met deze beklimmingen. Info: 120km; av.30,5km/h; 856hm
M'n eerste gedacht was vandaag wat te gaan losrijden, na de zware rit van gisteren. Maar ik ben nogal clubtrouw, dus ben ik toch maar om 8h30 van start gegaan bij de "bende". Met de B groep leek me voldoende vandaag, m'n ploegmaten van de A groep wouden me niet in de steek laten en vertrokken dan ook maar samen met mij. That's the spirit. Een ritje van Gilbert( nee niet die van gisteren ) stond op de kalender. Draaien en keren; in de buurt blijvend; veldwegen; zo kennen we dat ritje. Met 17 aan de start. Over Oetsloven naar Kuttekoven. Driesel even de berm opzoekend, alsof de gewone weg nog nie erg genoeg was. Gelukkig geen gracht . Na een bar slechte kasseistrook, Parijs-Roubaix waard, en platte band voor Benny. besloten mijn maten om alleen verder te rijden. Voor mij ging het al snel genoeg .Van Zamelen naar Riksingen. Daar hielden ook Hugo en Hans het voor bekeken. Nog een "platte tube" voor mij. Even voor Vliermaal een valpartij: Benny tegen de vlakte, Stefan er boven op, Jarre in den talud .Stefan was er het ergst aan toe, heupklachten; dus moet er een ziekenwagen aan te pas komen. Hopelijk nie al te erg en van hieruit een heel spoedig herstel gewenst. Na wat wisselen van wielen, en recht maken van "guidons" konden de anderen toch de rit uitrijden. De korste weg naar huis dan maar. Via Kortessem naar Melveren. Later bleek dat het niet alleen een schaafwonde was van Benny aan de elleboog, naaien dan maar. Onze dames boden direkt naald en draad aan Nie min de laatste week met al die valpartijen, hopelijk zonder al te erg; aan ieder een spoedig herstel en gauw terug in ons midden. Info: 95km; av. 28,9km/h; 539hm
La Philippe Gilbert stond al maanden in 't rood genoteerd in m'n agenda. Hier hing deze morgen nog wat regen in de lucht, maar eenmaal uit de tunnels van Luik, klaarde het op. De thuisblijvers hebben weer eens ongelijk gekregen. . Niemand op de afgesproken plaats, dan maar alleen naar Aywaille. Het stadje was te klein voor de volkstoeloop. Gelukkig vond ik nog een plaatsje op een parking dichtbij. Aan de start ben ik niet geraakt, dus Philippe nie gezien. Later op het parcours wel, dus maakt veel goed Ik koos voor de 164km. Niks Holland in, heb buik vol daarvan, gezien de nattige 2 vorige keren. Na amper een 4 tal kms, amper opgewarmd; wachtte al de eerste klim: Côte de Gotale. In Chaudfontaine werd het alleen maar erger. Rue Hennen ken ik ondertussen ook Aan de voet van Côte de la Reine kwam Philippe me voorbij gezoeft met in z'n kielsog een bende. Van aanklampen was geen sprake . Maar boven op de top ben ik hem toch voorbij gereden. Hij stond weliswaar stil aan de bevoorrading . Thier Moulin en Côte du Bois-Grumsel kennen we als Cabane. Maar des niet al te min, harken tot boven. Alle krachten nodig op de Muur. Boven even pauzeren, zodat Gilbert weer voorbij kon: Een gemiste pijl ( of had Philippe die weg genomen ) bracht onze groepje richting Durbuy. Even terug naar Hamoir en zo naar Xhoris, waar we terug op het juiste pad waren. Côte Xhoris van onze kant hoef zeker nie onder te doen. Die verdomse Côte de Niaster kruisde ook nog ons pad. In Aywaille kozen velen voor rechtstreeks naar de aankomst te fietsen, maar La Redoute moest ook nog voor de bijl Info: 172km; av.25,7km/h; 2764hm http://sport.be.msn.com/laphilippegilbert/2012/nl/
Niks aangenaam deze middag: rukwinden tot 60-70km/h; kans op een plaatselijke bui; 12°. Gelukkig is het droog gebleven en kwam zelfs een flauw zonneke even piepen. De wind echter . Toch nog 5 op de afspraak. Sneu dat Kim de trein in het juiste spoor moest leiden, we konden best een " stoemper" gebruiken. Een geimproviseerd plat ritje van z'n papa dan maar Over Runkelen-Geetbets naar Halen. In Schaffen het 3 Provinciepad volgend naar Schoot. Even een verkenning op het industriepark van Laakdal. Amai wist nie dat er zoveel Nike vestigen waren . Meerhout -Kwaadmechelen via het jaagpad: wind volop de snuit. Wat beschutting zoekend in de bewoonde wereld: Oostham. Opnieuw op het jaagpad: Eversel-Lummen. Van Schulen naar Nieuwerkerken; wind op kop,erger dan bergop fietsen The wind cries Mary zong Jimi Hendrix, hebben geen Marie gezien, onze pere wel http://www.youtube.com/watch?v=Rezb626N_iE
Om depressief van te worden: de aanhoudende aprilse grillen. Gelukkig laten wij het nie zover komen . Always look on the bright side of life zongen de Monty Python's. Zeker met wat zon in de voormiddag. Even moest er gewacht worden op father and son : zelfs wat extra op junior: hun innerlijke klok stond nog op startuur maart Op weg naar de start al een spaakbreuk voor Luc, maar die kan zelfs met 2 kapotte verder rijden zo bleek later Eindelijk op pad met z'n negen voor een ritje op den "hollander" onder leiding van laatst genoemde. Over Herten-Werm naar Menbruggen. In Millen verlieten Marc en Kim ons: verplichtingen. In Wonck stak een kat plots de weg over: Eddie kon niet meer ontwijken en ging tegen het asfalt. Eric wou hem niet alleen laten en volgde meteen z'n voorbeeld Al met al viel het nog mee: niks gebroken; geen stukken aan de fietsen; alleen wat kneuzingen voor beiden en vanavond stramme spieren. Wat bloed aan Eric z'n vinger en aan sturrlint, maar een "plekker" deed wonderen. Jammer genoeg gene van Hansaplast .Na wat bekomen te zijn van de val, besloten beiden om toch maar met ons verder te fietsen. Chapeau mannen: echte "flandriens". De mindere kant van de Hallembay; door Visé, en dan de mooie klimmetjes naar Bombaye, Warsage en Heye. Via Teuven Slenaken naar Epen. Gezien het toen al middag was en de dreigende wolken, besloten we pauze te houden in de "smidse". Ondertussen waren de hemelsluizen geopend en zodoende vertrokken we huiswaarts in de regen. Vele plaatselijke buien, tussendoor even droog, tja je moet nu eenmaal thuis geraken Over Sippennaeken naar Hombourg; door Aubel naar Val Dieu. Wegenwerken verplichtte ons om nog een ommetje te maken over Mortroux. Zelfs even de de fiets op de schouder verder .In Dalhem over de Richelle naar Oupeye. In Fexhe-Slins de toeristische weg volgend naar Nerem: weer weg onderbroken ( lijkt daar wel een 10 jaren plan ) Van Vechmaal naar Mettekoven; in Hoepertingen scheidde onze wegen, 4 richting St Truiden; Luc, Marnic en ikke rechtdoor. De laatste kilometers naar huis moest ik alleen afhaspelen. Goed nat; kleren in de machine en meteen onder de douche: zalig . De fiets is alweer in orde voor de next trip Info: 173km; av.27km/h; 1763hm
Nog steeds aprilse grillen; fris; winderig; dreigende wolken. Nu laat de lente toch echt lang op zich wachten . Maar tja, niks aan te doen: afwachten en hopen. Franky bood zich aan om de rit voor zijn rekening te nemen; zodat hij op tijd thuis zou zijn . No problemo voor onze groep. Op weg dan maar met z'n 8en en 1 gastrijder ( gisteren nog 2de in een tijdrit ). Over Waremme naar Lamine.Via Fontaine naar Mons-Lez-Liège. Een afdalingske "alla rollercooster"; halfweg even van de fiets voor opstakels; verder over een wandelpadje. Meteen daarna een kuitenbijter om vervolgens in Parai uit te komen. Door Jemeppes en dan weet je het al: de finale van Luik-Bastenaken-Luik. Over Côte de Saint Nicolas naar Ans. De grote weg verlatend en naar Alleur-Othée. Tussen Odeur en Crisnée een hagelbui. Gelukkig maar een paar minuutjes, maar de ijsdruppels deden toch zeer in het aangezicht: Via Vechmaal naar Borgloon, waar Franky en Stephane afscheid namen en wij onze tocht vervolgden over Zepperen naar onze club. Info: 115km; av.31km/h; 829hm
Ondanks de verwachtingen, werd het toch nog een dagje om naar Hoei te fietsen; naar de Waalse Pijl. De afwezigen hadden weer eens ongelijk. Weliswaar fris, typisch april weer; maar gelukkig droog gebleven op een paar druppeltjes na. Geluk moet je eenmaal hebben, heeft niks met schoonheid te maken .Met z'n 7 slechts aan de start; in Aalst pikten we de andere groep op en samen zijn we naar Hoei gefietst. Even een koffietje en dan konden we de start van de dames meemaken. De 2de groep verkoos terplaatse te blijven, wij zijn met 6 en een eindje het parcours gaan volgen. Over Pont de Bonne ; Côte de Pailhe naar Ossogne. Gaten en putten in het wegdek: een lekke band voor bibi. Bij nader inzicht meer dan lek, bandje naar de frut . Gelukkig had Marc nog een reserve bij; eentje dat de tocht naar Rome al meegemaakt had. Perhaps met pauselijke zegen . Zo kon ik toch weer op weg: Goesnes-Marchin. Net op tijd weer terug in Hoei om de renners bij een eerste doortocht te zien op de Sarte. Na de groene vlag huiswaarts; alles rechts en soms harkend om in het wiel te blijven Nog ruim op tijd thuis om Rodriquez te zien winnen. Info: 135km; av.28km/h; 1274hm
Normaal zou er vandaag maar op het middaguur gestart worden, gezien morgen een lange rit naar de Waalse Pijl op het programma staat. Doch de weersvooruitzichten zijn niet schitterend voor morgen. Dus werd geopteerd om vandaag alvast maar wat extra kilometers te maken. Een ritje naar Overijse, met Rudi als gids. Te fris voor de tijd van het jaar,en dan nog die ellendige wind. Via Zoutleeuw naar Oorbeek; Haasrode-Vaalbeek naar Bertem. Ondertussen hadden 2 makkers ons al verlaten om huiswaarts te keren en alzo de dienst op de Monroe te verzekeren . Nog even door Leefdaal en zo naar Duisburg. Daar namen ook Marnic en ik afscheid van de anderen. Voor hun was het koffietijd, voor ons tijd om de retour te maken. Goed dat Marnic de regio als z'n broekzak kent . Door Overijse ( door de bocht waar Sagan vorige week ten val kwam, foto ) naar Hoeilaart. Via Ottenburg naar Pécrot, door Bois de Beausart naar Jodoigne. In Hélécine konden we nog net een aanrijding vermijden Eenmaal in Orsmaal de grote baan volgend naar St-Truiden. Zo was Marnic toch nog op tijd voor z'n vergadering Huiswaarts naar Alken dan maar alleen. Info: 144km; av.28,2km/h; 1031hm
Wat een mooie dag moest worden, werd een offday voor mij. Eerst was er het gure frisse weer; dan zelfs wat regen; natte wegen ; flanelen benen; bijna verkleumd bij de re-start en de onmiddelijke afdalingen nadien; amper 5°; en last but not least: na wat achterop geraakt te zijn, de groep kwijt gespeeld bij een richtingsverandering. Gelukkig is de volgwagen met Francis achter het stuur, in mijn buurt gebleven. Na wat heen en weer gebeld, besloot ik om in wagen te stappen en na de doortocht van de renners van de Amstel Gold, de kortste weg terug naar ons lokaal te nemen. Meer dan een uur later arriveerden de anderen, daar werd nog wat nagekaart over de scheef gelopen communicatie.Voor hun was de rit 171km met een av. van 29,4km/h. Goe gedaan jochies, en thx aan onze vriend Johan, voor de mooie rit, ondanks alles. Nu de rit zelf: Via Tongeren over de Hautain naar de Voeren toe. Daarna volgden de klimmen zich snel op: Sippenaeken-Camerig-Vaals. Na de koffie naar Gemmerich- Sippenaeken, ditmaal langs andere zijde omhoog. Beneden komend, geschiedde de misverstand. Even nog tot Teuven en dan inpakken. Via de Voeren terug per auto. Info: 112km; av. 28km/h; 1346hm