Barbie-oorlog kost miljoenen
28-08-2008 - Concurrent Bratz moet 100 miljoen dollar betalen aan Mattel, de maker van Barbie. Bratz is een moderne variant op Barbie en wordt sinds 2001 op de markt gebracht door MGA Entertainment. Dankzij een mediaoffensief drongen de Bratz-poppen Barbie in het defensief. Bratz is inmiddels goed voor 1 miljard dollar omzet per jaar. Ondertussen daalde de omzet van Barbie met zes procent in het tweede kwartaal van dit jaar, de nettowinst daalde in die periode met 48 procent. Toen bleek dat de bedenker van Bratz zijn creatie op de tekentafel van Mattel had gemaakt. Carter Bryant vertrok bij Mattel, een maand nadat hij de pop had aangeboden bij MGA. Zegt Mattel, maar MGA bestrijdt die lezing. In een rechtszaak heeft de jury zich niet uitgesproken over de vraag bij wie de rechten liggen. MGA werd wel veroordeeld voor inbreuk op auteursrechten hoewel niet bewust en het schenden van het arbeidscontract van Bryant met Mattel. De schadevergoeding bedraagt honderd miljoen dollar, stukken minder dan de 1,8 miljard dollar die Mattel had geëist. De 100 miljoen dollar is een optelsom van de verschillende zaken, onder meer tegen een distributeur in Hongkong, die voor de rechter waren gebracht. Om die reden claimt MGA Entertainment dat het bedrag dat het bedrijf moet betalen lager is dan de 100 miljoen dollar. Fem Business
maar wat een geluk de poppen blijven natuurlijk
|