Laten we maar meteen met de deur
in de kroeg vallen: Van Groeningen heeft Verhulst meesterlijk
verfilmd. De razendsnel aan maturiteit winnende cineast- dit is zijn
beste, zijn rauwste, zijn meest voldragen film- duwt je binnen in de
bezopen wereld van de Strobbes, waar de ijskast onophoudelijk open- en
dichtklapt, waar gezelligheid en agressie akelig dicht bij mekaar liggen, en
waar de sanseveria's op de vensterbank de stille getuigen zijn van tragische
zwelgpartijen.
In het begin zit je nog een
beetje te grinniken (zie ze eens doen, die dronken piassen!), maar het huisje
van de Strobbes krijgt algauw iets beklemmends en voor je het goed beseft, kun
je er niet meer uit - net als de kleine Gunther Strobbe. Celle, Petrol,
Breejen, Koen Strobbe: we zouden niet meteen met die vier eeuwig droge kelen
aan tafel willen zitten, maar Van Groeningen wekt niettemin veel sympathie voor
hen op. In wezen zijn het vier meelijwekkende figuren, die uit hun drinkgelagen
op hun manier tóch een zekere trots, een zekere aandoenlijke samenhorigheid
weten te halen: 'Zijt ge ne Strobbe, of nie?'
Voornaamste vaststelling: Felix
Van Groeningen heeft zich de bestseller van Dimitri Verhulst helemaal eigen
gemaakt. De beste taferelen uit het boek (de Ronde van Frankrijk voor
zuiplappen, Roy Orbison) zijn allemaal present, maar van Groeningen
heeft ze ingebed in een vloeiend verhaal. Een wráng verhaal. De relatie tussen
de kleine Gunther en zijn vader, en de wonden die de oudere Gunther meedraagt:
het snijdt je ziel in tweeën. Van Groeningen laat zich niet alleen kennen als
een begaafd dramaturg, hij toont zich ook een voortreffelijk cineast: tijdens
de wedstrijd naaktfietsen zet hij zowaar gregoriaans gezang op de soundtrack,
en het effect is ongelooflijk aangrijpend. En bovenal is hij een geweldige
acteursregisseur. Vooral Koen De Graeve, nauwelijks herkenbaar achter
die smoezelige snor en stoppelbaard, zet een vertolking neer die een eigen
leven begint te leiden. Wij hadden eerlijk gezegd nooit gedacht dat De Graeve
tot zoiets fenomenaals in staat was (de messcène!), maar Van Groeningen dus
wel. Klak af voor beiden.
Nog de meeste indruk maakt de
emotionele flow van het verhaal. Op een bepaald moment laat Van Groeningen zijn
film imploderen tot een klomp hartverscheurende tragiek, om hem vervolgens op
een haast poëtische manier opnieuw te laten openbloeien. A la limite is
'De helaasheid' een erg persoonlijke film: het determinisme van de schrijver
maakt plaats voor het mededogen van de cineast. 'De helaasheid der dingen' is,
op de keper beschouwd, niet alleen een verfilming ván Verhulst, maar ook een
antwoord óp Verhulst. Het leven is een kolkende rivier, maar Van Groeningen
toont ons de doorwaadbare plaatsen.
Sherlock Holmes
Geplaatst door Frank Stol op
06-01-2010 20:29 - Bron: FilmTotaal
Regie: Guy Ritchie | Cast: Robert Downey Jr. (Sherlock
Holmes), Jude Law (Dr. John Watson), Rachel McAdams (Irene Adler), Mark Strong
(Lord Blackwood), Eddie Marsan (inspecteur Lestrade), Kelly Reilly (Mary
Morstan) e.a. | Speelduur: 128 minuten | Jaar: 2009
In de ruim tweehonderd keer dat hij opdook in films en tv-series werd het
personage Sherlock Holmes vaak in een filmnoir-achtige setting geplaatst. Een
voor de hand liggende keuze, omdat het negentiende-eeuwse Londen nou eenmaal
rijk is aan donkere straatjes, fabriekspanden en grijze rookpluimen. Door de
tijd heen ontwikkelde Holmes echter een stoffig imago, omdat hij de misdaad
bestreed met zijn intellect en niet met zijn vuisten. Anno 2010 kun je daar
natuurlijk niet meer mee aankomen, zo moet Guy Ritchie hebben gedacht. De
regisseur van hippe misdaadfilms als Lock, Stock and Two Smoking Barrels
en Snatch voorziet de speurneus op verfrissende wijze van een hedendaagse
wijsheid.
Al direct in de openingsscène, waarbij de kijker midden in de actie wordt
gegooid, is duidelijk dat we hier met een energiekere Holmes te maken hebben
dan voorheen. In een snelle montage, waarbij de camera door donkere straten
raast, zien we hoe de detective samen met zijn trouwe metgezel Watson net op
tijd een rituele moord weet te voorkomen. Het blijkt het werk van de
mysterieuze Lord Blackwood, die ter plaatse wordt ingerekend en ter dood wordt
veroordeeld. Wanneer hij uit de dood herrijst beginnen de problemen pas echt.
Holmes, die niet gelooft in een bovennatuurlijke verklaring, komt een duistere
samenzwering op het spoor die Engeland (en zelfs de wereld) bedreigt. De komst
van Sherlocks oude vlam Irene Adler maakt het er niet makkelijker op.
Guy Ritchie hanteerde voor Sherlock Holmes naar eigen zeggen het
basisprincipe van de buddymovie in de traditie van Butch Cassidy and the
Sundance Kid. Watson is niet langer ondergeschikt aan Holmes, maar geeft
hem in Ritchies versie zelfs flink tegengas. Dat levert een aantal
ongemakkelijke momenten op, maar met Robert Downey Jr. in de titelrol, kan dat
nooit lang duren. Downey gebruikt voor het verlevendigen van zijn personage
namelijk zo veel karaktereigenschappen, dat hij af en toe meer een afspiegeling
van zichzelf lijkt dan de speurneus met de aristocratische trekjes uit Arthur
Conan Doyles verhalen. Storend is dat niet, want Downey toont ons een Sherlock
die ook grimmig, geestig en egoïstisch kan zijn. Maar bovenal is hij
intelligent, ook al lijkt die intelligentie hem eerder per toeval toebedeeld
dan dat hij daadwerkelijk belezen is.
In visueel opzicht is Sherlock Holmes zeker de moeite waard. Van Baker
Street tot aan de Tower Bridge in aanbouw: alles is tot in de puntjes verzorgd.
De grote aandacht die is besteed aan de vervaardiging van de kostuums vergroot
de authentieke sfeer van het Victoriaanse Londen. Desondanks voelt de film
bijzonder eigentijds aan. Dat komt onder andere door de visuele stijlmiddelen
die Ritchie rijkelijk in zijn film heeft verwerkt, zoals de explosies in
slowmotion. Alsof het een ware dans is, ontwijken Holmes, Watson en Adler
splinters, vlammen en rondvliegend puin. Een ander aardig voorbeeld zijn de
scènes waarin Holmes beredeneerde vuistslagen uitdeelt en daarbij in slowmotion
stap voor stap zijn tegenstanders uitschakelt.
De karikaturale misdaadtypetjes en spitsvondige dialogen die Ritchies RocknRolla
sierden, zijn hier in veel mindere mate aanwezig. Toch heeft de regisseur de
personages aardig naar zijn hand weten te zetten, zonder het originele erfgoed
al te veel te beschadigen. Holmes is immers de bekendste privédetective, dus
moet er ook gespeurd worden. Gelukkig wordt de kijker hier niet mee in het
diepe gegooid, want de voorvallen worden begrijpelijk verklaard en zijn zelfs
aannemelijk. Het leidt Sherlock in ieder geval naar zijn ultieme confrontatie
met Lord Blackwood.
De soundtrack van Hans Zimmer maakt het geheel af. De muziek weet perfect het
midden te houden tussen het ondersteunen van de beelden van het Victoriaanse
Londen, en het vasthouden aan de moderne flair die Guy Ritchie voor ogen had.
Ritchie zelf heeft de deur voor een vervolg wagenwijd opengezet. En eerlijk
gezegd, maakt hij ons best nieuwsgierig met de komst van Holmes aartsvijand
Moriarty.
Ik ben beide films samen met Fré gaan bekijken in De Kinepolis in Brussel. Deze twee films waren beide echte toppers (De Helaasheid nog wat meer dan Sherlock). De Helaasheid der Dingen is een echt meesterwerk met een grote portie humor, die mij zeker heel erg beviel. Sherlock is dan weer de meer avontuurlijke film waarin de stoffige Sherlock die we allemaal wel kennen, in een nieuw jasje wordt gestoken en nu ook mensen arresteert door middel van zijn vuisten te gebruiken. Misschien zijn deze twee films niet echt grensverleggend, want ik wou ze beide met of zonder esthetica toch gaan bekijken, maar ze waren zeker de moeite waard en zijn beide echte aanraders. Ik heb er alvast van genoten en ben door de film " De Helaasheid der Dingen" , nu ook van plan om het boek erover te gaan lezen. Verder hebben we er twee keer nog een leuke namiddag in Brussel beleeft en gaan we dit zeker nog eens overdoen.
Zoals ik in mijn vorig bericht had vermelde hebben we van onze leraar esthetica de opdracht gekregen om (ten minste) 1 strip uit de "strip top 150" te lezen. Dit vond ik persoonlijk de leukste opdracht van het jaar, mede doordat het gewoon een opdracht is die je tijdens je vrije tijd ook wel al eens doet. Ik heb in de 1ste plaats gekozen voor het boek "Persepolis" van Marjane Satrapi. Dit boek stond hoog geklasseerd, en ik had er ook nog nooit van gehoord, dus dit is toch wel weer grensverleggend. Het boek viel in het begin wat tegen maar hoe verder ik kwam, hoe leuker ik het begon te vonden. Het meisje in het boek maakt verschillende avontuurtjes mee. Dit zijn telkens waar gebeurde feiten over de geschiedenis van de wereld (vooral op politiek vlak is er veel te doen bv: de Russische revolutie van 1917 komt erin voor). Ik heb dit boek in ieder geval met plezier uitgelezen en ik ben zeker van plan om het tweede deel ook nog eens te lezen want dit soort strips zorgen ervoor dat je op een leuke en simpele manier toch veel bijleert over ons verleden. Ik heb ook nog enkele andere strips vanuit de top 150 gelezen zoals "Asterix en de Intrigant", "Suske en Wiske en Het Spaanse spook" en "Kuifje in Tibet". Vooral Asterix is de strip die me het meeste is bijgebleven, ik had de strip voordien al eens gelezen, maar hij blijft telkens weer goed en amusant.
Deze twee gebouwen zijn we ook tijdens de reis naar Londen gaan bezoeken. Dit vond ik persoonlijk veel minder interessant dan "Les Misérables". Het zijn wel twee mooie gebouwen die een deel van de Engelse geschiedenis vertellen, maar daarmee is het wat mij betreft dan ook gezegd. Ik vond het persoonlijk de saaiste momenten van de Londen reis.
Een ander cultureel evenement dat we in Londen zijn gaan bekijken is de opera "Les Misérables". Na de opera die ik hier in België gezien haden namelijk "Don Quichotte", had ik wel hoge verwachtingen van "Les Misérables". Deze hoge verwachtingen werden dan ook van de eerste tot de laatste seconde ingelost en het was ronduit prachtig. In vergelijking met deze opera was "Don Quichotte" maar iets klein (met alle respect voor "Don Quichotte" natuurlijk, maar je merkt wel dat "Les Misérables" zeker op financieel vlak een stuk duurder was.) Deze verschillen waren dan ook te merken aan de decors en het gebouw op zich. Ook de acteurs deden hun werk prachtig en hebben de staande ovatie na de show dubbel en dik verdiend.
Ik heb er ook nog deze recensie bijgeplaatst voor diegene die wat meer te weten willen komen over dit spektakelstuk.
Nieuwe Misérables is warm
en overrompelend
RECENSIE, Patrick van den
Hanenberg op 23 april '08, 16:37, bijgewerkt 23 april '08, 18:00
Jamai als student Marius. (Foto
Joris Jan Bos. )
De zwoegende fabrieksvrouw
Fantine bezwijkt. Op de Parijse barricade gaan bijna alle studenten en
arbeiders eraan. Javert, de fanatieke politiebloedhond, springt in de Seine. En
Valjean, de held van de verschoppelingen, legt uiteindelijk ook het loodje. De
musical Les Misérables is een waar slagveld, maar toch verlaat de
bezoeker na drie uur opgewekt en tevreden de zaal.
Vanaf het moment dat producent
Cameron Mackintosh zich met het werkstuk van het Franse duo Schönberg/Boublil
heeft bemoeid, is Les Misérables veranderd van een mooie in een
prachtige musical: golvende, romantische muziek met sterke terugkerende
themas, een verhaal met inhoud over sociaal onrecht in de 19de eeuw,
uitgekiende belichting en geweldige decorvondsten.
In 1991 was Les Misérables voor
het eerst in Nederland te zien, met beginnende musicalsterren als Henk Poort,
Danny de Munk en Pia Douwes. Het was de eerste musical die een groot
publiekssucces was voor Joop van den Ende.
De producent toverde het
noodlijdende Circustheater in Scheveningen om in een glamourvolle
musicaltempel. Na het voorbereidende werk van Annie Schmidt/Harry Bannink en
theater Carré (dat een paar lange series met Cats produceerde) maakte
Van den Ende van Nederland een volwassen musicalland.
Afgezien van de arrangementen,
die iets puntiger zijn geworden, is er in de afgelopen decennia vrijwel niets
aan Les Misérables veranderd. Het is de cast die een hernieuwde
kennismaking aantrekkelijk moet maken. En daar zit vrijwel geen vlekje aan.
René van Kooten, die zich heeft warmgelopen in Aïda en Hair,
heeft misschien niet helemaal de fysieke uitstraling van iemand die er
negentien jaar dwangarbeid op heeft zitten omdat hij een brood heeft gestolen,
maar met zijn krachtige stem (die hij ook schitterend klein kan maken) en
stevige spel zorgt hij voor een indrukwekkende Valjean. Datzelfde kan worden
gezegd van de Vlaming Wim van den Driessche, die als Javert de ex-gevangene
Valjean harteloos op de hielen zit. Het is jammer dat Fantine, die het kleine
meisje Cosette achterlaat, al zo vroeg in de voorstelling sterft. Nurlaila Karim
zingt het smartelijke Mijn droom als een machtige gospelzangeres.
De frisse lucht in de
voorstelling komt van de scrupuleloze herbergier Thénardier en diens vrouw, in
1991 gespeeld door Paul de Leeuw en Simone Kleinsma. Ook Marjolein Algera en
Carlo Boszhard vormen een gemeen, cabaretesk koningskoppel. Zij maken optimaal
gebruik van de smeuïge vertaling van Seth Gaaikema.
Deze nieuwe, Nederlandse versie
is warm en overrompelend: de rode vlag is niet kitscherig als de kruitdampen
dreigend in de zaal hangen. Maar de voorstelling is zeker niet perfect. Uit de
drie uur kunnen gemakkelijk scènes worden geschrapt. We kunnen zonder de
zeurderige liefdesverklaring van de student Marius (terwijl Jamai Loman zich
verder in de musical definitief bewijst als een aanwinst in het circuit) aan
Cosette aan het eind van de eerste akte en het huwelijksbal van de geliefden na
de pauze. Tijdens dat feest is ook de mallotige terugkeer van het echtpaar
Thénardier over the top.
En dan de eeuwige ergernis over
de onverstaanbaarheid van de grote gezongen scènes. Het tekstboekje bij de cd
uit 1991 biedt uitkomst, maar boventitels zouden ook uit waardering voor het
werk van de vertaler een nuttige service aan het publiek zijn.
Dit museum zijn we tijdens onze reis naar Londen gaan bezoeken en zal wel niet tellen als activiteit, maar ik vond het toch wel de moeite waard om het op mijn blog te plaatsen. Het was echt een prachtig museum om te bezoeken. Dit kwam vooral door de prachtige (opgezette) dieren die er tentoongesteld werden. (zie bv: foto Sabeltandtijger). Nog een opmerkelijk pronkstuk was de grootste boom ter wereld die we er zagen. De boom had een diameter van 9 meter, best wel indrukwekkend dus.
Mijn volgende uitstap is het stripmuseum te Brussel. We hebben dit museum met school bezocht. Het stripmuseum is een museum voor zowel jong als oud. je vindt er tekeningen uit strips, figuurtjes, video's over de strips en info over de tekenaars. Dit museum is voor elke stripliefhebber wel de moeite om en bezoekje te brengen. Enkele personen hadden tijdens deze uitstap ook een bepaalde opdracht, bv: de weg van het station tot het museum leiden. spijtig genoeg is deze opdracht wat mislukt en zijn we een half uur te laat o da afspraak gekomen. Dit had verder geen gevolgen. Het eerste deel van onze rondleiding door het museum hebben we het gezelschap gekregen van een gids. Het tweede deel van de dag mochten we vrij op verkenning in het stripmuseum en dit was natuurlijk wel wat leuker. Ook de afdeling strips wiens doelgroep onze leeftijd is hebben we bezocht en dan merk je toch dat Jommeke, Kiekeboe, Suske en Wiske al wel even gepasseerd zijn. we hebben dan ook even later in verband met volwassenen strips een opdracht gekregen van onze leraar esthetica.
Ik ben samen met nog enkel leerlingen van onze school en trouwens ook met Mr. DeGreef (wie deze uitstap volledig georganiseerd heeft) naar "Don Quichotte" gaan kijken. Deze opera werd gespeeld in De Munt in Brussel. Ik had eerlijk gezegd nog nooit een opera bezocht, en mijn verwachtingen erover waren ook niet erg hoog. Ik ben eigenlijk wel snel van mening verandert, want "Don Quichotte" was echt een waar spektakel dat me zeker heeft kunnen bekoren. Mij persoonlijk zijn vooral de schitterende decors en ook de enorme windmolen op het podium bijgebleven, maar ook de acteurs hebben een prachtige rol gespeeld. Zeker voor herhaling vatbaar, en mijn grenzen zijn al weer wat verlegt.
Er zijn enkele problemen opgetreden bij het bewerken van mijn vorige blog en dus heb ik verplicht hier een nieuwe moeten aanmaken. Deze 2de blog van esthetica gaat dus over mijn culturele activiteiten in het tweede semester. Ik heb de link van mijn blog van het eerste semester er toch nog maar even bijgeplaatst. http://brankobraes.blogsnel.nl/