Na de paasvakantie zijn er 7 instappertjes. Om deze kleutertjes te laten wennen, werken we nog niet met een thema. We willen de nieuwe kleutertjes leren hoe onze dag eruit ziet: samen in de kring zitten voor het onthaal: de dag starten met het aankleden van Jules en het zingen van enkele liedjes. We zeggen een gebedje op en gaan spelen in de klas, koekje eten op de bankjes en buiten spelen. Daarna terug spelen in de klas, opruimen, een verhaaltje voorlezen en tijd om naar huis te gaan of om te gaan slapen. In de namiddag komen we terug samen in de kring om erna te spelen in de klas. Na de speeltijd tijd voor een verhaaltje en enkele liedjes om onze dag af te sluiten.
De tweede week van het thema Pasen komt Pasen al wat
dichterbij. We beginnen aan onze tekening van Jules die paaseieren raapt. Met
een vork en groene verf maken we gras op een groot blad! In de zintuigenbak
liggen eitjes en sommige eitjes kan je openmaken, dan zitten er kuikentjes in!
De strobak met schaartjes blijft in trek. Met juf Sharon gaan we eitjes koken
en eiersalade maken. Hmmm, lekker!
Op dinsdag kunnen we de paasboom versieren. Alle eitjes
worden natuurlijk aan 1 tak gehangen ;-) Met onze vingers tekenen we paaseieren
op het groene gras. We gaan verder met het afwerken van ons paasmandje. Eerst
hebben we geverfd: druppels verf op een blad, plastiek erover en voelen maar
Dat voelt zacht, en oh, geen verf op de handjes. Wat gek! De juf vertelt het
verhaal van Jules zoekt paaseieren.
Op woensdag luisteren we naar het verhaal van Lotta en de
paashaas. De juf vertelt over de paashaas en de paasklokken. Er komt een echte
paashaas op bezoek, of is het de juf? We kleuren Jules in voor onze grote
tekening en verven de eierdoosjes geel, zo lijken dit wel echte paasbloemen.
Op donderdag is de juf niet in de klas, ze is zelf naar de
les!
De laatste dag voor de vakantie! En ja hoor, de paashaas is
ook bij ons in de klas geweest! Onze paasmandjes liggen vol paaseitjes! Leuk
Even smullen en daarna turnen. Nadien spelen we nog en leest de juf het boekje:
Vrolijk Pasen. Tijd voor vakantie
Op maandag hebben we kennisgemaakt met Tok de Kip. Ze heeft
een nest gemaakt in het kippenhok van onze klas. Daarna gaan we paasstickers
plakken. Nijntje heeft zich verstopt in de klas en we gaan op zoek naar haar.
We leren een liedje: de kip was zo blij en luisteren naar het verhaal van
Kaatje.
Op dinsdag liggen er allemaal pluimen in het kippenhok. Wat
zouden we daarmee kunnen doen? Kriebelen, elkaar kriebelen en de juf kriebelen,
maar ook wegblazen (met een versje):
Blazen, blazen, Laat de veer verplaatsen. Doe het hard, doe het zacht, Doe het maar, je veertje wacht! Blaas nu goed, zoals het moet.
Dolle pret! We gaan werken aan de fijne motoriek en geven de
kip pluimen. Daarna gaan we met een veertje verven. Als we er dan oogjes, een
bek en pootjes op plakken, krijgen we een kuiken! In de klas staat een
zintuigenbak met eieren, eierdozen en stro. Op het einde van de dag leest de
juf het verhaal van Riki en Mia de kip.
Woensdag komen we de klas binnen en wat zien we? In het
kippenhok liggen allemaal eitjes Maar kunnen we deze allemaal opeten? We
zullen even zien: we sorteren de eitjes: eetbaar en niet eetbaar. De kleuters
foppen de juf en de juf hapt in een eitje, maar het is van plastiek! Vandaag gaan
we eitjes proeven. Maar eerst moeten we de tafel dekken. We maken het gezellig.
De turnmeester komt de kleuters halen om te turnen. Na de speeltijd kunnen we
eitjes maken: koken, een omelet, een spiegelei, En smullen maar!
Donderdagochtend, na het onthaal, gaan we wandelen naar het
kippenhok van een kindje uit de klas van juf Heidi. De kippetjes maken veel
lawaai! Dat vinden we wel leuk Terug in de klas zingen we het liedje: de kip
was zo blij en we maken muziek met schudeitjes. En kijk, Tok de kip heeft ook
eitjes gelegd. Daarna gaan we eitjes sorteren: van groot naar klein.
Vrijdag: Hoor eens, ik denk dat de eitjes zijn uitgekomen!
En inderdaad, ze zitten 2 echte kuikentjes in de klas! Wat leuk Nu kennen we
het versje: Pier, hier ben ik! opzeggen en dan gaan we turnen. De juf heeft een
spel gemaakt: welk ei past bij welke kip? En we lezen het verhaal van Heksje
Mimi, want ze tovert kuikentjes.
Deze week gaan we werken rond gevoelens: op maandag proberen we de gevoelens van Jules te herkennen. Kunnen wij deze nadoen? Aan de hand van afbeeldingen van Jules op de dobbelsteen, spelen we een spel. We maken een gevoelsmeter. Hierop kunnen we aangeven hoe we ons voelen. Natuurlijk kijken we ook in de spiegel: boos, blij, bang en verdrietig. Kan jij de verschillende gevoelens aflezen van de gezichtjes van jullie kindjes?
Dinsdag starten we met het gevoel 'blij'. De juf speelt een schimmenspel: De maan heeft verdriet (maar wordt wel heel blij ;-)). We leren blije gezichtjes tekenen, maken een blij gezichtje van het speeldeeg en dansen op blije muziek. We schilderen op een wit doek, waar een vrolijk beeld op geprojecteerd wordt, en dansen ondertussen op de muziek. We proberen verschillende dieren op elkaar te stapelen zoals in het verhaal: de maan heeft verdriet.
Op woensdag werken we rond verdriet. De sterrenwachters is een prachtig verhaal hierbij. Hieruit kunnen we even nadenken over: waar worden we verdrietig van? Wanneer kan je verdrietig zijn? Uit alle prenten die op de tafel liggen, halen we de verdrietige kinderen eruit. Dit lukt bij sommigen al heel goed. De juf zet droevige muziek op en de kleuters tekenen met aquarelpotloden op hun blad. Nadien spuiten ze er water over en wrijven ze dit uit. Zo lijkt de tekening een beetje verdrietig. Als afsluiter luisteren we naar de muziek van Kapitein Winokio: bedroefd om nadien op het liedje 'Blij' te dansen.
Donderdag is Jules bang. We luisteren het verhaal van het bang mannetje en kleuren ook de tekening van bang mannetje. We draaien aan het rad van emoties en beelden de emoties uit, spelen met de dobbelsteen en op de projector worden stenen gelegd waar we mee kunnen experimenteren. We luisteren naar het liedje 'bang' van kapitein Winokio.
We sluiten de week af met boos zijn. In het verhaal: Ik wil mama! is het muisje boos. Ook kapitein Winokio heeft hier een heel mooie tekst over die hij heeft ingesproken. De kleuters kunnen daardoor ook al heel goed: 'Ik ben boos!' op een boze toon zeggen. We gaan turnen met meester Jonas. Nadien mogen we met houtskool tekenen op een blad met op de achtergrond boze muziek en kapitein Winokio die roept: Ik ben boos! We sluiten deze week af met het dansen op ons blij liedje.
Woensdag gaan we de schoentjes uitdoen en met onze tenen wiebelen in de kring. We lopen over het blote voeten pad, dat eindigt met zand en water. Wat een leuk gevoel! Nadien gaan we met onze handjes verven. We zien hoe de kleuren gemengd worden en vinden het best wel plezant om de verf tussen onze vingers te voelen. Daarna leren we hoe we onze handjes kunnen wassen, maar dat kunnen we al heel goed!
Jules wordt wakker en kan niet goed zien. Hij wil memory spelen en test de verschillende brillen, maar niet met elke bril kan je lezen. Uiteindelijk vinden we de leesbril. De brillen verhuizen naar de poppenkamer waar de kleuters ermee kunnen spelen. We spelen memory met de juf en maken gekke gezichtjes in het magneetboek. De grote handentekening van gisteren is droog, dus kunnen we met onze blote voeten voetafdrukken maken met de verf! Laurens vind dit niet zo leuk, daarom blijven zijn schoentjes aan. Op het einde stappen we op het Dit ben ik- boekje, zodat mama en papa ook een voetafdruk hebben. We tekenen onze handjes en maken mooie gezichtjes van onze handjes.
Op vrijdag gaan we meten. We meten eerst hoe lang Jules is, daarna worden de kleuters gemeten. We hangen hun foto met een lintje aan de kast, zo kunnen ze zien hoe groot ze al zijn. Op ons handen- en voetenblad gaan we de omtrek van Trinity maken. Dan zien we hoe groot hij al is: de grootste van de klas!
Op dinsdag hebben we onze handjes verkend: voelen in de voeldoos met het versje:
Voelen, voelen, voelen maar, ik hou mijn handjes klaar!
Wriemel, wriemel, vis, ik ga voelen wat het is!
Daarna hebben we de eigen handjes ingesmeerd met handgel en handcrème. We voelen het verschil en vinden het heel leuk om te smeren. De kleutertjes komen telkens weer wat handcrème vragen.
Speeldeeg maken: De ingrediënten in een zipzakje en kneden maar... Er wordt ook geproefd van het zout en de bloem: een beetje op de tafel, met je vingertje erdoor en proeven maar! Verrassend, maar de kleutertjes krijgen er niet genoeg van en blijven proeven...
Na de speeltijd hebben we met het speeldeeg gespeeld en de gezichtjes van Jules verder afgemaakt. Bolletjes rollen en slangetjes maken.
Op maandag hebben we in de spiegel gekeken naar onszelf. Ben ik een jongen of een meisje? Hoe zie ik eruit? De kleutertjes vonden de spiegel geweldig. In het "Dit ben ik- boekje" hebben we ons gezichtje getekend. We hebben de aankleedpuzzel van Jules en Marie gemaakt en het verhaal "Mama kriebelt Jules" gelezen.
Lekker gezellig snoezelen in de onthaalkring. Samen op de mat liggen en kijken naar de mooie lichtjes. Laurens was niet moe en bleef gezellig op zijn bankje zitten.
Het voelparcours leren we kennen door erover te kruipen. Zo voelen we de verschillende materialen. Sommigen prikken, sommigen zijn heel zacht, anders voelen ruw aan. Ook vinden we het leuk om aan de voelzakjes te voelen. Jules mag natuurlijk ook meevoelen.
Van elke kleuter hebben we een foto getrokken. Zo konden we een mooie verjaardagskalender maken. We hadden de kroon van Jules al geverfd en deze plakt de juf op ons hoofdje.
Maandag mochten de kleuters een eigen knuffel meebrengen en hebben we een voelboekje gemaakt. Na de speeltijd was het tijd voor wat rust dmv Sherborne. We hebben voelmemory gespeeld.
Op dinsdag hebben we kennis gemaakt met verschillende materialen: zacht, ruw, hard,... Met deze materialen hebben we een heel voelparcours afgelegd. Op de tafel lagen voelzakjes waar we een hele week aan gevoeld hebben. We hebben een voelwand gemaakt door onze handjes te tekenen en daarin allerlei materialen te plakken. Ook hebben we een voelboekje gemaakt.
Woensdag was het donker in de klas. Onze kring was omgetoverd tot een rustige, lichtgevende snoezelhoek. De discobal zorgde voor ronddraaiende lichtjes die we vanop het deken konden bewonderen met rustgevende muziek op de achtergrond. Daarna konden we ons uitleven in de turnles om nadien terug tot rust te komen in de klas door het maken van sensory bottles.
Donderdag hebben we samen muziek gemaakt met schudeitjes. We hebben verf gemengd met lijm en zand om onze regenmakers mee te beschilderen. Deze hebben we gevuld met rijst, mais of kleine steentjes. Nu kunnen we thuis ook luisteren naar een rustgevend geluidje.
Vrijdag hebben we de gelballetjes en glasparels leren kennen. We voelden met onze handen in de gelballetjes. Dit op zich is al heel rustgevend. De glasparels maken een mooi geluidje en met de boomstronkjes kunnen we mooie kunstwerken maken.
De eerste week hebben we vooral de school en de regeltjes op school leren kennen. We starten de dag in de kring met een onthaal. Uit ons spinnendoosje wordt door de juf een kenteken van een kleuter tevoorschijn getoverd. Deze kleuter is de kleuter van de dag. We zingen het liedje: 'Goedemorgen Jules', met bijhorende gebaren. Ondertussen mag de kleuter van de dag Jules uit zijn bed halen, zijn pyjama uitdoen en zijn kleren aandoen. Dan wordt er door het raam gekeken om te zien welk weer het is: schijnt het zonnetje? Zijn er wolken? Ligt er sneeuw? Onweert het? Dit prentje hangen we op de weerkaart. De juf overloopt de daglijn, zodat de kleuters weten wat we vandaag gaan doen en kunnen kijken hoe lang het nog duurt voordat we naar onze mama of papa kunnen gaan. Om tot rust te komen steken we elke morgen een kaarsje aan, leggen we er veertjes rond en volgt er een gebedje. De kleuter van de dag mag nadien het kaarsje uitblazen. Tot slot is er een kort moment waarbij het onderwerp van de dag op een speelse manier wordt voorgesteld. Er wordt elke week gewerkt rond een nieuw thema. Soms wordt er ingespeeld op wat de kleutertjes meebrengen of waar ze interesse in tonen. Zo kwam Arthur na de speeltijd binnen met een hand vol steentjes. We hebben de steentjes gesorteerd van groot naar klein. Samen hebben we rietjes aan een touw geregen. Heel geconcentreerd heeft elke kleuter dit geprobeerd. Jammer genoeg lukte dit nog niet zo goed, al was er heel wat doorzettingsvermogen en hebben ze goed hun best gedaan!