Nu zitten we in spanning te wachten. We hebben gehoord dat er een fuif aankomt maar we weten het niet zeker. We zien het wel al voor ons juffen en meesters die dansen en zingen en wij . wij lachen ons KAPOT J
Nu gaan we stoppen met dromen ronden af. We zullen het allemaal wel zien
Vandaag deden we ook een wateronderzoek. Het water zag er vies uit maar het was nog proper genoeg voor de diertjes. We hebben ook in het koude water moeten lopen met onze laarzen en dus waren onze sokken ook nat! We hebben ook nog een zware tocht gemaakt naar ons domein. We waren erg moe van het stappen want we moesten steile bergen beklimmen!
Vandaag hebben we een bosspel gespeeld. We hadden ons in 2 groepen gesplitst en ieder groepje ging een andere activiteit doen. Wij speelden een spel waarbij de begeleiders pantys hadden gevuld met bloem. Juf Emelien had kwartetkaartjes en deelde die uit aan iedereen. Onze groep werd nog eens gesplitst in groepjes van vier. Ieder groepje kreeg 4 kaarten Wie een kwartet (4 vijven bvb) maakte kreeg een punt. Meester Tom, meester Yves, juf Annelies en juf Emelien tikten ons aan aan met die pantys en als je geraakt werd moest je een kaart afgeven. Dan moest je naar je kamp en een nieuwe kaart pakken. Het was zeer leuk maar we schrokken wel toen de juffen en meesters ons achtervolgden. Hahahaha, ze geven niet op hé!
Het rivier in het water stond te hoog en de stroming was te sterk om vandaag te kajakken. Dus zijn we met velen samen in een boot gekropen en hebben we een echt rafttocht gedaan. Iedereen was heel enthousiast en we wilden allemaal wel onze mening kwijt. Hieronder volgt een verslagje per groep van de dag.
Groep1
We hebben niet gekajaktmaar geraft, het water stond te hoog. Met reddingsvest en peddel zijn we vertrokken! Er waren veel takken, stenen en stroomversnellingen in het water, maar dat hield ons niet tegen! We hebben wel meer gezwommen dan gepeddeld.We zijn zelfs achter een whiskyfles gesprongen Brrrrrrrrrrrrr
Met meester Yves als Kapitein zijn we er heelhuids uitgekomen Op het einde sprongen we allemaal in het water en op natte voeten kwamen we aan.
Jens , Lukas, Ayman, Mohamed, Joris en Yoran (meester Yves)
Groep 2
We zijn vandaag gaan raften (normaal kajakken maar het water stond te hoog). We sukkelden in het begin om te sturen, later ging het vlot. We gingen verder tot er een bui kwam. Later viel Ismail in het water, toen zijn we hem gaan helpen. De tweede keer viel zijn peddel en hij zwom erachter! Wij konden moeilijk stoppen. De groep van juf Wendy pikte hem op. Uiteindelijk zijn we er geraakt en iedereen sprong in het water.
Ismail, Ilias, Gianni, Yunus, Cédric, en Lorenzo
Groep 3
Na al dat stappen waren we bij de bootjes. De ourthe stond te hoog dus we konden niet kajakken. Dan gingen we maar raften! We trokken de reddingsvestjes aan, we namen onze peddels, stapten in de boot en we waren hupekee vertrokken! En toen zaten we precies in een film. Het was aan het stormregenen! Maar toen zongen we ons uit de regen. Na de leuke tocht was het einde in zicht. Alles is goed verlopen, we hebben lol gehad. En dat is het belangrijkste!
Het was een supergekke tocht. Het was wel even wennen maar in het begin ging het goed. Op een stroomversnelling was het superleuk! We haalden de groep van juf Annelies in en bijnanog een groep! Maar toen ging het fout We zaten bijna vast. We voeren naar de kant en we kregen allemaal takken in ons gezicht. Iedereen was zeer hard aan het roeien. Vooral Sien. Sien sloeg per ongeluk met haar peddel tegen fleur en die viel half in het water. Met haar hoofd en haar buik maar haar voeten zaten nog vast in de boot. Gelukkig kon meester Tom haar snel boven water halen. Haar peddel dreef met de stroom mee. Da raft was iets te snel en de peddel spoelde aan op een klein eiland. Lisa en Nihad gingen aan wal en haalden de peddel terug. Ze duwden de boot af en sprongen erin. Lisa sprong er mooi in en Nihad landde op haar buik BAF! Ze voeren verder en we dreven weer naar de kant. Nihad riep HELP! En viel er bijna in. Alleen haar mauw was nat. Later viel ze in achterwaartse koprol in het water. Door de zwemlessen van meester Yves heeft ze het gehaald. Lisa zag het en draaide zich om en sloeg met haar peddel tegen meester Tom zijn hoofd en hij heeft er een buil van!
Toen zijn we nog een stuk of 20 keer tegen de kant gebotst. J
We hebben vandaag geraft in een groot bootje voor 8 personen. We zijn eerst aangekomen en we hebben 1 keer gebotst. Het regende heel hard. Het water was wel heel koud maar daar zijn wij niet bang voor! Er waren veel stroomversnellingen en dan konden we sneller peddelen en varen. Toe wij aan het varen waren kwamen we veel obstakels tegen, maar met ons is er niks gebeurd
We zijn gaan raften. In het begin konden we de boot niet goed sturen en zijn zijn we een paar keer gebotst tegen takken en rotsen. Na een tijdje ging het veel beter, maar toen verloor Beyda haar schoen, dus vroegen we aan de groep van juf Annelies om hulp. Juf Wendy sprong in het water en wou de schoen nemen maar juf Annelies had de schoen al gepakt terwijl juf Wendy in het koude water zat te bibberen. We geraakten terug vooruit maat toen botsten we tegen de bomen en Tabita viel achterover het water in. Even later zat ze terug in de boot, helaas was ze helemaal nat. Toen haalden de jongens ons in en zongen we het liedje Baby om hen de plagen. OP het einde mochten we van juf Wendy allemaal in het ijskoude water springen. Het was koud en tof!
Wij zijn eerst met de bus naar een café geweest met juf Mieke. Wij hebben lekker gegeten en gedronken. We hebben met juf Mieke een spel gespeeld en fotos genomen. Daarna zijn we weg geweest. Vervolgens moesten we wachten op de kinderen die aan het raften waren
Lamyae, Celvin, Dylan, Guldane en Telli (juf Mieke)
Op domein van Palonge konden we minigolf spelen. Er waren achttien holes waar we onze bal in moesten krijgen. Je moest zo weinig mogelijk slaan. Het was moeilijk en daarom sloegen sommige kinderen er naast.
Toen we klaar waren zijn we naar de burcht van Logne geweest. Het was heel groot gebouw en mega tof. De burcht is in 900 n.C. gebouwd en gebombardeerd op het einde van de middeleeuwen. Cool hé? Toen de gids klaar was moesten we naar een schat zoeken. De vragen waren ingewikkeld maar we hebben alles opgelost en de schat was heel lekker.
Het was erg leuk bij de valkenshow. Toen we er waren gaf een man ons informatie over enkele roofvogels. De eerste roofvogel was de valk. De valk heeft puntige vleugels en die zijn niet goed om tussen de bomen te vliegen maar wel voor uitgestrekte vlakten.
De tweede roofvogel was de havik. We wisten niet dat bij roofvogels de vrouwtjes groter zijn dan de mannen en mooier J! Hihi! Het grappigste was dat de jongens bang waren van de vogels! macho-mannen pffffff
De vogels waren reusachtig en vlogen over onze hoofden. Ze deden verschillende trucjes en de gids gaf hen eten om hen te belonen: kuikens.
De volgende was de uil (de oehoe) en at een volledig kuiken in één hap op.
De andere vogels aten telkens met kleine stukjes. Je hoorde de botten kraken!
Nog even dit:
Wist je dat juf Wendy op de eerste dag al de sleutels van de lerarenkamer kwijt was en we het hele domein hebben afgelopen om dan de sleutels in het bos te vinden?
Wist je dat juf Annelies nog op het toilet zat toen meester Tom al de deur van de kamer had gesloten. En dat ze moest bellen om haar te bevrijden?
Wist je dat juf Emelien haar kamp zo vurig verdedigde dat juf Annelies er blauwe plekken aan over heeft gehouden.
En wist je dat Mayssa en Noumidia helemaal naar boven zijn geklommen op een steile helling en dan dan ook nog heelhuids terug zijn geraakt!
Vandaag hebben we een spel gespeeld dat juf Annemie heeft uitgevonden. Het spel ging zo: Als je in de middeleeuwen wou handelen gaf je elkaar de hand, dan moest je zien welk kaartje je had vervolgenskon je iemand besmetten met de pest of konden de Vikingen een (figuurlijke) klop uitdelen.
Om te slapen was het wel even wennen. Sommigen misten de ouders en een nachtzoen. Maar het eten was super lekker. Wij houden superveel van jullie en geven jullie dikke kussen.
Gisteren hebben we lekker gegeten: patatjes met rundsburger(of veg. burger) en schorseneren We zijn vanmorgen zeer vroeg opgestaan, tot ergernis van de juffen en meesters. Daarna hebben we ontbeten en gingen we op pad.
We hebben vandaag wel 10 km gewandeld! Toen we naar ferme de Palogne gingen werden we in 6 groepjes gesplitst, sommige groepjes namen een andere weg dan de rest. Enkele leraren waren gek gekleed.
Toen gingen we verder in de heuvels. Opeens werd het heel steil. We moesten ons aan de bomen en rotsen vasthouden!
Als we terug naar beneden gingen was het even zwaar als naar boven. Het klinkt raar maar na een tijdje gingen we alweer naar boven, wat best wel vervelend was. We moesten ook door de Ourthe stappen. brrrrrrrrrrrrr!
We hebben hier een zalige zonnige eerste dag achter de rug zonder noemenswaardige accidenten. De sfeer is super en we hebben al veel afgelachen. Na een grondige evaluatie gaan we moe maar voldaan naar ons bedje toe.
De strijd tussen de Garnalen en de Rozijnen (Germanen en Romeinen)
Dag liefste ouders, Wij hebben als animatie een bosspel gespeeld. Een strijd tussen de Germanen en Romeinen. Het was echt leuk, je wordt er ook vuil van!!! Kijk maar even naar de foto's We kregen ook wat les over de strijd tussen de Nederlandstaligen en de Franstaligen. Dit leerden we door een quiz. We weten nu ook dat de Ardennen er niet altijd zo hebben uitgezien.
Zonnige groetjes van Joris, Ismail, Ilias, Jochen en Seppe.
Vanaf het begin waren we nieuwsgierig. Tot we op het derde station aankwamen. Daar misten we nipt onze trein. We hadden die van 11u22 moeten hebben maar we kwamen te laat toe. Toen hebben we een uur gewacht op de volgende. Eens op onze bestemming moesten we nog een heel eind stappen. En we moesten zelf de weg zoeken in het Frans! Morgen bezoeken we alvast een burcht.
De bosklassen komen nu wel heel dichtbij! Wij, het bosklasteam hebben er zin in, hopelijk jullie ook. We zijn al een paar dagen op 'prospectie' geweest, zoals dat met een geleerd woord heet. Eigenlijk wil dat zeggen dat we al eens een kijkje zijn gaan nemen. We bezochten het domein en de kamers waar we -hopelijk- veel gaan slapen, We bekeken de omliggende bossen en stadjes en stippelden avontuurlijke wandelingen uit. Het was superleuk!
Hier alvast een paar foto's om in de sfeer te komen.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!